Gå till innehåll

B2600"s bandvagn!


LurK

Rekommendera Poster

Jag bättrar på statistiken! Du skulle kanske sätta igen gallret utanför (runt om) fläkten då får du ännu bättre effekt från fläkten, annars suger den luft utifrån och fläktar ut den igen :lol:

Hmmm mjoo.....jag funderade faktiskt lite på det där :)

 

Är det nån som vet nått instrument att typ mäta luftström med?

Vore ju kul att mäta typ runt lådorna med fläkten av/på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luftflöde är svårt att mäta man brukar nöja sig med att mäta undertrycket. Ventilationsgubbar brukar ha instrument för det. Jag hade ett Testo instrument när jag installerade pellets men det mätte ju lite fler saker och kostade 8-9000kr.

Nu lurade du till dig ännu en post :huh:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I DET fallet håller jag med dig!  :D

 

Men när fläkten som här sitter i slutet på luftkanalen handlar det ju "bara" om att skapa högre flöde genom det undertryck (eller i alla fall lägre mottryck) fläkten ger i kanalen. Det är ju inte radiatoryta som maskas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man rösta blankt i fläktfrågan bara för att hålla siffrorna uppe i statistiken? ;-)

Jajamen :)

I DET fallet håller jag med dig!  :D

 

Men när fläkten som här sitter i slutet på luftkanalen handlar det ju "bara" om att skapa högre flöde genom det undertryck (eller i alla fall lägre mottryck) fläkten ger i kanalen. Det är ju inte radiatoryta som maskas...

Då är vi överens :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I DET fallet håller jag med dig!  :D

 

Men när fläkten som här sitter i slutet på luftkanalen handlar det ju "bara" om att skapa högre flöde genom det undertryck (eller i alla fall lägre mottryck) fläkten ger i kanalen. Det är ju inte radiatoryta som maskas...

Det är inte helt entydigt vad man ska ha för lösning. Många bilar har ju fläkten monterad i en krans för att styra flödet (våra Scania TGB:er till exempel).

Kör man ganska fort och mycket på bra vägar kan nog en öppen lösning vara att föredra. Kör man däremot långsamt så man inte har mycket fartvind, som när man är ute och kravlar i terränglådan ska man styra så mycket man kan genom fläkten.

 

Allting är relativt, som en vis man uttryckte det :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt entydigt vad man ska ha för lösning. Många bilar har ju fläkten monterad i en krans för att styra flödet (våra Scania TGB:er till exempel).

Kör man ganska fort och mycket på bra vägar kan nog en öppen lösning vara att föredra. Kör man däremot långsamt så man inte har mycket fartvind, som när man är ute och kravlar i terränglådan ska man styra så mycket man kan genom fläkten.

Jaa, jag tror inte jag sett en enda original personbil som inte har fläktkåpa heller, men flera jag sett har ju en variant med "gummiflärpar" på en del av ytan som funkar som backventil, dvs det kan blåsa igenom men när det sugs luft igenom kåpan så tätar de.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer statistikförbättring:

 

Du frågade efter instrument att mäta luftström med. Visst finns det sådana som inte kostar en månadslön! Kallas handhållen vindmätare och kostar några hundralappar.

 

Googlade lite och hittade en kul variant som borde vara användbar i luftkanalen i bandisen. Den pluggas i en smartphone och bör fungera även med en 3,5mm skarvsladd, därmed kunde man placera den i luftflödet i kardantunneln, lägga på locket och lägga displayen (telefonen) ovanpå locket.

 

Wind-Meter-Up-High.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är värt att täta lufthålen, förutsatt att fläkten har tillräcklig kapacitet att fläkta ut värmen :)

 

En sådan vindmätare funkar bra (rent tekniskt, vet inte hur bra just den specifika modellen fungerar) så länge du har högre hastigheter (gissningsvis kring 5-10 m/s) men kör du fläkten på fult så bör ju inte det vara något problem :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som vi spammar sönder tråden men..

Jag körde först med kåpa och nuförtiden utan och kan med 100% säkerhet säga att på min 13 med mina förutsättningar och användning ( en hel del väg) är det mycket bättre utan kåpan.

Har ett antal kompisar som kör folkrace med bl.a. Volvo 240, och om de inte har kåpan runt kylfläkten på plats går bilarna varma rätt fort! :)  Så är nog svårt att säga vad som är bra, är från fall till fall och hur fordonet i fråga används  ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett antal kompisar som kör folkrace med bl.a. Volvo 240, och om de inte har kåpan runt kylfläkten på plats går bilarna varma rätt fort! :)  Så är nog svårt att säga vad som är bra, är från fall till fall och hur fordonet i fråga används  ^_^

 

Kan det vara att folkracebilen går relativt sakta men med hög effekt och därför producerar mycket värme som måste kylas bort, i huvudsak av fläkten? Till skillnad mot en ban- eller gatbil som har ett mycket högre luftflöde från fartvinden in i kylaren och därmed inte är så beroende av hur effektiv fläkten är? :wacko::huh:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara att folkracebilen går relativt sakta men med hög effekt och därför producerar mycket värme som måste kylas bort, i huvudsak av fläkten? Till skillnad mot en ban- eller gatbil som har ett mycket högre luftflöde från fartvinden in i kylaren och därmed inte är så beroende av hur effektiv fläkten är? :wacko::huh:

Aaah, precis som en bandvagn eller? :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Varianten jag hittade är en tredje typ. Propellern är väldigt liten och den kan anslutas med "förlängningssladd". Finessen är att man kan fästa givaren på lämpligt sätt nere i luftschaktet bakom fördelningslådan, och sedan dra upp sladden till avläsning uppe på tunneln. Beställde faktiskt en idag och ska testa lite. Återkommer...

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fläkt har verkningsgraden 0%!

 

De flyttar luft och skjuver bort den luft som är ivägen, och denna åker tillbaka för att fylla ut det vaccum som annars skulle uppstå på andra sidan fläkten (resp lokala högtryck på blås sidan då). Sätter man fläkten i en kanal kan man ha avstånd mellan vaccum-övertrycks områdena, men i stort enligt ovan.

 

Nu sitter fläkten i en för stor kanal, där det finns ett visst blås av andra orsaker, men för att öka nyttan så får jag det till att det är bättre med att täta runt om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...