Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Hmm, 500-150 Bc,förromersk tid, antar att det finns andra spännande fynd som stöder dateringen. Anmärkningsvärt välbevarad och fungerande efter ~ 2300 år!

Ungefär så, övriga fynd är de vanliga som finns på mindre gårdar. Dom slängde skrotet på en hög och hoppades på att det skulle försvinna, eller inte synas så mycket. Gamla bildäck, några sorts isoleringsskivor med flamskyddsmedel (gick direkt till miljöfarlig återvinning), kabelskrot, flaskor, benknotor(!) och annat mög. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket strul vill jag väl inte påstå att jag haft. Första gången det läckte så hade jag gjort rent runt de gamla packningarna. Andra gången monterade jag nya.. 2gånger med andra ord. Ska inte posta nåt mer så slipper du störa dig...

 

Posta på du grimbart :) . 

Det var bara i välmening som Vinkon föreslog att du skulle göra en tråd om din bil. Lite lättare för dej och andra att följa med i vad du gjort på bilen när de läser senare, och lättare för dej att hitta igen ett visst problem, om du behöver kolla igen på det.

 

Vi gillar poster utan dem inget forum. 

MVH H.Hansen

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoho, jag kom ju hem från Danmark på söndag natt, 23,30. 

Upp och skola in dottern kl 06, ja eller inskolningen började kl 08 men hon var spänd och kunde inte sova, men det gick bra och hon gillade skolan,

jag var mer som en zombie och var tvungen att skriva upp allt så jag kunde förmedla hennes mor det viktigaste i alla fall.

 

I går trodde jag jag skulle plocka ur bilen, skulle bara vila lite först, nu 24 timmar senare har jag vilat klart.

Ja lite fick jag gjort, plocka isär 2 st laptops och bygga i hop en fungerande av dem., så ägna halva dagen åt att ligga och se på alla uppdateringar den behövde, och försöka flytta på saker så den del av hård disken som var totalt över full , fick lite arbetsminne igen, hade förbrukat 200 GB av 200 GB på den partitionen,Så den var LITE SEG, om man säger så.

Nu har jag ca 100 MG totalt kvar att använda på datorn då skall det väl gå en stund till.

 

Men vilken vecka jag har haft, Ja vädret kan man ju inte göra mycket åt, sol och regn om vart annat. men bra det då jag fann ut att den undre "täta" pressen inte var så tät längre, och och vattensäng en natt,

Naturligtvis, så fanns det en ok ny press i gömmorna där jag har min reservdelsbil ståendes, så det löser sej när jag kör upp nästa gång, några kr fattigare, men det är det värt, alternativet, hade varit att lägga en till press emellan de två jag har, mer impregnerings medel, skall också finnas till kanvasen så den håller tätare vit åskväder och timmes långa störtskurar.

 

Ja om CWS finns mycket att berätta och visa, fick tömma telefonen på massa saker så det blev plats till foton och film, så det kommer nu när jag kan få över de på datorn och då lättare kan lägga ut här och visa, reportage kommer.

 

Men en sammanfattning, är otroligt mycket trevligt folk, sjukt många olika fordon och attiraljer att kika på.

de som håller i det hade gjort ett enormt jobb, Danska militären ställde upp och visade en hel del av sna saker, och naturligtvis, massor av pansar då det var på pansar övnings området, och  veteran pansar föreningen var där med sin samling.

krigs spel i historisk anda. runt 650 danska soldater om och kikade på oss, samt om jag förstog rätt hela 5 st Generaler.

 

En träff för hela familjen, barn, män och fruar, klädd i tidsenliga kläder, till det fordon eller den grupp de tillhörde. 

och framförallt, till och med i mina ögon billigt, kaffe typ 5 kr. lunch 35 kr en stor öl 30 kr. Deltagare /camping avgift för hela vecka 150 danska kr.

 

Körningen var riktigt trevlig, 

jag fick bosa runt med M6an så mycket jag ville och orkade, på det enormt stora området. Min medåkare som aldrig kört lastbil förut, skötte sej utmärkt, en dags övning så hade han koll på växlarna mm, Ja det var på ett övningsområde så det var helt ok.

 

vatten djupt så däckena var under med sand botten var inga problem, kan säga att det gick lite tungt i sanden direkt efter regn skurarna, speciellt när det var rejäla uppförsbackar som vart små floder under regnen, men vi behövde inte ta fram vinsch vajern eller satte oss fast där vi behövde hjälp en ända gång.

 

Allt helt väl hemma, 

Totalt körde vi 111 mil. var av ca 80 var för att ta os dit och hem igen, så dryga 30 mil med lågväxel, på övnings området var nog ganska bra gjort, då vi skulle hinna med annat också

 

Nya kontakter har knutits, både bara för trevlighetens skull och för framtida införskaffande av delar mm. 

Inbjudningar till både privata samt olika arrangemang kom med jämna mellanrum.

Träffade en hel del som var duktiga på just M6 och M35 så mycket ny info har samlats in för min egen del

 

Otroligt trevligt att det var flera forumiter och andra kända ansikten som var där och kom förbi camp "finskogsgruppen" för att snacka och umgås.

