Gå till innehåll

Den här gruppen kan användas till absolut allt som inte passar andra platser


Andreas.E

Rekommendera Poster

Gjorde ett studiebesök på Kvibergs "nya" affär vid Backaplan i Göteborg. På rak arm mindre grejjer än vid Säve/Kviberg, men samma blandning mellan militaria och div överskott. Stog någon vardera TGB11/13/20/30/40 på gården. De "små" mer eller mindre sönderskruvade. Även några Mogg'ar med palfingerkranar, antagligen fd elverksbilar.

 

Butiken är i källarplan och man har rivningskontrakt på 3 år. Radikalt nedsatta priser (rel Kvibergs priser) så det var lagom överskottsnivå på priserna. Butiken omfattar ca 1/3 av lokalen så ev att de möblerar ut så småningom. En pall slitna TGB däck stog på en pall på lagret.

 

Bl a fanns motorvärmare Beg 400kr/ ny 1200kr, såg inte om  brännare ingick.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar fåglar i det stora hela. de äter plågsamma insekter, och de flesta låter riktigt vettigt när de sjunger sin drill.

Men de behöver inte bosätta sej under mitt tak jämt. 

Hade i Björktorpet- Olerum, ett par som letade sej in under takplåten, Alu plåt så det måste ha varit varmt som tusan åt dem.

Men de krafsade på och byggde sitt bo. var lite irriterande att tro det var möss eller Någon annan gnagare som huserade rakt över min säng, men när äggen kläcktes, Ja då var jag på väg att vräka de jäklarna, ungarna huserade och skrek nästan dygnet runt. Men ok det vara ju bara någon vecka så blir det tyst.

Jo då, men de gav sej inte med en kull eller så flyttade kompisarna in när de drog ut med första kullen, för det gick någon vecka så började det om igen. 

Jag lät de hållas även denna gång, ät insekter som tusan era flygfän tänkte jag när jag låg och lyssnade på halva nätterna.

När denna kull drog ut, var jag och spikade igen det lilla hålet de smög sej in genom , och det vart lugn och ro.

Det året ja, tror ni inte de hittade ett till lite hål att klämma sej in genom nästa år, så började det om. Det tog till första kullens ungar skulle ha mat tills jag hittade den nya ingången, så när de drog nu spikade jag igen det hålet med.

Men de gillade tydligen att bo rakt över sängen, så de fixade en till ingång och snart var det liv i holken igen.

Nu fick de hållas, för jag skulle ju flytta.

 

Väl instalerad här i Älgsjö så kollade jag taket inför vintern, och hittade några pannor som var dåliga och även trasiga, Under en ungefär rakt över där jag placerat sängen: Fanns ett övergivet fågelbo  :ph34r:

Så bort med det fort som tusan och dit med nya pannor. 

Ja Älgsjö, Det ligger inte så många mil från fågelsjön Tåkern, faktum är att ett av krondikena som börjar här rinner till Just Tåkern när det är klart.

Och en sjö här på den nu dammiga slätten lockar fåglar, inget snack om det, och snart kommer det växa så det knakar på fälten, vilket lockar insekter och då är ju fåglarna bra att ha här

Men för tusan nu har jag hört något krafsande rakt över sängen igen. Jag har starka misstankar på vad det är och denna gång skall de inte få husera där, hur gulliga och trevliga de än är när de sitter och sjunger i de få träd och buskar jag lämnat efter min ved hobbys framfart.

I kväll åker stegen fram och det blir fågelbo jakt under takpannorna. Jag skall vräka dem innan de får ägg denna gång.

Har ju en unge själv boendes här som kan leva om, det får räcka  ;)

 

Men hur tusan säkrar men takpannor på ett gammalt hus. "1912" med ett trevligt gammalt flis tak under i stället för papp. till att blå fågel tätt, Tror inte det går tyvärr  :(

Är man lite grym om jag placerar ut Råttgift lite varstans under pannorna så de kanske äter av det när det finns nära till hands, Ja bara över sovrummen då  -_-

Eller skall jag lämna stegen och agera bödel så fort de lagt nya ägg B) . Har ingen lust att ha flera fågel ungar skrikandes dygnet runt i flera veckor även här, så åtgärd blir det på något vis  :P

