Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Jag har fler som är intresserade.

Kan bli många tillverkade framöver.

Jag återkommer med pris då beroende på antal som tillverkas.

Först vill jag köra med dem själv och se att passningen och hållbarheten är perfekt.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag intresserad, MEN på ena sidan går det inte att trycka i fett.

 

Tog loss nippeln o den trycktes ut av trycket....

 

Skruvade loss kåpan, men hittade ingenstans där det kunde va ett fd hål???

 

Antar att det är nåt som är tätt, vardå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bekymmer som jag också har, det blir för tight när man inget glapp har i spindellederna, så fettet inte kommer dit det ska.

  Just därför sprack min ena orginalskål då jag tog i lite för hårt.

 

 Ett tips är att lyfta bilens framhjul för att minska trycket i lederna medans du smörjer, ev. be nån vrida ratten fam och tillbaks också samtidigt.

Några slipar ett litet smörjspår i kulan eller skålen, det gjorde jag med förut. Men i somras renoverades spindlarna och det var tidspress innan en Ålands offroad resa, så det hanns inte med något slipande i nya delarna..

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag går på sparlåga än. 

Men en mil på tränings cykel, där det successivt "ökade på brantheten i backen" sedan fick jag ge mej då var tiden hos sjukgymnasten slut, men inte jag så lite ork finns det,

Sedan konstatera att det blir fel när för många läkare och olika landsting grejar, så resten av dagen att fixa med det.

 

Nåja i går hämtade jag äntligen hem hytten till Lilla blå 

Jo hytten fick jag skruva loss med lite hjälp, samt plockade bort lastaren och fästena på traktorn den satt på

20170302_120709.jpg

Bultarna vart kvar så efter att ha sökt i varenda låda i gamla verkstaden hittade jag tum bultar i rätt dim, får kanske lägga några extra brickor emellan på 2 av bultarna om jag skall sätta bakre fästet med 8 bult.

Tror Lilla blå blir glad åt tak efter 60 år utan, Satt faktiskt plast pluggar i hålen där bultarna skall in. 

Bar fram den manuellt och då vart det blodsmak i munnen och gula prickar som for runt i synfältet, så jag skall nog ta lyft hjälp när jag sätter på den

Vad har jag gjort mer då, ja varit ute och åkt med Stånkan och hämtat hem en till Jeep 40 mils körning, men värt det ändå.

FB_IMG_1487969057767.jpg

Glad jag hade 4x4 när jag tog en "gen/sen Väg" 

20170224_151612.jpg

 

Ja så vart det ju första mars, och körförbud på allt jag har, så prova besiktiga stånkan innan jag har svetsat klart på den röda.

4 skit 2 or, 

Justera handbromsen - fixat. dra åt en mutter på styrstag-Fixat. lägga en svets på båda höjningarna bak, då de tyckte att det skulle vara lite mer där, någon som sparat på tråden när de byggt. Ej fixat, den sitter med tre sömmar, man skall åtgärdas.

Ställt ner pumpen lite till, Men vad fan hur får man en gammal diesel att inte svart ryka lite utan hel renovering ?? I dag orkade den nästan inte gå i 120 i motvind, ett varv på skruven så blir den piggare igen. Fixat ja det beror på den som skall syna nästa gång, visuellt test på avgaserna på den ????

Att göra, dra avgassystemet rak bak och inte rakt under bilen och ut på sidan,Hela iden med att höja och ha en "offroad Jeep" försvinner när man har en pipa stickandes ut 10 cm från marken precis framför bakhjulet

 

Ja så rev jag av de runda historierna, och satte på rektangulära framlysen som det skall vara,

20170301_130535.jpg

 

Ja inskaffat nätstrumpor  :D

20170301_070630.jpg

Och lågspridare till Opimus 350.

Skulle sälja dem till en tysk, De betalar lungt 4000 kr för en sådan låda, i Sverige ca 3000 kr utan problem, gav 2000 själv + nya delar, och har gått igenom dem.

Men så blev det inte av att sälja till tysken han köpte en låda med en lampa i för 2400 kr i stället, så jag tänkte behålla Militärlådan med två lampor i och extra glas mm, men den får gå till en forumit som hjälp till att skaffa fram en vettig inombordare, till segelbåten, från 7 hk MD 1a till 2 cylindrig peugeot motor på 16 hk, borde göra båten gott

 

 

Tusan ser att det blivit lite gjort i alla fall  :) 

 

Längtar till M6an och få hem den, Har löst logistiken med hjälp av vänner från forumet, och i Värmland. mm. 

Så nu är det bara att invänta lite slant och en barn ledig vecka  ^_^

 

Fridens folks

 

 

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikväll. Äntligen!!

