Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Tog en skogsvägs tur med "nyaste" gamla Quattro bilen jag köpt. Skulle försöka hitta ett gäng kompisar som firade att en av oss nått en ålder av 40, och dom skulle ut och börja elda i stugor redan idag. Dock var jag  nog ute för tidigt för några bekanta hittade jag inte men det vart en fin sväng ändå :)

Helt klart värt ett besök.

 
utsikt.jpg
 
DSC_1627.jpg
 
DSC_1631.jpg
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttat lite tegel/pannor i olika former för att få plats med verkstadsutrustning.

 

DSC_1622.jpg

 

Sopat och städat där tegel/takpannor låg tidigare.

 

DSC_1624.jpg

 

Målat

 

m%C3%A5lat%20plats%20f%C3%B6r%20pressen.

 

Monterat ihop en e-bay press, dock verkar utväxlingen i pedal/hydraulcylinder var lite klen.

80 kg på pedalen ger bara ett tryck på ca 6-7 ton, sen står man stadigt på pedalen utan att den sjunker. Så jag ska prova att ändra infästning på armen som går till hydraulkolven i pumpenheten så man får bättre utväxling, och funkar inte det så har jag köpt för billig press :)

 

pressen%20p%C3%A5%20plats.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tog en skogsvägs tur med "nyaste" gamla Quattro bilen jag köpt. Skulle försöka hitta ett gäng kompisar som firade att en av oss nått en ålder av 40, och dom skulle ut och börja elda i stugor redan idag. Dock var jag  nog ute för tidigt för några bekanta hittade jag inte men det vart en fin sväng ändå :)

Helt klart värt ett besök och fin utsikt och färg på byggnader och master :)

 
 
 
 
 
DSC_1631.jpg

 

 

 

typ sån färg som inte ska avbildas eller ut på internet..  -_-  -_-  -_-  -_-

 

Du har väl avtaggat geodata så det intefinns kvar i bilderna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monterat ihop en e-bay press, dock verkar utväxlingen i pedal/hydraulcylinder var lite klen.

80 kg på pedalen ger bara ett tryck på ca 6-7 ton, sen står man stadigt på pedalen utan att den sjunker. Så jag ska prova att ändra infästning på armen som går till hydraulkolven i pumpenheten så man får bättre utväxling, och funkar inte det så har jag köpt för billig press :)

 

 

 

Noen slike presser har et lite ratt på pumpa (lignende den man slipper tilbake trykket med) som man velger store (rask) eller små (sterk) utslag på pumpearmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noen slike presser har et lite ratt på pumpa (lignende den man slipper tilbake trykket med) som man velger store (rask) eller små (sterk) utslag på pumpearmen.

Jo jag har en sådan ratt jag med men den spelar det ingen roll om jag lättar lite på den, det läcker bara förbi utan att man kan uppnå nått högre tryck.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

typ sån färg som inte ska avbildas eller ut på internet..  -_-  -_-  -_-  -_-

 

Du har väl avtaggat geodata så det intefinns kvar i bilderna...

 

Det var en annan kompis som också påpekade det med "so" objekt.. men jag tänkte det skulle vara mera skyddat i så fall dvs med stängsel / bom / skyltar.... Någonting liksom.. ? :) Nu åkte jag ju bil ända fram.... och såg varken bom eller skyltar och inge stängsel....Vi har ju vatten/pump hus här i byn och där framgår det fint med stängsel och obehöriga skyltar osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska besöka platsen igen och kolla närmare på hur det ser ut, hade knappt tid att fota utsikten sist. Och så lär jag kolla på utsikten åt andra hållet också :)

Men som sagt jag har bilen ståendes 5m från där jag tog bilden (bakom ryggen när jag fotade solen), och jag såg som sagt inget som påtalade att jag inte hade nått där att göra.  

Men jag har tagit bort bilden på masten/byggnader så jag inte bidrar till nått som inte är min avsikt. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter å slappar. Inte mycket annat å göra innan jag varit på återbesök. de hotade med att de skulle ta 4-6 veckor. :o

 

Men i bland blir jag jäkligt besvärlig, för de som tror de bestämmer, så ja jag lyckades få fram ett direkt nr till läkarens sekreterare.. 

Å Wopps så fick jag komma på måndag redan, + Att hon fick nästan allt krångel jag haft att försvinna på en dag.

Kolla värden och se om medicin är rätt justerad, så gå hjärtat kurs, låter bra. 

