Gå till innehåll

Projekt AT-valpen


The royal

Rekommendera Poster

Normalt sett skall en frisk vajer på en slät trumma spola sig rätt av sig själv så att säga.Man maåste dock hjälpa den på traven de första 3-5 varven och se till att vajern packas tätt. I princip behöver man banka den på plats med en lagom mjuk trä-, eller gummiklubba.

Vajern måste såklart spolas på med ganska ordentlig förspänning för att det skall fungera. 

Vajern skall såklart vara frisk och rak utan knäckar.

 

Generellt sett för vinschar skall det fungera om man inte har för stor vinkel på vajern när den är nära gavlarna på trumman. ungefär 1.5 grader är max så linstyraren/vajerklyset/brytblocket skall placeras långt från vinschen. Borde fungera när man har vinschen i bakkant av bilen och styraren i framkant.

På vinschar med vajerstyraren 10-15cm framför vinschen får man istället placera bilen i exakt vinkel med vajern förankringspunkt eller på annat sätt hjälpa vajern att spola rätt.

I praktiken är detta omöjligt att lyckas med när man vinschar sig loss från ett surhål, då får man spola om vajern i efterhand.

En fördel med att ha vajern jämnt och hårt spolad på trumman är att man minskar risken att den skär ner mellan lagren och fastnar eller knäcker sig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej,
Yepp då var det dags igen med en uppdatering med lite interiör förändring i hytten och lite annat så som en ny draganordning och en praktisk ide till smörjningen av framhjulslederna samt lite annat smått å gott. icon_wink.gif


Oljebyte av växellådor:

Tyvärr har jag ej fått bytt oljan i huvudväxellådan & FD-lådan sedan vi köpte bilen, (Var lugna) bilen har ej rullat många mil fören det senaste året då jag fick körkortet.
Men när vädret var gött körde jag upp bilen på några plankor för att kompensera lutningen på växellådorna både när jag tappade ur och fyllde på oljan som då är 80/90W GL 3.

hpim4342.jpg

Sådan tur man har en pappa som hjälper mig med extra händer vid påfyllningen icon_biggrin.gif



Interiör förändring:

Min kupéfläkt har sedan vi köpte den inte helt och hållet fungerat optimalt, vår gissning var att det var dåliga kol.
Men det är lättare sagt än gjort att få kört bort fläkten till närmsta bilelektrisk verkstad, men nu i senaste veckan körde vi bort den och han fick bytt kolen så den fungerar på båda hastighetslägena. Själv var jag ganska trött på den gamla dra och ryck knappen (Se bild, till höger om den nya switch knappen) som satt där som original, så jag fick tag på lämplig 3 läges switch knapp.

hpim4404-1.JPG
Så fint det blev 00woot.gif


Smörjning av framhjulslederna:

I mina framhjulsleder är det fett som gäller, en tidigare ägare har någon gång under åren bytt från olja till fett, i verkstadshandboken står det att det är olja som gäller, men fett funkar fint det med.
Problemet med detta är att för att applicera fett bäst är genom nipplar, men lederna är ju gjorda för olja, därför sitter det pluggar just nu.
Det var där jag kom på hur man skall lösa detta problem, jag hittade två st pluggar med utåt gående huvud med ganska tunt gods (Lättare att borra genom).
Min ide är att man tar dessa pluggar borrar ett centrerat hål som man sedan gängar för att till sist skruva i nipplarna.

hpim4409-1.JPG



Ny draganordning:

Jag har länge funderat på hur man skall hitta en lösning på problemet med att dra vanliga släpkärror, något som förhindrar detta är den faktiska höjden på bilen som mycket högre än genomsnittsbilen.
Sedan finns det vissa krav från min sida, bilens lägsta höjd bak på bilen är bränsletanken (40cm) är den höjd som draget får vara som lägst annars finns det risk för i körning även i lättare terräng.
Samt att draget kan tas bort lätt och smidigt vid mer avancerad körning.
Denna lösning fick bli en stålbit, (160mm bred, 12 mm tjock) Där jag måttade in de befintliga bult hålen på biten samt det nya dragets bult hål som sedan borrades i 10mm respektive 16mm hål.

hpim4385-1.JPG


hpim4398-1.JPG


hpim4399-1.JPG

Självklart har jag testat anordningen så den fungerar och är säker, slutgiltiga höjden blev 550mm när bilen står i våg.

Mvh The Royal 00tumme.gif

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tittar på annonsen på hemsidan ser den ruskigt lik ut, vet ej om det är den men hur funkar reglerna då gällande traktor?
Även om den nu ej får användas har jag ryckt och slitigt i den som fan, så håller gör det för mer en vad bilen väger.
Skall titta närmare på detta!

 

Mvh The Royal ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är osäker på hur det gäller traktor...men det borde väl vara samma regler på allmän väg tycker jag.

Jag misstänker att den dragkulan inte har gått igenom tester och blivit  "E-godkänd" därför får den inte användas på allmän väg.

 

Det finns vissa krokar (tgb11 krok) som inte är smidda utan av gjutjärn i själva fästplattan

och ser helt OK ut men vid lite högre belastningar (godkänd last)så har den gått sönder..