 

Ja en oförglömlig vecka har det då varit. 

 

REO M621 Camping prototyp Beta 1.0 har visat att jag hade rätt i vissa saker och behöver förbättra andra. 

 

Nu återstår avlastning, materialvård, samt kontakta en del av de nya kontakterna för inskaffande av filter, fönster ramar med lister mm.

Ja naturligtvis börja planera för vart det bär av nästa sväng.

 

Fridens folks. kul att se att det varit full fart här under veckan  :)

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duschade på bilen underifrån i första hand axlarna med lacknafta lät verka en stund och sen hett vatten i högtrycken, jösse vad gammat oljekladd grus tjära mm som lossade.

Nöjes körde sen resten av dagen och nu helt torr motor.

 

Har aldrig varit med om så mycket strul under alla garageår så även för de gamla kan det jävlas ibland.

 

Det blev 4 gången gillt.

1. Kam haveri och tillfälliga bytet till klenare xd2s turbokam ca 80 hk. 

2. Rätt kam 110hk monterades och då även oturligt fel packbox som måttades från kåpa från reservdelsmotor 80hk som var tillverkad på fel sida av augusti 42 mm istället för 45mm och började därför skrika.   

3. Rätt box monterades men som var var något smalare 7 istället för 10mm så den fuktade lätt.

4. Ny rätt box dock 7 mm smal istället för original 10mm utflyttad max i kåpan och därför även limmad, bröstkåpan utflyttad 0,5mm med hjälp av 0,8  packningar för att få packboxens tätyta på bästa stället,  och denna gång provmonterat och runtdraget med kopparpasta för markering av tätläget.

 

I jämförelse med nya bilar är dessa trots allt mycket servicevänliga bara rulla bak framaxeln och det mest motorjobb går enkelt att göra.

Nu 4 gången gick det på några timmar fördelade på två dagar.

post-5279-0-40062400-1503597302_thumb.jpg

Lite mer plock än med gamla b20,  bara dessa 4 remmar med sina löp/spänhjul (bara 2 monterade på bilden vaccumpump och generator saknas) som ska dit och rätt storlek på rätt plats annars går inte allt fritt.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit på kick-off med jobbet, 130 personer från hela Norden. Baren stängd redan kl 01:00 så jag kom på den lysande idèn att tillsammans med en säljare korka upp en flaska whisky som jag hade med mig. Vi satt till 02:30 och blev smartare och starkare. Ja ni vet själva hur det blir när allt bara stämmer. Vaknade kl 07:00 och då var jag inte smart och inget stämde. Så är det här i livet, allt jämnar ut sig. Hej svejs!

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Packboxen vid vevaxeln, Nästan garanti på det om du bytt tråg packningen och inte bytte den samtidigt. kan vara både filtpackning eller riktig packbox. 

är inte 100% säker men jag har för mej att man måste lossa på tråget för att få loss kåpan den sitter i. Är det den så kommer den bak vid svänghjulet snart, Lika bra att byta båda när du har tråget nere, visst jobbigt att dela vid lådan och skruva bort svänghjulet, men ändå jobbigare, om det börjar sippra olja där också och lamellerna tar stryk. och slirar vid fel tillfälle

 

 

Hmm, börjar bli dags o ta tag i detta...

 

Menar du denna Hansen??

https://www.tatanka.nu/product/packning-bakre-vevaxelgavel 

 

Eller denna, men det kanske är owerkill, o andra sidan bra o ha grejjer när det är isär...

https://www.tatanka.nu/product/tillaggsats-undre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I veckan iofs, men några tjänstedagar i fjollträsk, en promenad längs Norrmälarstrand o ser alla huriga som flåsar förbi. Ja man får ju vara glad för det som finns o vila ögonen på o inte va för kräsen...

 

post-4978-0-78267900-1503771813.jpg

 

Tänkte först lägga den i TGB spaningstråden, men frågan är om den platsar där  :rolleyes:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, börjar bli dags o ta tag i detta...

 

Menar du denna Hansen??

https://www.tatanka.nu/product/packning-bakre-vevaxelgavel 

 

Eller denna, men det kanske är owerkill, o andra sidan bra o ha grejjer när det är isär...

https://www.tatanka.nu/product/tillaggsats-undre

 

Hmm, börjar bli dags o ta tag i detta...

 

Menar du denna Hansen??

https://www.tatanka.nu/product/packning-bakre-vevaxelgavel 

 

Eller denna, men det kanske är owerkill, o andra sidan bra o ha grejjer när det är isär...

https://www.tatanka.nu/product/tillaggsats-undre

Bakre håller betydligt längre eftersom där far runt olja, vid kamdrivningen är det inte så mycket skvätt. 

 

 

  http://www.motoroldies.se/Shop/index.php?menuitem=212&Modell=1800&Gruppnr=2A1&Skicka=Lista

Främre box 58:-  bakre 79:-  

 

Trågpacknigar görs lätt av Biltemas gummikork

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter övernattningen lekte ungarna camping ända fram till till eftermiddagen. 

