Gå till innehåll

Är Trygghansas veteranbilsförsäkring ogiltlig?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Jag hittade inget inskrivet i mina papper, men efter samtal så vart det väldigt klart vad just den handläggare jag hade stod någonstans i frågan.

 

Inget kul om detta börjar bli ett lotteri beroende på handläggarens tolkning. 

 

Nu är min tung reggad och har kanske andra regler att följa.

Kör med min som det är nu ändå. den är ju helförsäkrad när den är parkerad hemma, så stöld mm ingår ju, och är jag på väg till en sammankomst så är den helförsäkrad, tror inte jag hittar en billigare trafikförsäkring på den ändå.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp då har mitt ärende varit i tokholm och vänt.

 

Min försäkring gäller precis som vanligt  :)   fast bara fram till huvudförfallodagen och då kommer försäkringen att skrivas om och premien hamnar på hissnande styva 12 000  :rolleyes:

 

TH vill uppenbarligen inte ha oss som kunder längre!

 

De kunde inte svara på om detta gäller samtliga militärfordon eller om det bara gäller 13 bilar och det

Spelar ingen roll om det står veteranbil i era papper eller inte, har ni den billiga försäkringen med max 500 mil riskerar ni att drabbas.

 

sa till dem att de kommer att tappa många kunder men det var tydligen inte så noga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner TH ALLMÄNNA VILLKOR • 2013-07-01 och läste igenom det hela. (Det är inte ofta man gör sånt!)

Förvisso är mina bilar veteranfordon enligt TH definition.

Enda förbehållet i villkoret  "D.2 Veteranfordon" är att högsta ersättningsbelopp är 100 kSEK. Lär väl räcka till en gammelvalp.

 

Så vad exakt är det som TH påstår att försäkringen inte gäller för?

 

Har TH inte förbehållet inskrivet i sina villkor så lär dom få problem att hävda nåt hos t.ex. Konsumentombudsmannen. "Så brukar vi alltid göra..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner TH ALLMÄNNA VILLKOR • 2013-07-01 och läste igenom det hela. (Det är inte ofta man gör sånt!)

Förvisso är mina bilar veteranfordon enligt TH definition.

Enda förbehållet i villkoret  "D.2 Veteranfordon" är att högsta ersättningsbelopp är 100 kSEK. Lär väl räcka till en gammelvalp.

 

Så vad exakt är det som TH påstår att försäkringen inte gäller för?

 

Har TH inte förbehållet inskrivet i sina villkor så lär dom få problem att hävda nåt hos t.ex. Konsumentombudsmannen. "Så brukar vi alltid göra..."

Försäkringen gäller tills det är dax att förnya den på huvudförfsllodagen och då passar dom på att ändra vilkoren.

 

Nu vet jag inte om detta gäller samtliga fordon men min B reggade 131 kommer att hoppa upp till 12 papp i juni nästa år.

 

Mao kommer jag inte att vara kund hos th efter juni...

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade min försäkring hos Th jag med och den står som privatägd lätt lastbil enda kravet är max 500 mil om året och maxvärdet är 100k. alltså ingen veteranbilsförsäkring eller entusiast försäkring.

 

pris för mig 747:- helåret

 

Och ja blir det ändring på villkor och priser på 12k som gäller då blir det att byta bolag eller köra "innomgårds" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försäkringen gäller tills det är dax att förnya den på huvudförfsllodagen och då passar dom på att ändra vilkoren.

 

Nu vet jag inte om detta gäller samtliga fordon men min B reggade 131 kommer att hoppa upp till 12 papp i juni nästa år.

 

Mao kommer jag inte att vara kund hos th efter juni...

Jag har huvudförfallodag på en försäkring 1/10 så jag får snart veta ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket av dom :)

 

I första samtalet ville jag höjja maxvärdet och premien och när de tittade på det kom de fram till att de egentligen inte ville försäkra bilen alls och 3 personer var överens om att försäkringen enbart gäller för körning till utställning.

 

I samtal 3 eller 4 fick jag infon från deras "expert" att de ska se över klassningen på bilar i den här klassen och militärfordon i synnerhet.

Min bil ploppar upp till 12 000 på huvudförfallodagen och min nya 131 skulle hamna på 12 om jag skulle helförsäkra den, jag avstod.

På den postiva sidan är att försäkringen gäller även privat körning fram tills dess, fast det är ju en klen tröst..

 

De kunde inte svara på när detta ska genomföras eller för vilka fordonstyper.

 

Väldigt trista nyheter för de av oss som kommer att drabbas.

 

Man kan kanske gå ihop och föra någon grupptalan?

Vi är ju ändå några st som har denna försäkringen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar ju vara lite lotteri vem man pratar med tyvärr.

 

men allt jag skrivit avser den "billiga" försäkringen med max 500 mil per år och 100 papp i max ersättning, detta oavsett om det står veteran eller inte i era papper

 

det var det beskedet jag fick men det kan ju vara fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar ju vara lite lotteri vem man pratar med tyvärr.

 

men allt jag skrivit avser den "billiga" försäkringen med max 500 mil per år och 100 papp i max ersättning, detta oavsett om det står veteran eller inte i era papper

 

det var det beskedet jag fick men det kan ju vara fel

Jag får kolla noga när pappren kommer kring årsskiftet för in del.det är runt januari/februari jag brukar betala såg jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:angry: Nåt skumt är på gång hos TryggHansa. Idag fick jag inbetalningskort för min Valp 9033 fram tills nu helförsäkrad för 770 kr. Ny premie är 1091kr, en höjning med 42 %. Jag ringde och klagade och frågade vad Trafikförsäkring och halvförsäkrat är. Trafikförsäkring skulle kosta ca 550 kr och halvförsäkring ca 850 kr/år. Då påpekade jag att min trafikförsäkring för min tgb 11 kostade 264 kr/år och varför skall Valp 9033 kosta dubbelt så mycket? Då blev det tyst i telefon en stund, och sedan kom han tillbaka och sa att vissa modeller var mer olycksdrabbade än andra och därför kostar det dubbelt så mycket att trafikförsäkra en Valp som en tgb11.

Obs! jag har aldrig haft mina bilar veteranförsäkrade, utan vanlig försäkring för lätt lastbil.

 

Dags att undersöka om det finns något försäkringsbolag som har lägre priser än Trygg Hansas nya prislista.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, men jag kallar den inte "Offroadbil" militärfordon låter bättre. Entusiastbil är det ju helt klart oavsett om det gäller en Tgb, Valp, Willys whatever. Sen vet jag ärligt inte vad som gäller om man rullar tre varv nerför kråkberget... Men ring å hör de brukar va trevliga och tillmötesgående :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...