Gäst Volvo_Rules Postad 14 December , 2010 Rapport Share Postad 14 December , 2010 Angående winschning har jag alltid ett gammalt transportband hängandes i vajern, ger skydd åt winschen då den lägs runt winschen och vid winschning drar man fram den så den hänger på mitten och för hoppningsvis gör den att vajern faller till marken om den går av, hoppas det funkar om olyckan är framme. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ROADKILL Postad 15 December , 2010 Rapport Share Postad 15 December , 2010 Har lindat på Dynex rep i på min winch som ska monteras på "långfärdsbilen". Rep i winch har en del nackdelar, men i mitt tycke väger fördelarna över. Ska man hänga något på repet för att döda snärten, behövs inga större tyngder. Repet väger endast 60 gram per meter, men klarar 10 ton. //Morgan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DjAlbert Postad 3 Mars , 2012 Rapport Share Postad 3 Mars , 2012 Efter att ha sett klippen där det går snett, och för den delen klippet som visar hu det ska göras, så blir jag osäker på om jag ska berätta att jag har bogserat en cheva starcraft med en volvo 855 .. hade bara en elastisk 3,5t lina från biltema. En krok i kanten på kofångaren på chevan o den änden runt draget på volvon, för nån vänlig själ hade nån gång kapat bort dragögglan... nu så här i efterhand är man glad att ingen blev skadad efter den nätta resan på 85 km, genom minst tre samhällen. Så gör inte om det, använd minst dubbel lina, och ingen elastik skit. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 9 April , 2012 Rapport Share Postad 9 April , 2012 Dock gäller det ju 30 vid bogsering.. Inte 85! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 10 April , 2012 Rapport Share Postad 10 April , 2012 Hastigheten framgick ju inte Alexander, bara sträckan! Men det får gå för den här gången Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 9 April , 2015 Rapport Share Postad 9 April , 2015 Lånar tråden och delar med mig av en liten grej jag blev "omlärd" i försvaret. Har tänkt på detta flera gånger när jag söker bärgningsrelaterade saker på nätet. http://www.fourwheeler.com/how-to/1304or-proper-vehicle-winch-recovery-methods-trails/ Det är alltså denna metod jag tänker på, den som "alla" gör. En stropp runt stammen bara. Denna fungerar ju så länge draget görs i samma vinkel under hela momentet. Men om vinkeln ändras och det är stora krafter inblandade så riskerar man "vrida av" barken på trädet med ett skadat/ev. dött träd som följd. http://pixaline.blogspot.se/2014/02/tradfallning.html Metoden jag blev omlärd till ser mer ut såhär, med en snara. Fast då ett schackel i änden där stroppen på bilden går via sig själv för att bilda en snara, detta för att medge viss rörlighet som det hette. Med denna metod kan vinkeln ändras i betydligt större utsträckning innan man bör vara orolig för barkens skull. Då jag bara har erfarenhets av lastbils storlek och större i bärgningssammanhang så har det fungerat för mig, kanske inte är nödvändigt för fordonen upp till det, vad vet jag. Detta var särskilt intressant för oss då svenska försvaret i regel aldrig äger den skog vi bärgar i utomlands och bryter runt i som vi behagar utan att reta upp andra än oss själva... Men skiter du i trädens(värdets) välbefinnande hade du knappast glädje av detta lilla tips. Hoppas bara att det var av intresse för någon läsare. 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 9 April , 2015 Rapport Share Postad 9 April , 2015 Tappar du inte hållfasthet i stroppen om man sätter den som en snara? 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 9 April , 2015 Rapport Share Postad 9 April , 2015 (redigerade) Tappar du inte hållfasthet i stroppen om man sätter den som en snara? Har inte det mer att göra om slingan går via sig självt? (friktion mm) Kanske därför vi skulle ha schacklet också. *EDIT* Fel av mig, klart den tappar hållf. Redigerad 9 April , 2015 av Vinkon 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 9 April , 2015 Rapport Share Postad 9 April , 2015 Man har 80% på det senare alternativet och 200% på det tidigare. Det gäller att använda rätt stropp till rätt teknik. Det luriga med att slinga runt träd är om stroppen kanar uppåt. Då välter trädet tämligen omgående... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 9 April , 2015 Rapport Share Postad 9 April , 2015 Man har 80% på det senare alternativet och 200% på det tidigare. Det gäller att använda rätt stropp till rätt teknik. Det luriga med att slinga runt träd är om stroppen kanar uppåt. Då välter trädet tämligen omgående... Om vi säger att stroppen var "dubbelvikt" med bägge ändarna i schacklet borde den väl rimligen klara mer? (om det nu var så det var) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 9 April , 2015 Rapport Share Postad 9 April , 2015 Snaran gör att du bara kan använda 80% av kapaciteten på märklappen. Lägger du stroppen dubbel får du 200%. Lägger du den dubbel och snarar så blir den användbara kapaciteten 80% av 200%= 160%. Att tänka på när man dubblar och snarar en stropp med ögla i ändan är att man inte får exakt lika drag i bägge öglorna, så då är man tillbaka på ruta ett, 80% som man kan lita på. Det är inte enkelt att vara en stropp... 