 

post-5279-0-62914000-1503784130_thumb.jpg

post-5279-0-86376100-1503784648_thumb.jpg

Även mamma bjöds in på låtsasmiddag.

Notera de rektangulära brickorna, bättre lösning än stora runda tallrikar om man har ont om bords plats samt enklare vid förvaring.

 

Tips till enkel fönsterisolering värme/kyla/kondens/ ljus.

När väggar kläs avsluta innan fönstren med vanlig vinkellist då ställer/klämmer man lätt dit frigolit. Skivorna har några små filt/möbeltassar som gör att de lättare hålls fastklämda. 

 

 

post-5279-0-72386100-1503784267_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Före:

 

post-6558-0-93048800-1503860851_thumb.jpg

 

 

Efter:

 

post-6558-0-27990200-1503860889_thumb.jpg

 

 

Kanske inte så mycket å skryta med men några magneter, lite gammal OSB-skiva och skruv så har man till slut fått lite ordning på redskapen. Skönt å slippa leta i 5 verktygslådor efter just den grejen man behöver och färghinken gör sig bättre som papperskorg.

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, börjar bli dags o ta tag i detta...

 

Menar du denna Hansen??

https://www.tatanka.nu/product/packning-bakre-vevaxelgavel 

 

Eller denna, men det kanske är owerkill, o andra sidan bra o ha grejjer när det är isär...

https://www.tatanka.nu/product/tillaggsats-undre

 

NR 33 på listan . Sidan 16

https://cdn.starwebserver.se/shops/tatanka/files/20-engine-with-mountings-and-equipment.pdf?_=1450879243

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-5279-0-94790000-1504021755_thumb.jpg

 

Lådor och koppling är orört sen sista motorbytet för ca 17 år sen och då lyftes ett komplett paket upp och svetsades på plats, motorn har bara 1 cm frigång framåt mot kyl mm så risken finns att den inte går att dela men går det ska ny lamell dit.

Den nuvarande lamellen har hängt med sen första dieselmotorn och fjädrarna fått mycket stryk, man var ju lite leksen förr när man försökte plocka ut så mycket effekt som möjligt.  

 

När karossen byggdes om och golvet vid sidorna sänktes så gjordes en extra service lucka i golvet så man slipper ligga under och skruva. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har valpen fått ett chokespjäll så nu går den bättre när den är nystartad.

I övrigt så har jag börjat göra i ordning en orginaldomkraft som jag köpte. Till att börja med är allt som rostat fast lossat och lite slipning inför målning är påbörjad.

Är det någon som vet vilken färg orginaldomkraften hade? (resterna tyder på något grått).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då var nog den värsta inskolningen klar. 

Förra veckan spänade som tusan, börja 6 års med de stora barna, det gick bra, så denna vecka börja med skol buss, 

Gubben fick smyga efter med M6 första dagen och se till att hon kom rätt. 

20170828_073008.jpg

 

Kl 16.30 står nu halva skolan och väntar där jag parkerar för att hämta upp dottern  :)

100 frågor från barnen om bilen, allt från om den kan skjuta till verklighets trogna frågor, ja även föräldrar är nyfikna  :P

 

Så nu borde skolan och resorna dit gå bra.

 

Själv har jag roat mej med att fixa å trixa på gården, 

Tusan vad special jobb de gömt undan och som det nu är halv panik med, Svetsa och bygga om en del saker, jobba hängandes i sele utanpå och inne i torken, 

vet inte höjden, men det är över 60 steg i spiraltrappan upp till övervåningen, lite tråkigt när man tappar något och måste först hissa upp sej, sedan ner för alla trappor och så upp med det man tappat, och fira sej ner på plats igen. givare för nivåer som get upp och det märktes inte förrän torken skulle användas, så panik att få igång det så vi kan köra fullt ut 

 

Så skall det börja kläckas kycklngar direkt här på gården så det kommer ägg i stället för kycklingar, allt för att det skall bli ekologiskt från början till slut. Detta innebär en hel del extra jobb och massa utrustning som skall på plats.

 

Mycket inkoppling av givare mm för mej.

Att vi byggt om torken från att köras på diesel till att eldas med halm, och alla inkörnings problem med det har inte direkt underlättat

 

Skörden är snart bärgad, bara åkerbönor kvar. 

 

Snart dags att flytta också, en månad till i detta hus, sedan bär det av öster ut. jag får behålla min gamla verkstad och får nu även tillgång till ett kall garage samt förvarings utrymme i det andra husets till byggnader, ja samt de två platserna i gamla verkstaden tills den skall rivas om ett antal år.

 

Jagar en granne för fullt, har insett att det står en helt ok lada, med verkstads del tom 800 m bort som han äger men ej använder, där M6 går in utan problem, bättre att ha den hemma än att ställa den en mil bort i vinter

 

Ok lite från livat på landet. 

 

Nästa vecka hoppas jag kunna fortsätta med mina bil projekt så då blir det lite garage bilder igen  :)

 

Fridens folks

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...