Tråkigt på sista kurs dagen, då det är dags att diskutera diet, Men det är ju bara rekommendationer som jag tolkar det  :D

 

Jajo jag vet ta det lugnt, men vad tusan bara sitta å bli tjock känns inget roligt. 

Skall vara lite försiktig med att stoppa kniven i fingrar eller på andra platser så jag inte får för stora blödningar, men skall ju äta mediciner resten av livet så det är bara att vänja sej å ta nya tag  :P

 

Visst jag är trött och fryser som en hund emellanåt, men behöver ju inte släpa mej till jobbet varje dag, Tur det är en mild vinter än så länge i alla fall.

Och att plocka lite i verkstaden, fixa lite med bilarna och sådant som ligger på hög, ja det skall väl för tusan gå :huh: 

 

Blir inte så mycket men jag har kapat till ett ämne ur en gammal plåt jag tiggt till mej.

Så nu är det bara att släpa mej till Vadstena och kapa till exakta måtten och bocka den som jag vill och bygga tröskellådor/stenhasplåtar, av till ZJn.

Sedan börja massakrera trösklarna på den så den blir fin till bilprovningen och framtida turer

 

Har kört lite med Lilla Blå och vart påmind om justeringen av ventilerna jag skulle gjort för typ några dagar efter jag köpte den för några år sedan nu. Nåja skruvade ner pumpen lite så den inte rycker lika jäkligt om det nu är möjligt.

 

I dag vart det lite koll på diesel jeepen och hur de fixat med bränslesystemet på den, kunde konstatera att det går att plocka bort en del slang och sätta den de dragit till PET flaskan till returen med en backventil på så blir det bra. 

Kunde även konstatera att om justerings skruven sitter så jäkligt till som den gör, kunde väl ungjäklarna som pillat på den lika gärna låtit det vara, 

Svart rök ur en diesel bil är bara fränt om den sticker i väg som en raket, vilket inte är fallet med 2,5 turbo diesel från jeep  :P

Men en dag åt att plocka bort slang sätta dit en backventil mm och komma åt justeringen det kan vara bra terapi  ;)

 

Hade tänkt mej en tur till Kvarn i helgen och spana efter stridsvagns lik,

Men kom på att jag hade annat för mej,   Familje sammankomst. Kan bara vara jag som glömmer sådant, fast det var planerat sedan före jul och tyckte att snurra runt med bil i skogen var viktigare. 

Ja det blir fler dagar till skogen, familjen är bara samlad under helgen i närområdet så jag får ta det i stället. 

 

Min ersättnings telefon, bytt från NOTE 3 till NOTE 4 då 3an började krångla för mycket. Men den har jag inte lyckats få att synka fotona på mitt moln än så det vart banne mej inga bilder nu när jag skrev på datorn.telefonen har inte skickat några till den heller  :angry:

 

Fridens folks och ha en bra helg  ^_^

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det är som det är med snö läget där, ett rejält snöfall eller två innan start skadar nog inte. Men det får gå ändå för dem.


Möjligt jag vågar mej upp, men då kan jag väl inte hålla fan på mej och skall skruva M6 innan jag åker syd öst igen denna gång. Tak tält känns si så där, så jag jagar sovplats i värme om jag skall köra upp.


 


 


EDIT, Vad tusan har hänt med placeringen av texten ??????


  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjo det blåser lite å är kallt ute, men jag fryser inte, och har för fösta gången på år lyckats smita upp utan att Liten vaknar.

Kom lite snö i går och i natt, ja typ några cm, men bättre än inget, 

har klivit upp och börjat med fikat för dagens tur på Kvarn, Tror alla som jag frågat backar ut då vädret inte inbjuder till ute grilning och klättra på stridsvagns lik, men jag tror jag lurar med liten på en sväng ändå.

Får bli "brandbilen" med vinsch på när jag är själv, 

hade haft lust att prova gröna dieseln på lättare spår, men den är både lägre och jag har bara 2 st "dragkroks" vinschar med i den, visst den senaste som kom med från tömning av Obelix garage, drar över 2 ton på enkel lina och block sitter på så det borde reda ut vad som kan hända om man är försiktig med vart man ger sej ut.

 

Jo så kom jag på att jag vart tvungen att uppdatera min Fidel bild, men utan sigg eller annat rykande i käften. Men jag tror jag siktar på att bli tomten i stället, han verkar snällare och jobbar ju bara en dag om året :D

Ja Tomten måste ju kamouflera sej när det inte är jul, så ingen känner igen honom  ^_^

20170204_203332.jpg

 

Fridens folks och ha en bra dag  :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter Jämtland! :)

Har ett två månaders hål i schemat och så hade jag turen att få tag i extra jobb på sågen hemma :)

 

Utöver det: Ha en trevlig samisk nationaldag.

