Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Plastugnen:

 

Köpte en elhyvel på biltema för att se hur pass bra spånor jag skulle få:

post-5958-0-93970700-1482848827_thumb.jpg

post-5958-0-20837000-1482848853_thumb.jpg

post-5958-0-42758700-1482848879_thumb.jpg

 

Egentligen är de väl onödigt fina men inte allt för tidsödande.

Jämfört med att trolla fram en kvarn med allt vad det innebär klarar jag mig nog länge på min elhyvel för 400 spänn.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog tjuren vid hornen och bröt upp ett hål i golvet på en garderob i dag. Jobbade mej genom trossbotten.

Vilken inte var så svårt. Halv ruttna brädor.

Nåja in under huset med lampor och kamera för att försöka förstå varför det drar så kallt efter en del väggar och framför allt varför golvet är iskallt.

 

 

Synen som mötte mig var föga rolig. Det visade sej att de två jätte balkarna som går mitt under huset från grunden till skorstens muren. Var murkna. Och hade gått av. Så hela huset har sjunkit mer än 10 cm på mitten. Och vilar nu nästan bara på fasaden. Då den balken rasat ner så har tvär balkarna glidit av grunden på en del ställen. Samt att stora delar av trossbotten var väldigt dålig.

 

Så nu är det frågan om ägaren vill kosta på att riva alla golv. Och inredningen på bottenvåningen så man kommer åt. Och sedan försöka lyfta hela huset. Så det går att byta huvud balkarna och tvär balkar. Och huset kommer på plats igen. För att sedan lägga ny trossbotten. Isolering och sedan golv. Byta köket. Sant isolera upp väggarna igen.

På ett hus från 1910 som inbringar 3000 kr i kall hyra. Känns vdet nästan inte försvarbart att kräva att han gör det. Och samtidigt ordnar boende åt mej och dottern.

 

Skall bli intressant att se om allt jobb jag lagt ner på gården och att jag ställt upp i stort sätt dygnet runt i några år om det varit värt något. Eller det bara är att flytta och jag nytt boende själv.

 

God gort sättning folks20161227_152754.jpg20161227_152904.jpg20161227_153849.jpg

20161227_153736.jpg

20161227_152904.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej här knallar det på lite sakta. Har min första sjukdag i dag, Skallbank, ont i leder och fryser, gjorde att jag håller mej hemma och inne i dag.

 

i går kom det ett paket från Tyskland, .Med gåvor från en man jag hjälp med en del saker, han tyckte att nu när jag skall börja åka "norsk bil" = M6an

så kunde jag behöva lite Norska tillbehör till min samling av gammalt militära saker.

 

En riktig julklapp = Hårda paket   :)

Det som först fångat mitt intresse var en Hjälm. samt stridssele. Tänkte det kunde vara kul att ha hängandes i hytten

2016-12-29 12.55.41.jpg

2016-12-29 12.56.07.jpg

men det låg lite andra saker med också.

Bestick med tillhörande förvarings påse

2016-12-29 12.54.29.jpg

2016-12-29 12.56.30.jpg

Samt en uppsättning borstar en kläd och en sko borste med tillhörande påse. så lite små kul,2016-12-29 12.53.45.jpg ett sy kitt, några av knapparna har kronan på sej

 

För att paketera detta så lade han det i en handuk, 

Ja försvarets då, 

2016-12-29 12.55.17.jpg

Det vart en riktig överraskning för det är pressat en "tryck på den,

Där det står. FORSVARET 1970

Det är ju mitt födelse år, så den vart en riktig extra bonus  :wub:

 

By the way slängde jag ut en annons och sökte boende, Ja hus på landet med lada till förvaring mm, till en vettig hyres kosnad

Ett lång skott men man vet ju alldrig

Det tog inte ett dygn så har jag fått svar från en som har precis vad jag söker, bara några km längre till Skänninge och Dagis samt framtida skola till dottern.

Så nu väntar jag på att den skall ringa och vi kan boka en tid för att diskutera närmare och göre ett besök på vart det är så jag får syna det närmare, 

 

Under tiden blir det mest läge horisontalt och pendla mellan alvedon glaset samt kaffe koppen  :P

 

Fridens folks  :)

 

 

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt härligt ut.  :wub:

Jag hoppas det håller sej grönt i Värmland lite till Ja eller inte kommer en meter snö i alla fall. Jag är så jäkla sugen på att åka upp och justera bromsarna på M6an så jag kan besiktiga och köra hem den, 

Har lite saker som skall transporteras ner så en tur blir det ändå

 

När jag väl fått hem M6

Då skall jag också ut på lite Camping med militärromantisk inslag  :) 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hähähä,ja det är rena våren så passa på nu,7 grader varmt och blåser varmt :mellow:

