Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Har under senare delen av dagen bytt packboxen till bakre pinionen på min valp efter det har jag plockat ner lådorna för byte av urtrampningslger. Det gick relativt smidigt trots att det var första gången och att man fick passa på mellan regnskurarna.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolven ur.. cylinder honad. Och en begagnad kolv sitter på plats.. gamla kolven var sådär..hehe

Enklare att byta kolv än att åka på att byta block :excl:

 

Terapi mekat lite man måste ju röra på sig lite trots vädret,  tog ner höjden lite fram härromdagen och fick lite mjukare gång, så dags att sänka baken något. Skiftade ut blad bak ett lyftande plockades bort och ett kortare uppstyvande sattes dit, vill ha lågt men ändå inte för mycket kardanvinkling vid belastning. Och så klart som syns på bilden upptäckte jag inte att genomslagsplattan satts felvänd förrän andra sidan var ihopdragen och hjulen var på  :huh: så bara på ett igen och vända den rätt, i annat fall ligger plattan för nära ramen vid ihopfjädring.

 

post-5279-0-46497100-1501957150_thumb.jpg

 

Tog en provtur på motorvägen i det lugna tempo semesteråtervändana far i , blev stadigare och gick mjukare. Lagom hemma när städning gjordes och bortplockade blad lades i skjulet så hittades 2 riktigt korta och raka blad så även dessa får väl plockas dit, men det får bli en annan dag.   

 

Glömde som vanligt bild på hur det blev men här är resultatet.

Blev rätt lagom låg inte för mycket luft i hjulhusen.

post-5279-0-21919100-1501962879_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt idag, men väl i förrgår och igår.

 

Nostalgiresa med några kompisar. Efter många års uppehåll från gröna-bilar-aktiviteter p.g.a. familj, barn, arbete med mera så kom vi iväg på en liten tripp från halmstad till hässleholm för att kolla lite på museet och sova i grönt tält. 

 

Efter ett missförstånd på campingen (jag vet, det är lite mesigt att inte fricampa) så lyckades vi dessutom slå upp tältet på en kommunal badplats istället för på campingplatsen som vi hade betalt för.

 

Det var på det hela taget en mycket trevlig resa. Enda haveriet var knappen till torkaren, givetvis på förarsidan  :(  Avundsjukan på min kompis pvpjtbg avtog lite på resan ner när det ösregnade hela eftermiddagen. Då var det faktiskt bättre med en valp!

 

Det dröjer nog inte så länge innan vi måste göra om det.

 

 

post-9566-0-90012100-1501959192_thumb.jpg

post-9566-0-13786900-1501959381_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolven ur.. cylinder honad. Och en begagnad kolv sitter på plats.. gamla kolven var sådär..hehe

 

Skadan på kolven är typisk spikning, eller detonation, orsakad av högre förtändning än bensinens oktantal klarat av. Du bör kolla tändningsinställningen när du är klar. Finns två skolor här (minst). Ställa fördelaren efter Volvos anvisningar eller med örat. Jag förespråkar volvometoden om man inte är expert.

 

Så där, då kan diskussionen om tändningsintällning ta fart igen... -_-

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa var uppmärkta på undersidan för att förenkla inställning och då ställde man inte på 1'an, motorn som satt i min från början var märkt på det sättet.

 

Kör du "volvometod" och lampa så se även till att den även öppnar fullt dvs att fördelaren inte är ihopkärvad mm för i så fall får du ändå med dig spikningarna trots att du följt fabriksmärkningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken helg. 

Skulle bara lasta in 2-3 balar i pannan på fredags morgonen.

 

I taket på pannan sitter det keramiska plattor, för att skydda rökgas rören, samt 6 st utblås för syre. de får bara inte gå sönder.

Ok jag  brukar försöka knöla in 3 st rundbalar, pannan är byggd för stora fyrkantsbal, så 2 st rundbal, ja då är det bara att börja mata i nya, nästan innan det brunnit klart.

 

Nu hade de burit 2 rundbalar på balspjutet, , Det är uppenbarligen inte tillverkat för att ha en hel bal hängandes i ett spjut, utan alla 3 skall in i balarna,

Detta har någon alltså struntat i så nu är yttre ändan där ett spjut sitter helt förvriden, och spetsen på spjutet pekar ner ca 10-15 cm.

Nåja jag pillade in 3 balar och den sista höll på att trilla ut.  så jag skulle BARA trycka in den. 

Då händer det som absolut inte får hända.det nerhängande spjutet går in i gaveln på pannan, ca 30 cm från botten.

Plåten kan inte vara allt för tjock, för spjutet gick rakt igenom, och där var ett hål som en gammal 50 öring.

Och 90 tusen liter vatten som är ca 70 grader varmt trycker på och sprutar ut  :angry:

 

Smått panik. vi har kycklingar i stallet som behöver värmen, och egentligen så borde pannan tömmas, för att det skall gå att svetsa igen det vettigt. Ja menar har ni provat svetsa igen något som det sprutar vatten ur, och fått det tätt utan att få slut på vatten sprutet innan.

 

Jag provade i 10 timmar att lösa det, men hur jag än gjorde hittade vattnet en ny väg. pinnsvets, mig svets , gassvets, inget fungerade

provade till och med att smida igen det med gas och slägga.

 

Nåja nu hade paniken släppt och jag insåg att jag lyckas inte lösa detta under fredagen, det vart mörkt och resultatet var det samma,

 

Regroup och börja tänka i stället för att bara svetsa och slipa på. 