Jag har ingen aning om varför de firar den 6e februari eller vad, men ska ni storsvenskar stå ut med oss jämtar kan man ju inte vara sämre än att lyfta fram andra också :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åker rälsbuss in till Östersund och sliter på deras wi-fi, hur fränt som helst :)

 

Tänk att jag hade sån tur att jag fick åka gratis också. De har utökade turer nu och undersöker hur underlaget för jobbpendlare ser ut, vore kul om en relativt outnyttjad järnväg rakt igenom Jämtland började användas mer.

 

I stan blir det veteranpub och en mindre minnesstund på årsdagen för kollegorna som strök med senaste vändan utomlands.

 

Ha en trevlig afton kamrater

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morn, Ja i går slog jag nog mitt eget rekord i längd sovning somnade kl 18 på soffan och rasslade upp till sängen mitt i natten, vaknade väl utvilad kl 12 på dagen, efter, 18 timmars sömn, kan hända jag behövde det  :D

 

Slarvade bort båda sköldpaddorna efter storrengöring i akvariumet, men efter att ha suttit och lyssnat i några timmar så var båda upphittade igen, den stora är det inga bekymmer att hitta, den lilla som fortfarande är liten, ja den är det värre med,

men när jag letat överallt så lyfte jag på några filtar där jag hittade den stora, och där hade lilla paddan gömt sej, tror fan att den smygit in bland filtarna, 

De skall ju ha ca 25 grader, annars risk för att de går i dvala. och jag hade ca 12 på golvet i går.

I dag ca 8 grader, så det vart både sockar och tofflor på. Tror det är lite si och så med kontinuiteten på eldningen nu när de tappade "The fire department" som gick ut och eldade så fort varm vattnet började sjunka i temp.

 

Skulle använda dagen till att knäcka tröskel lådor, körde in "brand jeeepen" i tältet i går, men så var min kontakt på Bofab te på resa, så jag får pyssla med något annat eller börja knäcka dem själv, med gamla hederliga verktyg, som skruvstäd och slägga.

 

Men jag har ju dieselstånkan att pilla med, inhandlade lite slang klammor och T koppling med backventil på här om dagen, så plocka bort och fixa till bränsle tillförseln och returen får bli dagens projekt, ja samt prova få in fingrarna eller något verktyg så jag kan ställa ner pumpen igen, är inget roligt att lägga rökridåer bakom bilen så man nästan tappar bilen bakom i siktet helt.

 

Ja jag var ju ute i skogen i söndags, så en bild på vinter kamouflerad välkänd stridsvagn blev det i alla fall 

20170205_131708.jpg

Tog nästan en halvtimme för Liten att klättra runt på och i den innan det var ok att ge sej av mot nästa objekt, 

Denna är som sagt väl känd, och inget av betydelse i dess närhet, men sedan vågade jag inte fota något mer, 

Det var bara jag och MP som snurrade omkring på området denna söndag, syntes bra i ny snön vart jag och de varit.

 

Nu har jag vridit upp värmen till att mata ut 30 grader i elementen så förhoppningsvis är det varmare när jag kommer in igen.

 

Fridens folks å ha en bra dag.

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart en sväng på Rally, SS11/14. För att matcha TV så är halva sträckan borttagen, vilket fick det lite smått trångt på vägen då CollinsCrest vart stora besöksmålet. Kö ca 5km, som gick lite sakta fram till en anslutande väg där bilarna saxade in så fint, 4 bilar, en BMW o 3 Merc tyckte att de hade förtur o drog förbi i vänsterfilen....

 

Gick att hitta fin plats vid Jangen (CollinsCrest är som att stå på vilken konsert som helst, o man ser inget).

 

post-4978-0-01215400-1486838551.jpg

 

post-4978-0-01588400-1486838560.jpg

 

O en gammal klassiker i historiska klassen:

post-4978-0-39365200-1486838570.jpg

 

Var en ganska stor delegation från vårt västra grannland som embarkerat sig en bit bort, några miltält, ett partytällt med en massa högtalare i där det spelades blandad dansbandsmusik, inkl Ole Ivars o Radio Värmlands orkester (lite olika roliga texter..), och naturligtvis en "badtunna" m inbyggd bar.

post-4978-0-08004400-1486838579.jpg

Liite "impad", då jag anlände ca kl 09:30, och ett gäng var i tunnan med överkropparna ofta över vattnet, var kvar vid 16:30. Några var över vägen o tog snöbad på sjön.  Lite snålblåst o runt 4/5 minus....

