Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Ser superfin ut, fällde en tår för några vintrar sedan när DHL satte en bil i sidan på farsans 245 -93 blå metallic i superskick och försäkringsbolaget löste in den för 11 papp...

Den blev dock lite för ful när den fått en gul skåpbil i bredsidan..o jag är inte 20 längre..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då håller jag på att rädda vad som räddas kan ur den 6 år gamla laptopen som, står och gapar i skalet med stöd för skärmen så den inte skall klyvas helt innan jag är klar.

 

Hoppas kunna få en överblick av foton och film, när jag får alla foton och film samlat från två telefoner samt kameran och  den gamla datorn.

 

Skulle gärna vilja skriva lite både om Danmarks turen samt småturerna med M6an som jag gjort under sommar och hösten. 

Senaste vart en lite små spännande tur, startade upp hemma utan laddning. Körde till de som skulle med från Motala, Bland annat två elektriker, 

Ja det löser sej var tanken, 

Lösningen vart en kabel bit med en krokodil klamma i vardera ände, som jag kopplade på det trasiga laddreäet när spänningen sjönk i batterierna, och en multimeter indragen i hytten så jag hade mer koll än enbart voltmätaren- Det funkade under hela turen som vart 100 mil, ja lite drygt till och med, Samt 2 övernattningar. 

Hade både start agregatet med och elverket med laddnings och starthjälp möjligheter, men det behövdes inte,

 

Nu står pärlan inne här på gården, Ja efter de kom på att jag var på väg att flytta. Så har det blivit både husbyte, Alltså flytt ca 25 meter. samt mer utrymmen, bland annat plats inne och hemma för REO M621.

 

Brist på vettigt fungerande dator / flytt och annat, tex allmänt tröttare gubbe på grund av alla jäklar mediciner med mera, har dragit ner allt i både takt och tid,. Inte bara Forumet som blivit eftersatt. 

 

Men jag kommer igen, spar slantar till ny tank och laddreä nu, alternativt hämta hem från värmland, Oturligt nog har just laddreläet fått fötter, sitter ej på reservdels bilen, eller blivit hittad i gömmorna hos han det borde finnas hos, så nu har jag ett par ställen att se om de har liggandes, annars Olav Taigen och köpa ett nytt, oroar mej inte för att det kostar b1500 kr för laddreläet, men frakten + tullen och alla avgifter, är lite skrämmande, sist jag bestälde något fråpn Norge och hem, var det bromsband till valp för ca 200 kr, som slutade på nära 900 kr innan allt var betalt och det låg hemma trasig till på köpet. Möjligt någon kan ta emot i Norge och få så jag ewller någon jag känner kan hämta upp den, det visar sej

 

Men vad tusan man kan inte vara på top gjämt  :)

 

Fridens folks 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körförbud inträdde idag på brandbils hyndan så det blev att besöka sbp, gick helt smärtfritt. 

 

Kroppen gillar ju inte längre att ligga och laga bilar ute i blåhallen med snöglopp och minusgrader så lite nervös var man allt.

Såg visserligen över den härom året när den handlades men på  2200 mil så kan ju såklart alltid något börja krångla även på en 5000:- bil. :excl:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan, jag ser bara fördelar med flak, men du har väl nåt lastväxlingsprojekt på G  :)

 

Haft lite strul med några viltkameror så vid förra helgens tripp västerut med JDW för att hämta lite biomassa inför julen så tog jag med en hem för översyn. Åkte dock Kuga denna gång. Tänkte ta med skidorna, men det är väl inte så mycket snö....

 

Är kommunalplogat ett par km in och där var det inga bekymmer, men sista 2 km var det inte plogat men spår så Haldex tuggade fram tryggt o säkert, sen hade föregående bilar vänt strax innan sjön så då började det ploga o jag utmanade inte ödet så jag vände o parkerade där. En promenad till torpet via en skogsbilväg så man kände vilken kondition man inte har, tur jag tog högskaftade Graninge iaf.   

 

post-4978-0-05518000-1512232187_thumb.jpg

 

Är en gammal pilgrimsled till Nidaros, där det enligt sägnen fanns ett kapell, Eskoleia Uligama. Är en friluftsgudstjänst där varje år, därav korset. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för laddrelä  som är så dyrt? 12 eller 24V?   lik eller växel?   går det inte enkelt att bara modda om ett vanligt löst gammalt boschrelä? 

