grimbart Postad 2 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 2 Augusti , 2017 Oj.. på min gamla topp fanns inga ventiltätningar alls så det hade jag inte reflekterat över. Jag tror att förbränningsrummen är frästa i befintligt gods.. Toppen är planad 0.7mm. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 3 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 3 Augusti , 2017 Bytt ut pinnskruvarna mot kortare.. Hade planerat att montera toppen idag men regnvädret gjorde att jag tappade lusten helt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 4 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2017 Efter dialogiserat o diskuterat katalognummer med skoterdelen så googlade jag runt o hittade ettansmopeder, där såldes komplett drevsatts för 195kr. (Nu är lokala småmotorfirmorna lite svåra o tass med, o jag räknar kallt med att nåt gåt sönder i demonteringen ändå ). Knivspindeln gick på 950kr där, o riskanalysen att man ska slå ut själva hållaren med lager också ger risk för merarbete. Är ju knöligt med grejjerna 9 mil bort, så jag åkte dit i dag med lite mer verktyg än sist. 13 hylsan på de 2 bultarna lossade snabbt startmotorn, 12 hylsan så släppte + kabeln. Hävde upp traktorn på sidan o dit med en planka som pallbock. Hade lite föraningar om fastrostade bultar o kom då på att ingen olja kom med... Ett litet knäpp o första bulten släppte, andra lika, o alla 4 gick trögt o torrt men gick att skruva ur Så nu är knivspindeln lossad, får väl göra lite mekförsök med pelarborrmaskin istf handhållen. Då erfarenhet verkar finnas här (som alltid), vart ska man sätta släggan först för att få isär det hela? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 4 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2017 Grejat med valpen. Skruvat fast insug och grenrör, termostat och generatorstag på nya toppen.. Tog bort den gamla topplockspackningen och skrapade rent.. Och då upptäckte jag något! Ett hål i 2ans kolv!! Alldeles i ytterkanten..jag körde ner en ståltråd 1.5cm men det tog stopp..Kompen på den cylindern låg på 8kg så det var inte så stor skillnad mot de andra som låg på 8.5...8.5...9.5.. Det går förmodligen bra att köra med den kolven..men frågan är vad som orsakat hålet? En trasig kolvring? Jag får ta och undersöka cylinderväggen om det syns några repor. Framöver skall det bli ett renoverat block i valpen men nu vill jag köra..Har haft bilen sen i våras och kört max 2km.. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2017 1,5 cm var ett långt hål! Det är ju busenkelt att krypa under tappa oljan lossa tråget hänga dit plastburk runt pumppickuppen så du slipper oljedroppar i ansiktet lossa vevlagret och om vändkanterna inte är för kraftiga plock upp kolven. Finns mycket vändkant ned med kolven i botten och gno av dem med honingstenar lossa alla kolvar hona färdigt byt kolvar som är skadade och dit med nya ringar. Här är lite google tips på orsaker.http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kolvar/kolvar.html Bland skadorna och orsaken ser man hur viktigt det är att ställa in motorn efter gången och inte efter fabriksmärkningar för det bränsle som fanns på forntiden. Fanns skador på toppackningen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
härje Postad 4 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2017 servat och gjort klar lastbilen för nerfärd till stockholm sitter och ringer till kollegerna o leter efter vart kärran är tappad önskar att man hadde semester en månad till Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 4 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2017 Eile.. det gick inte se några större skador på topplockspackningen men eventuellt kan det ha varit nån mindre skada på ett ställe. Hona cylindrar och byta kolv/kolvringar är väl inte så svårt. Men det går några tusen kronor till som jag inte har för tillfället så kan jag köra som den är så skruvar jag hellre ihop den så. Jag har tänkt att renovera ett annat block och byta motorn nästa år... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 4 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2017 Panel renovering. Bytt trasiga sidopaneler, och det innebär alla! Tyvärr har min Bygghandel inte oljehärdad Hålad masonite(perforerad board som är deras produkt). Valet stod mellan ej Hålad härdad och obehandlad Hålad. Hur många hål måste jag borra? 64/dm2 Valde obehandlad 😅och köpte impregneringsolja och vanlig stugfärg. Man kan använda lacknafta + kokt linolja och måla på. Kanske blir det en prov bit. Det kanske inte är någon större skillnad mellan fönsterbågar utomhus i väder och vind och paneler i cockpit i en C303. Isolering får nog vänta. Det är ingen större skillnad mellan inne och ute temperatur i en C303 och en Volvo från 2016! Det skiljer en grad på min temperatur under natten. Öppnar någon en dörr några gånger har man effektivt vädrat ut värmen. Kanske det fungerar bäst för att förhindra uppvärmning i starksol. I ett tält med dubbla väggar blir det bättre isolering. Någon form av uppvärmning och en bra sovsäck, eller tält när det passar kanske är ett bättre system ?? 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2017 Eile.. det gick inte se några större skador på topplockspackningen men eventuellt kan det ha varit nån mindre skada på ett ställe. Hona cylindrar och byta kolv/kolvringar är väl inte så svårt. Men det går några tusen kronor till som jag inte har för tillfället så kan jag köra som den är så skruvar jag hellre ihop den så. Jag har tänkt att renovera ett annat block och byta motorn nästa år... Några tusen kostar det inte men ringsats ligger väl på lite över 500:- Hur ser loppet ut finns repor även där , bild ? Synd att ev skada den nya toppen. Gno rent lite med vattenslipppapper eller ett 400 papper och plocka upp kolven en bit, ser allt ok ut bara dit med den igen behöver inte kosta något. Saknar du verktyg? Går nog bra att få ner den igen med några hjälpande fingrar eller några slangklämmor+tunnplåt. Skulle du ha friskt lopp och endast kolvskada så tror jag nog någon kan skänka dig en b18 kolv. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 4 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2017 Hittat ringar till 4 kolvar för under 500kr. Men jag behöver köpa honingssats.. kolvringstång och kolvringsklämmare..alltså 500spänn till typ. Och en kolv kostar 1200 spänn och uppåt.. Har någon en att skänka eller sälja billigt så är jag tacksam.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2017 Köp ringar av kvalité inte bara det billigaste hör med någon motorenoverare de brukar ha bra rabatter på delarna. Honingstenar går väl att låna eller köpa på biltema för 200:- ringkompressor är i princip bara slangklämma och plåt eller bara en klämma, finns bra tunna fina rostfria klämmor. Tycker du bör för att veta vad du åker med lossa vevlagret och trycka upp kolven en bit och se hur den ser ut, är den ok bara ned med den igen ev kan du även underifrån se ev skador när tråget är nere. Hur gick motorn tidigare, ventilerade mycket? Bjuder på en gammal bild: Snabbjobb: honing/ ringbyte vid packningsbyte på första dieseln jag åkte med i min notera slitaget den motorn hade gått väldigt lååångt och blev sen utbytt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 4 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2017 Lite skralt med stålar just nu... så helst vill jag vänta med kolvringar och sånt.. Motorn var lättstartad tidigare.. hyfsat jämn kompression... gick inte ställa ventilerna bra då de var slitna och vipparmsbryggan sned.. Högt oljetryck och det läckte ut här och var.. bytt massa packningar men då pressades oljan upp ur stickan.. senast den var igång pressa den ut vatten ur kylarens översvämningsslang. Har eventuellt en annan kolv imon.. verktyg borde jag kunna låna av en volvofantast här i byn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2017 "Högt oljetryck och det läckte ut här och var.. bytt massa packningar men då pressades oljan upp ur stickan.. senast den var igång pressa den ut vatten ur kylarens översvämningsslang." Då är nog hålet 1,5 cm djupt. Be volvo fantasten ta en titt innan du gör något mer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 4 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2017 Han var här och kollade förut.. trodde att hålet gick ner till första kolvringen bara.. hålet sitter ju rätt nära kanten. Oljetrycket tror jag beror på otäta ventiler i gamla toppen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 4 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2017 Högt oljetryck har man i en kanonfrisk motor alt. för hård/shimsad fjäder i överströmmarn Högt övertryck i vevhuset ( som du har) tyder på att motorn läcker igenom Bubbel och tryck i kylet brukar betyda kass topp-packning Otäta ventiler har inte någon som helst orsak till ovanstående. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 5 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2017 Vart läcker motorn igenom? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 5 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2017 Den läcker förbi kolvringarna. Det gör alla kolvmotorer. Ju mer kolvringarna slits, desto större kolvringsgap där förbränningsgaserna kommer ner i vevhuset. Har du bra kompression i cylindern trots hålet i kanten på kolven så hade jag nog inte tvekat att köra ett par hundra mil till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 5 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2017 Kompen låg mellan 8 och 9.5kg..på kall motor... jag vet inte vad det skall vara på en b18a motor? Jag vill ha ner trycket i vevhuset för det är störande att det läcker olja..Får jag ner trycket med nya kolvringar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 5 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2017 Ja oftast är nya ringar och horna lite lösningen på olje urtryckning ur vevhus ventilatinonen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 5 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2017 Kolla om hålet är igenom kolven, då har du förklaringen till vad övertrycket kommer ifrån. Är hålet igenom eller är det bara så att det påverkar ringarna? (ev går ett fusk att göras) Lite nyfiken på hur loppet och förbränningsrummet såg ut för den cylindern bild? Såg någon billig /ev renoverad motor på blocket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 5 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2017 Ska ut och undersöka saken om det inte blir ösregn.. var tvungen att greja med höns och hönsgård nu på morgonen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 5 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2017 Tappat ur oljan men fick avbryta pga världens regnväder..men nu skiner solen så på't igen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 5 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2017 Första kolvringen var i 3 bitar.. Trodde inte att vändkanten var så stor men nu sitter kolven fast med 3e ringen.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 5 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2017 Tryckt ner den och nu ska jag bara hitta slippapper också.. spännande.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 5 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2017 Grannen ska komma med honingsverktyg. Under tiden har jag plockat ur en kolv ur en annan motor.. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.