Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Super swamper IROC 36x13,50x16 ser slik ut. Bildene av felgene og den grønne bilen er felgene breddet 1,5" utover. Ingen subbing og går helt supert mht. utveksling :) Den beige bilen har samme dekk bare på orginal felger uten bredding. Går fint det også, litt subb i full sving med hard terreng kjøring ;) IROC mønsteret er vel det råeste man kan få av terreng dekk, de har alt og kan kjøres greit på veien også. De bråker ingenting i forhold til de orginale pil dekkene.  Siste bilde, ser man dekkene stikker ca 4-5 cm utenfor karosseriet. Etter min mening det beste terreng dekket!  

post-7600-0-37153300-1452026989_thumb.jpg

post-7600-0-49844100-1452027009_thumb.jpg

post-7600-0-33116300-1452027062_thumb.jpg

post-7600-0-36443300-1452027082_thumb.jpg

post-7600-0-01969000-1452027120_thumb.jpg

post-7600-0-61042800-1452027178_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Snygga sulor, jag har likadana liggande som jag inte hunnit få på ännu. BF M/T.

 

Funkar de hjälpligt i snö?

 

Lite djupare tester:

På "polerad snö på vinterväg"- taskig drivning/väghållning på 2WD, vid 4WD någorlunda

 

I djupare snö (lös snö, me var ändå packad (vilket jag märkte när jag skottade taket)),  Var ett gammalt igensnöat bilspår, + nån nisse som kört skoter i vägen.  4WD men det for lite hipp som happ, även om jag höll mig på "vägen"..

 

Bilden tagen på "gårdsparkeringen" var djupare vissa partier på vägen

 

post-4978-0-98057900-1453629781.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Någon som råkar ha några sådana här liggandes över ? Eller vet vart man kan få tag på förutom import från USA med frakt på sådär 18euro... ? :)

 

http://www.ebay.co.uk/itm/6-Pack-E-Z-Tire-Beads-Stainless-Steel-Filtered-Valve-Cores-for-Balancing-Beads-/262321088123?hash=item3d138e267b:g:X8MAAOSwxp9W17g9

 

har tröttnat på att ballanseringssanden kommer in i mina ventiler att sänka däcktrycket med. Annars lär jag få bort sanden på nått vis och försöka få vanliga vikter på sommarsulorna igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska undersöka närmare.. Har ditch Witch å Bob i många varianter /årsmodeller på jobb 222 fick jag d till på lös fälg mä tummaträ i all hast. Ska forska vidare, kanske inte nåt som underlättar men för skojs skull.. Nån som sett den röda 13 bilen me borrigg på utube, annorlunda sulor på den. Gla påsk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Åker själv på sådana däck. Åker bara skogsvägar och asfalt, så terrängen kan jag inte yttra mig om. Men dom funkar bra både på asfalt och grus. Har själv läst recensioner om däcket som skulle avråda dom flesta att köpa dom, men jag har inte upplevt några av dom problemen. Det klart att dom låter, det gör säkert dom flesta av däcken till dom här bilarna. Och bilen låter ju en del med.. Om du är fundersam R8N så stanna till här när du åker på Rörken nästa gång så kan du få prova min bil.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelar: Jag behåller originalutseendet på bilen. De var billiga.

Nackdelar: Låter säkert mycket. Noll vinteregenskaper.

 

Nu stör jag mig inte så mycket på däcksljudet jämfört med alla andra ljud i bilen. Vinteregenskaper är inte så viktiga då det aldrig är vinter i Stockholm.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen!

Backa nån sida i denna tråd så har du förslag på olika leverantörer o däck

Vill du prompt åka på kronans pildäck så har bl a Active life i slutarp begagnade www.surpluss.se , men det finns OEM-lika i färskare gummi recenserade här tråden.

O glöm inte att uppdatera tråden när du handlat!!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

post-6558-0-37257500-1463078180_thumb.jpeg

 

post-6558-0-00406600-1463078215_thumb.jpeg

 

Då har jag äntligen fått på mina BFG, 285, 75, 16.

 

De blev inte mindre än slitna gamla goodyear, snarare är de större, men det är å andra sidan ingen luft i de gamla däcken så man kanske lurar ögat. Återstår att ta en provtur nån dag... Det kan ju bara bli bättre än de gamla sulorna. 😄

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte följa upp med en rapport om

attachicon.gifIMG_3410.JPG

 

 

 

Vart en tur till Skogen i Söndags, det är ju ganska torrt nu och jag har några vindfällen liggande så jag testade lite "terräng". Dvs en för det mesta ganska fin körväg, men passerar några blöta partier (djup ett stövelskaft, drygt) o knixiga stenar. Och jag får säga att det gick ju bättre än de gamla Cross Country'na. Bla en ganska blöt bit som följs av en ca 1/2 m hög sten som brukar kräva lite trix. Att "bara" köra gick inte, men backa en kort bit o diff'a så knixade den upp så fint!

 

post-4978-0-33597100-1463422386.jpg

 

Med 9 mil hem så rensades däcken bra, även om det gick moderat fart med släpet lastat..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej

 

Nogen der har erfaring med store dæk på TGB aksler ?

 

Rettere 365/85-20 (44'') hjul. (Michelin XZL. 100kg + fælg)

 

De er tunge og store, altså mere enerti, men skivebremser og evt længere styr arme, tager sig af de to ting.

 

Men hvad med lejer og kingpind lejer ? (De kan byttes så det er heller ikke det helt vilde.)

 

Jeg tænker mest på selve akslen om den vil bukke eller knække og evt hvor. For så må det også forstærkes - om muligt.

 

Styr vinkel vil jeg forsøge at holde på original - max ved at lave akslerne bredere også for at få alle tre differentialer på linje. Bagaksel ophængene bliver lavet om til A ramme ophæng for plads og stabilitet.

 

Mvh

DDS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva hjulets vikt belastar väl inte axeln. Det är väl snarare den vikt av resten av fordonet ovanför axlarna som belastar. Visst blir det större roterande massa att stoppa för bromsarna och större krafter att tas upp av axlarna, men om vi pratar körning i terräng så är hjulets egenvikt av underordnad betydelse. Många kör med 44" däck, och det verkar hålla, även med +300 hp. Visst, det beror på hur effekten hanteras. Men visst, +300 hp, blyfot och reptilhjärna går det säkert att köra sönder axlarna. Men med orginalmotorn (B30) får man jobba på rätt bra för att ha sönder nått i axlarna... Provar detta typ en gång i månaden...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...