Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Fick det orangea-kuvertet idag, tryggt på något vis att myndigheterna bifogar beräknad livslängd på en också, eller? :)

 

Kollade på SVTs Debatt om svensk veteranpolitik från igår, står i valet och kvalet om jag ska gå vidare med en anmälan till granskningsnämnden eller inte. Förra gången jag gjorde en sån anmälan var det ganska tydligt fel iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja öppnar aldrig dom oranga breven....har lagt dom på hög iaf :) .

Om ja lever efter 65 säljer jag min terrängbils-samling och lever gott iaf :)

 

Morgon började inge bra då min kaffebryggare strejkade,så jag fick handla en ny :angry:

Annars idag har jag akut mekat mazda pga av att den börja gå tungt och gnisslade.....inga belägg fram kvar haha :P

Sen skrek bandvagnen att den ville ut så de blev en sväng förbi Buea och sen en lite runda i skogen

 

Vad ska du anmäla till granskningsnämden Vinkon?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag positiv, även om jag helst hade varit ute och testat nya toppen i Volvo 945an nu..

 

 Den sitter på plats, allt rengjort och monterat utom kamremmen..

 

   Det visade sig att lilldrevet som sitter på vevaxeln till just kamdrivningen, pajjat. Det sitter en gjuten tand istället för en kil mot vevaxeln, och den var av..inte helt ovanligt dock.

 Tur att drevet fortfarande sitter fast med bulten och inte hade vridit sig ur läge innan vi upptäckte det nu.

   (Ventiler och kolvar krockar inte i dessa maskiner, men det hade varit en sur felsökning iaf.)

 

Imorgon mitt på dagen köper jag polarns drev från hans rallycrossbil, och då blire uppstart. :) 

 

 Längtar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror på nska modellen men 1 års karens på pensionen,....

 

Gjort en tj resa till Hudik inom 24h, åkte förbi CVI automotive parts för att handla lilla löjliga plåtklämman till choke höljet, skylt på dörren om att ev kunder hänvisas till hemsidan med 130kr i porto mm (för en 34kr plåtbit...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

531-toppen på plats i 945an ;-)

 

Äntligen.

Jag och polarn tog tag i toppbytet igårkväll och blev klara i förmiddags.
Med alla delar i ordning monterades grejerna utan problem och resultatet blev sjukt bra, inte ett enda läck, tyst och fin gång och ren o stilrent.

Maskinen fick en helt annan karaktär med 531 och vx3 kam. Mycket roligare att köra och drar nu säkert 2500 varv längre på övre registret.
  Dessutom känns hon pålitligare nu efter 42000 mil med gamla toppen.
Allt är nytt eller i nyskick i nya toppen och runt den, så nu ere bara att åka :-)

 

(det roligaste var kommentaren efteråt av polarn..

 

"Du Svana!! Det här är första gången jag har bytt en topp utan att behöva tvätta varken händerna eller nån motordel.." )

  

noga är jag med motortvätt på mina fordon. :P 

 

Lite bilder kommer här:

108514-7b12d1e83bcb2b5be36709421e5ad82e.
Toppbytet. Rengjort o klart för montering.

108514-e0964096ce92f2f6f521a72558202655.
Nya toppen. Portad av en polare och planad av mig.

108514-3a65e997eca0396b953d4a13c080da6a.
Visar att jobbet är mycket snyggt gjort, nogrannt och påkostat.

108514-eadc006da0d5eb2a572df5a03d8c46f1.
 

Monterad o klar. Kåpan lackades av en lokal billackerare och vän, körde en enkel och rejsig blanksvart. Passar bra.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åkte lite tgb :wub: .... och grejjat lite med den vrånga 965an men nu skiter ja det här :mellow:

nån som vill köpa en buckelfri/rostfri 965 så pm:a ,fina delar dessutom.

