Gäst volvorobban86 Postad 3 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2011 Grymt jobb du gör Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 1 November , 2011 Rapport Share Postad 1 November , 2011 Till att börja med vill jag rikta ett speciellt stort tack till härje för hans donation av studebaker-styrväxlar till mig och indirekt bidragande till min fortsatta galenskap. Förra onsdagen, samma dag som jag kom hem till verkligheten på besök gjordes en sväng till trevliga Järpen. Härje själv var inte hemma utan lotsade mig via telefonen till hans ägor, väl där överöstes jag av dessa guldklimpar till gåvor!Jag började så sakteliga ta vara på de delar som jag uppfattat att jag fått, jag kunde aldrig med min begränsade fantasi förstå att det var tänkt att jag skulle få så mycket mer än så!Men där gick gränsen, jag var tillräckligt knäsvag och varm av glädje av det jag redan fått!Jag har även lovat härje en (livsfarlig?) provtur med ekipaget när det står färdigt (om x år?).Tack än en gång härje, tack för det goda kaffet och sällskapet av dig och din trevliga fru! Projektet om hemmabygget hittar ni här:http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=8517&title=vinkons-hemmabygge**************************************Jag har även gjort en åktur ner till dalarna för inhandlande av band, modell ä el. "sommarband".Jag demonterade det band som var i sämst skick, bildstudie av denna:Gissa var vajrarna är utan sprängskiss? Får man tro att den är gjuten i mars 1965?Demonteringen inleds:Mina initiala verktyg innan jag blev less och tog till muttersnurran.Notera de slitna bandtungorna.Ni vet att man kan bli lite ordblind och så om man inte läser eller skriver på ett tag?Jag ger mig tusan på att mekanikers motsvarighet är "skruv-blindhet".Alla skador som jag ådrog mig skedde den första halvtimmen. De skruvskallar som blev runddragna var alltid de innersta, detta förmodligen pga tvärjärnens olyckliga utformning som ansamlar vatten:Bild för att visa mutter-arrangemanget utifrån och in;mutter + bricka, mutter + bricka, låsmutter och låsmutter:Bild som visar snedslitning på bandtungorna, i bandets färdriktning?:Den bandtunga i sämst skick, men ändå funkis:Nepp, här återvinns inga skruvar:Det band med värst skador:Det band med mest gummi kvar på klossen i mitten, någon som vet ursprunglig höjd på denna?:En märklig grej var att ett av banden saknade gjutnummer eller någon form av stämpling alls, inte renoverade gröna firman sina band själva?Jag har även tagit en massa mått men orkar inte ta det nu.Vinkon2011-11-01 11:08:26 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 1 November , 2011 Rapport Share Postad 1 November , 2011 Dom gamla skega banden till BV206 skickades iväg innan men numera slängs dom vid byte Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
figge Postad 30 Mars , 2012 Rapport Share Postad 30 Mars , 2012 Jaha, då "skar" min ihop! Fin landsvägskörning på hög-4an i 38 km/h,, växlar ned för backtagning då ett diskret tickande börjar överösta det övriga oväsendet. Kör vidare upp för backen och lyssnar runt i kupen efter det tilltagand ljudet. växlar åter upp till 4an och: RATTATATATA, totalt slammer från motorn!! Gissar på vev eller ramlager-haveri och vrider startnyckeln moturs tills döden inträder. Har i afton beskådat dina bilder på urtagning av motorn, och undrar om växelllådan måste följa med ut då man demonterar den? eller går det att separera på plats som när man lyfter motorn ur en bil? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 31 Mars , 2012 Rapport Share Postad 31 Mars , 2012 Jaha, då "skar" min ihop! Fin landsvägskörning på hög-4an i 38 km/h,, växlar ned för backtagning då ett diskret tickande börjar överösta det övriga oväsendet. Kör vidare upp för backen och lyssnar runt i kupen efter det tilltagand ljudet. växlar åter upp till 4an och: RATTATATATA, totalt slammer från motorn!! Gissar på vev eller ramlager-haveri och vrider startnyckeln moturs tills döden inträder. Har i afton beskådat dina bilder på urtagning av motorn, och undrar om växelllådan måste följa med ut då man demonterar den? eller går det att separera på plats som när man lyfter motorn ur en bil? Illa Tråkigt att höra... Svaret på frågan är: nej, det måste man inte. Men om du väljer det alternativet ändå: glöm inte att ta bort kåpan för växelspaken när du tar ut alltihop, så slipper du en buckla i torpedväggen som jag. (står inget om detta i verkstadshandboken) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 22 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 22 Augusti , 2012 Då har man varit hemma i verkligheten i sommar, åkt ner igen och samlat mod/ork inför denna