Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

 

"Livet är som en golfboll fullt av hårda slag tills man hamnar i en grop i jorden"

 

känns så ibland tyvärr men det brukar ordna sig tillslut :)

 

Själv har jag kämpat mot förkylning och jobbat full dag med en trave med tro och nässpray och inte fick man nått tack för det inte...

Belönade mig själv med att byta det läckande flexröret på tgbn så nu blev den smygande tyst igen o inga avgassmällar, på ont o gott :) Ska kasta in någon bild senare...

Samma här, satans förkylningen släpper ju inte..feber i 3 dagar nu, oxå jobbat. Så fälg/däck strulet på kvällarna. Man blir fan matt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svana du kanske kan släppa ur luften ur dom hjulen som läcker och trycka in ytterkanten endast med innerkanten kvar mot fälgen sen punkta en loppa på insidan där det läcker medans du har nått i spänn mot däckkanten så du får ner svetsen? Verkade ju jobbigt att montera av helt och har du ena sidan kvar så rubbas ju inte ev ballansering... kanske trycka ner en fuktig trasa elelr nått i däcket med så du inte lyckas ha riktig otur o få en svetsloppa att bränna hål på nya däcken... den där "murphy" är för djävlig när han sätter den sidan till ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer aldrig finna poran, jag synade noga och missade dem uppenbarligen ändå.

Fälgarna är sprutmålade även inuti. Hade ju gått att kleta lite tätmassa på en större fläck där, men samvetet tillåter inte fusklagningar.

 

Hade varit enkelt om man kom åt skiten från utsidan, eller om det va den yttre svetsfogen som läckte istället..

 

Suraste är summan av pengarna man lagt redan. Och har inte ens provkört än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort svetsningen själv, lackningen gjorde en polare, och färgkoden jag fick på jobbet var troligen fel. Så polarn vill jag inte skälla på heller..och ingen reklamation.

 

Jag vet var det läcker, det bubblar i springan mellen fälgcentrum och fälgbanan på ett ställe. Men det är ingen garanti att porerna är just där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort svetsningen själv, lackningen gjorde en polare, och färgkoden jag fick på jobbet var troligen fel. Så polarn vill jag inte skälla på heller..och ingen reklamation.

 

Jag vet var det läcker, det bubblar i springan mellen fälgcentrum och fälgbanan på ett ställe. Men det är ingen garanti att porerna är just där.

Det kan ju va så att det läcker på nått annat ställe och att luften går under färgen tills den kommer fram på en vis punkt. men jag skulle ändå göra ett försök med att kolla just där det ser ut att läcka och kanske peta med en nål (om det nu är ett sådant stort hål?) och se om den går genom/in en bit eller bara skrapa bort lite färg o chansa på att man är rätt och bränna på lite med svetsen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag håller med Mikael prova att pilla lite där det läcker på utsidan och gör ett prov med hög värme så kan du ha tur och få det tätt,lite mer matrial, men just den höga värmen som smälter o hop kanalen som ger ut luften.

Glöm inte att ha ventilen urskruvad när du svetsar med däcket på.

Annars vad tar din däck firma för att plocka av de två däckena och montera dem igen, ?

Jag är så bortskämd att jag får åka in till Bilvården i Vadstena och låna deras grejor och göra det själv på deras lunch för lite kaffa bröd. så jag har nada koll på vad man får betala för TGB däck krängningar  :unsure:

 

Själv Har jag hjälpt en forums medlem med hans 11a, det gick bra, med det mesta tills vi kom till bak axeln,där var det blött runt om lite varstans.

När vi hissade upp den visade det sej att lagrena och tätningarna i portalerna var tok slut. 

Det var var bara att sätta tillbaka hjulen och börja leta lager och tätningar.

Tråkigt men bara att ta tag i det när vi fått tag i tätnings ring och lager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har insett att det inte kommer att bli nåt mer mc åkande på bra länge, vill ju leva tills barnen är stora, så med en liten tår rinnande nedför kinden har jag annonserat ut hjälm m.m på blocket....

Ledsamt men kanske klokt. Och alla har ju fler chanser i livet, kanske du börjar om igen efter 60 fyllda? Man vet aldrig.

(inte göra fler barn alltså, jag menar att åka hoj igen..):-D haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv lite bättre humör igen, doch (jävla stavning, dubbla överliggande kamaxlar?) febern lika illa som fökylningen..