Det var någon på något forum som var på semester och skulle rycka loss bilen som inte satt direkt hårt men drogs lite i en vinkel och fästplattan gick sönder och resten kom flygande...

 

Annars är det en på 4x4Sweden som säljer ett godkänt Triplex drag .... med samma delning  , kanske vore något  så man vet att allt är godkänt..

 

"Better safe than sorry"

 

http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=43730

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har jag gjort en vetenskaplig undersökning om mitt nya drag håller för riktigt stora påfrestningar, så jag tog 3 stycken sling, ena änden förankrad i en robust fura och andra änden i sprinten på bilen.

Sedan sträckte jag upp slingen sedan drog jag på som f*n tills alla hjulen slirade på marken.

(Se bifogat videoklipp)

 

 

 

 

Resultatet blev som förväntat, det rörde sig inte en millimeter.

Det som nämns i videon att den böjs är vid ryckningar, men dessa krafter finns ju ej vid normal användning.

 

hpim4412-1.JPG

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja draget verkar ju hålla hur bra som helst för dessa påfrestningar .... :wub:

 

Funderar just på texten hos Jula " "Får ej användas i allmän trafik"

 

Så det måste ju ha att göra med att den inte är testad och godkänd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej,

Jag har nu forskat mer på dessa http://fmv4x4.com/web/?wpsc-product=fedima-sirocco-28575-16 och funderar på att köpa dem

Men hur bra passform/sluta tätt kommer de att göra på den gamla valp-fälgen ?

Passar den gamla slangen i det nya däcket så att man fortfarande kan ha lågt lufttryck utan bedlock ?

Hur har ni gjort när ni bytt upp er från pil däcken?

 

Alla svar och funderingar är välkommna mvh The royal :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med blästrade och nymålade fälgar har det gått bra att köra utan slang.

Har lyckats trycka in ett däck så det släppte från fälgen och var tvungen att spränga på det med startgas igen, men då gick jag hårt på och en rot som stak ut 40 cm pressade av däcket när jag gjorde en 90 graders sväng i kraftig sido lut.

Slangarna passar så de kan du använda och det bästa är nog att köra med slang med tanke på hur fälgarna är utformade.

 

De där i annonsen såg faktiskt ok ut, de är nog bra mycket bättre på asfalt än de du kollade på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej,
Ja nu har jag fortsatt med min vinsch renovering, de två linlindarna är nu uppsatta och det dröjer ej länge till vinschen är uppe.
Jag har även passat på att måla över grejerna en gång till med röd grund/täck rostskyddsfärg samt bytt alla fett nipplar till helt nya (1/4 tum gänga) vakuumsystemet är också helt färdigt då jag flyttade upp ventilerna till batteriet istället för att de skulle sitta nere vid vakuumtanken i skiten.
Men en sådan här renovering kräver också allehanda bultar brickor samt muttrar, använd ej rostfria grejer ihop med vanliga järn delar på grund av galvaniska strömmar (Det rostar) använd istället galvade grejer! Därför kommer jag lista upp de bultar och muttrar som skall användas, längden som skrivs är själva gängans längd. (Hur djupt bulten går in i materialet)

Vinschen: 8 st M-10 35mm
Bakre linlindare: 2 st M-8 25mm
Mellersta linlindare: 1 st M-8 80mm & 1 mutter, 1 st M-8 30mm
Brytblock (kofångaren): 3 st M-10 25mm & 3 st muttrar.
Balken: 4 st M-10 35mm
Fördelningsväxeln: 8 st 5/16 UNC 20mm
Knutkors: 16 st M-8 25mm & 16 st muttrar.
18 st M-10 brickor.
37 st M-8 brickor.
8 st UNC brickor.

Mvh The Royal 00tumme.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej,
Nu är min vinsch renovering på målrakan och jag vill bjuda på lite information och trevliga bilder på objektet.


Men jag kan börja med att visa hur jag isolerade dörrarna inför vinter halvåret (Gjorde detta i april)
Jag började med att köpa isolerings skivorna på Biltema 10mm tjocka, jag skar erforderliga bitar ur plattan och klistrade detta i båda dörrarna, jag har sedan tidigare redan isolering i innertaket.

hpim4418.JPG

Det märks stor skillnad från tidigare gällande oljud utifrån samt att värmen håller sig kvar i hytten mycket längre än innan icon_mrgreen.gif

I tidigare inlägg skrev jag att de två linlindarna/bryttrissorna var uppsatta och detta vill jag bjuda bilder på icon_cool.gif

hpim4669.JPG

Även brytblocket i fronten är monterat för användning!

hpim4667.JPG

Men det fanns ett problem med en utav mässingsrullarna, någon av de tidigare ägarna har misskött smörjningen på brytblocket så vajern har då ätit på rullen när man vinschat med rullen stillastående.
Hur skulle jag lösa detta då? ja visst tänkte jag, jag använder mig av Nasa massa icon_biggrin.gif för att fylla igen urgröpningen på rullen.