uppdatering:Det jag presenterar har inte alltid skett i kronologisk ordning, men det skiter väl ni i. * Jag har öppnat och rengjort filtret till växellådorna, som inte ser ut att ha blivit rengjord nån gång. Mest vanligt slitage-slem, men någon enstaka liten flisa hittades. Kan ha att göra med att lågväxeln låter lite sämre än högen. Men det är ett annat/senare problem.På filtret kan man utläsa: "TRANÅSFILTER S5"* Skruven som låser fast den lilla axeln för hög/låg-spak och den überviktiga urkopplings-spaken verkar ha försvunnit sen jag lyfte ur allt. Så jag tillverkade en ny som jag svetsade fast ett litet rör på som jag drog en ståltråd igenom så att jag var säker på att aldrig förlora den. Så här i efterhand skulle jag nog hellre ha svetsat fast en spik på den och virat tråden runt det istället.* Jag såg att "växel-spaks-kåpan" på ZF-lådan saknade den ena leden för grejen som underlättar växlingen. (första bilden visar den som var kvar)Så jag fick hitta på en egen lösning, samt se till att denna inte ramlar ner i lådan framöver...Det luriga var att inte dra den för hårt.* Min gamla jigg byggdes om då den inte gick att flytta med en palldragare förut. Och för att vara absolut säker på att den stod på ett plant underlag när jag byggde den så ställde jag den på en spånskiva som jag stagade upp med rör på en släpvagn,enkelt va? Till en början tyckte jag att den blev för lång och tänkte korta ner den, men jag insåg att det var ganska praktiskt när man delar motor och låda hela tiden och bara behöver dra lådan rakt bak istället för att lyfta bort den hela tiden.* Nästa steg var att få på plattan mot motorn, vilket inte var svårt i sig men jag var tvungen att försänka några skruvhål istället för att borra ur kåpan.Inte skitsnyggt kanske, första gången jag gör detta...De två nedre håller i plattan och de två övre kåpan, dessa är så nära varandra att efter försänkningen fick jag slipa av de försänkta skruvarna för att de inte skulle ta i gängan på de ovanför.* Därefter gällde det att få startmotorn (12v) att passa då den sitter på andra sidan sett för kåpan.Steg 1 var att få på den på plattan. Hålen i plattan är 10mm och de på startmotorn är 12mm då det är tänkt att ett par 10mm insexskruv ska hålla i startmotorn från "fel håll" genom dess gängade hål. Detta gick bara om man kapade till dem i exakt rätt längd och slog i dem diagonalt från sidan, tur att det är aluminium så att de tog sig igenom gängan...För dessa insex fick jag även offra en nyckel som jag kapade ner en bit så att jag precis kunde dra åt dem, när man väl dragit åt dem satt den som berget!Steg 2 var att kapa ur kåpan, vilket jag la en hel del tid på. Jag blev även ganska nöjd med resultatet också.(känner ni igen första bilden?)* Nästa grej som jävlades var det enorma tändkule-svänghjulet som inte fick plats innanför kåpan, så jag lejde en att svarva av den lite. (jämns med kanten för tryckplattan)Men bara detta var inte tillräckligt utan att slipar ur någon enstaka millimeter på insidan av kåpan så att inte svänghjulet och dess kuggkrans inte tog i...Jag tror inte att jag tog bort så mycket att det ska vara någon fara iaf.Jag passade på att byta stödlagret när man ändå höll också.* Som om inte det vore nog så tog urtrampningslagret i också...Det är en sån där 'Borg & Beck'-sort.Jag kom fram till att om den svarvades ner 5mm så skulle det vara lugnt,tyvärr så hade inte han som jag lejt förut tid och detta får bli nästa gång jag åker hem... (tittar man på fjädrarna så ser man kanske att de är lite belastade och då är inte ens kåpan skruvad i bott)* Men man kan ju starta åbäket utan urtrampningslagret ju!Så jag ställde i ordning allting; el, kylning, olja, avgas osv. Men den vägrade starta med batteriet,så jag kopplade start-boostern, bilen och farsans skogsmaskin utan resultat. Jag hade inte kopplat in glödningen då jag inte trodde att det skulle behövas, men det gjorde det...Tiden rann ut och den ställdes varsamt in med maskin igen med farsan hjälp och rangerades med palldragaren inför nästa tillfälle man får... nån gång...Glödnings-reläet i fråga som jag ska fixa nästa gång:* I övrigt har jag kanske kommit på en lösning vad gäller blandandet av 12 volt vid start och 24 volt vid drift:Att man med några huvudströmbrytare växlar mellan parallellkoppling och seriekoppling vid start och drift.Det var det enklaste arrangemanget jag kunke komma på, enklaste vore nog ifall man hade några reläbrytare som man kunde fjärrstyra...Så vid start så kör man på 12v, bryter strömmen när motorn är igång och kopplar på 24v vid drift.Fördelar: Billigt då jag inte behöver köpa dyra 24v startdelar, stark start-ampere då batterierna blir parallell-kopplade vid start.Nackdelar; Kanske inte batterierna gillar detta i längden?, kan bli drygt att skifta huvudström-nyckel i längden?Detta blev nog mer invecklat än jag önskat...