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 9 April , 2015 Rapport Share Postad 9 April , 2015 .... Att tänka på när man dubblar och snarar en stropp med ögla i ändan är att man inte får exakt lika drag i bägge öglorna, så då är man tillbaka på ruta ett, 80% som man kan lita på. ... Nu är jag inte riktigt med här, varför bara 80% ändå? Öglorna är hamnar bredvid varandra. (även fast det var en sling-stropp jag menade) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 9 April , 2015 Rapport Share Postad 9 April , 2015 Hur vet du att de hamnar EXAKT lika? Eftersom stroppen ligger runt trädet när du snarar så utjämnar den inte draget helt och då får man räkna på det sämsta förhållandet. Sen så har ju även stroppen en säkerhetsmarginal, så bärgningen går förmodligen bra ändå. Men man bör tänka till innan man börjar dra vart alla kraften tar vägen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 9 April , 2015 Rapport Share Postad 9 April , 2015 Hur vet du att de hamnar EXAKT lika? Eftersom stroppen ligger runt trädet när du snarar så utjämnar den inte draget helt och då får man räkna på det sämsta förhållandet. Sen så har ju även stroppen en säkerhetsmarginal, så bärgningen går förmodligen bra ändå. Men man bör tänka till innan man börjar dra vart alla kraften tar vägen. Om stroppen inte skulle utjämna tar ju den kraften vägen någon annanstans, som friktion mot trädet. Och drar man med tillräckligt mycket övervinns tills sist den friktionen och ändarna hamnar lika. Om man dragit och stroppen skulle fortfarande vara outjämnad så har rimligtvis friktionen mot trädet tagit upp den skillnaden? Eller? 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 9 April , 2015 Rapport Share Postad 9 April , 2015 Det viktigaste jag och Micke lärt oss: ..det är bilarna som skall röra sig vid winchning, INTE trädet! (Varit oklart om det där ett par gånger..fallit ett par granar över Mickes 11..) :lol: 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 9 April , 2015 Rapport Share Postad 9 April , 2015 Det har jag också lärt mig... Med min 60 meter lina så kan man dra ut lite längre för att hitta ett bättre träd. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Vinkon- eftersom allt man drar i är mer eller mindre elastiskt så kommer stroppen aldrig kunna utjämna krafterna så som du tänker. Eftersom säkerheten på stroppen är flerfaldig kommer du inte att dra av din stropp, men är man i lyftbranschen anses trasig utrustning som ett misslyckande. För att dra upp ditt fordon kommer det förmodligen att fungera, men det är inte rätt ;-) 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Vinkon- eftersom allt man drar i är mer eller mindre elastiskt så kommer stroppen aldrig kunna utjämna krafterna så som du tänker. ... Inte vill du utveckla det där? Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Inte vill du utveckla det där? Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Allt beter sig lite som gummiband, dvs de blir längre när man drar i dem. De två längderna rep kommer inte att vara lika långa. Jag tror att det som åsyftas är att problemet är statiskt obestämt och då måste man titta på deformationssamband. Detta är mer komplicerat än bara kraftjämvikt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Vill bara inflika att det kan vara klokt att använda shackel mellan stropp och krok. Den runda delen mot stroppen och kroken där det är som smalast vid bulten. Om ni granskar krokarna ser man ofta att den inte är direkt runda utan mer kantiga inne i själva kroken. för att hålla bättre, men de blir lite av en kniv effekt av det, så att använda ett shackel med samma utformning som på bilden under hjälper en del mot skador på stropp i många fall. Bild Lånad från Nätet 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Vinkon har helt klart en poäng för att skona träd och hålla sig väl med skogsägare! Man får väl helt enkelt skaffa en kraftigare stropp (eller fler stroppar). Oftast brukar stroppen hålla ändå (och gör den inte det var det i alla fall bara en skitstropp) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Tänk vektorisering av krafterna, påfrestningen kan bli för stor om det blir dumma vinklar. Se även http://www.gunnebolifting.com/Global/Lifting/User%20instruction/Information%20f%C3%B6r%20bandstropp%20och%20bandsling%20av%20polyester%20betr%C3%A4ffande%20anv%C3%A4ndning.pdf Originalwinch drar 3 ton, så om man håller sig med lite marginal på stroppar mm kan "vara lite dum" och det går bra ändå.. Viktigast o inte slå knut.