hpim4663.JPG

Men innan jag kan montera vinschen så kvarstår två problem det första är balken som skall hålla fördelningsväxeln på plats, då denna är rost skadad måste den svetsas och spacklas.

hpim4107.JPG

Den såg inte fin ut men efter lite kärlek samt vinkelslip och svets samt spackel så ser den ut såhär i dagens läge icon_razz.gif

hpim4720.JPG

Problem två är att när någon demonterade ner vinschen någon gång i historien gick en bult av i gängan på bilen, självklart är det jag som måste ta hand om problemet som någon annan ställt till med icon_evil.gif men jag tänker mig att jag borrar ur den gamla bulten samt lite på materialet och sedan spacklar igen hölet med metallmassa och helt enkelt borrar och gängar nytt.

hpim4725.JPG

Ja detta är allt för nu jag hoppas på mycket respons icon_wink.gif jag kommer att uppdatera igen när allt är klart med vinschen, så jag bjuder på en dagsfärsk bild på bilen icon_biggrin.gif

hpim4722.JPG

Mvh The Royal 00tumme.gif

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem två är att när någon demonterade ner vinschen någon gång i historien gick en bult av i gängan på bilen, självklart är det jag som måste ta hand om problemet som någon annan ställt till med icon_evil.gif men jag tänker mig att jag borrar ur den gamla bulten samt lite på materialet och sedan spacklar igen hölet med metallmassa och helt enkelt borrar och gängar nytt.

 

hpim4725.JPG

Sveis fast en annen bolt på den som er knekt. Da får du den kanskje ut. Hvis ikke må du bore ut bolten, bore et større hull og gjenge opp til en større bolt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra mitt bästa för att rädda den befintliga gängan, och om det inte går så skulle jag montera en insatsgänga. Kemisk metall är bra till mycket, men det kommer inte att fungera denna gång. Du har ju lagt ner så mycket tid på bilen och fått den i ett strålande skick, så det vore synd om vinschen inte monterades på bästa möjliga sätt. Som Kristaga skriver så är påsvetsande av en annan skruv ett effektivt sätt att få bort den avbrutna skruven. Skulle brottytan ligga en bit ner i hålet så att man inte kan svetsa fast någon ny skruv så blir det till att använda skruvutdragare. En personlig favorit är Ridgids utdragare, www.gardinpersson.se/produkter/produkt/3883/skruvutdragare_ridgid_lg de är helt oslagbara och går ej att jämföra med de gamla koniska svinpittarna. Skulle detta inte heller fungera återstår insatsgänga, klassikern är ju Helicoil, men V-coil som bl.a. saluförs av Mekonomen fungerar utmärkt. http://www.mekonomen.se/bil/for-proffs/borr-och-gangteknik/insatsgangor-v-coil

Lycka till, ser fram emot en uppdatering om hur det gick.

/Gripen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja i det här fallet är inte mirakelmassa någon lösning. Insatsgänga är ju bra men i det här fallet känns det lite onödigt (dyrt).

Går inte skruven att få ut (med skruvurdragare eller påsvetsning och värme i lämpliga kombinationer) så är det ju enklast att helt enkelt tillverka ett nytt fäste, mäta upp placeringen, kapa bort det gamla och svetsa dit det nya.

 

/Anders

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej,
Ja nu är allt klart och jag har provat allt så det fungerar som det skall, men först skall ni få se hur jag blev färdig.

Då balken var färdig var det dags att montera fast fördelningsväxeln, detta gjordes snabbt och lätt.

hpim4727.JPG

Sedan var det ju dags för kardanen med de fjäderbelastade kulorna att monteras, först försökte jag med att ligga under bilen och montera kulorna men detta kunde jag bara glömma efter 100 försök och (några) svordomar 00cussing.gif men då såg jag att vid ena knutkorset fanns det en pinne som jag senare läste till mig att det är en brytpinne.
Pinnen slogs ur och jag kunde nu montera axeln och kulorna på bänken och detta var betydligt lättare 00woot.gif när axeln var monterad var det bara att sticka in kardanen i hålet och sedan montera tillbaka knutkorset på andra sidan & slå tillbaka pinnen.

hpim4730.JPG

Ja nu var det bara till att montera fast balken med fördelningsväxeln och kardanerna på bilen och resultatet blev....

hpim4732.JPG

Det blev suveränt bra icon_biggrin.gif allt ser ut som nytt när bilen rullade ut ur fabrik 1979 icon_mrgreen.gif

hpim4735.JPG

Efter detta blev det dags att montera själva huvudnumret vinschen, men denne väger en del så nu blev det till att passa in den med domkraft.
Allt gick bra så kardaner och vakuum kopplades ihop och det blev dags att provköra.

hpim4736.JPG

Vinschen fungerade perfekt men angående bult hålet med den fastrostade bulten så har jag bestämt mig att gå upp en storlek till M12 just i det hålet.
Nu bjuder jag på fler bilder icon_wink.gif

dscn0019.JPG

dscn0013.JPG

Ja detta är allt för nu så jag hoppas på mycket respons när arbetet är klart 00tumme.gif

Mvh The royal icon_cool.gif

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...