Gå till innehåll

För klena startbatterier??


LurK

Rekommendera Poster

Skulle starta min 13 förut,gick ju inte,har bara stått ca 6 dagar,kankse har varit 5 minus som max.

slutade med att ja hämtade 24v boostern,så nu står den på tomgång,samt

att ja kollade att den laddade (27volt).

 

men varför orkade inte de nästan nya batterierna??

köpte flang nya nordström 55amp 12 x2 i juni,ändå tog orken slut i dom efter ca 30-40 sec???? :huh:

ja tror ja surade ner lite i början pga för mycket choke,men tycker iaf att det ska finnas mer ork

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp två 55 skall räcka med råge om du inte behöver nöta väldigt länge,

Är inne på bajon1 och Seglarns linje, kolla anslutningarna. Extra noga på jord kablarna, både till motor och resten av bilen, oftast är det jord kablarna som blir dålig först.

Är det inte dom så skall du ha nya batterier på garantin om de är så nya, du kan ju ha haft otur så ett batteri har blivit dåligt eller tappat en cell,

Annars är det något som drar ur det ordentligt för dej.

Kolla om det är något som drar när du har tändningen avstängd + om du har någon extra utrustning tex radio så stäng av det, Blir det en gnista när du sätter på sista batteri polen, spelar ingen roll om det är plus eller minus, så är det något som tar tjuv ström ström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med,två friska batterier räcker till allt i en frisk tgb.

Min elva måste vara den mest lättstartade bil jag någonsin haft i kall väderlek.Startar direkt.

Däremot så får jag tugga på lite extra länge när den är het,men det är ett annat känt fenomen.

 

Om startmotorn är dålig=kortslutning/nästan kortslutning vid BELASTNING i startmotorn så försvinner amperen snabbt där.

Dålig jordfläta ,hela vägen från batteri ,ram, startmotor är värd att kolla. Ibland så tar den annorlunda vägar.

Hade själv en lös anslutning där men det fanns en till som tog över. såg detta när jag servade växellådorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm ok tack för teorierna :wub:

 

Inatt har ja iaf gjort rent/puttsat/smörjt jordflätorna och dess punkter,även på startmotorn.

var korrision på flätan som går ner på batteriplattan och även där den kopplas vidare till

fästpunkten bakom topplocket.

Ja kommer ihåg att när mina brytare pajade att ja körde starten jävligt mycket innan ja justerade rätt dessa,så batterierna ska allt ge mer än vad dom orkade igår ikväll.

Nu lossade ja iaf både plus och jord på batt när ja kom hem nyss,(inge gnista vid påkoppling)

så ska jag ansluta dom i eftermiddag o se hur det går.

Sen blir det att åka å göra ett konditionstest på batt hos en oberoende.

Gamla fordon..... :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har någon strömtjuv som ligger och drar någonstans ?

Själv hade jag problem med att mottagaren till fjärrkontrollen till vinschen drog ström. Tog visserligen ett par veckor att dra ur batterierna men ändå. ser numera till att alltid bryta strömmen till vinschen med huvudbrytare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skruva måste man gilla, annars blir det inte mycket åka heller.

 

Min första tanke va smörjoljan i din maskin, fräsch och och viskositet? En del har ingen aning om hur mycket det kan göra för att dra runt en kall motor med 6 cylindrar eller mer.

Hade en racemotor förut, körde med racingolja 25w/60 i den för värmen och oljetryckets skull. Va tempen under +10 grader ute var det motorvärmarn som gällde, startmotorn drog inte runt maskin alls i sirapen. Så har man en taskig olja dessutom, då mår inte maskin bra och går tungt.

 

Säkert inte så i ditt fall, men tål att tänkas på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack ytterligare för tippsen :wub:

 

Nu hängde ja på polerna,och startade utan problem,vart ca 4 minus på fm.