Va iväg och mätte istjockleken på en härlig sjö mitt i skogen dit man kan nå med bil.

Isen var prick 40cm överallt.. så ikväll blir det turboåkning på sjöisen!

Detta har jag längtat efter.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju den lilla  :unsure:

 

Är en Jonsered med tillverkningsnr 764253, alla andra dekaler mm är bortskavda

 

Nån som kan identifiera modell / årtal?

attachicon.gifIMG_9448.JPG

 

attachicon.gifIMG_9449.JPG

 

attachicon.gifIMG_9450.JPG

 

Jag har inte skruvat isär än, med lite tur heter förgasarna nåt som Goooggle känner till

 

 

Fick fram lite mejslar o började skruva isär

 

post-4978-0-43257100-1488735982.jpg

 

Efter lätt dissekrering så kom det fram en Tillotson förgasare

post-4978-0-83959600-1488735964.jpg

Membranet verkade betydligt såsigare sen sist jag kikade på det (vilket iofs var för några år sen...)

 

Membranet liknar det här tycker jag:

http://www.ebay.co.uk/itm/Tillotson-DG5HS-T-DG5HST-DG5HS-Carburettor-Carb-Diaphragm-Repair-Set-Kit-/141447417999?hash=item20eeec508f%3Ag%3AAUMAAOSwAuZX4qq7

 

Nån som kan tipsa om nån med rejält just in case lager på området? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-5958-0-95920300-1489004208_thumb.jpg

post-5958-0-70490100-1489004288_thumb.jpg

Detta är vad jag pillat på idag.

 

Jag blev ombedd att kolla vad som felade i farsans halvnya traktor eftersom två arbetsbelysningar slutat lysa.

Öppnar upp panelen där alla säkringar är och observerar en strömtjuv mitt i all "fuldragning" = maskinen kontaminerad i min värld.

Hittar sedan den brända 30 amperesäkringen vid batteriet.

Notera även att kabelarean inte är densamma efter skarvklämman. (känns sådär seriöst)

 

Mätte sedan upp vad belysningen drar (8 ampere vardera) och satte en 20A i en ny hållare, därefter säkerställde att kabelarean och amperen var och okej i tabell för den längden.

Den för stora gamla säkringen kanske förklarar varför kontakterna inne i strålkastarna var lite brända?

Blir att dra lite snyggare/seriösare i sommar.

 

 

Till er som har koll på försäkringar; säg att maskinen skulle börja brinna pga elfel och denna dragning uppdagas vid utredning, gäller försäkringen då?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det krävs ju en ambitiös skadereglerare för att konstatera att säkringen varit större än kabelarea/längd,och dessutom att strömmen varit tillräcklig för att tända.....

Jag tänkte mer om närvaron av något dylikt var tillräckligt illa, försäkringsbolag kör väl med omvänd bevisning så fort de kan eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I försäkringsvillkoren för mina lastare står bl a:

 

d)   Elektriska kablar och komponenter ska vara fackmanna-
mässigt monterade.

 

k)   Fordonet ska genomgå årlig brandskyddskontroll. Vid brand-
skada ska ett brandskyddsprotokoll kunna visas upp som inte
är äldre än 14 månader.

 

Om föreskrifterna inte följts, kan ersättningen vid skada mins-
kas eller utebli helt enligt punkt 13.11.
Försäkringsersättningen minskas inte om försäkringstaga-
ren kan visa att skadan uppkommit oberoende av detta.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit ledig idag så då har jag hunnit besöka tandläkaren, haft utvecklingssamtal med ena barnet.

Samt börjat småpilla lite inför besiktning som jag måste hinna med innan månaden är slut för sen blir det körförbud :)

Ska byta handbromsbackarna som är rätt så slut så jag får lite kortare slag på handbromsspaken samt bättre bromsverkan.

Märkte att ena knuten på bakre kardan var lite lite glapp, kunde man känna nu när den var lös samt att det blivit sprickor (ej hål) i damasken på kardan. Så det blir till att beställa delar här framöver och byta lite.

Får se hur mycket som blir gjort nu under kommande dagarna, siktar på att få klart för bes i början på nästa vecka.

Ska även byta bromsslangarna som legat på lager i 2 år sen innan förra besiktningen, dom är lite mera spruckna nu så det är läge att byta ut dom innan dom "nya" blir gamla dom med ;)

 

DSC_1688.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

Blev uppsökt :angry: i dag, helt oväntat :angry:, (jag har inte givit honom adressen) av en person som hört av sig flertal gånger i vinter, om jag inte skulle sälja någon av valparna, han tycker inte att jag kör med dom så mycket numera, och att det var synd att dom "bara stod".

