Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Uppenbarligen är det så!

 

Frågan är då, skall vi larma MPS och därmed förstöra en lång utförlig story här???

 

Jag röstar på att vänta!

 

Hahaha.

 

 Lugt och fint kamrater, men somnade sittandes vid datorn imorse haha..

 

Vi var iaf hemma vid 04 imorse.

 

  Det var bästa körningen på vääääldigt länge! Tyvärr inga bilder med lite filmklipp, men vet inte hur man lägge upp sånt på enklast sätt..har aldrig gjort sånt..

 

Åkte ut lite försenat, vid 19.30 efter att vi tankat, handlat och bara kollat över bilarna. Malde på längs det krokigaste alternativet av asfalterade vägar till platsen, ca tre mil.

 Direkt när vi kryssat in i skogen tömdes däcken till ca ett kg runt om, tror Micke körde sina Irok-däck på närmare halvkilot..

 

 Första hindret är ett ler/vattenhål, brukar vara mest löst brunvatten den här årstiden och bara lite halkig i botten. Vatten blev bara förnamnet.. :lol:

Micke körde först.. Kom ungefär en tredjedel av hindret, 10 meter..sedan satt hann fast. Vattnen steg en bit över strålkastarna och vattnet nådde bedalerna. När hann backat och kört fram ett par gånger stendog maskinen..men lät inte allvarligt. Gick lätt på startmotorn men tände inte, och testade bara en gång..

 

  Här kom Svana till undsättning :) .

Jag hängde på Biltemas gröna ryckstropp (har köpt bara för att se om den funkar), satte i mitt drag och hängde den på mitt reservhjul. Backade ut till mickes bil  i vattnet, och jag behövde inte nå samma vattendjup som han.

 

Micke har en skön stil med sin 11. Han åker alltid med baksätet nedfällt och takluckan upplåst / öppnad. Då kan han klättra ur från förardörren upp på taket, ned genom takluckan och krypa och öppna bakdörren innifrån.

 

 När jag backat mot hans bil, satt han där bak och väntade, sedan kopplade han fast ryckstroppen med iskallt vatten överallt, och sen drog jag upp han lugnt och fint på torr mark igen.

 

  Där kunde vi konstatera att luftfiltret faktiskt stoppat vattnet, och motorn endast dog pga kvävning.

Ett luftrör är uppenbarligen otätt under luftburken, och skall åtgärdas tills nästa körning..

 

   Vi plockade iaf bort det igensatta luftfiltret, och motorn starta på ett knapptryck utan minsta tvekan eller misständning :P

 

Vi konstaterar nu efteråt, att hade han haft mer gaspådrag och varvat genom vattnet, så hade kanske vattnet gått igenom filtret in i insuget och då hade det blivit mer jobb,

 

För en gångs skull hade vi lite tur.

  Men resten av natten blev att köra utan luftfilter för han, och vi undvek djupa vattensamlingar.

 

 Det blev en hel del sten och bergsklättringar, och vatten och bästa av allt..mossen!

  Den var helt vattensjuk nu. Min chans att åka omkring på den är att ha lite mer än gångfart så man hinner backa när man sjunker, och helst bakdiffarna i så det driver hela tiden.

 Mickes breda däck gör sig bra på detta underlag, nästan utan luft sjunker han sällan, men det blev ett par tre winchningar ändå.

  Riktigt kul var det.

 

  Avslutade offroadturen med lite mat och läsk i skogen, startade elverket med kompressorn som Micke har fast monterat i 11an, och fyllde upp däcken till ett par kilon igen, sedan hemfärd.

 

 Blev ett par mil motorväg hemmåt, var nästan ingen trafik så då kunde vi åka i vår takt typ 70km/h. Då sparade vi ganska mycket tid, för jag var så fruktansvärt trött!!

 

 Fördelen att åka ut såhär en fredagskväll är att OM något pajjar eller händer så har man hela helgen på sig att fixa hem bil / reparera.

  Nackdelen är dock att man är sjuuukt sliten efter en lång tung arbetsvecka..redan innan man kommer iväg hehe.