 

attachicon.gifcharge.gif

152_Regulator_ny_type_M6_M35_M543_m.m_th

100203

Regulator ny type M6/M35/M543 m.m

Digital regulator.

Denne kan ikke repareres.

NOK 1 450,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har hittat på E bay för 133 dollar ink frakt, då är det en ny. finns även begagnade, Lite billigare, men de var inte kontrolerade .

24 V antagligen likström, med tanke på årsmodellen "1968", dock sitter det ju en motor renoverad 1995 i den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte få delarna skickade som typ gåva , så borde väl avgifter och tull

utebli ?

Jo om någon i Norge köper den och skickar som gåva eller tar med till någon vän nära gränsen, Taigen kan inte skicka som gåva vad jag förstår

 

Lite synd att den från reservbilen är försvunnen, annars hade problemet varit löst snart, Han trode att den kunde ha följt med någon annan M6 han sålt får en massa år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

152_Regulator_ny_type_M6_M35_M543_m.m_th

100203

Regulator ny type M6/M35/M543 m.m

Digital regulator.

Denne kan ikke repareres.

NOK 1 450,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har hittat på E bay för 133 dollar ink frakt, då är det en ny. finns även begagnade, Lite billigare, men de var inte kontrolerade .

24 V antagligen likström, med tanke på årsmodellen "1968", dock sitter det ju en motor renoverad 1995 i den

Går det inte laga det du har?  Eller bygga om något, är det likström är det ju ändå bara av och på tror tom att du kunde ta ett 12 volt laddrelä hänga avkänningen då bara på ett batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte laga det du har?  Eller bygga om något, är det likström är det ju ändå bara av och på tror tom att du kunde ta ett 12 volt laddrelä hänga avkänningen då bara på ett batteri.

Jo jag skall skruva ur kretskortet i boxen och lämna till min vän Elektrikern. Jag tror han kan fixa det, det är ju egentligen bara några dioder som gått paj, vet han bara "styrkan" på dem, så löder han snabt dit nya, men det måste finnas en anledning att det gott sönder tycker jag.

Har visserligen bytt generatorn då det började bli dålig laddning, men det blev just inget bättre, och jag har öppnat den andra generatorn och konstaterat att den är ok. 

 

Jo tanken på att byta på något vis har bollats, men jag vill ha original utseende även på kablarna och box mm, så byte till växelströms generator från tex biltema blir det inte. i så fall skulle det få plats i den gamla boxen så det ser ok ut tills man skruvar av locket på laddningsreläets box

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har ju vart omväxlande väder några dagar, smällkallt o däremellan snö. JDW har stått o snöat ner men i dag vart det ett tag med piasavan och därefter en provstart, Rullade igång efter lite tugg o sen en kort provtur runt "kvarteret".

 

post-4978-0-10059300-1513529922_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag har jeg lest om to kanadiere som kjører 5000 km tvers over Canada med en nyinnkjøpt C303. Veldig moro, anbefalt lesing:

 

https://modularacks.com/bringing-home-our-volvo-c303-part-the-first/

 

https://modularacks.com/bringing-home-our-volvo-c303-part-the-second/

 

De har også laga en liten video. Lo litt da jeg så den:

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Termisk sprutning med aluzink

 

Först så blästras de,för att få en grov yta att sitta på.

Sedan sprutas en smält aluzink över matrialet 20%alu å 80%zink

 

Det ser ut som en grov svetstråd i en stor tunna, 3-4mm som går genom ett pistohandtag som går på acytylen å syrgas, som en gassvets. Som matar tråden igenom pistolen å smälter den. som sedan sprutar på matrialet som fäster något kopiöst. . Å är ett fantastiskt rostskydd.

 

De är svårt att förklara. .

 

Men matrialet som blir behandlat kan ligga ute i ur å skur i hur många år som helst. Sett fälgar som legat i minst 5-10år ute som ser helt oberörda ut.

 

Så här ser de ut...

https://player.vimeo.com/video/67370945

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så blev hon äntligen klar kl.02 på julaftonsnatten.

Bara en seriösare ljusinställning kvar, och nytt snyggt Volvo emblem som ska på.☺

Kommer byta framstötisen sen när jag hittat en som är tillräckligt fin att lacka. Alla på skrotarna verkar vara skadade i plasthöljet.

post-6002-0-34071400-1514289349_thumb.jpeg

  • Like 14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...