Dexxas Postad 24 Januari , 2014 Rapport Share Postad 24 Januari , 2014 Alltså behöver du bara gnugga kugg en fjärdedel av tiden,tror att den startmotorn lever ganska länge om man ser efter att det sitter kol kvar i hållarna...... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
PSK Postad 24 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 24 Januari , 2014 Var nyss ute och hälsade på TGB:n. Ville testa en del av de tips jag fått.Pratade lite vänligt med den, beundrade färgen, klappade lite på nosen och hoppade sedan upp i hytten. Men det sket sig - biljäveln hoppade igång på under en sekund. Inte minsta tvekan - bara brum så var den igång. Tyvärr hade jag lite starkt i mig, annars hade blivit en belönande åktur också. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 24 Januari , 2014 Rapport Share Postad 24 Januari , 2014 Var nyss ute och hälsade på TGB:n. Ville testa en del av de tips jag fått. Pratade lite vänligt med den, beundrade färgen, klappade lite på nosen och hoppade sedan upp i hytten. Men det sket sig - biljäveln hoppade igång på under en sekund. Inte minsta tvekan - bara brum så var den igång. Tyvärr hade jag lite starkt i mig, annars hade blivit en belönande åktur också. Hällde du nått starkt i bränsletanken med kankse? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 24 Januari , 2014 Rapport Share Postad 24 Januari , 2014 Att köra korta matningar är vettigt och logiskt. Är det kallt som fan ute droppar batteriets kapacitet redan som det är och det spänningsfall startmotorn drar med sej då den jobbar blir etter värre, spänningen till tändspolen blir medioker och gnistan likaså.. nedsurning runt hörnet således. Är jag helt ute och cyklar när jag påstår att tändspolen matas med 12V under tiden som startmotorn är i ingrepp? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bluesky Postad 24 Januari , 2014 Rapport Share Postad 24 Januari , 2014 Om jag minns rätt så för ett 12v system så är tändspolen konstruerad för 9v. Så normalt är där ett förkopplingsmotstånd. För ett 24v system så blir det ca 18v, Detta beror på att då startmotorn drar mycket ström så faller spänningen rejält och tändningen skall fortfarande fungera. Hoppas det inte blev för otydligt /Putte 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 24 Januari , 2014 Rapport Share Postad 24 Januari , 2014 Även en "utombordarpump", dvs en blåsa på slangen före bränslepumpen är bra att handpumpa fram lite bensin i slangen, Bytte efter att ha bytt pump till Btema, som inte orkade suga fram om den stått >14 dar/kört torrt. Tror även det är backfilter i den. Iofs sitter den vid motorn, men bättre än att tömma batteret. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 24 Januari , 2014 Rapport Share Postad 24 Januari , 2014 På min funkar det utmärkt i med choke på bara bakre förgasaren. Full choke i startögonblicket, sedan ner till ungefär halv choke så tomgången hamnar på en lagom nivå. Choken trycker jag ur när arbetstemperatur uppnåtts på mätaren. Inget pillande på gasen behövs vid start så det blir ju som att dra igång vilken modern bil som helst (ja förutom att man får dra ut choken då) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hakanaxs Postad 24 Januari , 2014 Rapport Share Postad 24 Januari , 2014 Det är dessvärre original med choke på bara en förgasare, dumsnålhet sannolikt. Försumma inte en ordentligt genom gång av tändsystemet, min bil hade alltid väldigt trött start tills jag tog ett radikal grepp på tändningen, nu är den som en ny bil. Hej Lollipop! Tydligen så finns det undantag, jag köpte min bil hos ALE och den var bara för reggad. Bilen kom alltså direkt från försvaret. Den är heller inte uppgraderad med aluzink-hytten eller aluminiumburken för luftfiltret. Det ända som är ändrat är att strålkastartorkarna är borttagna. Mvh Håkan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 25 Januari , 2014 Rapport Share Postad 25 Januari , 2014 Där ser man, kul och förhoppningsvis har du lättare att kallstarta. Ingen av de manualer jag läst har haft dubbel choke men båtarna B30 versioner har ju det så de nödvändiga bitarna finns ju. Avvikelser från norm är normalt :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 25 Januari , 2014 Rapport Share Postad 25 Januari , 2014 Ja bara full choke för mej med. Skall kolla brytarspetsarnas inställning i dag, för nu måste den tugga i ca 5 -7 sekunder om den stått ett tag, normalt 3-4 sekunder . "uppskattningsvis" jag sitter inte och klockar tiden Bränsle finns ju alltid i glaskoppen så den når förgasarna fort, men hela backventiler är ett måste om man inte vill stå och nöta på startmotorn vid kallstart. Varm bara trycka till på startknappen och den går direkt Gasen rör jag heller aldrig vid start . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jonsson Postad 25 Januari , 2014 Rapport Share Postad 25 Januari , 2014 Jag har också choke på båda i min 20 bil, men inget spjäll i insuget som det står om i verkstadsböckerna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 26 Januari , 2014 Rapport Share Postad 26 Januari , 2014 Jag har också choke på båda i min 20 bil, men inget spjäll i insuget som det står om i verkstadsböckerna. Då har du sannolikt insuget med vatten värming på Ja eller kylning beroende på vilket forum man läser på och vem man skall tro på Om jag ej minns helt galet så sitter spjällen på det insuget utan inkopplat vatten, och de insug som man kopplar in på kylsystemet hade inte spjäll Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 Januari , 2014 Rapport Share Postad 26 Januari , 2014 Då har du sannolikt insuget med vatten värming på Ja eller kylning beroende på vilket forum man läser på och vem man skall tro på Om jag ej minns helt galet så sitter spjällen på det insuget utan inkopplat vatten, och de insug som man kopplar in på kylsystemet hade inte spjäll Vad är det för spjäll ni skriver om? bild? jag blev nyfiken.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 26 Januari , 2014 Rapport Share Postad 26 Januari , 2014 Skall plocka fram stora hård disken ur kassaskåpet å leta efter foton, men hinner inte just nu Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 26 Januari , 2014 Rapport Share Postad 26 Januari , 2014 Vad är det för spjäll ni skriver om? bild? jag blev nyfiken.. Här ser du en bild på insug/grenrör med spjällen i. (tror det är dom som det menas i vartfall) http://www.tatanka.nu/public/img/user/img_5862.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jonsson Postad 26 Januari , 2014 Rapport Share Postad 26 Januari , 2014 Ja, det har jag. Jag trodde att det fanns på båda. Då har jag fått lära mig något nytt idag också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 27 Januari , 2014 Rapport Share Postad 27 Januari , 2014 Nä de vatten fyllda behöver tydligen inte dessa, Vad jag läst mej till så är det så att man lett in kylvatten i insuget är för att värma det och få bättre förhållanden vid start i låga temperaturer och inte kyla ner insuget som jag förstått att många tänkt sej att det är till för, en jämnare temperatur är nog en fördel också. Då jag använt båda insugen så kan jag rekommendera det med vatten tillflödet i om man har möjlighet att välja. Dom där spjällen kan kärva i bland, och då får man lite dålig gång på dem eller start problem. Så blev det då på det insug jag hade, en port satte sej fast och motorn gick inte rätt på några varv. det tog en stund att klura ut vad som felade kan jag säga . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.