Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Alla sätt är bra utom de dåliga. De enda verktyg jag saknar har jag själv supit bort, och även om denna satsen ännu är komplett kändes det som en tidsfråga innan det blir problem. Att låna varandras och få tillbaka en nyckel eller hylsa som inte är mitt gör ju inget. Det är jobbigare när en av två likadana nycklar eller hylsor saknas. Vems är borta och vem har fortfarande sin kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har endå en vecka gått. 

Har mest grejat åt gården denna vecka.

Sol och en del vind, fick alla att köra för fullt efter en tids regn. 

Vi är nu klar med att få in allt som växt upp, samt sått nytt till nästa år.

Kvar är de fällt som vallen skall brytas på och en del som skall plöjas och vår sås.

Ja en massa ogräs bearbetning naturligtvis, det blir en del när hela gården nu är omslagen till ekologiskt.

+ att de både har tagit åt sej att tröska åt andra samt så och även radhacka ogräs med nya 8 meters camilonten. Synd att nya traktorn inte kommit än.

 

Vi har redan gjort av med mer än dubbelt så mycket diesel som innan det vart ekologiskt här. 

Och nä, det är inte jag som tankat M6an för mycket  :P

 

Själv försöker jag förbereda inför flytten, Runt den 15 får jag tillträde till det andra huset.

Så har jag ju min egen får farm att sköta, dags att ta fram slaktmasken, till 4 av lammen, det äter ju som det var det sista det skall göra, vilket det är också  :lol:

Har hittat en styckare 2 km bort som har ok priser, och bra kylrum, så det kanske blir lite + i får kassan efter det.

 

Annars är det stilla, jeepen står, än ja båda då. Måste ha lite mer svetstråd mm. samt byta lite givare så den startar och jag får in den jag svetsar på i garaget.

Renaulten duger så länge, man åker faktiskt ganska bra i den, och utrymmet är ok så länge jag inte gör om den till service bil

 

M6an törs jag inte visa vad som hänt med  :( visst fullt körbar, men jag fick in en rot i tanken när jag skulle bärga en 912 som satt i en myr, så jag måste antingen byta tank eller försöka knöla ut den. Otroligt nog är den tät än så jag låter det vara som det är tills jag kört ur lite mer bränsle, sedan dags att fixa den,  :unsure:

Snart dags att ställa den under tak. synd att ha den ute när jag inte kör med den varje dag, 

 

ja lite har hänt, och mycket har inte hänt, lite som vanligt   :P

fridens folks 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte tanken att trycka ut med luft eller vatten och samtidigt banka runt skadan så den slår ut igen? 

 

Min svullna stukade fot har återgott till skostorlek så igår gick det att köra bil med koppling, så håller vädret upp lite i veckan kan det hända att det blir värmeslinga i campern sen får det bli nya värmemätningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte det ser tuft ut.

Mindre bugglor kan man trycka ut genom att ha i torra ärtor och hälla på vatten så sväller de. Men detta blir nog lite för mycket.

20171001_105415.jpg

Nu vet jag defenitivt att det sticker ut en del av en rot under vattnet i långa rännan jag var tvungen att ta för att komma ut ur skogen. Så där kör jag aldrig mer. Då får bilarna vara kvar i myren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monterade ju en backlampa i fjol, vid Ullaredsbesök i våras var det REA så jag köpte ett till.  Var ju ingen panik då, och man har en massa fina sommardagar att skruva dit det..... Så i dag var det dax i snålblåsten

post-4978-0-84200600-1506872811.jpg

 

post-4978-0-63948900-1506872149.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Svana, Har hört om fler som har haft problem med sina körområden på just Åland.  Känns som det hänt något på för sommaren där.

 

Tråkigt för det är fina öar att åka på. så även utan offroad område , är det vart en sväng, mycket smä "vägar" att leta sej fram på och mycket att se på, ur krigs historiskt synvinkel. 

 

Själv gav jag mej sov morgon i dag. Glömde ställa klockan i går kväll  :P

önskan om att jag skall svetsa får grindar finns, men det är lättare med migen än 2,5 pinne och invertersvets, mindre än 0.8 mm gods. dock har jag svetsat upp nästan all tråd, så ett besök hos Swedol och köpa hem ett par rullar tråd skulle nog behövas, samt fylla gasflaskorna till vanliga gas svetsen så böjt  järn lättare kan riktas.

