Gå till innehåll

Är Trygghansas veteranbilsförsäkring ogiltlig?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Det tråkiga är att det verkar inte hjälpa att ringa å fråga då man får olika besked varje gång.

Något är som sagt på gång men antingen vill de inte säga det rätt ut eller så vet inte alla handläggare om det.

 

Viktigt oxå att man inte pratar med de vanliga handläggarna på den privata sidan utan ber att få prata med företagssidan då de är de som har hand om denna typen av försäkringar.

OBS det är fortfarande en privat försäkring även om företagssidan administrerar den.

 

På privata sidan kan de se att du har en försäkring men vet inte mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, men jag kallar den inte "Offroadbil" militärfordon låter bättre. Entusiastbil är det ju helt klart oavsett om det gäller en Tgb, Valp, Willys whatever. Sen vet jag ärligt inte vad som gäller om man rullar tre varv nerför kråkberget... Men ring å hör de brukar va trevliga och tillmötesgående :)

Kalas.

Frågan är om en säng och kylskåp räknas som husbilsinredd?

Får ta ett snack med dem när min huvudförfallodag närmar sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å när det gäller skador man ådrar sig i skogen är min personliga uppfattning att det ska inte belasta försäkringen alls.

Håller med om skador på bilen däremot vill jag att försäkringen täcker personskador. Framförallt på tredje man, Jag försökte få besked om detta när jag försäkrade en fyrhjulsdrift men gick bet. Försäkringen täcker skadorna men i vilka situationer bolaget begär ersättning från dig som vållande var oklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det i vilkoren för den försäkringen:

 

 

Veteran-, samlarfordonsförsäkring

Använder du fordonet på annat sätt än för rally för äldre fordon, uppvisningsarrangemang eller enstaka privata nöjesturer så kan ersättningen vid en skada minskas.

 

Så den låter inte så intressant för mig som använder bilen någorlunda flitigt

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klurigt värre detta... i vår familj har vi tre terrängbilar med helförsäkring hos TH.. en är väl "riktig" veteran.. vår 3315 och kommer väl aldrig att köras på bergknallar eller i lergropar.. de andra två är TGB11 och körs väl mest lite på skoj och husbehov.. som värst på kassa skogsvägar..  

 

Det verkar som vi kan dela in oss i åtminstone 3 olika typer av "bruk" på ett gammalt militärfordon att ta hänsyn till;

 

1) Veteranbil, i orginalskick.. måttlig körning, till och från träffar etc. (borde ju finnas ett flertal olika bra försäkringar för en veteranbil.. även om den är grön)

2) Rent bruksfordon.

3) Rulla i lergrop och uppför bergknallar.

 

Det svåra rent försäkringsteknikskt blir väl om ett fordon används i en mix av det ovan nämda..  tex. om jag kör snällt med ett rent veteranfordon.. vill jag ju inte att min försäkringspremie skall ta höjd för 3).

 

Men jag tror inte att man skall krångla till det heller.. om jag får en helförsäkring till min 3315 hos TH för dryga tusenappen.. och det INTE står något särskillt om hurvuda jag bara får köra den till och från träffar..  kanske bara en milbegränsning.. så är det fanimej en helförsäkring.. det gäller dock att läsa ALLT det finstilta i försäkringsvillkoren tror jag..

 

Jag undrar dock själv... vad gäller om jag är ute och winchar.. och har en svår olycka med personskada på grund av winchen... är det fortfarande fordonsföräkringen som skall täcka det?

 

Men om det visar sej att TH har låtit oss teckna försäkringar under falska premisser.. då bör vi göra vår röst hörd och låta dem förstå att vi inte är ett litet gäng tokstollar i grönkläder som önskar att lumpen aldrig tog slut.... utan ett STORT!  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..."detta samtal kan komma att spelas in och användas i utbildningssyfte".. brukar man ju få höra när man skall snacka med bank eller försäkringsbolag...

 

jo jo.. det som de egentligen säger är att; "detta samtal kan komma att spelas in så att våra jurister kan sparka dej i arslet om du har gjort något som vi tycker... UTAN att ta hansyn till rådande regelverk, är i strid med praxis... och där vi med praxis menar - vad vi tycker!"  

 

Man kanske skulle börja med det själv.. "detta samtal KOMMER att spelas in i utbildningssyfte, på det att jag kommer att stämma SKITEN ur er om ni inte håller det ni lovar i detta samtal eller i ert regelverk"   -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni köpt försäkringar som inte gäller och det är deras fel vid tecknande så är det väl bara att begära återbetalning för de år försäkringsabbonemanget gällt.

