Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Skruvat lite i regnet och upptäckte att det är dags för drev byte, se köpes annonsen, behöver omgående översta drevet till fd lådan det med invändiga splines mitt börjar bli lite väl slitet nu.   Ev kan hel låda köpas samma drev i c202 11 303.

 

Gjorde en positiv upptäckt för alla c202 ägare, måttade lite och gör man den lilla extra luckan jag gjort i mitt golv ( bara såga ut och sen plåt om lott tätmassa och plåtskruv) finns möjlighet till växelådsbyte med lådorna uppåt, eller kopplingsbyte utan att behöva göra de tunga lyften och slippa ta balkarna under bilen bara kasa lådorna bakåt.  

 

Lossa handbromstrumman ,lossa kraftutaget- dra isär kraftutags-kardanen går bra att köra in i kraftutagshålet sen blir det gott om plats att kasa bak lådorna på balkarna som man låter sitta kvar.   Man slipper risken att bli fastklämd under bilen.

 

Vill man få riktigt gott om plats sitter ju fd bara på några bult. 

 

post-5279-0-75159500-1504202349_thumb.jpg

Ca 20 cm går lådorna att kasa bak och handbromskölden går fritt om man vrider den lite karadenstumpen går in i fd lådan där kraftutagslocket är borttaget.

 

post-5279-0-83808200-1504202725_thumb.jpgpost-5279-0-12148200-1504202659.jpg

Söker drev!! med bättre splines som synes har nästan 20k mil och mycket av dem med för kraftig motor gjort att splines börjar ge sig , obs det är inte blåanlöpt som det ser ut på bilden utan bara uppmärkt med färg.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intresse finns!

 

Imorgon eller under helgen har jag hunnit att dela min är även överföringsdrevet skadat blir det svetsning men annars är det bättre med ett friskt drev.

 

Vet att mitt drev när lådan kopplades ihop med m47 redan då hade en del förslitningar så det nya överföringsdrevet gjordes därför längre så jag utnyttjade hela slitytan, nya överföringsdrevet är också härdat så jag tror det klarat sig.

 

Slå gärna en signal 0370-15612   070 -5512624    eile@vmomail.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var dagens operation utförd, lådorna gick bra att ta upp uppåt betydligt lättare än de gånger man legat under och taget ner dem med livet som insats.

 

Ett friskt drev köpes se bilden nedan.

Konstaterade ett fabriktionsfel som är orsaken till att dreven slits pto delens lager ligger och tätar här på bilden utdraget men monterat sitter det långt in i drevet nästan dikt an mot överföringsdrevet, så när allt är monterat blir det ingen smörjning till övergångsdrevet och splinsen i fd lådan första drev/ingångsdrevet.

post-5279-0-03538800-1504296542_thumb.jpg

Volvo måsta ha varit medvetna om om missen och i drevet finns ett lite smörjhål men eftersom det snurrar kommer detta få till följd att det ändå slungas torrt innan det når överföringsdrevet och splinsen samma gäller även om det fettas med för dåligt fett eller får gå för varmt då kommer fettet rinna ut ur hålet.

 

Detta är såklart något jag borde konstaterat när lådan byggdes till 5 växlat.

och inte nog med det hittade mitt gamla original övergångsdrev som var ganska slitet och när nytt längre sattes dit fick det ju den nya slitbilden, men eftersom nya drevet är gjort betydligt längre kommer det nu att vändas och då få på drivsidan rätt slitbild samt  nästan 25% av ytan med felfri splines. 

post-5279-0-90888900-1504296608_thumb.jpg

 

För att undvika denna fabriksmiss bör alla med pto utag och winch lossa pto delen och fylla upp drevet invändigt med drivknutsfett då undviker man att det går torrt och börjar slita, mitt originalöverföringsdrev hade ca 12k mil troligen klarat 8-10 till men hade det fettas/smörjt riktigt hade det varit obetydligt slitet.

post-5279-0-17747900-1504296897_thumb.jpg

 

 

Något mycket positivt  sachs lamellen jag använt och har volvo classic part i lager och de kör helgrea så det lönar sig att åka dit under lördagen och få exakt rätt lamell, tryckplattan är peugotes 235 mm dvs ganska stor och kraftig och bland bråten under bänken hittade en obetydligt begagnad så då sparade man in 1800:- moms.

 

post-5279-0-98896300-1504296855_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besökt  Genuine Classic Part och deras Volvo part meet.