* Vad gäller vatten-temp-givaren så kanske jag kan koppla in mig direkt på MB original givare, då denna är specad upp till 24v och verkade ha samma motstånd som volvo-givaren när jag hade dem i handen.Om jag har tur så kanske det bara är att koppla in sig på den. Detta upptäckte man förstås efter nästan en hel dags handfilande på en annan hylsa från reservdelsmotorn som jag hade tänkt att modifiera till volvo-givaren...--------------Så är det med det. Nu har jag fått lite smak på besväret med att passa olika motor och låda med varandra och då hade jag inte ens gjort plattan själv.Ett ganska stort framtida problem blir att montera hydraulpumpen igen. Det lutar nog åt multiribbrem, då inte pumpens och motorns dubbla remskivor har samma "c-c"-mått på djupet.Men det är bara halva problemet då jag vete tusan hur jag ska montera pumpen, det finns liksom inget att "ta spjärn mot" på motorns vänstra sida...Något annat jag inte hann med var att bygga den luriga lösning jag hittade på nätet så att man kan ha kvar original varvräknare...Nu har jag även press på mig att fixa vagnen till nästa sommar, för då ska vi sätta plant och ingen av oss har lust att bära nå tusen plant till fots nästan 2km upp i skogen. Så det blir nog en hets-konvertering. Rostlagning, lite småjusteringar av karossen och seriösare konvertering får nog vänta... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 9 September , 2012 Rapport Share Postad 9 September , 2012 VAd mycket hyss du har för dig med vangen. Varför ska du inte jaga älg? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 9 September , 2012 Rapport Share Postad 9 September , 2012 VAd mycket hyss du har för dig med vangen. Varför ska du inte jaga älg? Tackar Jag studerar nere i Skövde i 2 år till och hembygden är väl inte precis nästgårds längre... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 9 September , 2012 Rapport Share Postad 9 September , 2012 Kom över och jaga hos oss andra veckan i oktober? Nordligaste småland, lite närmre. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 9 September , 2012 Rapport Share Postad 9 September , 2012 Kom över och jaga hos oss andra veckan i oktober? Nordligaste småland, lite närmre. Jag bugar och tackar för erbjudandet! Men på grund av nuvarande sysselsättning så har jag varken ekonomi eller tid sådana aktiviteter, jag har inte ens löst jaktkortet för i år pga det... Står erbjudandet kvar ifall läget skulle dramatiskt ändras? Mvh Viktor Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 9 September , 2012 Rapport Share Postad 9 September , 2012 Javisst. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 23 Oktober , 2012 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2012 Kom fram till en tråkig/praktisk insikt i helgen som var. Snabbaste och enklaste sättet att få vagnen operativ igen är slänga i en B20, så länge. Eftersom B20isar växer på träd så är inte det ett problem, den i min förstagångsbil får tjänstgöra halvmilitärt ett tag Dess topp har ju redan tjänstgjort i vagnen, för gott... Och eftersom ingenting är modifierat i vagnen så borde detta gå ganska fort, vilket är något av ett krav. Det enda som skiljer mot förut är att det djupa tråget och den förlängda pumpen är sålda. Tur att man inte hann svarva ner urtrampningslagret! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 27 Februari , 2013 Rapport Share Postad 27 Februari , 2013 Bara för att man är en blekfet student i Skövde så tror ni säkert att jag har helt försummat min gröna bastard där hemma, med fyra band och utan bandspelare... Men då tror ni fel fel fel fel fel fel fel... Fick mitt efterlängtade paket från Norge idag: Notera vinsjfestet, flång ny! Tänk va lite skit det räcker med för att göra en glad, för en gångs skull Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 28 Februari , 2013 Rapport Share Postad 28 Februari , 2013 tomten har koll även om barnen är lååångt hemmifrån vet du väl! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 25 Mars , 2013 Rapport Share Postad 25 Mars , 2013 Dag 1 Skottade och drog fram bilen. Glömde dock bort att vi hade slängt en hop gammal takplåt i den gamla kasen, vilket resulterade i att traktorn knappt gick att styra med då plåten fungerade som blankis för framhjulen, men efter mycket möda lyckades jag komma därifrån. Vore ju bra jäkla pinsamt att köra fast/gå bet med traktorn på gårdens enda riktiga hårdgjorda yta... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 25 Mars , 2013 Rapport Share Postad 25 Mars , 2013 Dag 22 hela timmar av en hel dag som spenderades på bilen, lyckosamma jag.Imorrn har jag bara; kopplings-vajern, kardan, vxlspaken, jordflätor och motorfästen att lossa innan jag kan lyfta ur motorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 26 Mars , 2013 Rapport Share Postad 26 Mars , 2013 Dag 3Jag skulle inte ens komma på tanken att gnälla när man skruvar i en sån här gammal gedigen bil, byggd på gjutjärnets tid.Sägnen menar att denna motor egentligen är röd innerst inne...(toppen måste bytas pga sprucken steg 2-spörschal-topp)Den som spar han har, men när malligheten var som störst så insåg jag att jag har gjort mig av med både insug och grenrör.Typiskt.När man ändå grävde fram allt annat jox till motorn så tog jag fram den gamla toppen som jag hade tänkt att kassera.Jag kom på att jag aldrig provade att "svetsa ur" pinnskruven, vilket jag borde ha gjort från första början.Tänkte ge mig på ett försök med detta i morgon, om det fungerar är det ju nästan så att man kan ta på ironin....Bonusbild:Ser ni skillnad på mitt hemmasnickrade och original batterilock?Svårt va? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 1 April , 2013 Rapport Share Postad 1 April , 2013 Dag 4 Svårt att få någon bra bild på mitt tidigare "exemplariska" arbete, men det är bara att fylla igen och hoppas på det bästa... Sen mitt typiska "halv mutter-trick" och lite krypolja. Så efter fjärde försöket kom hela rasket med upp. Rensa gäng och sen försöka bedöma skadan.Jag bedömer att de gängor som är friska är tillräckligt bra för att jag ska kunna använda toppen. Men för att vara på den säkra sidan så tänkte jag använda så mycket av pinnskruvens gäng som möjligt och slipa ner den ände som möter topplocksbulten så att jag får maximal gängyta. Bonusbild: Om du kisar med ögonen och har lite fantasi kan man kanske kalla detta för en avdragare, eller? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 2 April , 2013 Rapport Share Postad 2 April , 2013 Helt klart en standard bonn avdragare Man tager vad man haver Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 3 April , 2013 Rapport Share Postad 3 April , 2013 Tackar Tyvärr var det allt vad jag hann med denna gång. Men som en kompis sa: "Man ska alltid förvänta sig mer än vad man förtjänar" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 6 April , 2013 Rapport Share Postad 6 April , 2013 Du ska ha en ordentlig eloge för din noggranna dokumentation av din kamp med bandvagnen När du får den i körbart skick så så är du välkommen att prova besten på vår offroadträff här i Döviken den 18 och 19 maj - om du nu inte bor allt för långt bort! (Döviken ligger mellan Östersund & Sundsvall) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 6 April , 2013 Rapport Share Postad 6 April , 2013 Du ska ha en ordentlig eloge för din noggranna dokumentation av din kamp med bandvagnen När du får den i körbart skick så så är du välkommen att prova besten på vår offroadträff här i Döviken den 18 och 19 maj - om du nu inte bor allt för långt bort! (Döviken ligger mellan Östersund & Sundsvall) Tackar tackar Ska fixa studierna först innan den är klar på riktigt, så det blir väl om 1-2 år typ. Låter skoj Har en polare som bor där i krokarna, tror att det var förra eller förr-förra sommaren vi var i döviken och kollade på traktor- och skoter-dragrace. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 2 Juni , 2013 Rapport Share Postad 2 Juni , 2013 (redigerade) Sommaren med tillhörande "lov" är här. Mellan studier och slavgöra så har vi naturligtvis bandvagnen! Hittills har jag bara spolat av och tvättat motorn, vilket inte gick i julas. Och i övrigt var sägnen sann också: den var faktiskt röd under all skit Idag tog jag ett litet foto i den begynnande verkstaden: Titta noga nu, skogsmaskinen är den fånigt lilla saken med hjul i förgrunden. Rent av ynklig Dagen kröntes med äran att spola av och tvätta maskinen med motiveringen: "du såg så ivrig ut". Mitt i denna utövning kändes ord som: "torr", "glädje" och "resultat" (bara för att nämna några) otroligt avlägsna... Att bli fortsättad... Redigerad 17 Juni , 2013 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 2 Juni , 2013 Rapport Share Postad 2 Juni , 2013 Kämpa på mannen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 3 Juni , 2013 Rapport Share Postad 3 Juni , 2013 (redigerade) Kämpa på mannen Tack tack Dag 2: Början av topplocksbytet: Det blir en bonn-lösning med en gammal återvunnen topplockspackning, yay Avstörnings-tändstiften blev ett aber att demontera innan jag fick tag i en svetstång. Den gula färgen är ett fortsatt mysterium.... Redigerad 3 Juni , 2013 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.