Snön kommer,,,,,och då kommer det komma rejält

 

Kom förbi hemma Hasse,jag har lite nya "intradad"(inbytt) Engelsk/US militaria som kan passa dig och det

nya vidundret :)

 

Bla en grejj som jag pm:ar dig om ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar sista dagen i dag. med denna anställningen, så får jag se vad nästa år har att erbjuda  B)

 

COM lite nya leksaker i dag  :P

2016-12-31 08.40.22.jpg

 

Jag väntar på 12 v laddarna och kabel samt skivan för att koppla upp de till datorn så jag kan låsa upp lite större frekvens områden, Där det inte är så mycket trafik

Samt lättare programmera de kanaler som skall ligga som sparade

Ja enbart en är min, den andra köptes åt en vän i samma beställning

 

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tur till skogen för att byta batterier o trimma några Åtelkameror o se över röjningsbehov( Svar JA, det behövs..) o räkna vindfällen (ca 20 nya att plocka ner till vägen o hem o kapa upp.

 

 

Så det blir lite terrängkörning med stamlunning nästa år åxå!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, såld till en trevlig dansk, medlem här på Terrängbil.net.

 

Man kunde ju t ex sätta flaggor i antennerna. Syns inte på bilden men de har t.o.m guldknopp!!!

Hähähä

Om det inte kan va ett amerikans fotbolls mål i bakgrunden tro :lol:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Näpp ser ut som flaggstänger på en flygplats. Eslöv kanske ;)  Grattis till er båda till affären, kul att en forumit köper den :)

 

Annars så har jag gjort mina 2 dagar på soffan nu, ja lite små plocka då, så i dag skulle jag börja med alla  mina projekt som väntat i över ett år

Började med Jeepen, har lite småsaker att göra på den, som att kolla vattenpumpen. 

Mycket riktigt så kom det vatten ur skvaller röret, Jag skulle ju bara, och trodde jag hade en pump hemma, men den passade inte när jag väl pressat av navet till fläkten och remmen och flyttat över, och jag gjorde det direkt utanför hus dörren, 

Nu är en ny beställd , men så kom detta och ställde till det 

2017-01-04 08.02.20.jpg

Jaja vintern lär ju koma förr eller senare. 

 

Planen nu är att stoppa i ett nyladdat batteri och köra bilen utan multirem och kylning från huset in i tältet, tror inte det är någon fara att köra den typ max 150 meter

 

Så har jag till slut gett efter för kisandet när jag skall läsa godnatt sagor för dottern, mörker seendet har blivit sämre med åren, och lite text i böckerna , ja då vart det så här. Hade ingen cigarr så en sig fick duga för att kolla LIKheten  :D

2017-01-03 20.05.03.jpg

 

Nåja unge till dagis och börja sopa snö av Jeep,

Samt sätta på skopan på lila blå,

Våga vägra skotta med spade, och kräv traktor  :wub:

Fridens folks

 Edit, bilen inne  :)

2017-01-04 09.32.33.jpg

Vart ögon kliniken i stället för att skruva, Helt otroligt att jag fick remiss i måndags så ringde de i dag på morgonen och jag skulle få komma med mitt Ammoniak skadade öga, så de fick kolla upp det ordentligt 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusan Jag har nog åkte på en inflammation eller liknade, Har de senaste veckorna fått ont som tusan i bröstet/ halsen, samtidigt domnar armarna bort och svårt att andas.

Det har kommit när jag anstränger mej tidigare. men i natt vaknade jag av att det började igen. 

Tog en halvtimme eller mer innan det släppte. 

Brukar släppa om jag sätter mej ner, men nu låg jag ju och provade allt ligga , stå sitta men det tog tid innan det släppte igen, fick inte händerna att fungera så jag kom åt telefonen heller. 

Har ju dragits med något skit som gör att ögat rinner sedan i November nu, Möjligt det har spridit sej eller nått.

 

Kollade ju hjärtat ordentligt i maj eller juni tror jag det var, Stor koll och allt var ok då, 

Inte samma grej nu, då hade jag ont enbart på vänster sida.

Så jag tycker ändå inte det är värt att åka och kolla nu, de var ju tvär säker på att det var stress då. och ringa mitt i natten, Nä det vill jag inte. Tur Jennifer inte var här i natt i alla fall, Hon fick vara hos mamma och förbereda sitt kalas som hon skall ha i dag.

Ungen blir lite rädd när det händer något med "gubben" som inte är den vanliga värken eller tröttheten.

 

 

Nu sticker det bara i främst vänster arm, ja trycket eller värken i bröst/halsen har släppt.

 

Skall ut och kolla vad jag missade i går när jag bytte vattenpump, jag har lekarge någonstans och bilen skall vara klar i dag så är det bara.

 

Fridens folks och ha en fin 13 dag  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...