 

Klart godkända priser på gamla originaldelar, blev en ny lamell original sasch lamell   950:- mycket billigare än pirat från nätbutikerna.   Samt 2 set nya dörrlister 309:- per dörr,   blir skönt att slippa vindbruset från gamla torra lister. 

 

post-5279-0-00383800-1504361901_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neeeej, jag har misslyckats som förälder :P .

Dottern började på ridskola i går. 

Jag visst att jag skulle köpt en fyrhjuling eller något annat motor drivet åt henne innan hästarna upptäcktes ;) ,

 

Släpade med henne på Offroad möten redan när hon var 3 veckor , och har hållit i med militärbilarna,

Visst hon älskar M6an, och även att åka ut och campa mm.

Men ändå Ridskola, och hästar utanför dörren som hon nu får rida på.

Hittade henne i Söndags ridandes själv barbacka på en av hästarna i hagen utanför, både hinder, skritt och trav övades Ja grannens dotter som äger hästarna var ju med naturligtvis, 

Så ridskolan vart lite av en besvikelse, då en vuxen skulle leda hästen runt på banan, men det är ju allt runt om som man måste kunna med,

Vart några hundra fattigare då en rid skyddsväst var till salu där. på inköpslistan ridskor skor med stålhätta nya ca 1000 - 1500 kr, så hjälm till det, men då får nog mamma öppna lädret en hel del. 

 

Har haft en dag med PV Jeep service, men det blir en dag till då lite el måste fixas. Regn och hösten på gång så jag borde nog ta och sätta fart med jeepen. 

Som nu inte ens startar och de flesta givarna måste visa fel.

Lämnade bilen med halv tank, nu visade den tom, slog i 20 liter, men den visar tom ändå, och ingen gnista, 

svänghjuls givaren starkt misstänkt, den styr mer än man tror, och ger den ingen signal så vet inte styrenheten om att bilen är på våg att brukas, och en massa skumma fenomen uppträder

 

Tur M6an går så bra att det fungerar att ha den som daglig dags bil  ^_^

Fridens folks

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plockade ihop bilen redan i fredags men ville innan provkörning flytta en av luftventilerna till bättre ställe, regnväder+ uppdykande husbilsfrämmande som ville campa i trädgården gjorde att provkörning inte blev av förrän nu i kväll.

 

Ett jättetack till smen som ordnade fram ett drev med längre splines!  Att sådana drev verkligen existerade hade jag ingen aning om, nästan dubbla längden på splinsad yta mot c202 originaldrevet. Märkligt att detta verkligen fanns och tur nog hade jag när min låda byggdes gjort överföringsdrevet extra långt ca 35mm.  Så nu var det bara att vända mitt drev, splineslängderna passade exakt i längd mot varandra och få ny slityta och denna gång med ca 35 mm mot original 13mm som 202 hade.  

Detta borde med god marginal hålla min livtid och lite till innan det blir slitet och glappt.

 

Enda negativa: Upplever dock nya tryckplattan lite svampig (ingen aning varför jag hade en obetydligt använd sparad),  den onödigt lyxigt dyra oljan är nog lite väl krämig och hal för synkringarna, lite sirap känsla ungefär gammel bil.  Tror säkert det rättar till sig om några mil när oljan fått gå varm.

 

Vet att motorolja, syntet eller tom atf rekommenderades i m47  (atf går bort eftersom de nålagrade m47 drev byttes till m45 bronsbussade när lådan byggdes).  Men efter att nu ha sett rostfärgad olja röd som falu rödfärg i fd samt att några ställen i m47 hade tydliga små rostfläckar på dreven så vägrar jag hädanefter syntet i fordon som inte används så ofta. Bättre att oljan tar upp kondens än att den fäller ut det.

(fd hade visserligen gått sista tiden med avbruten avluftningslang men m 47 har haft bra luftning)  

Vanlig hederlig gammal billig mineralolja var dock stört omöjlig att hitta i Värnamo,  gl-5 fanns ju på biltema mfl men inget jag vill köra ihop med bronsbussade drev så det fick bli riktig dyr lyx olja: gl-4 mineral gearoil 85-90 från Liqui-Moly.     

--------------

Har idag kört en ca 4 tons husbil i halvmiljon klassen Bolmen runt för att avnjuta middag på en av Smålands bästa restauranger, visst är dessa nya superlyxiga husbilarna väldigt trevliga på större vägar, de är bekvämare att köra än turistbussar, men slingriga gropiga backiga byvägar som mycket av körningen bestod av då hade c202 haft en klar fördel.

