Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Efter dialogiserat o diskuterat katalognummer med skoterdelen så googlade jag runt o hittade ettansmopeder, där såldes komplett drevsatts för 195kr. (Nu är lokala småmotorfirmorna lite svåra o tass med, o jag räknar kallt med att nåt gåt sönder i demonteringen ändå  :angry: ).

 

Knivspindeln gick på 950kr där, o riskanalysen att man ska slå ut själva hållaren med lager också ger risk för merarbete.

 

Är ju knöligt med grejjerna 9 mil bort, så jag åkte dit i dag med lite mer verktyg än sist. 13 hylsan på de 2 bultarna lossade snabbt startmotorn, 12 hylsan så släppte + kabeln.

 

Hävde upp traktorn på sidan o dit med en planka som pallbock.

Hade lite föraningar om fastrostade bultar o kom då på att ingen olja kom med...  :unsure:

Ett litet knäpp o första bulten släppte, andra lika, o alla 4 gick trögt o torrt men gick att skruva ur  :wub:  :wub:

Så nu är knivspindeln lossad, får väl göra lite mekförsök med pelarborrmaskin istf handhållen.

 

Då erfarenhet verkar finnas här (som alltid), vart ska man sätta släggan först för att få isär det hela?

 

post-4978-0-93102700-1501856296.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejat med valpen. Skruvat fast insug och grenrör, termostat och generatorstag på nya toppen.. Tog bort den gamla topplockspackningen och skrapade rent.. Och då upptäckte jag något! Ett hål i 2ans kolv!! Alldeles i ytterkanten..jag körde ner en ståltråd 1.5cm men det tog stopp..Kompen på den cylindern låg på 8kg så det var inte så stor skillnad mot de andra som låg på 8.5...8.5...9.5.. Det går förmodligen bra att köra med den kolven..men frågan är vad som orsakat hålet? En trasig kolvring? Jag får ta och undersöka cylinderväggen om det syns några repor. Framöver skall det bli ett renoverat block i valpen men nu vill jag köra..Har haft bilen sen i våras och kört max 2km..

post-6460-0-15493400-1501857258_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1,5 cm var ett långt hål!  

 

Det är ju busenkelt att krypa under tappa oljan lossa tråget hänga dit plastburk runt pumppickuppen så du slipper oljedroppar i ansiktet lossa vevlagret och om vändkanterna inte är för kraftiga plock upp kolven. Finns mycket vändkant ned med kolven i botten och gno av dem med honingstenar lossa alla kolvar hona färdigt byt kolvar som är skadade och dit med nya ringar.

Här är lite google tips på orsaker.http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kolvar/kolvar.html

Bland skadorna och orsaken ser man hur viktigt det är att ställa in motorn efter gången och inte efter fabriksmärkningar för det bränsle som fanns på forntiden.

 

Fanns skador på toppackningen?  

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eile.. det gick inte se några större skador på topplockspackningen men eventuellt kan det ha varit nån mindre skada på ett ställe. Hona cylindrar och byta kolv/kolvringar är väl inte så svårt. Men det går några tusen kronor till som jag inte har för tillfället så kan jag köra som den är så skruvar jag hellre ihop den så. Jag har tänkt att renovera ett annat block och byta motorn nästa år...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Panel renovering.

Bytt trasiga sidopaneler, och det innebär alla!

Tyvärr har min Bygghandel inte oljehärdad Hålad masonite(perforerad board som är deras produkt). Valet stod mellan ej Hålad härdad och obehandlad Hålad. Hur många hål måste jag borra? 64/dm2

Valde obehandlad 😅och köpte impregneringsolja och vanlig stugfärg. Man kan använda lacknafta + kokt linolja och måla på. Kanske blir det en prov bit. Det kanske inte är någon större skillnad mellan fönsterbågar utomhus i väder och vind och paneler i cockpit i en C303.