 

Så va f-n, var han här, så upp med porten, av med presenningen, koppla bort c-tek laddaren, hissade ner bilen (har stått på pallbockar), slog till huvudströmbrytaren, tryckte på startknappen, den drog igång på första försöket, var nästan 5 månader sedan den var i gång sist.

 

I morgon blir det 903:ans tur att komma ut, blir lite lättare då den inte står på pallbockar.

post-6449-0-31253800-1489246316_thumb.jpg

post-6449-0-62536800-1489246330_thumb.jpg

post-6449-0-12235900-1489246418_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då var det klart för bes.

Har en handbroms som tar från första knäppet och tgbn står still vid tredje knäppet oavsett lutning (kommer säkert nöta in sig första gången jag glömmer lägga ur den i skogen ;)

Backarna var slitna måste jag erkänna, men så var dom inte så bra när jag kollade och gjorde rent där för några år sedan.

Ska skicka iväg dom limning av nya belägg så har jag en fin uppsättning sen. 

Fjäskat och gjort ren spolarmunstycken och ställt in dom så strålen träffar just där den ska.

Kollat och ställt in lampor, bytt bromsslangarna till framaxeln och luftat lite.

Fick tag på en besiktningstid imorgon i Rättvik så det blir till att åka dit och besikta :)

 

DSC_1693.jpg

 

DSC_1690.jpg

 

DSC_1691.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifIMG_0612.JPG

attachicon.gifIMG_0613.JPG

Detta är vad jag pillat på idag.

 

Jag blev ombedd att kolla vad som felade i farsans halvnya traktor eftersom två arbetsbelysningar slutat lysa.

Öppnar upp panelen där alla säkringar är och observerar en strömtjuv mitt i all "fuldragning" = maskinen kontaminerad i min värld.

Hittar sedan den brända 30 amperesäkringen vid batteriet.

Notera även att kabelarean inte är densamma efter skarvklämman. (känns sådär seriöst)

 

Mätte sedan upp vad belysningen drar (8 ampere vardera) och satte en 20A i en ny hållare, därefter säkerställde att kabelarean och amperen var och okej i tabell för den längden.

Den för stora gamla säkringen kanske förklarar varför kontakterna inne i strålkastarna var lite brända?

Blir att dra lite snyggare/seriösare i sommar.

 

 

Till er som har koll på försäkringar; säg att maskinen skulle börja brinna pga elfel och denna dragning uppdagas vid utredning, gäller försäkringen då?

Kan säga att jag fixat en del sådant på Casen som går här på gården, och de har varit ut från verkstaden och gjort ändå sämre fält lösningar som sedan visat sej bli permanenta. De hade tex koplat strömmen till se två stora magnetventilerna, som styr hitchkroken eller att man slår över till frontlastaren,strömmen tagen i från strömkabeln på sigg tändaruttaget..4-5 tjuvar har de lagt till under årens gång, jag tröttnade och drog nytt, sedan har det fungerat, så det är nog vanligare än man tror

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mest legat hemma och pendlat till sjukhuset, 

De kom på att medicinerna mot min reumatism krockade med hjärtmedicinerna, så de plockade bort dem, kruxet var att de är inflammations hämmande.

Så alla små  inflammationer blommade ut för fullt när den togs bort. 

Så det har varit en riktigt trevlig tid ett tag nu.

Så gick de in och kollade där jag varit svullen och öm i kinden. Det visade sej att jag gått med skiten så länge att det blivit en stor var samling som gick från käken upp igenom bihålorna, och sedan läkte ut i näsan, helt sjuk då de spolade i ett hål de öppnat i munnen och spolade saltlösning och den rann ut i näsan.

 

Så det har inte blivit så mycket här, 

jag har lyckats sätta på taket på traktorn med lite hjälp, dock fel bultar bak så där måste jag skaffa andra,.

 

Men jag bör nog få ordning på alla inflammationer först

 

Fridens folks 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det gick fint på besiktningen så jag får köra 2 år till. Fick beröm för fin gång på motorn och skicket i helhet :)

Och så kollade dom inte ens spolning den här gången jag som var så nöjd över hur fint det träffade rutan när man spolade. 

Om en månad så är det säkert tätt igen fram till nästa besiktning när jag rensar ur systemet igen  ;)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) tycker båda mina blir täta för jämnan, förut trodde jag det var skit i behållaren men den har jag gjort rent och spolat ur så det kan inte vara det längre. Lutar mera åt att det är själva munstyckerna som ärgar ihop eller nått. Jag har släppt det och låter det bli tätt numera :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...