 

Väldigt lite TGB  i detta så jag tror det passar in i denna kategori  :D

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en ständig kamp mot naturen. B)

 

Råkade ut för att skatorna började äta kitt från mina mödosamt renoverade fönster för några år sedan. :ph34r: :ph34r:

Upp med blått fågelnät på nedre delen av fönsterna för att de inte skulle kunna sitta på fönsterbläcket och smaska i sig. Blandade råttgift i en klump kitt som jag la på balkongen. Började misströsta efter fem dagar när de gladeligen ätit av mitt välprepparerade kitt. Som en "Mengele" gick jag ner i garaget och skruvade ihop en skiva med lämpligt placerade koppartrådar som anslöts till ett bilbatteri för få grillad skata. På kvällen började det regna varför jag drog en plastsäck över skivan och tog bort batteriet. På morgonen hade de hackat hål på säcken för att komma åt kittet. Med ny blandning på plats tänkte jag att nu äntligen ska vi få lite roligt. Kittet låg orört i två veckor och min slutsats vara att det var sista dosen råttgift som fick de att stryka med. :wub: 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur tusan säkrar men takpannor på ett gammalt hus. "1912" med ett trevligt gammalt flis tak under i stället för papp. till att blå fågel tätt, Tror inte det går tyvärr  :(

Är man lite grym om jag placerar ut Råttgift lite varstans under pannorna så de kanske äter av det när det finns nära till hands, Ja bara över sovrummen då  -_-

Eller skall jag lämna stegen och agera bödel så fort de lagt nya ägg B) . Har ingen lust att ha flera fågel ungar skrikandes dygnet runt i flera veckor även här, så åtgärd blir det på något vis  :P

 

Väldigt lite TGB  i detta så jag tror det passar in i denna kategori  :D

Sådan här kanske är en bra början http://www.bygghemma.se/utomhus/tak/takpannor-och-tillbehor/tatning/fagellist-monier-5-meter/p-316973

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då lär det bli några meter, för de små rackarna letar sej in mellan takpannorna inte längst ner.

Nåja ett påbörjat bo borta,

Sen ringde en granne och hade en kaja i köksfläkten :ph34r: , 

När jag kom dit hörde jag att det var ett väldans liv i trossbotten, mellan undre och övre våning. ser att något har gnagt sej igenom inner taket så det blivit glipor  i tak panelen. Där var det ett väldans trampande och krafsande. någon gnagare har tydligen hållit till där länge, så jag gav han numret till anticimex.

Jag törs inte ta på mej att bryta upp hans innertak för att pilla upp gift. Det får proffsen sköta och hans försäkring ta.

Jag lovade att komma under dagen och plocka bort fläkten och rensa från pinnar och eventuell kaja i dag. Varför han ringde mej vete tusan, jag har absolut inget med hans hus att göra, men då han är en glad trevlig gammal man så skall jag gå över i alla fall och se vad jag kan göra  :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, vi började med att sprida ut oljesaneringsmedel som sedan togs upp med en stor sopmaskin. Sedan drog vi över med jetvagnen och brände in resterna i asfalten. när den kallnat var det klart att köra igen. Vingligt blev det om man gasade på för mycket...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var på Mantorp igår och i ett hörne stod något som drog till sig min uppmärksamhet, och den har diskuterats här i tråden tidigare så jag knäppte en bild på hur den ser ut idag :-)

 

3970A1D9-BA3E-49D1-9E9A-28844E42C0C1_zps

Var du 14 km  hemifrån mej och inte kom och drack kaffe  :huh:  Oförlåtligt  :D

Nä men är du i trakterna igen så hinner kaffet bli klart tills du är här om du ringer vid Mantorp  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under min värnplikt hette det att man hade keramiskt pansar som stod emot våra (PV-pjäsens) RSV-granater.

Ok. Kan det ha varit ett tillfälle man fick lära sig var man ska och inte ska skjuta på stridsvagnar/stridsfordon?

 

T.ex. fick vi på rep en kort utbildning varför man inte skjuter en stridsvagn (och helst inte annat hårt) i fronten med liknelsen; "det vore som att ge en elefant en rak höger i magen, det gör man inte" :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...