SBAT111 Postad 23 April , 2015 Rapport Share Postad 23 April , 2015 Jag bättrar på statistiken! Du skulle kanske sätta igen gallret utanför (runt om) fläkten då får du ännu bättre effekt från fläkten, annars suger den luft utifrån och fläktar ut den igen 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 23 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 April , 2015 Jag bättrar på statistiken! Du skulle kanske sätta igen gallret utanför (runt om) fläkten då får du ännu bättre effekt från fläkten, annars suger den luft utifrån och fläktar ut den igen Hmmm mjoo.....jag funderade faktiskt lite på det där Är det nån som vet nått instrument att typ mäta luftström med? Vore ju kul att mäta typ runt lådorna med fläkten av/på Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 23 April , 2015 Rapport Share Postad 23 April , 2015 Luftflöde är svårt att mäta man brukar nöja sig med att mäta undertrycket. Ventilationsgubbar brukar ha instrument för det. Jag hade ett Testo instrument när jag installerade pellets men det mätte ju lite fler saker och kostade 8-9000kr. Nu lurade du till dig ännu en post 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 23 April , 2015 Rapport Share Postad 23 April , 2015 Av statistiska skäl håller jag med ovan talare! Fläkten vill inte ha hål vid sidorna... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 23 April , 2015 Rapport Share Postad 23 April , 2015 I det här fallet håller jag med men på tex en tgb är det vid landsvägskörning en fördel att inte täcka för en stor del av kylens area Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 23 April , 2015 Rapport Share Postad 23 April , 2015 I DET fallet håller jag med dig! Men när fläkten som här sitter i slutet på luftkanalen handlar det ju "bara" om att skapa högre flöde genom det undertryck (eller i alla fall lägre mottryck) fläkten ger i kanalen. Det är ju inte radiatoryta som maskas... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 23 April , 2015 Rapport Share Postad 23 April , 2015 Kan man rösta blankt i fläktfrågan bara för att hålla siffrorna uppe i statistiken? ;-) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 23 April , 2015 Rapport Share Postad 23 April , 2015 Jag vill också skriva något! 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 23 April , 2015 Rapport Share Postad 23 April , 2015 Ja, det är ju lite synd om bandvagnsdelen av forumet... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 23 April , 2015 Rapport Share Postad 23 April , 2015 Kan man rösta blankt i fläktfrågan bara för att hålla siffrorna uppe i statistiken? ;-) Jajamen I DET fallet håller jag med dig! Men när fläkten som här sitter i slutet på luftkanalen handlar det ju "bara" om att skapa högre flöde genom det undertryck (eller i alla fall lägre mottryck) fläkten ger i kanalen. Det är ju inte radiatoryta som maskas... Då är vi överens 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 23 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 April , 2015 Kvar till nya bv investeringar👠6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 24 April , 2015 Rapport Share Postad 24 April , 2015 I DET fallet håller jag med dig! Men när fläkten som här sitter i slutet på luftkanalen handlar det ju "bara" om att skapa högre flöde genom det undertryck (eller i alla fall lägre mottryck) fläkten ger i kanalen. Det är ju inte radiatoryta som maskas... Det är inte helt entydigt vad man ska ha för lösning. Många bilar har ju fläkten monterad i en krans för att styra flödet (våra Scania TGB:er till exempel). Kör man ganska fort och mycket på bra vägar kan nog en öppen lösning vara att föredra. Kör man däremot långsamt så man inte har mycket fartvind, som när man är ute och kravlar i terränglådan ska man styra så mycket man kan genom fläkten. Allting är relativt, som en vis man uttryckte det 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 24 April , 2015 Rapport Share Postad 24 April , 2015 Det är inte helt entydigt vad man ska ha för lösning. Många bilar har ju fläkten monterad i en krans för att styra flödet (våra Scania TGB:er till exempel). Kör man ganska fort och mycket på bra vägar kan nog en öppen lösning vara att föredra. Kör man däremot långsamt så man inte har mycket fartvind, som när man är ute och kravlar i terränglådan ska man styra så mycket man kan genom fläkten. Jaa, jag tror inte jag sett en enda original personbil som inte har fläktkåpa heller, men flera jag sett har ju en variant med "gummiflärpar" på en del av ytan som funkar som backventil, dvs det kan blåsa igenom men när det sugs luft igenom kåpan så tätar de. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 April , 2015 Rapport Share Postad 24 April , 2015 Mer statistikförbättring: Du frågade efter instrument att mäta luftström med. Visst finns det sådana som inte kostar en månadslön! Kallas handhållen vindmätare och kostar några hundralappar. Googlade lite och hittade en kul variant som borde vara användbar i luftkanalen i bandisen. Den pluggas i en smartphone och bör fungera även med en 3,5mm skarvsladd, därmed kunde man placera den i luftflödet i kardantunneln, lägga på locket och lägga displayen (telefonen) ovanpå locket. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 24 April , 2015 Rapport Share Postad 24 April , 2015 Håller med om att det är värt att täta lufthålen, förutsatt att fläkten har tillräcklig kapacitet att fläkta ut värmen En sådan vindmätare funkar bra (rent tekniskt, vet inte hur bra just den specifika modellen fungerar) så länge du har högre hastigheter (gissningsvis kring 5-10 m/s) men kör du fläkten på fult så bör ju inte det vara något problem 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 24 April , 2015 Rapport Share Postad 24 April , 2015 Känns som vi spammar sönder tråden men.. Jag körde först med kåpa och nuförtiden utan och kan med 100% säkerhet säga att på min 13 med mina förutsättningar och användning ( en hel del väg) är det mycket bättre utan kåpan. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 24 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 April , 2015 Jag känner inte att vi skulle spamma nått direkt,spamma på ni Den här fann jag när jag sökte "handhållen vindmätare" http://www.sagitta.se/index.php?redirect=1&lang=se&sok=vindm%E4tare&id=1356&kid=&q=2&s=5&o=0&l=12&mall=db_lista.html&template_file=db_artikel.html Och här app-modellen som Wf tippsade om http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/vader-instrument/vindmatare/vindmatare-vaavud-till-smartphone-i-phone Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 24 April , 2015 Rapport Share Postad 24 April , 2015 Känns som vi spammar sönder tråden men.. Jag körde först med kåpa och nuförtiden utan och kan med 100% säkerhet säga att på min 13 med mina förutsättningar och användning ( en hel del väg) är det mycket bättre utan kåpan. Har ett antal kompisar som kör folkrace med bl.a. Volvo 240, och om de inte har kåpan runt kylfläkten på plats går bilarna varma rätt fort! Så är nog svårt att säga vad som är bra, är från fall till fall och hur fordonet i fråga används Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 April , 2015 Rapport Share Postad 24 April , 2015 Har ett antal kompisar som kör folkrace med bl.a. Volvo 240, och om de inte har kåpan runt kylfläkten på plats går bilarna varma rätt fort! Så är nog svårt att säga vad som är bra, är från fall till fall och hur fordonet i fråga används Kan det vara att folkracebilen går relativt sakta men med hög effekt och därför producerar mycket värme som måste kylas bort, i huvudsak av fläkten? Till skillnad mot en ban- eller gatbil som har ett mycket högre luftflöde från fartvinden in i kylaren och därmed inte är så beroende av hur effektiv fläkten är? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 24 April , 2015 Rapport Share Postad 24 April , 2015 Elfläkten går ganska sällan, tom i terrängen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 24 April , 2015 Rapport Share Postad 24 April , 2015 Kan det vara att folkracebilen går relativt sakta men med hög effekt och därför producerar mycket värme som måste kylas bort, i huvudsak av fläkten? Till skillnad mot en ban- eller gatbil som har ett mycket högre luftflöde från fartvinden in i kylaren och därmed inte är så beroende av hur effektiv fläkten är? Aaah, precis som en bandvagn eller? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 April , 2015 Rapport Share Postad 24 April , 2015 Jag känner inte att vi skulle spamma nått direkt,spamma på ni Den här fann jag när jag sökte "handhållen vindmätare" http://www.sagitta.se/index.php?redirect=1&lang=se&sok=vindm%E4tare&id=1356&kid=&q=2&s=5&o=0&l=12&mall=db_lista.html&template_file=db_artikel.html Och här app-modellen som Wf tippsade om http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/vader-instrument/vindmatare/vindmatare-vaavud-till-smartphone-i-phone Varianten jag hittade är en tredje typ. Propellern är väldigt liten och den kan anslutas med "förlängningssladd". Finessen är att man kan fästa givaren på lämpligt sätt nere i luftschaktet bakom fördelningslådan, och sedan dra upp sladden till avläsning uppe på tunneln. Beställde faktiskt en idag och ska testa lite. Återkommer... 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 April , 2015 Rapport Share Postad 24 April , 2015 Aaah, precis som en bandvagn eller? Typ! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 24 April , 2015 Rapport Share Postad 24 April , 2015 En fläkt har verkningsgraden 0%! De flyttar luft och skjuver bort den luft som är ivägen, och denna åker tillbaka för att fylla ut det vaccum som annars skulle uppstå på andra sidan fläkten (resp lokala högtryck på blås sidan då). Sätter man fläkten i en kanal kan man ha avstånd mellan vaccum-övertrycks områdena, men i stort enligt ovan. Nu sitter fläkten i en för stor kanal, där det finns ett visst blås av andra orsaker, men för att öka nyttan så får jag det till att det är bättre med att täta runt om... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 April , 2015 Rapport Share Postad 24 April , 2015 Elfläkten går ganska sällan, tom i terrängen Inte så högt effektuttag på motorn då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.