Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Hansen: Ja vi pratar i vart fall inte om de vassaste knivarna i lådan, men det skapar ju både bekymmer när man tror man kan åka o sen få ordning på alltihopa igen.

 

Kompisen låste aldrig sin vardagsbil för att slippa brytskador,men inte ens det hjälpte...

Nä man funderar ju, hela bilen full av verktyg, och skade regleraren kunde konstatera att de gått in genom listen i föstret på förarsidan, och där misslyckats, sedan provat höger sida och där fått ur kolven, att de inte lyckats få upp tändningslåset, fast det fanns allt till det i bilen är en gåta, 

ja jag är ju glad att allt var kvar.

 

Värre att han ville byta låskolvarna, tändningslåset och hela lås kistan på förarsidan, tror det kommer bli dyrare än vad de anser bilen vara värd. 

så fixa och byta själv blir nog alternativet om jag vill behålla pärlan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar ju vara rätt förhandlingsbart, fick en audi påbackad inga direkt synliga skador efter plasten var ut tryckt, men vid värderingen angav jag att climatorn inte verkade fungera så den har nog gått läck, vilket vag gladeligt intygade, fick behålla bilen samt en rätt rejäl summa.

 

Tändlås:  anger du att rattlåset inte verkar fungerar så enl EU regler är dessa bilar vid bilprovningen obrukbara så du lär nog få ut fullvärde/ dagsvärdet samt behålla bilen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte konstigt att försäkringsbolagen backar ang. helförsäkring när dom ser såna här bilder. Bilen kan ju VÄLTA (hemska tanke) :lol: :lol: :lol: .

Och dessutom kör han ju utanför vägen!! Nej ,till sånt här brukande kan vi inte erbjuda någon gällande försäkring, det blir för dyrt med alla uppkomna skador. Det är väl så snacket går på bl. a. TH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här Daniel på TH hade enl vad han sa kört rätt mycket valp i lumpen, så han vet med vilken fast hand vi behandlar våra klenoder bland stock och sten.

 

Dagens göromål: Passade på att handla en gps på Elgigantens erbjudande, för man vill ju frun ska hitta hem när hon är ute och far,

så idag ändrades (sågades) mittpanelen i Hyndan så radion fick flytta ner en plats och gps'en fick ta dess plats, blev faktiskt riktigt bra.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GPS har nästan bara kommit med som backupp i dag,

Så väldans smidigt med telefonen, Med  röststyrning och en bra hållare, tycker jag det fungerar nästan bättre än ren gps. '

Kör med googel maps + extra kartprogram, med grönakartan vy och snitt. Bommar och det mesta är med på småvägarna.

Köpte en hållare som var till enteprenad och traktor på lantmännen maskin för typ 250 kr. 

Sitter perfekt, har inte  lossnat från rutan än,, och framförallt telefonen sitter väldigt bra i den, även för foto och film vid körning. då även en stor telefon som Note 4 

 

Skall ta mej an att kapa ur lite på trösklarna i dag och göra 2 st instick , där hi liften kan stoppas in, för lyft i sidan,

Domkaraften i bilen börjar bli lite låg, så snart är det bara hi lift som gäller vid hjulbyte. Nä men det kan vara skönt att kunna lyfta bilen på sidorna med utan att kräla under med något,

 

När det är klart hoppas jag solen kikat fram, ja eller att det inte regnar i alla fall,  så jag kan få det sista på förarsidan klart , vända på bilen och byta till passager sidan, så är rosten avklarad på den bilen för många år framöver.

 

Barnfri vecka så det kanske händer lite mer ute i verkstaden.

 

Fridens folks

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte konstigt att försäkringsbolagen backar ang. helförsäkring när dom ser såna här bilder. Bilen kan ju VÄLTA (hemska tanke) :lol: :lol: :lol: .

Och dessutom kör han ju utanför vägen!! Nej ,till sånt här brukande kan vi inte erbjuda någon gällande försäkring, det blir för dyrt med alla uppkomna skador. Det är väl så snacket går på bl. a. TH

Du menar att jag ska sluta lägga upp offroadbilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här Daniel på TH hade enl vad han sa kört rätt mycket valp i lumpen, så han vet med vilken fast hand vi behandlar våra klenoder bland stock och sten.

 

Dagens göromål: Passade på att handla en gps på Elgigantens erbjudande, för man vill ju frun ska hitta hem när hon är ute och far,

så idag ändrades (sågades) mittpanelen i Hyndan så radion fick flytta ner en plats och gps'en fick ta dess plats, blev faktiskt riktigt bra.

hmm, bilden syns inte???  -_-  -_-  -_-  -_-

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett klagomål på för många bilder på detta fora, men montaget var väl det som "tängktes" i första hand  <_<

 

Ok  Nu hittar 5000:- kärran lättare hem ,montaget enklast möjligt en snedbockad plåt en bit inne i panelen på gamla radioplatsen så gps egna sugpropp har något att fästa på, radion nedflyttad till glasögonfaket. notera det utmärkta musikvalet.

gps'n är garmin 50lm som elgiganten reade för under 1000:-  

För de som undrar varför inte i framruta?  Dels når man knappt den och den sitter i vägen med kablar mm och i mittpanelen kan den nås av både passagerare och förare även ungarna ser den från baksätet och tycker det är roligt att se gatunamnen.

post-5279-0-88072000-1491294043_thumb.jpgpost-5279-0-75137800-1491294060_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har länge misstänkt att utgående axel frammåt på fördelningslådan FD-51 har under dimensionerad lagring, samt får dålig smörjning. Har rasat minst 3 st sånna lager + främre hus... Problemet är att axeln för medbringaren är lagrad med ett ensamt vinkelkontaktkullager, vilket gör att det är känsligt för tipp moment (obalans mm) och vibrationer i framkardan. Hade från början tänkt mig en iborrad styrtapp mellan klokopplingsaxel och utgående axel på fördelningslådan som avlastar utgående medbringarlager. Nu vart det paniklösning inför körning i helgen. Så alltså nya ideér i och med att det fanns en hel del plats över innanför packboxen bakom medbringaren... Har därför tagit bort packboxen och istället monterat ett extra stödlager för att få en bättre lagrad medbringare. Bolt on, low cost, samt retro fit...

