Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Innan diselmeken åkte över till amerikat för att sätta världsrekord så hann jag få en ny "turboboots membran ventil" skickad, dvs en lite kägla med två gummipackningar som numera går att köpa någorlunda överkommligt, kostade för några tusen och nu endast 400:-

 

Har tidigare åkt med en ombyggd ventil med hemmagjorda membran vilken fungerat mycket bra, men känns bättre att ha allt nytt.

 

Men det är svårt att bestämma sig för hur mycket och vid vilket tryck man vill boosta med mer bränsle,  kört med manometer och t rör så jag lätt genom att släppa fingret från t korset kan få ventilen att tappa undertrycket från turbon.   enl manometer (ej riktigt tillförlitligt) matar turbon på lite väl duktigt runt 18 psi och ger man den då fullt bränsle tryck så går tempen upp och sen vill man ju inte åka och svartröka för mycket och sen finns ju alltid risken att drivaxlar och låda tar stryk, är ju inte sugen på att byta drivaxlar i år igen.

 

Även upptäckt att den tätning /packbox som tidigare ställt till det och började skrika så att allt fick rivas några gånger nu istället svettas något, tydligen är det omöjligt att få en helt tät Indenor motor och ännu svårare om turbomatning finns ev får jag öka på tråg ventilationen/undertrycket något.   

 

Även sett en bil med några mycket smidiga fjädrar som borde kunnas användas fram till valp/ c202 ihop med små genomslagskydd eller avkapade motorkuddar för att få lite mjukare fjädring eller höjning utan att fjädringen blir stenhård som det blir med extra blad. Lösningen ska isåfall bli lätt demonterbar så man vid service lätt kan rulla bak framaxeln.

 

Man blir aldrig riktigt klar finns alltid något nytt att fundera över och förbättra. :excl:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånade idag en Duster för provkörning och lite genomgång, hittade en del som småsaker som lätt skulle kunna ändras och bilen skulle bli acceptabel, några missar har gjorts som gör den lite onödigt bullrig samt även lite obekväm att sitta i.   Nu är man är ju lite bortskämd med Santa fe'en och jämförelsen haltar en hel del Dustern bör istället jämföras med en småbil och då blir den genast acceptabel,  bara invänta nästa prisras. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro det eller ej.. men jag kunde inte låta bli att slita av toppen ännu en gång..och nu går det riktigt snabbt dessutom...under 30min..När jag lossade topplockspackningen så släppte en bit av den närmast vattenpumpen.. o-ringarna låg där de skulle och tycks sticka upp tillräckligt för att kunna täta.

En ny packning är inhandlad och denna gång har jag bättre styrpinnar än senast..gjorda av orginal topplocksbultar.

Frågan är om jag ska testa 2 tunna o-ringar istället för 1 tjock.. Vore ju skit om det läckte igen.. Hursomhelst så blir det till att montera imon...idag ska jag skjuta en bock...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skjut inte mig bara, även om det skulle kännas bra just idag..

 

Jag och Micke tog vattenskotern och kollade lokala offshore racet här i Nynäshamn idag.

På vägen hem öppnar sig min ryggsäck.. och massor med kläder far ut och sjunker i havet.

Bla min munkjacka.. med plånbok och nyckelknippor i fickorna!

Finns i sjön som man säger..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mysterier är nu löst.

Den tjutande packboxen jag tidigare plockat ur motorn har lämnat mig en hel del grubblade, plockade bort några kåpor och jämförde, allt mycket märkligt, tog sen även fram den boxen jag lämnade på disken när jag bad att få köpa en lika dan provade den och den tjutande på en svängdämapare, sen åkte dubbla förstorande glasögon på och ser då att den skrikande var en 42 mm och originalet en 45 mm så nu är förklaringen till varför den såg lite märklig ut efter att ha varit i bruk.    

 

I övrigt, test och nöjeskört en del sista dagarna, försökt att få till lite bättre undertyck i vevhuset provat lite olika lösningar, vevhus undertyck på en turbo diesel är inte så enkelt att få till rätt när man inte har originaluftrenare och slangar, peogote har haft mängder med olika varianter på den motor jag kör med så detta har varit ett problem, för lite och den fuktar olja och man skulle ju vilja ha en helt snustorr motor.

 

Tankade 40 liter förra veckan och såg på mätaren att det redan blivit 25 test mil och nöjes men ändå mycket soppa kvar så förbrukningen är verkligen positiv. Nu har den redan rullat 51 mil sen bes i juli så i år kanske det blir 100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro det eller ej.. men jag kunde inte låta bli att slita av toppen ännu en gång..och nu går det riktigt snabbt dessutom...under 30min..När jag lossade topplockspackningen så släppte en bit av den närmast vattenpumpen.. o-ringarna låg där de skulle och tycks sticka upp tillräckligt för att kunna täta.

En ny packning är inhandlad och denna gång har jag bättre styrpinnar än senast..gjorda av orginal topplocksbultar.

