Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Vred om staart nyckeln o det enda som hände var att värmefläktarna gick igång (naturligtvis kall luft..)

 

 I med motorvärmare (+ inb laddare)

 

Ny test i kväll, likadant, så ur med batteriet från April, lyste så gränt o Celec' laddarn blinkade grönt....

 

Är nog bara att vänta till's startmotorn tinar....

Den kommer starta :)

 

Ja blev nyfiken om min 13 skulle starta,legat på 15 minus ett par dagar(+att jag var tvungen ut och få syre

då jag barrikerat mig inne snart 4 dar)

Lite krig först för att låsa upp dörren,full choke och halva vägen på handgasen och nåra 2-3 sekunders

tryckningar på starten så hoppar den igång.

 

Sen skulle jag köra en sväng så grejjerna får röra på sig....nix den satt som fastfrusen i backen :mellow:

Men jag la i lågväxel/framaxeldriv och backade lite så släppte det.

Antar frusen handbroms eller fastfrusna däck då jag körde senast när det var milt.

 

Blir nog att plocka in batterierna om den ska stå så länge i kylan,tror man tjänar på det :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig ens tvivlat på att grejerna klarar kylan. Nu har jag nästan alltid värmaren i gång, men inte alltid.

Men jag har lite egna knep när det är kallt..

 

Vid start:

 

>> När jag startat och ska använda bilen låter jag den gå en stund INNAN jag slår igång ev.fläktar och värmare. Samma med belysningen, typ halvljus och offroadbelysning..låter maskin ladda en stund efter start, sen tänder jag.

 

 >> Vid winchningar eller andra lååånga tomgångskörningar i skog eller vid vägkant släcker jag oftast allt utom parkljuset, så man syns.

 

Innbillar mig att våra orginalgeneratorer i valpar / tgb laddar sämre med åren, och speciellt på tomgång. :angry:

 

Innan stopp:

 

>> Jag släcker / stänger alltid av allt vad elförbrukare heter några minuter innan jag stänger av maskin, för att få det sista laddet på batterierna.

 

>> Drar ALDRIG åt p-broms när den står parkad en längre tid, gäller alla fordon. Hellre lågväxel och ettan.

 

..och för drivknutsdamaskernas skull parkerar jag alltid framhjulen raka, inbillar mig att damaskerna inte spänner då. <_<

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gått runt i Linköping sedan nio. Nu trött i fötterna och har ockuperat soffan på bilglas firman som byter framrutan på wv transportern. Jeep hade sålt sin demo bil jag bokat för dagen :(

Nåja får bra sikt när solen ligger lågt nu å slipper den irriterande sprickan mitt i synfältet. Vad man skämmer bort den gamla bilen :) måste ju mästan fixa rost fläckarna nu också.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig ens tvivlat på att grejerna klarar kylan. Nu har jag nästan alltid värmaren i gång, men inte alltid.

Men jag har lite egna knep när det är kallt..

 

Vid start:

 

>> När jag startat och ska använda bilen låter jag den gå en stund INNAN jag slår igång ev.fläktar och värmare. Samma med belysningen, typ halvljus och offroadbelysning..låter maskin ladda en stund efter start, sen tänder jag.

 

 >> Vid winchningar eller andra lååånga tomgångskörningar i skog eller vid vägkant släcker jag oftast allt utom parkljuset, så man syns.

 

Innbillar mig att våra orginalgeneratorer i valpar / tgb laddar sämre med åren, och speciellt på tomgång. :angry:

 

Innan stopp:

 

>> Jag släcker / stänger alltid av allt vad elförbrukare heter några minuter innan jag stänger av maskin, för att få det sista laddet på batterierna.

 

>> Drar ALDRIG åt p-broms när den står parkad en längre tid, gäller alla fordon. Hellre lågväxel och ettan.

 

..och för drivknutsdamaskernas skull parkerar jag alltid framhjulen raka, inbillar mig att damaskerna inte spänner då. <_<

 

 

Jag brukar parkera på en granris bädd under varje hjul om den ska stå ett tag då fryser den inte fast lika lätt

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nejdå, körde i Lördags så det är nog bara självstarten som sitter fast, klickade inte i startrelät ens.

 

Nästan ny Btema så det borde ju funka  :rolleyes:

 

 

Haft batteriet inne, nån timme med motorvärmare o sen startade den så fint, var ju bara -5 nu...