 

KAN ju då få konsekvensen att trafikförsäkringsföreningen tycker dom är försäkringsgivare, o dom är INTE billigare...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KAN ju då få konsekvensen att trafikförsäkringsföreningen tycker dom är försäkringsgivare, o dom är INTE billigare...

Jo, men man kan ju begära tillbaka det som är utöver trafikförsäkringen, det borde ju vara den delen som man får känna sig blåst på i så fall.

Redigerad av ErikC304
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med "min företagskontakt" på TH i lite firmagrejjor, då passade jag på att berätta om detta, han tyckte det lät skumt, han sa att dessa försäkringar är viktiga för dom. eftersom det ju inte var "hans bord" skulle han kolla o återkomma till mig,,,,,,,,,,han ringde aldrig tillbaka,,,,,,,,detta är ju skitskumt :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis fått mitt nya försäkringsbrev och ser inga förändringar. LB-försäkring, halv, 100k max-belopp, 500 mil. Ordet 'veteran' står ingenstans, inga andra begränsningar heller.

 

Det 'enda' anmärkningsvärda är väl att den blivit hela 50%!!! dyrare. År för år har den kostat: 567-578-594-891. Ökning i procent: 1,9-2,8-50. Verkar helt orimligt, finns verkligen inte en enda chans i helvete att deras utbetalningar/kostnader för denna försäkring har ökat med 50% på ett år!

 

Får bli ett samtal när jag byggt upp nog med irritation så jag inte framstår som en vettig människa för försäkringsrådgivaren.

 

Edit: Bilen i fråga är en 9031

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var närmast det första samtalet som väckte björnen jag tänkte på.

 

Hasse H, hade du TH försäkring när du gick in i trädet? Har för mig att du fick en hyfsat bra skadereglering?

Nä jag hade länsförsäkringar och enbart trafik. nästan 5000 kr bara för bärgning. Hade ingen aning om vad ett basbelopp var innan det, nu vet jag att det är ca 44 k

Den hyfsade bra skade regleringen stod väldigt många inblandade för. Jag kan tacka forums medlemmar samt en del vänner och deras vänner för att det blev en bil av den igen, hamnade runt 15000 kr för att få den ok igen , då var det många timmars ideellt arbete bakom.

Det var efter det jag bestämde mej för att ha den helförsäkrad hos TH.

Ja eller delförsäkrad om man nu skall tro det som sagts från dem och skrivits här,

Betala premien och var med i lotteriet om du hamnar i en olycka . min tröst är att om den blir stulen eller vandalicerad vis förvaringen är att då gäller helförsäkringen.

Att kostnaden har ökat med 50% Ja kanske möjligt beroende på hur många som stulits och slaktats på axlar mm och aldrig hittats igen. Man blåser ju inte i diket med en 13on för att kamma hem försäkrings pengarna om man har det minsta innanför pannbenet.

ca 30 kmh i en 120 cm bred ek på rätt/fel ställe på hytten, tog mej 20 min att få loss fötterna från pedalstället mm, stora kängor så jag kunde lirka ur fötterna ur dem vart räddningen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Då TH ville ha drygt 14 papp för att försäkra 1111'an jag köpte i höstas gick vi över till Bilsport/mc, där betalar vi ca1800 med ungefär lika villkor som TH.

Då är det helförsäkring och jag bor i Göteborg, kan ju vara värt att kolla vad de vill ha för din bil.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
Gäst sven pa landet

Har fått förnyat försäkringsbrev på min 9033 från Trygg hansa, gällande från 1/2 2017 till 1/2 2018.

premie 1.196 kr, en höjning från 2016 med 29:- .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej forumvänner.

 

Den här tråden har inte handlat om vad kostnaden för försäkringen är utan om den faktiskt gäller för den användningen vi har. Nöjjeskörning och offroadträffar.

 

Efter mycket om och men har jag fått ett skriftligt svar från TH ang hur vi får nyttja våra bilar som har deras förmånliga försäkring.

Klipper in mailkonversationen men jag tar bort kontaktuppgifterna till mig och handläggaren. Läs nedifrån och upp.

 

Jag kommer att skaffa en annan försäkring även om det innebär att det förmodligen kommer att dubblera försäkringskostnaden.

Var och en gör som de vill men jag vill bara informera om risken att få stå för kostnaderna själv om man använder bilen som nöjjesfordon och har TH´s försäkring.