Men ja upptäckte en lite detalj på minuspolkontakten mellan bryggningen......klamman var ju sprucken

rätt av :angry: ...att ja missade detta inatt -_-

Har iaf köpt o monterat en ny :) .....och naturligtvis glömde ja titta efter en huvudströmsbrytare

att installera,men skruvar av polerna vid längre vila så länge.

Men ja kommer ändå att testa konditionen på batterierna imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint att det löste sej. det hade ju varit tråkigt om nya batterierna var slut redan, du har ju inte hunnit använda den med de batterierna så mycket än,

Det ända jag har huvud strömbrytare på i bilen är till vinschen, skåpet har jag truck handskar och kan dra isär när jag använder det och allt som är i, så start batterierna är oanvända, sen sitter det en brytare på själva batteri skon i skåpet, det räcker om man inte har något som kan dra en massa ström, och värmaren samt kyl och lamporna är väl inga hög strömförbrukare, så där håller den brytaren.

Men det är ju bra med en till batterierna på bilen med både vid brand, och om det blir el fel, så jag skall nog ta och kolla på en sådan jag också. en lite kraftigare än den till vinschen, för det börjar bli en hel del grova kablar som går till batteriet eller startmotorn, då jag använder den som sammankopplings punkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok :)

Ja huvudströmbrytare är ett måste,det är ju gamla grejer man kör.

 

Ja har en annan fundering ang motorvärmare till b30,skulle bra gärna vilja ha en monterad,ganksa fint att

sätta i nån timme före vid sträng kyla.

Ja sökte här på forumet men fick ingen klarhet vad som gällde.

Passar b18/20 värmaren??då menar ja doppvärmaren genom frostbrickan.

Lr finns det andra alternativ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu skulle du haft kvar värmaren jag köpte, och monterat igen :P

Den funkade ju perfekt även som motorvärmare,

jag skall mäta på frost pluggarna på en B18 och på B30 är de samma skall det gå att montera en blockvärmare, men man kanske får böja till själv värme slingan så den passar i blocket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He he jo det har du rätt i,har väl fått bygga en låda till den bara :)

ja kolla frostbrickorna,skulle va fint det :wub:

 

Lite nyheter ang mina batterier :mellow:

Skulle starta för ett par timmar sen.....NIX! fick bara snurr ca 7-8 sec :(

Så ja hämtade bosterna och startade utan problem :)

Ja åkte ner till stan och gjorde ett konditionstest på batterierna,

mja,det inre batteriet va pajj :o

 

Testresultat yttre batteriet

spänning 13.46volt

startkapacitet 89%

status-bra

 

Testresultat inre batteriet

spänning 12.00 volt

startkapacitet 25%

status-BYT UT

 

Även om ja får ett batteri på garantin,blir ja osäker på

detta fabrikatet :huh:

Ja vill ha mina cash tillbaks o köpa ett par tudor istället B)

 

Mandarin-vart finns dessa prylar och hur funkar dom i kylan?? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, som flera påpekat, anslutningarna vid batterierna har avgörande skillnad. Kabelskon på batterikabeln ska vara ordentligt nedtryckt och fastskruvad på batteripolen, t ex.

 

Vid ett tillfälle märkte jag på min Tgb 13 att huruvida man har kopplingen nedtryckt eller inte vid låga temperaturer påverkar hur lätt motorn går runt (när motorn och oljan är helt kall) . Man kan ju starta med kopplingen upp och friläge i växellådan, men det gick lättare med kopplingen nedtryckt.

 

Min Tgb 30 startar i -11 med två 55 A batterier så nog ska de räcka till en B30. Enligt instruktionsboken ska Scanians batterier ha 152 A och då har de nog en viss överkapacitet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har vart till försäljaren å lämnat batterierna.....kom tyvärr hem utan batterier :(

Försäljaren är klart å tydligt en riktig vrångberra,han envisades med att han

skulle "ladda på sitt vis" i 24 timmar" trotts att ja förklarade allt o visade kvittot på konditonstestet som sitter tejpat på batteriet.