 

Fick tag i en vänlig själ som turligt nog hade sin däckfirma lördagsöppen, krängde av däcken - åkte med fälgarna till jobbet, hittade ett par porer i nålstorlek - slipade och svetsade och slipade - blandade färg och målat - tillbaks till däckgubben 15min före stängningen vid 14, och resultatet blev succé!!! (här ska det vara 13 smilgubbar, men dom funkar ju inte längre..).

 

Så, när jag är piggare igen blir det montering på bilen -och foton.

 

Tjohej.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har sett fläcken efter en man som gjorde som man inte skulle....  8 meter upp i taket.....

 

En för mig bekant kille, i 30-årsåldern med familj och småkids, en jävel att åka folkrace och sjukt ödmjuk och trevlig. Hjälpte alla andra bilar i depån så han inte hann med att fixa sin egna bil haha..helt enkelt en toppenkille.

 

Han jobbade som däckskiftare på en stor däckkedja, från södra Sthlm.

Han "skulle-bara" svetsa en stålfälg med däcket i. Stressad. Oförsiktig.

Helt ovetandes, hade någon tidigare sprayat in "punka-lagning-på-burk" i hjulet..drivgasen låg med en perfekt blanding syre..

 

Hans kollegor kommer aldrig glömma den eftermiddagen för ca 5 år sedan, när hans huvud sköts av i denna våldsam expolosion..

 

Fruktansvärt tragiskt!!

 

Visst kan man ta genvägar när man mekar. Men JAG gör det bara om det INTE innebär risker.

Va rädda om er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes.

 

Äntligen dagen man längtat efter..monterat och klart.

 

Slipade och kladdade på lite färg på hjulmuttrar, pinnskruv och nav, tycker det bryter snyggt mot fälgarnas gråfärg.

 

CIMG3626_zps4736a79b.jpg

 

 

 

 

 

Och resultatet för den här gångens projekt :

 

CIMG3632_zps2070341a.jpg

 

 

CIMG3630_zps8a969057.jpg

 

 

 

Sjukt nöjd faktiskt, en dyr historia men värt nu när man får se resultat.

Har inte hunnit testköra nån terräng, försökt kurera min feber ikväll istället. Skall ut och testköras nån kväll snart när man är frisk o kry igen.

 

Hann testa lite landsväg iaf, och jag kan konstatera att däckljud finns ingenting vid ringtryck 2 bar som jag haft idag. Eftersom jag har isolerade motorkåpor är det endast mekaniska fläkten som ylar vid ca70km/h.

 Otroligt att krondäcken, de gamla GoodYear jag hade innan, kunde föra sånt oljud igentligen.. hehe.

På återseende..

 

Tack o hej :P

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det skönt att få bort däck ljudet en aning, min blev tystare med nya sulor, men nu hör jag ju annat tydligare i stället, så för att njuta av att ljudnivån sjunkit, så sitter jag och lyssnar på resten av bilens ljud i stället  :ph34r:

Skall isolera den "nya" Aluzink hytten bättre än plåtisen jag har i dag  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker gråfärgen blev bra mot blanksvarta färgen i naven, det bryter snyggt ihop. Fördelen om det blivit den "rätta" Scania-grå-färgen jag hade bestämt mig för, är att jag isåfall hade haft helt obegränsat med bättringsfärg på jobbet i all framtid.. men färg kan man köpa när den behövs.

Pallade inte spruta om dem en gång till, och så här i efterhand blev resultatet inte helt bortkastat trots allt.

 

 Jag vet innerst inne också, att fälgarna är halvt sönderskavda efter första testturen i skog sen, då jag o Micke inte väljer dom snällaste offroadspåren precis .. haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får nog ta och lusläsa alla trådar om att sätta i servo med MB Geländewagen snäckan.

Förhandlade till mej ett kitt i dag  :)  

Blir ju lämpligt att bygga om och sätta i det när jag ändå skall av med hytten och byta. inte lika trångt att få saker på plats när hytten är av.

:P

kitten innehåller

Innehåller:
Pump
Styrsnäcka
Ledningar
Rattaxel
Bultar
Etc.

Det borde nog gå att få i hop det då  ;)

Svana tar du svarvnings beställnings jobb ?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...