 

Hej igen

 

Vår Special avdelning kommer erbjuda dig en ny försäkring inför din förfallodag nu den 1maj.

 

Med Vänliga Hälsningar 

Daniel Andersson 
Försäkringrådgivare Yrkestrafik 

 

 

From: Fredrik Lindblad [mailto:] 
Sent: den 15 mars 2017 12:40
To: box_TH-YTslingan (SE) <ytslingan@trygghansa.se>
Subject: SV: Kontaktformulär Privat

 

Hej

 

Ok då motsvarar inte den här försäkringen mitt nyttjande av fordonet.

Har ni någon annan försäkring att erbjuda?

 

Max 500 mil, inlåst i garage och bilen kommer inte att  användas som nyttofordon utan som jag skrev innan handlar det det om ren nöjeskörning både i Sverige och utomlands.

 

En fråga till, är det ok med dig att jag delar med mig av den här informationen till mina forumvänner som har liknande användning av bilen och har er veteranbilsförsäkring? vi vill ju inte att de åker omkring med en försäkring som inte gäller för det är inte bra för någon part.

 

Mvh Fredrik

 

Från: Daniel Andersson <> för ytslingan@trygghansa.se <ytslingan@trygghansa.se>
Skickat: den 15 mars 2017 12:18
Till: 

Ämne: RE: Kontaktformulär Privat

 

Lite söndags körning också annars har du tolkat det rätt. TÄNK på att bärgning inte ingår i din försäkring så utlands resor öven om det är till utställning är lite riskabelt då det kan kosta ofantliga summor.

 

Med Vänliga Hälsningar 

Daniel Andersson 
Försäkringrådgivare Yrkestrafik 

 

From: Fredrik Lindblad [mailto:
Sent: den 15 mars 2017 11:55
To: box_TH-YTslingan (SE) <
ytslingan@trygghansa.se>
Subject: SV: Kontaktformulär Privat

 

Hej Daniel

 

Min veteranbil är inte ett nyttofordon i den meningen utan ett nöjesfordon som jag vill kunna använda när jag känner för det och inte bara kunna åka på utställning.

Min V60 är mitt nyttofordon som jag åker till jobbet, affären m.m med.

 

Om jag tolkar dig rätt får jag inte använda min veteranbil, med er veteranbilsförsäkring, till något annat än att åka på veteranbilsträffar och militärhistoriska träffar. Stämmer det?

 

Mvh Fredrik

 

Från: Daniel Andersson > för ytslingan@trygghansa.se <ytslingan@trygghansa.se>
Skickat: den 15 mars 2017 11:44
Till: 

Ämne: RE: Kontaktformulär Privat

 

Tjena

 

Nä det är inte tillåtet att använda den som nyttofordon utan mer som utställnings hobbyfordon är denna försäkringen avsedd för.

 

Med Vänliga Hälsningar 

Daniel Andersson 
Försäkringrådgivare Yrkestrafik 

 

 

From: foretag [mailto:foretag@trygghansa.se
Sent: den 14 mars 2017 08:35
To: box_TH-YTslingan (SE) <
ytslingan@trygghansa.se>
Subject: FW: Kontaktformulär Privat

 

-----Original Message-----
From: 

Sent: 10-03-2017 08:47:26
To: 
privat@trygghansa.se
Subject: Kontaktformulär Privat

ärende[Ändra försäkring] MESSAGE[Hej Jag har idag en fordonsförsäkring hos er och är lite osäker på villkoren, jag har inte kvar det ni sände hem till mig och jag hittar dem inte på er sida.Nu till min fråga, jag vill kunna använda mitt veteranfordon för att kunna åka på tex semester i andra länder eller för ren nöjesåkning när jag så vill hemma i Sverige. Är det ok med villkoren i veteranfordonsförsäkringen?Reg nr. BTM096MvhFredrik Lund]

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev uppringd härromdagen och fick även ett mejl med offert förslag till ny försäkring hel försäkring a' 946:- helår  bad att få offert även för halv vilket de glömde mejla över men se bifogad försäkringsofferet inga undantag är angivivna även villkoren för gällade försäkring mejlades och inga undantag gällande nöjesåkning utland mm anges.

 

48395487181_Lätt lastbil.pdf48395487181_003695058_mOFFERT.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men villkoren du bifogar är generella och de skriver att du ska söka efter mer information på hemsidan eller kontakta dem för fullständiga villkor.

Jag är inte ute efter att övertyga någon utan vill bara att alla ska ta en egen funderare om vilken försäkring som är bäst för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...