Frågan är om jag ska testa 2 tunna o-ringar istället för 1 tjock.. Vore ju skit om det läckte igen.. Hursomhelst så blir det till att montera imon...idag ska jag skjuta en bock... ^_^ 

"Tro det eller ej.. men jag kunde inte låta bli att slita av toppen ännu en gång"   Se bara upp så det inte blir en tvångshandling :o 

 

Har själv lite av en pedantisk tvångstanke med torra motorer, så mycket möjligt det blir bil på höga pallbockar igen och motorn i delar.

 

Ang vatten läcket vid pumpen så har ju topppackningen inget med det att göra utan det är oringarna och packningen mellan pump och blocket.   Så lossa pumpen helt denna gång och se så inte packningen är skadad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara dålig kvalité på packning om den släpper på det viset, men tror ändå inte detta är orsaken.

 

O-ringarna ligger bara mellan topp och pump, hade det varit så höga att du inte kunnat spänna åt toppen och packningen för att klara vattnets tryck så hade den inte klarat kompressionstrycket från cylindrarna.  

 

Du blåste väl rent alla bulthål så inte vatten olja låg kvar och ställde till momentet? 

Pumpen kan läcka mot blocket.

Pumpen kan läcka vid övertyckshålet. 

Pumpen har även ett övertyckshål mellan tätning och lagring. 

Ta en bild på blocket så man ser pumpen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hålen gjorde jag rent..likaså bultarna och de smörjdes. Det är en hel del oljesöl på pump och främre kåpan.. tittar man underifrån så ser man att det läckande vattnet gjort rent rakt ner.. Pumpen har inte varit avplockad..ska den lossas så ska jag ordna hem en ny först..och byta främre kåpan också när jag ändå är igång..

Ska testa dubbla o-ringar denna gång..det lär funka..

post-6460-0-39835300-1503231214_thumb.jpg

post-6460-0-82449900-1503231244_thumb.jpg

post-6460-0-19218300-1503231275_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av en bit 1mm plåt 80mm bred och 250mm lång bockade jag ett antennfäste häromdagen.. 20,70,60,80 och 20mm är måtten vid bockningarna..vet inte hur orginalet är men det ser rätt likt ut enligt de bilder jag hittat. Antagligen blir det en vanlig radioantenn monterad. Sen tänkte jag ta och montera en bilradio och några mindre högtalare i en tältlyktslåda och ordna uttag för inkoppling i bilen..typ cigguttag. Då kan man lyssna på radio om man campar/fikar i skogen..

post-6460-0-70976000-1503231839_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört talas om nån som har haft så mycket strul med sin B18/B20-vattenpump.

 

Enda gångerna jag har haft läckage är i "min ungdom" då jag dumsnålat och inte bytt till nya o-ringar vid byte av topplockspackning. Utöver det har jag aldrig tänkt på högre eller lägre o-ringar trots att jag laborerat lite med olikt tjocka topplockspackningar och ej heller straffats av det.

 

Är det bortom all tvivel att det inte är något fel på pumpen?

Kanske packningen mot blocket inte tätar upptill?

Möjlig spricka? (Som den där ojämnheten mellan lilla o-ringen och blocket som förmodligen bara är en rest från gjutningen)

 

*******

 

Utöver det Grimbart föreslår jag att du gör en projekttråd så slipper all felsökning mm drunkna i denna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Husmåleri, rensa ur en lägenhet o olika andra aktiviteter har gått före JDW under sommaren, så även denna helg. På hemväg från Öckerö hanns dock ett pit stop i Säve och Kvibergs med. De har ju alltid varit duktiga på att ta betalt, men haft en del svåråtkomligt och ibland prisvärt. Inte minst arbetskläder, verktyg och en hel del militaria. Jag hade tänkt spana efter liggunderlag om det kanske nästa år blir tid att få tillbaka inredningen i JDW.

 

Mycker grejjer, men det blir mer o mer ÖoB sortiment av varierande kvalitet. Stövlar, KLAS o div Sv kläder finns, dock inte i "vuxenstorlek" och mycket i förkrigs utförande. Även mer utländskt. Det vart i alla fall några am plåtlådor som reades ut. Enstaka objekt kan vara av intresse för Er som kör grönt:

 

post-4978-0-91115900-1503256094.jpg

 

post-4978-0-36408000-1503256107.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjat att täta karosskarvar. Skrapat och pillar bort lite allt möjligt, hårt och vitt, annat svart och segt, och somligt av obestämbar kulör och halv hårt, ur skarvar. Av vad jag län läsa är det inte ett helt unikt problem!

Efter fyllning och putsning blir det kanske kontroll med vattenslangen. Det blir mycket vatten på taket vid regn! 2x4=8m2 Regnar det 10 mm och 10% hamnar där inte ska. Då rinner 10Lx8x0.1= 8 liter vatten ner i bilen ~ som att fylla en hink och tömma rakt in. Förstår varför det blev rejält vått på golvet!

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HIttade en gammal vält på gården, ni vet en sådan där som ser ut från äldre järnåldern inklusive patina. Ganska rostig men rullar. Min oäkta hustru har anlagt en ridbana som behöver packas. Kroka fast det arkeologiska fyndet i Valpen och det blev kanon! Funkar bra efter fyrhjulingen också, litet smidigare. 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...