 

Annars är det plåga sej till ridskolan med jennifer , Där man fortfarande vill att föräldrar springer brevid och håller i grimskaftet när de rider.  Skit skola, ungarna lär ju sej inte rida om någon annan springer brevid och styr häst kräken, har fått lära mej att just ridskolehästar som gått där i typ 15 -20 år gör lite som det vill.i bland.  fick både bett och sparkar sist, tur det var folk där annars hade hästen nog fått sej en snyting,  :lol:

 

Fridens folks

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl gräma mig idag mig för att man tvekade för länge, var ett superklipp ute några timmar på blocket såg annonsen när den dök upp men väntade för länge att försöka komma fram till säljaren tyckte prisättningen var helt osannolik galen,  en mazda 4x4 4 dörrar varianten diesel ny bes ink nya vinterdäck mm  endast 5000mil.   tvekade för det var för bra att vara sant men det var det tydligen. camper+ bil avställt sen 2010 dvs endast trafik något år och 5000mil nybes nya vinterdäck mm ingick  bil såg ut som nyskick troligen stått alla åren innomhus. 

priset var så lågt att bara camper var värd det. 

 

blocket texten ligger kvar på google men inte bilderna:   ör 1 dag sedan - Camper S-karosser SK320, 2001,nyskick invändigt med solmarkis,kylskåp,tv antenn,Mazda B2500 DC 4 TDWD (Diesel) 2004, 5620 mil, ...

 

Var lycklig köpare någon på forumet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det låg något tragiskt bakom affären, ägarens företag hade spärrade telenummer även hemtelefon hade upphört mm.

 

En camper i det skicket ligger på runt 100+  (enl min systern och hennes man som har en likadan) 

Bilen den var monterad på fick man på köpet     paketpriset för allt var 90   :ogmy:

 

Övervägde kraftigt att upphöra med volvo åkandet. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillräckligt frisk nu för att skriva om vad jag gjorde förra veckan/helgen:

 

Åkte hem till verkligheten en sväng för att skicka iväg skrot till stena och köra in bandvagnen efter att golvet blev gjutet i min frånvaro.

post-5958-0-53218500-1507387823_thumb.jpg

450 kilo ASEA som gjort sitt.

Farsan minns när de köpte den begagnad när han var liten, så den var minst 60 år gammal.

Lärde mig även att svetsa på den här pjäsen, viktigt som fasen att vänta att den kommit upp i varv innan man "växlar upp" och börjar svetsa, tog ju några försök och fas-proppar i huvudskåpet innan man fick kläm på det  :P

Hoppas sankte Per får svetsa med den också en sväng i himmelen  :(

 

post-5958-0-41017400-1507388068_thumb.jpg

Fick nästan en hjärtattack när jag såg detta, trodde det var olja men det var bara regnvatten. 

* puh * :)

 

post-5958-0-68394000-1507388179_thumb.jpg

Apropå regnvatten, lite hade letat in sig på förarplats, ett jäkla besvär att få bort.

Golvet var ju tätt iaf, det var ju "bra" antar jag...

 

 

 

Som avslutning på blixtvisiten tog jag hunden upp till skogen och fann detta bland alla jäkla snitselband:

post-5958-0-01597800-1507388400_thumb.jpg

Hoppas att han gjorde illa sig, as.  :mellow:

 

 

Som hämnd för att jag åkte igen gjorde verkligheten mig riktigt riktigt förkyld med kallsvettning och allt som hör till, inte riktigt frisk än.

 

Ha't

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då va det den som tjejen såg idag.. jag anade väl att det var du.

 

Själv har man tagit hand om terrängbilen hela dagen idag efter Uppsala "Rörken" turen igår.

Riktigt rolig körning.. och jag råkade haka fast en tall i bakskärmen.. slet loss hela trädet med rot.. STÅENDE, och fick stilpoäng efter jag kommit upp för hela berget -utan att ens märkt något!😅😅

post-6002-0-00244200-1507485507_thumb.jpg

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att skifta fd lådan på 11:an. Dj..la jobb med att få loss hastighets mätarvajern.

 

Blev till att fixa en specialare. Är ju trångt som f-n. Svårt utan rätt verktyg. Svarva ner en 28mm hylsa 

utvändigt på båda diametrar och borrade upp 1/2 fäste till 22mm så att "muttern" i andra ändan går igenom.

Svetsade sen på en bit rör, funka fint.

 

 

post-6383-0-26719900-1507571517_thumb.jpg

post-6383-0-03417800-1507571520_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...