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt med rally, såg lite sammandrag på telefonen genom svt Play idag.,

Har en hel del vänner och bekanta som är ute på skogarna där, kör med sina störa militärlastbilar och får dra en och annan optimistiskt bil eller husbils ägare loss ur snön.

 

Själv har jag ägnat stora delar av dagen åt att studera elscheman till 2,5 diesweln, 

Gav till slut upp och konstaterade att det var bättre att lösa det på gammalt hederligt sätt, kolla så kablar sitter i hop, och att säkringar mm är hela och sitter där de skall.

 

Så jag fick ordning på både laddningen och ljus brytaren som spökat lite, skall jag ha dieseln kvar kommer jag rensa lite bland kablar som inte används eller går till något längre, och dra nytt genom relän till eventuell extra belysning, comradio och annat,

Har nu plockat bort slangen till petflaskan och kopplat i hop det med vanliga returen i stället, hittade en justerings möjlighet btill på den förutom tomgången, så jag har provat skruva lite på den och tyckte det blev lite bättre.

Men en dämpare till och se till att slutröret går ut bak å bilen och inte 15 cm under bilen på sidan vid bakkant på bakdörren.

är säkert godkänt då den är LB reggad, och jag rår inte in avgaser i  kypeen, men jag vill inte ha det så, 

behövs bara lite rör och en burk till så blir det riktigt bra i stället.

 

Ser på vädret och lång tids prognosen, att det inte skall komma några större mängder snö där M6an står, så jag tar nog och gör ett nytt försök att justera broms backar och köra till besiktingen om en dryg vecka när jag är barn ledig igen, borde ha vilat ut lite och vara klar för några timmars skruvande ute om dagen i alla fall då.

 

Är ju så sugen på att få hem den så jag kan börja med att planera in vart sängar skall stå och hur jag skall lösa köks delen, med dubbla kokplattor och kylen, ja en vattentank med tilhörande pump för siskning och kaffe vatten måste väll in. samt dra in ström till både 24 v saker och till omvandlarna.

Funderar till och med om jag skall sätta upp ett litet skynke och placera en porta potti där bak så Lite slipper sitta i skogen när det är mörkt, Ingen lyx toa, men bättre än att jaga ut henne i skogen mitt i natten .

 

Nu en pills,enligt doktorns order, och skumma igenom lite sidor på nätet, 

fridens folks  :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemma lite tidigare än igår från Rallyt i värmlandsskogen.

2 långa dagar tar ut sin rätt känner jag, samt att jag ser att det kommer vara lite kallt och lite vind i Likenäs Imorgon så jag får se om jag tar mig dit eller inte.

Besökte 3 sträckor igår och likaså idag. Som tur var så var vi på sträcka Knon innan den ströks till andra gången pga för hög snittfart. Blev en filmsnutt därifrån för att "reta" en kompis som har nått konstigt bilmärke :)

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm man får då nästan skämmas i bland.

Kom mej i väg till Bofab med min gamla plåt och skulle få den till klippt och bockad, i dag.

Efter viss tveksamhet av hur plåten såg ut, så klipptes 2 bitar upp, så funderade de om jag skulle knäcka den gamla rostiga skit plåten i deras maskin, 

Det är nog inget bra för prismat tycket de,  :(

 

Men kom hit i helgen så tar vi en ren och fin plåt och fixar till det ordentligt. och knäcker den som ett plogblad som du vill ha dem kom i nästa andetag  :)

 

Så jag åkte hem med de två bitarna på 200 mm x 1900 mm och lade tillbaka de i bra att ha högen, duger säkert till något annat som ej behöver bockas  :P

 

Nåja det blir nog bättre skulle jag tro.

I morgon sjukhus dag. första tiden kl 08 nästa kl 15. så jag får nog gå å drälla i Linköping under dagen.

Skall plocka ut lite saker ur diesel stånkan och se om det inte går att bädda ner sej å vila lite där bak, har rivit ur sitt dynan till baksätet, så om jag kör fram passagerarstolen är det möjligt att jag får ligg längd på den sidan bilen till mej i alla fall, funkar det så kanske den blir kvar.

Kombinerad arbetsbil till Hasses fix å trix och sovvagn 

Lite gasolvärme så kan jag nog ta ett sov i ett par timmar på sjukhus parkeringen  :D

 

fridens folk

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...