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Vill bara inflika att det kan vara klokt att använda shackel mellan stropp och krok. Den runda delen mot stroppen och kroken där det är som smalast vid bulten. Om ni granskar krokarna ser man ofta att den inte är direkt runda utan mer kantiga inne i själva kroken. för att hålla bättre, men de blir lite av en kniv effekt av det, så att använda ett shackel med samma utformning som på bilden under hjälper en del mot skador på stropp i många fall. Bild Lånad från Nätet Lyrschackel är bra, men svåra o öppna om man dragit dom lite raka (slipapan funkar som nyckel) Krokade i stubben som satt fast: 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Om man drar en lyra så att den raknar är det dags att tänka efter lite,den har varit utsatt för en rejäl överbelastning om den är formförändrad.Jula,Swedol mfl. säljer schakel som INTE är klassade och inte har något att göra i ett bärgningssammanhang öht. Ett schackel för under hundringen kan man väl ha till att förankra en båt och liknande applikationer,men ska man koppla grejorna i en vinsh ska det vara klassade pryttlar.....i en helt annan prisklass.Själv är jag såpass negativ att jag belastar en tvåtons stropp med max halva lasten,stroppar är billiga. De brytblock som saluförs till div. elvinshar borde förses med en dödskalle i märkningen,jag anser att det är rent skit..... Kronans gamla utrustning brukar vara försedd med marginaler om man inte överbelastar dom,och dom blocken är tunga om man jämför med dagens leksaker....... 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Jag har letat klassade block på normal handeln. Inte ett finns det någon klassning från ett provnings institut på. Biltema "klassning". Deras största rostfria lyrschackel är klassat 8 ton. pris ca 130 kr. De törs jag sätta ett " 8 tons block"i och mata på med 12000 LBS vinschen. "privat" Umeå offroad har ett block som enligt dem är klassat till 16 ton. ca 500 kr hem till dörren och deras kraftigaste lyrschakel är klassat till 6.5 ton. med 7 x säkerhet. ca 99 kr hem till dörren om man köper det samtidigt som blocket. Det är ändå inte klassade i den bemärkelsen Dexas menar. Finns inte några garantier från något provnings institut om hållbarhet, man får använda dem med förnuft. Om man alltid räknar med att det är stor risk att det inte håller, och agerar därefter vid vinchning. klara man sej ofta undan skador på personer i alla fall. Håller fullt med dexas, det är inge bärgnings saker. Dock nog helt ok för oss med el vinschar på upp till 12000 Lbs kanske ända upp till 17000 Lbs att använda till offroad bruk och privat att dra upp/loss lite saker. Skulle vara snäll och hjälpa till när 3-4 st hade gått bet på att dra upp en Cherokee ur ett lerhål i Olerum, De hade satt upp stropp och block innan jag kom, med ett Biltema schackel "ej rostfritt" Jag ställde mej med stötfångaren mot ett träd för att stå still själv. drog ut wire och de kopplade på det på sina saker. Gick undan och använde fjärr kontroll. Jo jeepen kom upp. men utan framvagn. och jag vart tvungen att öppna deras block i mitten och ta bort själva rullen för att få loss wiren, då schacklet var deformerat och ej gick att öppna. Det var sista gången jag kopplade min wire på vad någon annan hade satt upp och trodde på. En batteridriven vinkelslip fick bort deras grejor till slut, och de fick sej nog en funderare på vad de hade för krafter att göra med Jobbade jag med att dra upp saker hela dagarna, Nä då fick nog firma ägaren eller jag själv kosta på mej saker som är klassade enligt de normer som gäller. Då blir det i den storleks ordning som Dexas nämner, man behöver nästan ett litet block för att vinscha ut blocken med Det blir lite tunga att konka omkring på Min kraftigaste stropp kommer från Hamnen i Norrköping, den är klassad för 10 tons lyft, med säkerhet på x 7. Det är alltså en ca 15 cm bred och nästan 1 cm tjock platt stropp. Ser helt sjukt stor ut om man jämför med vad "offroad stroppar" ser ut, Visserligen kasserad av deras säkerhets skäl så de donerade dem till oss. fast de ser helt nya ut. Har använt min två gånger, men den är så stor att man nästan inte får in en ända i dragkroken på bilen. Dra den dubbel då går det inte att koppla på en 13 bils krok utan ett fett schackel emellan Blir lite otympligt att släpa fram vid offroad sammanhang, så den ligger och väntar på det där tillfället då en större maskin eller något skall plockas loss . Bjuder på några bilder på vad jag lekt med i veckan. Grävlingen rymde fältet när jag snodde hans vardagsrum 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.