Gå till innehåll

Hur används 30:orna?


Rekommendera Poster

Det är lite tyst på TGB 30/40 sektionen men jag vet inte om det är blygsamhet eller kanske för att bilarna inte används så mycket?

Hur ofta använder ni era bilar, och vad använder ni dem till?

 

Förhoppningsvis kan jag använda min för smärre utflykter till träffar och liknande, men i praktiken kommer det väl knappast bli mer än någon gång i månaden. Man måste ju också ta chansen när tillfälle erbjuds, typ hämta möbler på IKEA   :P

 

Jag är också nyfiken på hur de förvaras. Är det ute året om som gäller eller är era bilar i garage?

 

Helst skulle jag vilja ha min i garage av något slag, men tyvärr kommer mitt hus inte med såna faciliter. I England är garagen mestadels pyttesmå, gjorda för bilar som byggdes på 50-60-talet. Kör du in en vanlig modern bil får du ta dig ut genom backluckan som regel   :rolleyes:

 

Planen är att försöka få tag i någon bonde eller oanvänd industri lokal kanske. Lättare sagt än gjort dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad tror ni det blir i snitt?

Hur många gånger om året eller månaden är ni ute och kör?

Det kanske varierar beroende på säsong också...

 

P.S Lägg upp bilder från "utflykterna"  :wub:

Delad glädje är dubbel glädje (eller hur det nu går?).

 

Är det ok att parkera utomhus året runt?

Vad för sorts extra slitage kan det generar som man undviker i ett garage?

Jag försöker få en idé om huruvida garagehyra är värt den extra utgiften   :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 30:a går i snitt 3 dagar per månad, lite jippon och studenter när det är sessång för det. Till jobbet när det blir allt för mycket miljösnack i fikarummet.

 

Inga problem när du parkerar utomhus, undvik att ställa bilen på gräs eller liknande eftersom detta som regel drar till sig rost.

 

Grusplan eller hårdare = bra.

Under tak = bättre

Inomhus = kanon

Torrluftat garage = bäst

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur välkomna är 30/40 bilarna på träffar och terrängutflykter?

På vissa av filmerna verkar det ju rätt så trångt i skogen och onekligen gör väl en lastbil också mer skada på underlaget. Eller tar man helt enkelt andra spår, mer lämpade för ändamålet?

 

Den där utflykten med terrängbil.net till Norge t.ex, hade en 30:a varit välkommen där också?

:unsure:

 

Eller på Island?

:P

 

Det är ju lite synd om man Bara kan använda dem på landsväg!!

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag ingenting alls ännu. Jag är här för att lära. Funderar på att ta mig till War £ Peace för att kolla läget, om jag kan övertyga familjen ;)

 

Frugan blir nog svår men sönerna borde gå. Beror på hur långt det är att köra också, har inte kollat ännu, oops ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde kunna gå. Det är ju mest motorväg, om trafiken tillåter borde det gå på 1.5 timmar, klart möjligt.

Har du några svenska vimplar eller tre kronor på Dodgen, så man känner igen den? ;)

Fast W&P är kanske för stort för att hitta något på måfå?

Vore ju lite kul att hälsa på, det skulle nog di små gilla ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha studerat W&P lite närmare så verkar det vara en fantastisk show, men lite väl häftigt för mig som nybörjare. Ska försöka börja med något lite behändigare som introduktion till familjen.

 

Hoppas ni har kul på träffen själva!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt trist att inte SOT tar emot 30:or. Borde det inte gå att avdela någon del av områdena som lämpliga för tyngre fordon.

 

Jag kan förstå att lastbilarna inte är lämpliga överallt, men vad gör det för skillnad i ett dy hål, eller ett grustag eller liknande?

Eller kanske lastbilarna kan släppas fram senare på dagen så att de inte "förstör" hindrena för di små?

 

Nåja, bara lite lösa idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vi i Gestrike offroad har ingen viktgräns på våra områden, men förare av tunga fordon(jag jobbar som lastbilschaufför) bör ju ha ett lite annorlunda tänk i terrängen jämfört med di små!

 

Tex kan man ju inte bara tänka "jag kör ut igeggan med fullt ös för någon kan ju alltid dra upp mig!", kommer man med de tyngderna som en 30 el 40bil har måste man tänka sig för!

 

Men som sagt vi har ingen övre viktgräns!

 

Mvh.Arvid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att det finns möjligheter!

 

Jag har definitivt för avsikt att hålla mig borta från ler hål. Tanken på att sitta fast där med en 30:a lockar inte. Också tanken på att det man inte ser i leran kan slå sönder något lockar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Lite sent svarat men du kan komma till olerum med en 30 bil om du vill och även tex finnskogsturen, det är lite upp till arrangören och lokala bestämelser,

Gestrike offroad sitt område är väl om jag inte minns fel industri område klassat, Olerum är privat och då gäller andra regler, men som den erfarne Arvid skriver det är inte bara att braka ut i surhålen, 

men frågar du innan så är det i regel inga problem , jag vet att det finns både kunskap och fordon att tillgå uppe i Sandviken/Hofors Där Gestrike offroad håller till.

Lika så i Olerum där vi kan plocka fram skogsmaskin att dra med om det behövs. 

Men på turer får man nog tänka sej för både en och två gånger och rådgöra med de som håller i turen innan man ger sej ut i något man är osäker på eller som kan ställa till stora mark skador. Det är ju inget kul att försena hela resan med en dag för att ta loss en bil ur en myr om man kört där enbart för skojs skull, då är det bättre att leta en alternativ väg.

 

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...