 

 Sorry för lång text. Men nu vet ni att vi är hemma, med hela bilar och trötta ögon. :wub:

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har efterdragit toppen och sjusterat ventiler samt rengjort kylsystemet på 11an, väntar nu på att få tillbaka kylaren från renovering det är satt dit ett effektivare cellpaket.Så nu borde alla överhättnings problem vara borta.Jag kan rekomendera byta glykol ganska ofta (typ vart 3e år) så slipper man problem med igensatta kylare.Det var ganska mycket kalkavlagringar i kylet,jag hadde även kopplat några slangar fel :P Kan säga att maskindiskmedel funkar bra att rengöra kylsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade tänkt ta mig en tgb tur i snön idag o filma o fota lite, men ett lätt duggregn :( och det faktum att snön på taket har åkt av och spärrar portarna för mig så jag inte ens får ut tgbn har fått mig på andra tankar.

 

har du ingen sambo som kan skyffla bort snön åt dig?;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du ingen sambo som kan skyffla bort snön åt dig? ;)

Är det det man ska ha dom till ? :)

Jag har legat på soffan med katten jag och sambon har varit ute i stallet och "hästat" i 1h.

Men det är dags för mig att gå ut och se om den gamla Valmet 565an vill gå idag igen (fick köra 2 gånger igår för att få bort blötsnön) så man kan komma in i lokalen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det det man ska ha dom till ? :)

Jag har legat på soffan med katten jag och sambon har varit ute i stallet och "hästat" i 1h.

Men det är dags för mig att gå ut och se om den gamla Valmet 565an vill gå idag igen (fick köra 2 gånger igår för att få bort blötsnön) så man kan komma in i lokalen.

Bild på valmeten? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man kan ju spela Allan hur mycket som helst.

Men försök fatta hur känslan är för våra landsmän, som fått ett enda intresse sedan barnsben, som i blod svett och tårar kämpat för något dom verkligen drömt om hela sina liv.

 Så står man där en dag och är bäst i världen!!!!

 

 Jag hade inte tackat nej att få uppleva den känslan iaf, och bli hyllad i (nästan) hela landet. :)  Vare sig det handlat om offroad eller skidor eller ishockey.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit inne på forumet en stund nu och ser en ny medlem! va kul :)

Men va, hur fasen har han hunnit med över tusen inlägg?!

 

Meen det var ju bara B2600 som bytt profilbild :)

 

Ungefär som när Svana bytte: "Vem f-n är det där?" :)

 

 

Jo man kan ju spela Allan hur mycket som helst.

Men försök fatta hur känslan är för våra landsmän, som fått ett enda intresse sedan barnsben, som i blod svett och tårar kämpat för något dom verkligen drömt om hela sina liv.

 Så står man där en dag och är bäst i världen!!!!

 

 Jag hade inte tackat nej att få uppleva den känslan iaf, och bli hyllad i (nästan) hela landet. :)  Vare sig det handlat om offroad eller skidor eller ishockey.

Jo, det är väl till att de är framgångsrika. Vad har de att falla tillbaka på när karriären är slut egentligen?

 

Klart att det är kul särskilt för dem och alla andra som bryr sig likväl :excl:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjort lite affärer med en polare idag,bytte in min m/42 attack cykel+ 2st tusingar mot en 965 aut med drag.

Är tvungen att ha större bil då jag ska rensa undan massa onödigt hemma.

Den behöver lite broms/olje/vätske service(stått i 5 år) och en besikting.

 

pizy.jpg

 

Men först tar vi en sväng i pappas nya volvo....

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kreativ dag här. uppe runt 06 med dottern, så vi hade god tid till att komma i till dagis, stannade och snabb handlade, körde till 912an, spanade funderade,

under tiden har jag förmedlat en affär på bogger superswamper 44-18,5 på sugga fälgar. pratade lite med kompisar och vi har bestämt att 912an får komma närmare Olerum, vad som händer med den när de som är inblandade är det vet man aldrig  :P

Byggt ett avgassystem på en WV transporter för att komma in i garaget själv, ja innan det fick jag köra ut en Volvo 245 "limo" eller mer känd som långtaxi.

Så in med Mazdan rivit ner allt runt och sedan lådorna och satt dit ny lamell.

Sen tog jag kväller jag skall ha ork att skruva tillbaka lådorna och göra Mazdan körklar i morgon, och kanske hinna med något mer.

Fick trevlig info angående Olerums fyra dagars i kväll också, mer om det i den tråden sen  <_>

Ja känns som  jag hunnit väldigt mycket  ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...