 

Om någon är sugen på små 12 volts luftvärmare bl1 (bensin) ca 1000wattare så ringde jag på en annons div värmare bla en  dl1 (diesel) men säljaren vill bli av med alla värmare så det blir två bensinare över, finns i Arvika trakten paketpris för 3 st 1600:- frakt. pm mig i såfall eller ring numret finns på nätet Eile i Värnamo

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under helgen så blev det ett besök på miliseum i Skillingaryd. Det var ett något mindre museum men likväl väldigt intressant och väl värt ett besök.

 

post-9430-0-86505300-1505077550_thumb.jpg

Tyvärr var vädret uselt så det blev bara att kolla på fordonen utanför och byggnaderna runtomkring blev bara det man såg från bilen...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusan, jag är på väg att normaliceras.

Dotterns Mormor, tycker nog inte det är så "normalt" att åka runt med M6an.

så nu när hon bytte bil. lämnade hon inte sin gamla i inbyte. 

utan den säljs till mej så billigt att jag inte kan låta bli.

 

Ja så från i kväll skall jag tydligen åka Renault Megan Sénic 1,6 L 16 v från 2001

En Röd å finena damcyckel  :D

Inte den å bilden men ser lika ut.

21 k å mätaren och en ägare, besiktigad, skattad, sommar å vinterhjul

jaja ok det kanske är bättre för litens öron, och lättare att hitta parkering.

Så får jag väl skylla på att jag måste återställa ordningen här, kan ju inta bara ha 2 bilar att skruva å och en att åka i, 

M6an kan behöva lite service efter nu över 300 mil sedan Maj

 

5571e57b-7b7e-4c16-a9df-1115d5ac5a3b_ren

 

 

Bara att ta sej i kragen och försöka dra in lite mer slantar så det går runt med 4 bilar, en traktor å massa annat elände här på gården,

Nåja får rensa vid den stora flytten 10-15 meter öster ut  :P

 

Fridens folks.  :)

 

En länk till gårdagens aktivitet. Möjligt man måste vara medlem för att kunna se det. Får trixa ut det på tuben

https://www.facebook.com/hasse.hansen/videos/10210796555578033/?multi_permalinks=2019605304942855&notif_t=like&notif_id=1505193649738876

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plockade in en ny bilstereo i bekants bil, och blev lite sugen själv, tog en tur till secondhand för att se om några bra högtalarlådor fanns för skrotning och ev bygga in under instrumentpanelen eller bakom stolarna.  Och det blev dagens fynd 20:- st dvs endast 40:- för båda!!!    för två JBL 216 i rena mint condition riktiga samlar pjäser från 1985 !!!

 

Lät riktigt bra när jag provkörde dem på ett rörsteg.

 

Kanske lite väl magstarkt ett par skrota dessa fina monitorhögtalare för lite billjud även om det verkligen kommer bli riktig hifi klass på ljudet.

 

 

post-5279-0-55240100-1505245387_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp
Idag lämnade jag blod för 23:e gången åt Skövdeborna tydligen.
Så här har man levlat 2 gånger utan att de sagt ett enda ord, illa :P:)

 

 

 

 

*EDIT*

Glömde skriva att 10 tillfällen motsvarar ens totala blodmängd.

Redigerad av Vinkon
  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa :blink:  tankamaturer.  Tröttande på denna märkliga originalkonstruktion (c202 har troligen något ungerskt)

post-5279-0-68419100-1505403702_thumb.jpg

Lånade biltemas tidigare utfasade båtmätare tankamaturer billig plastvariant samt nuvarande metal som är dyr, kopplade upp dem på bänken med lös mätare funkar bra men fladdriga och nivåerna stämmer dåligt halvväg visar de fullt mm,   

 

tog istället deras riktigt billiga vanliga bränsleamatur 32283  endast 129:-  och den efter lite ombyggnad verkar bli perfekt, visar rätt, har rätt bultdelning stämde förutom att amaturen var felvriden 45 grader så den slår i tankens bafflingarna fick delas och borras upp något så fästplattan gick att vrida rätt, kvaliten är dock biltema mässingsstiftet som går mot kopparslingan fick gradas av något med vattenslip och troligen kommer den efter den ändrigen hålla minst något år. (sen är den enkel dela och själv linda om) 

 

post-5279-0-74299200-1505403599_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl slänga in en oljevarning!   Dyr fin 85-90 liquid moly olja och synkringar är ingen bra kombination i vanlig kall körd standarbil. Tröttnade idag på att lirka in växlarna och hällde ut så mycket som gick dock blev ca 4 dl kvar, m47 5'th hus stannar alltid en del olja kvar i. Späde på med vanlig biltema motorolja helsyntet 5-40 och synkningarna började åter greppa. 