 

Isolering får nog vänta. Det är ingen större skillnad mellan inne och ute temperatur i en C303 och en Volvo från 2016! Det skiljer en grad på min temperatur under natten. Öppnar någon en dörr några gånger har man effektivt vädrat ut värmen. Kanske det fungerar bäst för att förhindra uppvärmning i starksol. I ett tält med dubbla väggar blir det bättre isolering. Någon form av uppvärmning och en bra sovsäck, eller tält när det passar kanske är ett bättre system ??

post-10030-0-36632200-1501863221_thumb.jpg

post-10030-0-72420000-1501863326_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eile.. det gick inte se några större skador på topplockspackningen men eventuellt kan det ha varit nån mindre skada på ett ställe. Hona cylindrar och byta kolv/kolvringar är väl inte så svårt. Men det går några tusen kronor till som jag inte har för tillfället så kan jag köra som den är så skruvar jag hellre ihop den så. Jag har tänkt att renovera ett annat block och byta motorn nästa år...

Några tusen kostar det inte men ringsats ligger väl på lite över 500:- 

 

Hur ser loppet ut finns repor även där , bild ?   Synd att ev skada den nya toppen.  Gno rent lite med vattenslipppapper eller ett 400 papper och plocka upp kolven en bit, ser allt ok ut bara dit med den igen behöver inte kosta något. Saknar du verktyg?  Går nog bra att få ner den igen med några hjälpande fingrar eller några slangklämmor+tunnplåt.

Skulle du ha friskt lopp och endast kolvskada så tror jag nog någon kan skänka dig en b18 kolv.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp ringar av kvalité inte bara det billigaste hör med någon motorenoverare de brukar ha bra rabatter på delarna.  Honingstenar går väl att låna eller köpa på biltema för 200:-  ringkompressor är i princip bara slangklämma och plåt  eller bara en klämma, finns bra tunna fina rostfria klämmor. 

Tycker du bör för att veta vad du åker med lossa vevlagret och trycka upp kolven en bit och se hur den ser ut, är den ok bara ned med den igen ev kan du även underifrån se ev skador när tråget är nere.

 

Hur gick motorn tidigare, ventilerade mycket?

 

Kolvringskompressor-1.jpg4038_dsc01176_1.jpg

 

Bjuder på en gammal bild: Snabbjobb: honing/ ringbyte vid packningsbyte på första dieseln jag åkte med i min notera slitaget den motorn hade gått väldigt lååångt och blev sen utbytt  

 

post-5279-0-93098300-1501874496.jpg 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite skralt med stålar just nu... så helst vill jag vänta med kolvringar och sånt..

Motorn var lättstartad tidigare.. hyfsat jämn kompression... gick inte ställa ventilerna bra då de var slitna och vipparmsbryggan sned.. Högt oljetryck och det läckte ut här och var.. bytt massa packningar men då pressades oljan upp ur stickan.. senast den var igång pressa den ut vatten ur kylarens översvämningsslang.

Har eventuellt en annan kolv imon.. verktyg borde jag kunna låna av en volvofantast här i byn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Högt oljetryck och det läckte ut här och var.. bytt massa packningar men då pressades oljan upp ur stickan.. senast den var igång pressa den ut vatten ur kylarens översvämningsslang."

 

Då är nog hålet 1,5 cm djupt.

Be volvo fantasten ta en titt innan du gör något mer.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högt oljetryck har man i en kanonfrisk motor alt. för hård/shimsad fjäder i överströmmarn

Högt övertryck i vevhuset ( som du har) tyder på att motorn läcker igenom

Bubbel och tryck i kylet  brukar betyda  kass topp-packning

Otäta ventiler har inte någon som helst orsak till ovanstående.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den läcker förbi kolvringarna. Det gör alla kolvmotorer. Ju mer kolvringarna slits, desto större kolvringsgap där förbränningsgaserna kommer ner i vevhuset.

 

Har du bra kompression i cylindern trots hålet i kanten på kolven så hade jag nog inte tvekat att köra ett par hundra mil till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om hålet är igenom kolven, då har du förklaringen till vad övertrycket kommer ifrån. Är hålet igenom eller är det bara så att det påverkar ringarna?     (ev går ett fusk att göras)     Lite nyfiken på hur loppet och förbränningsrummet såg ut för den cylindern bild?

 

Såg någon billig /ev renoverad motor på blocket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...