 

20170404-225513-fd51-sm.jpg

 

Sen visade det sig att miin misstanke om dåligt medbringarlager var fel, glappet jag under en längre tid haft var ett rent axialglapp. Detta pga att lagret sitter mellan två spårringar och är lite flytande. Normalt kommer det att finnas ett litet glapp där (typ 0.1 mm) och enligt handboken ska man ta en tjockare spårring när glappet ökar. Nu hade mitt glapp blivit nästan 0.5 mm, då lagret och spårringarna bankat upp spåren så att spårringarna glappar. Så jag satte ett shims (klippt av ett burklock från Biltemas vita lackfärg...) på ca 0.4 mm. Efter montage inget kännbart glapp.

 

Utförligare beskrivningar på lagermontaget kommer senare.

 

20170404-223522-fd51-sm.jpg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur yttrade sig glappet vid körning ?   Har vid 60 och högre hastighet haft lite rungade ljud när framdriften varit i kopplad, letat orsak inte hittat något direkt, inte känt några glapp utan tänkt att en drivaxel vridet sig lite. När bilen var ny var den lika tyst med 4x4 drift som utan.

 

ang lagershimsning i lådor och drivning låt någon hundra del vara kvar för värme.

 

Utan packbox: lagret även om det är tätat klarar inte av så mycket smuts mm innan det tränger in tätat lager är mest för att hålla kvar lagom med fett men tunnare packbox borde väl gå att få fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eile >> Bilen har fört rejält med väsen från framkardan från ca 50 km/h, sen har det avtagit (eller överröstats?) uppåt 80 km/h. Nån slags kulmen vid 70 km/h. Naturligtvis med framhjulsdriften urkopplad. Har därför kört utan framkardan när jag hjular asfalt till/från träffarna, så jag märker tydlig skillnad. Framförallt har jag märkt att lagerglappet slutat öka. Men har lagret väl börjat jazza axiellt så gissar jag att det snabbt bankar upp ett rejält glapp, det var rejäla utstående grader i spåren pga 0.4 mm glapp.

 

Packboxen ja. Absolut finns det plats för att krympa/klämma fast en ny slitbana för en tunnare packbox mellan stödlager och medbringarfläns. Ja, även en standard med 7 mm bredd skulle få plats. Då kan man även passa på att sätta dit en distanshylsa att klämma fast stödlagrets innerring med slitbanan, så att hela paketet blir stumt när man drar åt medbringarmuttern. Ytterringen på stödlagret kommer fortfarande att vara flytande i huset, så nå värmenyp är ingen risk. Nackdel med packbox är att stödlagret kommer närmare vinkelkontaktlagret, så hjälpen  av stödlagret avtar lite. Man vill ju ha lagren en bit isär... Men på sikt är ju det den rätta lösningen att ha en riktig packbox, just nu hade jag inte tiden att svarva hylsor och passa in shims. Så det fick bli en bolt on budget lösning med enbart köpedelar inför helgens körning. Hursomhelst tänker jag att det är bättre att ha ett stödlager där än inget alls. Jag resonerar att så länge lagrets tätningar håller ute större partiklar, så kan man leva med begränsad livslängd hos det lagret, även om man skulle få in lite vatten... Dessutom sitter det en gummi/plåtmanschett kvar utanför stödlagret som kommer att hjälpa lager tätningarna mot den värsta smutsen. Orginal sitter det alltså både packbox och manschettätning. Brukar inspektera/byta oljan regelbundet i fördelningslådan, så jag kommer att ha koll på detta för att försöka utvärdera lösningen.

 

Om man ändå håller på å bygger om så får man överväga att göra en "riktig" lagring med förspända koniska lager om man ska åtgärda grundproblemet, som är en konstruktion med ett ensamt lager. Hela huset för framhjulsdriften är egentligen en kompromiss, eftersom medbringaren (med tum-mått på lagerbanan..) är återanvänd från nån annan produkt. Så designen på den och några andra delar är långt ifrån ideal.

 

Men som sagt, utförligare rapport kommer framöver...

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är i ved branschen sen några veckor tillbaks :)

Och håller nu på att prova nya vägar att lägga in bilder här.....Men det verkar inte som att jag får till annat än en länk som funkar...

 

 

https://photos.google.com/photo/AF1QipPflGWddLW517Z7lNNUu8NPxrvrXhfKlmWdZamY

 

 

Lite "överlass" på nya "kinavagnen" ;)

 

https://photos.google.com/photo/AF1QipN8hKJKuJex-GdRoTzzojmEKQjB45i8utw_Xfdg

 

 

Far dyker upp och förser sig med ett lass av det som ligger framkört o klart

 

https://photos.google.com/photo/AF1QipOUeIZXA2c8gaVEkUxgnjeocv2fMOETDoU5yHzk

 

 

Men det finns mer än nog kvar åt mig att köra dom 4 milen hem :)

 

https://photos.google.com/photo/AF1QipOFbxiYbypWK5C8aKj6nZSkUNsWSttrYDyJWmxZ

 

https://photos.google.com/photo/AF1QipM6jyReRMx2nCDbCtd0s75yWIJCASNzvz4WaM1_

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...