 

Parkerat lite bättre åxå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bla

 

Vid start:

 

bla

 

Innan stopp:

 

bla

Man skulle ju ha haft en käck checklista, som piloter eller andra jämbördiga har :)

 

Och brytare i taket, ett absolut måste. Alla coola fordon har brytare i taket! :)

(Punkt 418 på BVns att-göra-lista tillförd :) )

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag gjort klart inför årjängs-besöket imorgon,hämtat postväxel,tankat mazdan o kollat oljan o reservhjul.

 

Dagen blev även väldigt  spännande när jag satt å drack mitt 11 kaffe....en utländsk trailerbil som kört

fel ger sig neröver den långa backen där jag bor :blink:

Det är inte första gången det kommer utländska lastbilar med dåliga däck som promt ska ner där,

 

Jag åker ner dit och naturligtvis står han spinner i uppförsbacken o blockerar hela vägen.

Ringer till min arbetsledare och beställer en hjullastare för grusning/bogsering  från fabriken där ja jobbar och det är ju dessutom där lastbilen ska lasta pappersmassan innan helgen.

Men under tiden kommer nåra sop-körare som lånar ut slirskydd som vi monterar på bakaxel,backen är nu grusad

men det går endast ta sig upp halva backen innan det börjar spinna igen :unsure:

Precis när vi ska prova bogsera ringer en annan chef från fabriken till min kompis i hjulastaren och

påtalar att han omedelbart ska sluta med att hjälpa till och åka tillbaka :((grisigt o lågt gjort,jävligt onödigt)

Jag ska utreda detta frampå varför.

Sop-åkarna ger sig även av då dom måste hinna med sitt uppdrag.

 

Chaffören gasar o provar men vi kommer bara upp för halva backen...

Efter 10 försök gör vi ett desperat försök till.....ja hämtar 13 bilen.

I med lågväxel,diff-låsen,stroppen kopplad....

Vi provar och börjar få upp bra fart då ja fått i 2an....

Det vrålar satan från både min 13 bil hans lastbil och även kedjorna

som rasslar å slår.....mao det står härliga till!!! :)

 

Jepp..KURWA!!KURWA!!.upp för backen kom vi  :wub: :wub: jag trodde inte det skulla va möjligt.

Polacken(talade engelska som tur va,men svor på polska) va evigt tacksam för hjälpen,han hade inget att

ge mig men jag sa det gör absolut inget :)

Detta var vinters första bärgning och säkert längsta inlägg :)

 

Jo just det jag fick även blåsa i ballongen och visa lappen

i en trafik kontroll i morse,polisen gillade inte mazdans

avgassystem men sa att det va ok om ja fixade det frampå,

det va hyggligt :) men jag byter nog hellre bil än mekar

avgassystem på gamla personbilar ^_^

 

Så här såg lastbilen ut,två axlad och trailersläp

semi-trailer-truck-7393958.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med bärgning :)

 

Tråkigt med chefen där bara....

 

Vilsna och avåkta Balt-lastbilar har man ju stött på några gånger.

En jäkel "halkade av kurvan" (fniss) i början av byn, eftersom han inte klarade en lång svag uppförsbacke med sina däck. Varpå han skulle backa tillbaka och halkade av. När bärgaren kom dit hade han ingen försäkring av något slag och ville betala med två liter brännvin/vodka istället.  :ph34r:

Det var en bonde som löste det åt honom i slutändan...

 

Lagomt kul när man är stressad på väg till jobbet och en trailer behöver åla över hela vägbanan för att ta sig rakt bak...

Undrar om han blev brydd när jag tog fart och körde om honom i "skogen" bredvid? :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med bärgning :)

 

Tråkigt med chefen där bara....

 

Vilsna och avåkta Balt-lastbilar har man ju stött på några gånger.

En jäkel "halkade av kurvan" (fniss) i början av byn, eftersom han inte klarade en lång svag uppförsbacke med sina däck. Varpå han skulle backa tillbaka och halkade av. När bärgaren kom dit hade han ingen försäkring av något slag och ville betala med två liter brännvin/vodka istället.  :ph34r:

Det var en bonde som löste det åt honom i slutändan...

 

Lagomt kul när man är stressad på väg till jobbet och en trailer behöver åla över hela vägbanan för att ta sig rakt bak...

Undrar om han blev brydd när jag tog fart och körde om honom i "skogen" bredvid? :)

 Aha tog du bandvagnen till jobbet?? :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...