H.Hansen Postad 4 April , 2015 Rapport Share Postad 4 April , 2015 Ja när man läst om den så är det ju nästan bara att börja höra om literpriset och kulörer Inte många färger som tål att målas i + 5 grader och 80% luftfuktighet och ge ett resultat som håller i 15 år på rostiga ytor Klibb från på 8 timmar vis + 5 grader till 2 1/2 timmar vid 35 grader 4 timmar vid 23 grader. Funkar ju kanon för alla som målar i blå hallen, bara det är uppehåll och några + grader så är det bara att köra 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 4 April , 2015 Rapport Share Postad 4 April , 2015 Var och hälsade på 3315 i dag. Trevlig ambitiös ung man med ordning och reda! Ska bli kul att följa hans valprenovering! 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 5 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 5 April , 2015 Angående färgen så blir det den här som grund http://www.beckers.se/produkter/utomhus/metall/rostskyddsgrund-o och den här som täckfärg: http://www.beckers.se/produkter/utomhus/metall/metallgrund-tack Funkar säkert bra även om isotrol verkar riktigt bra, till nästa projekt? @Wingflyer, tackar för de värmande orden! Mycket trevligt att få träffa dig också! Kommer vara bortrest en vecka så blir inget arbetande på ett tag nu... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 12 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 April , 2015 Tillbaka från semestern! Har hänt lite smågrejor, har målat lite mer saker och fått upp motorn på stativ. Är inte så smutsig som den ser ut, har börjat skrubba med stålborste och diskborste så det som är grått är plåtrent Funderar på hur jag ska renovera den, har hittat lite olika renoveringsprojekt på garaget men vet inte om det är overkill... Tips mottages tacksamt! Sen tackar jag Wingflyer för det fina verktygsskåpet (samt bultarna till stativet), har redan kommit till användning! Perfekt med en extra avlastningsyta och mer plats för verktyg! 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Baua Postad 12 April , 2015 Rapport Share Postad 12 April , 2015 Hej! Härligt projekt. Tycker du ska lämna in ramen på blästring. Blir trevligare att svetsa sen samt att det helt enkelt inte blir bättre än så. Keep up the good work. Mvh Magnus 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 15 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 15 April , 2015 Hej Magnus! Tack för kommentarerna! Kul att du tycker om projektet Tyvärr blir det ingen blästring, har inte möjlighet att transportera ramen. Sen så går det fruktansvärt bra med stålborstar, blir plåtrent och tar rosten ordentligt det med. Har återigen funderat på färgval till ramen och slutligen bestämt mig på att köra på med den färgen jag har, ramen är helt frisk framför tanken och färgen där har hållit i 48 år än sålänge /H 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 18 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 18 April , 2015 Har målat lite mer idag och fortsatt med motorn, är dock förkyld så blir inte så mycket gjort Nu har äntligen en svets införskaffats, 15kg 0.8 tråd, tub och nytt slangpaket 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 19 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 April , 2015 Ännu en uppdatering (trots att det inte hänt något särskilt )och lite fler frågor! Först om motorn, jag hade tänkt göra en "penselrenovering" samt byta oljor och göra rent de olika delarna, är det något speciellt mer man borde göra? Packningar går att återanvända? Bara den på grenröret som är kass än sålänge av de jag hittat. Tänkte måla blocket med mekonomens röda motorfärg, ventilkåpan med biltemas högtemperatursfärg i silver (även på de andra silvriga delarna) och gul bromsoksfärg till fläkten (funkar det med sådan färg?) även om det känns lite dyrt med 99:- för färg till en fläkt Har inte börjat svetsa än, är lite osäker på superenkla saker som att koppla in regulator och tub och var klämman ska vara om man matar tråd osv... Svetshandboken jag har förutsätter nog att man kan sånt, hehe vill inte att tuben ska explodera Iallafall så blev det en ESAB LKA 240 i begagnat skick, skrev tidigare att vi inte hade trefas men det löste jag med en trefas sladd från ett spisuttag inne i huset genom en ventil ut i garaget Wingflyer hjälpte mig med att räkna ut hur jag ska laga ramen då den är rejält angripen där bak så det är nästa steg. Håller på med att göra vid alla småsaker och fästen som ska sitta på ramen men det går inte särskilt snabbt då det är ganska pilligt att få rostfritt med stålborstar Märkte när jag plockade av slangarna från motorvärmar-anslutningen? att de var fulla med något gojs, tur att det inte har gått in i motorn... Har målat påfyllningsröret och fjädergrejorna en första gång. Motorfästena och dämparfästena står på tur Har även börjat göra vid en av axlarna, hoppas det syns vilken... Har absolut ingen aning om hur man gör vid bromsar osv så det får jag läsa mig till. Undrar även hur jag får av dessa, och vad kallas dem? Bromssköldar? Börjar bli trångt i garaget nu också /3315 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 19 April , 2015 Rapport Share Postad 19 April , 2015 Det finns en del instruktionsvideos på Youtube om migsvetsning. Här är till exempel en om hur du gör iordning själva svetsen https://youtu.be/hgGG-ifphkA (på engelska dock). 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 19 April , 2015 Rapport Share Postad 19 April , 2015 Jag tittar över måndag eller tisdag kväll med lite mer bra-ha-i-verkstan-grejer, om du är hemma då? Så kan vi köra igång din svets samtidigt... 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 19 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 April , 2015 @SBAT111 - Tack för länken, kikade lite snabbt, verkar helt klart vettigt! Ska kika genom dem allt eftersom @Wingflyer - Imorgon hade funkat bra, tisdag är jag förmodligen inte hemma, hade varit kul! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 26 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 26 April , 2015 Nu har det hänt mycket i garaget, knappt något med valpen dock. Jultomten (AKA Wingflyer) kom på besök med lite prylar till verkstaden (Tack återigen!). Har nu också fått testa på att svetsa under övervakning av ovan nämnda jultomte som tyckte det gick ganska bra för mig, detta förklaras dock av en kombination av nybörjartur och super-lärare Pressen har jag dock inte fått rätt på än, händer inget alls när jag pumpar trots att jag testat ventilerna och vreden, kan det vara för lite olja? Har även gjort vid fläkten och lite motordelar, de silvriga delarna är sprayade med biltemas 650C färg och fläkten med deras gula hobbyfärg (gick åt nästan en hel burk ). Så nu ska motorfärg införskaffas också, har hört att man bör undvika biltemas? Upptäckte också att två av mina dämpare är upprostade så tänkte höra ifall någon har två stycken liggandes? Sen är mina bakre fjäderpaket ganska sunkiga med flera knäckta blad, tips på hur man gör med dem? /3315 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 26 April , 2015 Rapport Share Postad 26 April , 2015 Det är nog som du säger att det fattas olja (eller egentligen hydraulvätska), pressen har legat på sidan ett tag. Jag tar med lite nästa besök. Eller kan du ta med hem när vi kommer tillbaka från Skånes Fagerhult. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 26 April , 2015 Rapport Share Postad 26 April , 2015 Ibland kan pumparna av den typen du har till pressen vara lite tjuriga om det är luft i. Försök att placera den som högsta enhet ett tag och se om eventuell luft försvinner? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 26 April , 2015 Rapport Share Postad 26 April , 2015 Det finns en del instruktionsvideos på Youtube om migsvetsning. Här är till exempel en om hur du gör iordning själva svetsen https://youtu.be/hgGG-ifphkA (på engelska dock). Här är en på svenska: https://www.youtube.com/watch?v=Ovsok8aj8-s 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 27 April , 2015 Rapport Share Postad 27 April , 2015 Här är en på svenska: https://www.youtube.com/watch?v=Ovsok8aj8-s Va bra! Då kanske man äntligen kan lära sig lite MIG-svetsning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 27 April , 2015 Rapport Share Postad 27 April , 2015 Blir fint det där! Men ett tips: undvik biltemas hobbyfärg i framtiden, använd hellre bättringsfärgen till bilar då den är dels vattenfast och betydligt tjockare. Det räcker oftast med ett "sprut" så täcker det bra. SKREV OBELIX 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 27 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 27 April , 2015 @Wf vi kan ta det på fredag @JJ, tackar för tipset , ska testa ikväll, annars är det nog vätskan. @Vinkon tack för den länken, ska kika på den senare. Har sett att den fanns innan men trodde inte det var mig-svetsning. @OBELIX Tackar! Håller med angående färgen, totalt värdelös täckte knappt och rann en massa fick spraya typ 10 ggr och göra om en del bitar då det blev kasst. Tog slut på nästan hela burken till bara fläkten... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 27 April , 2015 Rapport Share Postad 27 April , 2015 Har du sunkiga fjäderpaket med brustna blad är det givetvis byte som gäller, antingen kompletta stockar eller enskilda blad. Kolla även konditionen på bussningar och bultar (själva fjäderupphängningen). Jag kan ev hjälpa dej med felande delar (nytt el. beg.) Mitt Nr. finner du på säljesavd. Mvh. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 16 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 16 Maj , 2015 Har inte hänt så mycket, rivit lite mer på motorn. Ska skaffa färg nån dag och byta några packningar. Har även målat kylaren Men snart så blir det bättre fart i garaget! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 23 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Maj , 2015 Håller på att slipa och måla delar, går inte särskilt fort då det är mycket i skolan de sista veckorna. Har letat runt efter motorfärg men inte fått tag på någon än, mekonomens var slut biltemas är tydligen kass och swedol har ingen Blir en penselrenovering och kanske några utbytta packningar som det ser ut nu. Sen så får jag komma ihåg att sluta spara kvitton och hålla koll på kostnader... Fick en smärre chock när jag sammanställde allt idag Trevlig helg! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 23 Maj , 2015 Rapport Share Postad 23 Maj , 2015 Ja, det där med att ha en budget är klart överreklamerat. Man måste ta sitt samhällsansvar och bidra till att höja BNP. Det är faktiskt konsumtion som skapar tillväxt och välstånd, typ. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 23 Maj , 2015 Rapport Share Postad 23 Maj , 2015 Campingägare i Västvärmland till Skattmasen: Du begriper inte detta,på våren när vi öppnar lägger vi 100kr i växel i burken där . på hösten är det vinsten som ligger i burken... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 23 Maj , 2015 Rapport Share Postad 23 Maj , 2015 När jag renoverade en bil till nyskick -95 så använde jag "relativt normal" stålfärg på motorblock och topp. Kanhända inte dagens färger tål lika mycket värme, men block och topp blir ju normalt inte mer än 100 grader och troligtvis är ytan tiotals grader svalare. Färgen höll i alla fall bra och var snygg tills jag sålde bilen 2002. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 23 Maj , 2015 Rapport Share Postad 23 Maj , 2015 Det finns speciell "elementfärg" för inomhusbruk, och den ska vara "vanlig" metallfärg med prispåslag. Nu kör de flesta (utom Hansen då) med <<100 i pannan, men är säkert inte så kinkigt utan att vanlig maskinfärg duger, kanske inte billigaste plastfärgen.... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.