 

Min tanke slutade med att jag måste ha ett dräneringshål som jag kunde plugga utan svets sedan, Så en 10 mm plåt letades fram, 

I det borrades ett hål, som sedan gängades, en mutter svetsades fast utvändigt, för att få mer yta att dra åt och täta emot.

Så börja slipa bort allt jag svetsat under fredagen, och få ytan helt slät, nu var tempen bara 62 grader och det brändes inte lika mycket när jag fick vattnet på händer mm

 

Slipade plattjärnet lite konvext så det fanns lite utrymme för vattnet att ta vägen, 

Så börja om igen. ok nu rann det bara vatten över där jag skulle svetsa, men jag fick till en sida efter den andra, när jag fått tre sidor täta, så var det dags att göra sista svetsen, och nu när vattnet kunde rinna/ spruta ut ur bulthålet. så gick det att få sista fogen tät också.

Så var det bara att få bulten att täta i bulthålet, 

Lite kemisk metall av typen man knådar till en en massa pillades in i hålet, och resten gnuggades in runt bulten,. Hålla andan alla tummar mm och skruva in den. nu äntligen efter totalt 17 timmars jobbande på det, var pannan tät igen  :)

20170805_164945.jpg

20170805_164954.jpg

Att tömma ut 90 kubik på marken hade inte varit trevligt, och att köra hit lika mycket med tankbil och fylla igen hade inte varit billigt, ca 5500 kr per tankbil.

Om kycklingarna inte klarat sej utan värme så vore det katastrof. En förlust på allt från 750000 till en mille.

 

Tror ni jag är glad att jag lyckades  ^_^ Kände mej som en Humla, den skall inge kunna flyga, men den gör det ändå  B)

Det jävligaste var nog förutom att jag fick jobba i en väldigt skum ställning  hela tiden, Var nog att så fort jag skulle byta pinne, eller fick lite för mycket vatten på vinkelslipen mm, så vart allt strömförande, Så när jag stog på knä i vattnet och svetsade så fick jag ström i mej konstant, stog jag upp dubbelvikt för att komma åt klarade jag mej från att vara ström ledaren

 

I dag fortsätta med lastbilen och flak inredning

Fridens folks

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkningen på remskivan stämde mot 3ans cylinder när den stod och vägde! Tack.

När ventiler var ställda och allt var monterat och olja och vatten påfyllt så startade jag upp valpen.. Lät rätt ok men jag fick se att det droppa vatten under bilen.. Jädra otur.. bara att plocka ner allt igen..Packningarna mellan vattenpump och topp skulle jag bytt ut men då jag inte hade några hemma så chansade jag..med ett läckage som följd. Gör om gör rätt..eller vad säger man? Tyvärr har inte vp-autoparts öppet förrän på onsdag..så arbetet lär dröja tills på torsdag.. och topplockspackningen får jag byta igen...

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför byta toppackning? Räcker väl att lossa pumpen och sätta dit packningen riktigt.

 

Hansen gör ett universalverktyg med en supermagnet fäst i en lång skruv.  I detta fall hade du bra klippt till en plåtbit fört in den i hålet lite diagonalt med magneten och sen lagt den till rätta fäst med några extra supermagneter och sen när du fått tid över permanentat plåten med svets eller limtäta, keramiskt tuggummi eller liknade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror min ska ställas underifrån..men som du säger..den skall nog inte ställas från 1an för då stämmer inte markeringen alls. Man kan väl fästa en tejpremsa och markera ett streck när 1an är i öd på tändläge? Eller tänker jag fel?

 

Att själv märka upp ÖD är inte helt enkelt. Utan indikatorklocka finns en metod som fungerar men kräver försiktighet! Man använder ett tändstift med en fastsvetsad dorn som sticker ned mot kolven. Vrider sedan vevaxeln tills kolven ligger an mot dornet och gör en markering på remmskivan. Backa därefter vevaxeln tills kolven åter ligger an mot dornet och markera. ÖD ligger nu exakt mellan de två markeringarna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obs inget jag rekommenderar men alternativ till ett dorn+ tändstift, m8 passar rakt av i sönderslaget tändstift jag skulle dock aldrig använda det på annat än 2 takts båtmotor där man kan behöva låsa kolv i öd.

 

post-5279-0-35632400-1502040878_thumb.jpg

 

Med tanke på fabriksinställningar/grundinställning så bör även hänsyn tas till: slitna fördelare, vikter, vacummförställning,avstämning utblås /insug och belastning för just rätt fordon samt bränsle.

 

Vattenpumpen går väl enklare att lossa en toppen, bort med fläkt och krans sen är det gott om plats, när min hade b20 bytte jag kam och lyftare på en parkering i Paris så nog finns plats att lossa pumpen utan att lyfta och rulla undan framaxeln.

 

post-5279-0-61780800-1502041951_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat kardaner idag, såg att min tydligen blivet felvänd 180 grader enl någon gammal märkning om den nu stämmde, vändes rätt men en fundering infann sig:  

 

Hur har ni vänt era kardaner?  Glidhylsan mot bakaxeln eller lådan? Min har alltid haft hylsan närmst bakaxeln såg att flera på nätet hade tvärtom och provar detta nu vilket känns mer logiskt så återfettning av splinsen enklare sker eftersom den lutar nedåt. 

 

 

Nästa märklighet såg även att kardan kraftutag är en kugge fel i splinsen såg även på andra c202 på nätet verkar ha fått kardanen monterad några grader felvriden funderar på varför? Och varför är den andra till vinchen då rätt kuggad?

 

Någon som åker med fett istället för olja i vändlådan?  Haft packbox läck och eftersom den inte ofta används så borde fett kunna fungera bättre än olja.

 

googelbild på hur det kan se ut img-0187.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...