Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Hm dags att sätta på skåpet på bilen igen, så det blir någon ordning. de senaste dagarna har min dotter nästan förvandlat det till sin lekstuga, plockat fram köksattiraljerna och sedan börjat bädda ner några nallar jag fick hämta tillsammans med sjukvårds väskan, då jag påpekat att det var ett sjuktransport skåp och inte kokskåp  ;)

Tur det står på sina stödben så, hon inte "än" kan klättra in och ut med grejor som hon vill.

I natt blir jag tvungen att underhålls ladda batterierna då hon använt belysning och kört med fläkten en massa timmar, bra att det blir kollat och jag kom på att de kanske behöver laddas lite igen i och för sej  :)

Har gått igenom ett berg å skogsparti som är under granskning att använda som framtida körområde, Och allt går ju men en hel del framtida ved objekt måste nog sågas ner eller köras bort så inte den fina skogen som skall bli timmer skadas. jag kan ju använda det till tändved om jag tar det nu, men aspen behöver inte många år på sej för att den skall bli lämplig till ved- får nog ta och kolla det mer innan det är dags att släppa på bilar där  :unsure: annars var det bra då marken är fast och det är mycket släta hällar i olika nivåer som passar sej för terrängbils övningskörning  ^_^

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var det på WVn några timmar i dag också. nu är jag/vi 100% säker på att vi fick ut all luft och den borde koppla ur ordentligt.

Men nej, så det blir att klyva växellåda och motor på den och kolla vad som felar innanför sprängkåpan, Känns nästan skönt att ge upp med kopplingen nu, när man har händer och armarna fulla av sår efter ha skrapat de i det trånga motorutrymmet flera gånger på samma ställen, för att sedan skölja dem med bromsvätska så de är smått inflammerade ja eller fulla av vätskande sår i alla fall.

Körde in Mazdan och kikade under den. det är en barnlek att byta lamell på den i jämförelse med vad jag pysslat med den senaste tiden. Knackade styggt på ram och sparklådor med en slagg hacka och hittade ingen rost som var något att bry sej om, så jag fixar nog den innan WVn så jag har något att åka i.

Alternativ lånar en Nissan King cab diesel där jag får betala skatt å försäkring under tiden jag har den.

 

Nu blir det att vila så jag orkar ta tag i någon av bilarna i morgon  :) Måste ju röja plats i verkstaden för att kunna hålla till där med WVn en längre tid utan att vara i vägen. Fy tusan vad bra det är med en bra hyresvärd och kompis som har möjlighet att låta en hålla på inomhus när det krisar med bilarna  B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har man lämnat blod igen då :)

 

Risken finns väl att det som en gång varit mitt kan komma att hamna i en Sundsvallare, men hellre det än tvärtom :wacko:

Något får man väl offra också :)

 

Förritiden stog fullständigt namn + pnr på blodpåsarna, en bekant fick en påse av en jobbarkompis blod....

Den senare vart lite konfunderad när han vidtalade honom med Nikodemus....

 

Dumt att det är brist på blodgivare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förritiden stog fullständigt namn + pnr på blodpåsarna, en bekant fick en påse av en jobbarkompis blod....

Den senare vart lite konfunderad när han vidtalade honom med Nikodemus....

Åfasen, snudd på buksvågrar då? :)

 

Är det inget fel på en tycker jag att det är var mans plikt att lämna blod!

Precis!

 

Det kan ni andra tänka på när ni fastnat under terrängbilen och foten brister likt en gammal vattenballong...

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att vi kollat igenom alternativa med fordon för mej, så kom vi på att snabbast och vettigast var att byta till vinterdäck och fixa lite små pill samt ställa på "lilla blå"

2014-02-12_08-17-42_925.jpg

Så i går körde jag in den i verkstaden och servade samt bytte däck och lite annat, den var meningen att bli grundämnet i en a traktor, då 3 st king cab diesel inköpts för att ha som reservdels bilar till den som redan rullar på gården, "och är till salu nu"  <_ samt bygga i ordning en till.>

Men de har bara blivit ståendes, och lilla blå var avställd men besiktigad till juni ut

 

Transportern tar nog några dagar att först ordna plats åt och sedan riva så jag får isär motor och låda å kan inspektera vad som felar vid kopplingen, och sedan köpa in eller laga det som behövs.