 

I min m47 låda är det bromsbussade drev samt synkringar från c202 m45 låda.

Så oljan kan vara en orsak till svårväxlade c202'or om nu problemet finns med på alla växlar.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har gjorts i helgen.

Knappade ihop ett program för adapterplattor mellan Isuzu turbodiesel och Tgb vxl-låda, lika motor som Ballans 13-bil.

Denna blir till Mickes 11-bil när den ska få ett karossbyte i vinter.

Sparar fixtur och program och rigglista till framtida fler dieselbyggen..

post-6002-0-69785700-1505678769_thumb.jpg

  • Like 15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lekt med gammal värmare b1 dvs bensin luft  sprakare av minsta modelen som varit liggande bland utplockat sen innan år 2000 dospumpen jävlades en del,  stift och förkopplingsmåtstånd byttes fläkten lirkades lös och smörjas upp och kopplingsschema googlas fram minnet svek hur dessa var kopplade,  sen gick den igång och fick gå i någon timme.  Någon med dieselsparakare som vill byta till bensin ?

post-5279-0-36620800-1506018805_thumb.jpg

Lite sugen på att monter dit den i campern eller försöka hitta en likvärdig diesel. Listade under gårdagen om dörrarna med nya gummilister och konstareade att ju tätare de blir ju mer nya ljud kommer fram, måste ha något att göra med den areodynamiska designen dessa fordon har. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken underbar morgon.,

Sov över lite. förkylining och lite feber, så jag tänkte vara hemma i dag, 

Men

Strax efter kl 08 ringer det och lill drängen får inte start på en traktor,

han vill låna start aggregatet av mej, Helt ok

 

Det var bara det att jag bytt generator på m6an i går, och passat på att underhålls ladda batterierna.

 

Något som lill drängen inte begrep, man måste byta plats på + kabeln från 24 v uttaget till 12 V utaget. 

Det tog väl ca 25 min så ringde han igen, och funderade om det var normalt att det rykte om grejorna  :angry:

 

Tror inte jag kommit i kläderna så fort på länge. egentligen skall man inte använda startaggregat på nyare traktorer, datorerna i dem klar inte pikarna som blir..

men denna skall det gå på. 

Nu hade han sådan jäkla tur att han inte slog på huvudström brytaren, så det ända som hände vad jag vet nu, var att han brände mitt laddning/startaggregat  :(

 

Nåja jag tänkte vila i dag, men jag åker på att fixa med flytt av de drygt 10000 kycklingarna som skall byta hall i morgon.

 

Själv hade jag planerat en tur med M6 till Olerum, 

Inte för att böka i skogen, eller leran,

Bara träffa folk och gotta mej med några öl. ja jag får se om jag hinner fixa till lite där bak så jag har sovplats och värme. 

Som sagt jag behöver ju inte vara där på morgonen och vara med på förarmötet, kan de utantill vid det här laget. så jag får väll fixa med det på lördags morgon innan jag åker,

 

Fridens folks  :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godmorgon till en ny dag.

Passar på att välkomma hit "Svedis" som är ny användare här på forumet. En i gänget här på Södertörn och hans 11-bil finns på bild i tgb-tråden.

 

För övrigt har vi precis bokat en tgb resa till Åland om ett par helger.. ska bli roligt.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garagegrannen har skaffat nya verktyg av samma märke som jag har, så fick lägga några kvällar på att kladda med nagellack. Nu borde de inte förväxlas så lätt.

 

post-9208-0-85187400-1506615636_thumb.jpg

 

post-9208-0-24092100-1506615637_thumb.jpg

 

post-9208-0-56217400-1506615635_thumb.jpg

 

När man ändå höll på och plockade med allt fick man en bra anledning att göra rent både grisiga hylsor och låda. Nu är det rent och fint igen.

 

post-9208-0-03540000-1506615636_thumb.jpg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...