Gå till innehåll

TGB och vinter...


PSK

Rekommendera Poster

Var nyss ute och hälsade på TGB:n. Ville testa en del av de tips jag fått.
Pratade lite vänligt med den, beundrade färgen, klappade lite på nosen och hoppade sedan upp i hytten. 

 

Men det sket sig - biljäveln hoppade igång på under en sekund. Inte minsta tvekan - bara brum så var den igång. 

Tyvärr hade jag lite starkt i mig, annars hade blivit en belönande åktur också. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var nyss ute och hälsade på TGB:n. Ville testa en del av de tips jag fått.

Pratade lite vänligt med den, beundrade färgen, klappade lite på nosen och hoppade sedan upp i hytten. 

 

Men det sket sig - biljäveln hoppade igång på under en sekund. Inte minsta tvekan - bara brum så var den igång. 

Tyvärr hade jag lite starkt i mig, annars hade blivit en belönande åktur också. 

:huh: Hällde du nått starkt i bränsletanken med kankse?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köra korta matningar är vettigt och logiskt. Är det kallt som fan ute droppar batteriets kapacitet redan som det är och det spänningsfall startmotorn drar med sej då den jobbar blir etter värre, spänningen till tändspolen blir medioker och gnistan likaså.. nedsurning runt hörnet således.

 

Är jag helt ute och cyklar när jag påstår att tändspolen matas med 12V under tiden som startmotorn är i ingrepp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt så för ett 12v system så är tändspolen konstruerad för 9v. Så normalt är där ett förkopplingsmotstånd.

För ett 24v system så blir det ca 18v, Detta beror på att då startmotorn drar mycket ström så faller spänningen rejält och tändningen skall fortfarande fungera.

 

Hoppas det inte blev för otydligt :)

 

/Putte

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även en "utombordarpump", dvs en blåsa på slangen före bränslepumpen är bra att handpumpa fram lite bensin i slangen,

 

Bytte efter att ha bytt pump till Btema, som inte orkade suga fram om den stått >14 dar/kört torrt. Tror även det är backfilter i den. Iofs sitter den vid motorn, men bättre än att tömma batteret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min funkar det utmärkt i med choke på bara bakre förgasaren.

Full choke i startögonblicket, sedan ner till ungefär halv choke så tomgången hamnar på en lagom nivå. Choken trycker jag ur när arbetstemperatur uppnåtts på mätaren.

Inget pillande på gasen behövs vid start så det blir ju som att dra igång vilken modern bil som helst (ja förutom att man får dra ut choken då)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dessvärre original med choke på bara en förgasare, dumsnålhet sannolikt. Försumma inte en ordentligt genom gång av tändsystemet, min bil hade alltid väldigt trött start tills jag tog ett radikal grepp på tändningen, nu är den som en ny bil.

Hej Lollipop!

Tydligen så finns det undantag, jag köpte min bil hos ALE och den var bara för reggad. Bilen kom alltså direkt från försvaret. Den är heller inte uppgraderad med aluzink-hytten eller aluminiumburken för luftfiltret. Det ända som är ändrat är att strålkastartorkarna är borttagna.

 

Mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja bara full choke  för mej med.

Skall kolla brytarspetsarnas inställning i dag, för nu måste den tugga i ca 5 -7 sekunder om den stått ett tag, normalt 3-4 sekunder .

"uppskattningsvis" jag sitter inte och klockar tiden  ;) 

Bränsle finns ju alltid i glaskoppen så den når förgasarna fort, men hela backventiler är ett måste om man inte vill stå och nöta på startmotorn vid kallstart.

Varm bara trycka till på startknappen och den går direkt  :) 

Gasen rör jag heller aldrig vid start .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också choke på båda i min 20 bil, men inget spjäll i insuget som det står om i verkstadsböckerna.

Då har du sannolikt insuget med vatten värming på Ja eller kylning beroende på vilket forum man läser på och vem man skall tro på  :ph34r:

Om jag ej minns helt galet så sitter spjällen på det insuget utan inkopplat vatten, och de insug som man kopplar in på kylsystemet hade inte spjäll 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du sannolikt insuget med vatten värming på Ja eller kylning beroende på vilket forum man läser på och vem man skall tro på  :ph34r:

Om jag ej minns helt galet så sitter spjällen på det insuget utan inkopplat vatten, och de insug som man kopplar in på kylsystemet hade inte spjäll 

Vad är det för spjäll ni skriver om? bild?

 jag blev nyfiken.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä de vatten fyllda behöver tydligen inte dessa, Vad jag läst mej till så är det så att man lett in kylvatten i insuget är för att värma det och få bättre förhållanden vid start i låga temperaturer  och inte kyla ner insuget som jag förstått att många tänkt sej att det är till för, en jämnare temperatur är nog en fördel också.

Då jag använt båda insugen så kan jag rekommendera det med vatten tillflödet i om man har möjlighet att välja.

Dom där spjällen kan kärva i bland, och då får man lite dålig gång på dem eller start problem. Så blev det då på det insug jag hade, en port satte sej fast och motorn gick inte rätt på några varv. det tog en stund att klura ut vad som felade kan jag säga :) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...