Ja sa att det är ju ingen ide,batteriet är ju trasigt,sen sa´jag även att ja inte kunde lita på detta fabrikatet osv.men han verkade inte lyssna :mellow:

Ja lämnade butiken ganksa förbannad :huh:

Men visst har ja väl rätt att lämna tillbaks batterierna och kräva pengarna tillbaks??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har vart till försäljaren å lämnat batterierna.....kom tyvärr hem utan batterier :(

Försäljaren är klart å tydligt en riktig vrångberra,han envisades med att han

skulle "ladda på sitt vis" i 24 timmar" trotts att ja förklarade allt o visade kvittot på konditonstestet som sitter tejpat på batteriet.

Ja sa att det är ju ingen ide,batteriet är ju trasigt,sen sa´jag även att ja inte kunde lita på detta fabrikatet osv.men han verkade inte lyssna :mellow:

Ja lämnade butiken ganksa förbannad :huh:

Men visst har ja väl rätt att lämna tillbaks batterierna och kräva pengarna tillbaks??

 

låt honom ladda och testa är det dåligt kommer det fortsätta va dåligt.

Hade själv problem med ett exide gele batteri för några år sedan. man laddade det fullt och det funkade toppen men stog det sen 2-3 dar så var det tomt. Åf vägrade lyssna på mig utan skulle testa även han att ladda och testa det. Slutade dock med att jag fick ett optima batteri istället som skulle klara motsvarande vad det tidigare gjort.

 

Låt honom dock inte ge dig nått annat slags batteri istället för ska du ha batterina att arbeta tillsammans så ska dom vara av samma sort.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK,hmmm mja det här kommer ju bara att dra ut på tiden för mig,visst de tär ju ingen panik med att åka tgb just nu,men

det är bra att veta att det ska starta om man ska bärga ii bogsera ir nått.

 

Nu måste ja vänta till imorgon em,hämta batterierna och sätta i dom till ingen nytta,den kommer ju ändå inte återstarta

efter nåra timmar i kylan.

Nu har jag ju inge kvitto kvar på affären,bara ett datum när ja köpte dom i underhållsloggen.

Han kom å öppnade butiken extra pga semesterstängt(han bor i närheten)

ja ringde på annonsen på blocket där dom hade reklam

http://www.binaz.se/

 

Han kunde inte starta kassa-apparaten pga att det igentligen skulle vara semesterstängt(trix???)

så ja fick ta ut kontanter,därför fick ja inge kvitto :mellow: (antar att cashen blev extra semesterpeng haha)

Tänkte ju att risken att dom går sönder är nog obefintlig....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oK,men även om det är så,så blir det ju lätt en tredje gång.

Ja har läst lite på ARN (allmänna reklamationsnämden)

Sen har ja o polare kollat tester/analyser på batterier både i fält och i labratorium..........

tex fordonsägare i norra sverige uppmanades att inte handla biltema ir NORDSTRÖM :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehmmm skumt....... :rolleyes:

Provade att köra igång min 13 nu när ja kom hem från jobbet,har vart runt 10 minus sen ja slog av den igår kväll.

Drygade ut starten genom att låta bli chocken första 30 sec,verkade finnas kraft hela tiden så den hoppade igång

när ja chokade som den ska göra :) .

 

Fick ju tillbaka batterierna igår kväll o monterade o körde lite, antagligen

har säljaren ladd-lagat batteriet på nått vis.....ir bytt ut det :huh:

 

Ja kommer fortfarande INTE lita på dessa batterier, isf så måste ja ju plocka ur dom å

förvara dom inne i garaget efter varje körning :blink:

 

Blir nog volvos orginal 60 amp 12v x2 frampå,fick ett rabbatkort på (200sek)

från Helmia för att ja nyligen köpt en volvo personvagn.

Tror dom skulle gå på ca 1600sek

 

Nordknas batterierna får nog tjänstgöra som 24 volt booster starthjäp....om dom nu duger till det :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...