Mazdan hade jag inte fått papprena på än så där fick jag ringa och påminna de om att lägga dem på lådan, så skall jag stoppa i ny lamell och ställa på när jag fått ordning på den, den är nämligen också besiktigad men avställd.

Nåja jag är rullandes med laglig bil igen, och med flak samt 4x4 känns det helt ok :) 

Helt underbart att ha bra och snälla vänner som ställer upp när det krisar i hop sej med bil :wub: , För att bo på landet ca 2 mil till Söderköping dryga 4 mil till Norrköping och hela 5 mil till Linköping för att handla mat samt ha dottern 9 mil bort å bara ha 13 bilen att köra med vart lite handikappat :unsure:  

 

Får se vad jag hittar på för tok i dag  ^_^

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att ha 3st kingisar,blir lättsamt med reservdelar :wub: man slipper ju köpa allt.

Jag tror jag har ett mazda orginal special-verktyg till b2600(i orginalförpackning) i gömmorna.

Det är en konstig vinklad mejsel,kan va till förgasaren eller strålkastarna,

Finner ja den så får du den hasse :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtade min extra kaross från logen o kollade hur den ser ut på valpramen.. men ja vette fan. blir nog att köra tillbaka den till logen o hitta nått annat roligt att göra av ramen :)

 

1620633_419782484823518_342009509_n.jpg

Finns 2 optioner:

 

Dra ut karossen

 

Klämma ihop  chassit

 

bultaihop o kör!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så var man inne från lite bil el mek. 

Skumma fenomen dök upp på lilla blå. efter 3 timmars rivande under instrumentbrädan vid säkrings och andra kopplingsplintar, hittade jag två i stort sätt av ärgade kablar i två av sådana däringa långa kopplingsplintar med massor av kabel in igenom  :mellow:

Nåja när jag väl hittat dem så plockades skrot stiften ur, och de hade samma storlek som de små kabelskorna till högtalare mm, så nya löddes på och pillades in i plast hållarna, och nu funkar alla mätare å andra funktioner på låne king caben igen. får bjuda på det som tack för lånet  ;)

 

Jo det kan nog vara bra att ha reservdels bilar, synd att flaken går så illa åt på dem, hade varit en bra andra bil annars. får väl se vad denna drar milen och sedan vad Mazdan drar milen, och fundera på om jag skall sälja/byta göra någon annan konstig omkastning eller ha kvar Mazdan som 4x4 andra bil.Minst rost på den.

Transportern är lite onödigt stor i bland när jag skall ut själv på tur, jag fyller den bara med en massa bra att ha saker  :P som jag oftast inte använder ändå  :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu så..

 

 Duscha och byta om på jobbet, och ta helg.

 

  Eftersom varken jag eller micke har nån tjej nu, så blir det ingen Alla-hjärtans-dags-fest..

  Blir en liten impulsplan för kvällen istället..

 

  Vi ska lite snabbt kolla över våra tgbs, och ut i ledningsgatan där vi brukar köra :) . Så vi hoppas på mycket väta, obefintlig tjäle och goda hamburgare. Och inga haverier :lol:

 

 Återkommer inatt eller imorgonbitti hur det gått i äventyret. :wub:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hörde idag om en kyltekniker som heter värme (wärme?) i efternamn. :)

 

Han har väl jobbat med det i 10-20 år och folk tror fortfarande att han omöjligen kan ha hört något lustigt angående det...

 

Jobbarkompisen Kihl ansågs också opersonlig då han svarade i telefonen i Kil ställverk....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...