 

Ringde från jobbet... nån hade fått fel på sitt knä så det är

bara att dra iväg extra på grave-yard skiftet o tjäna en extra hacka,

eller...Plikten framför allt ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar mig just en välförtjänt vilopaus från borrandet med hilti genom 2x50 cm betong och tegel väggar, borrar 4 hål 2 37mm och 2 45mm. Borrar för en grov strömmatning och en rejäl tryckluftmatning då kompressorn kommer stå 2 rum bort från verkstaden. Är bra mör i armarna nu då jag ska borra hålen vid taket också så man har allt ovanför huvet när man borrar. Ser ut som fan i lokalen nu med sladdar och saker överallt får ta några kort sen när dagen är slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bild från dagens "kaos" en tröst är att jag börjar se slutet på allt jobb med lokalen :)

 

eljobb%20lokal%202014-03-23%20007.JPG

 

 

Krånglade länge o väl med att försöka få till skenan över lyften mellan lyftpelarna genom att försöka stå på stegar och vingla och mäta in vart det skulle kapas och dras kablar. Insåg tillslut att jag hade en "grön byggställning på hjul i närheten :huh:  och tänka sig vad mycket lättare det gick när man fick tgb taket som golv att gå på mellan lyftpelarna  :D

 

eljobb%20lokal%202014-03-23%20018.JPG

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rot och skrot dag. 

Började dagen med att åka till syrran i Linköping och plundra allt av pvc kopplingar balofixer mm som de rivit ur sin i mina ögon fina källare, när de rustade den, halvt flak med grejor, så bar det i väg och jag hämtade upp en bakaxel till en bandvagn åt en forums medlem/komis. 

Väl där var jag tvungen att rota igenom lite och köpte på mej först en tub med formatex 2.

Så fick jag span på en typ halv dragstång, pratade lite mer och vi rotade fram en till halv dragstång, dock 2 med samma koppling i ena ändan, men en adapter hylsa, allternativt kapa svetsa borra fixa i hop de två så har jag en 4 meters, eller spara dem som de är och ha en ledad 4 meters, med öglor i vardera ända. jag får se hur jag gör de var bra att ha i alla fall tyckte jag.

Sen gjorde jag dagens stora fynd.

2014-03-24_19-39-37_828.jpg

Nu blev jag nyfiken

2014-03-24_19-39-52_70.jpg

När jag öppnade vart jag så där löjligt glad över något jag egentligen inte behöver

2014-03-24_19-40-31_140.jpg

Men den skall inte hamna i verkstaden utan få pryda en hylla här hemma, och i instruktionerna fanns intressanta tabeller på hur man räknar ut exakt ur mycket glykol eller rödsprit man skall blanda i både för att ta upp köld graderna på kylvattnet och ner

2014-03-24_19-41-07_725.jpg

Fint och prydligt i sin låda sen 1952

2014-03-24_19-41-23_154.jpg

Väl upp plockat såg det mer ut som något man kunde tänka sej hitta hemma hos en väl ordnad hippie

2014-03-24_19-45-21_81.jpg

Men den blir fin på hyllan och lyckan var total  :wub:

Sen har jag rotat bland axlar diffar och annat jag gömt undan, Det börjar bli lite, nästan så jag kände att jag är nog fan manisk i mitt samlande av bra att ha saker, Inte bra att jag fick tillgång till en lada när jag hyrde torpet  :P inte stor men fullt tillräcklig tydligen  ;)

Jag får nog börja sälja ut lite och inte bara köpa på mej mer  :( det måste ju finnas en gräns för hur många kopplingsvajrar och annat jag själv kan köra sönder på de mil jag åker om året   :unsure:

 

Nåja en bra dag med sol hela tiden, i morgon blir det att kravla under transportern och försöka få upp motor och lådan på plats igen och skruva tillbaka allt, växellådan med ny kopplingssats sitter då på nu  B) så då blir det nog inte mycket gjort på kvällen  :mellow:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det anlände ett vidunder till fabriken igår för att göra ett monsterlyft :wacko:

En rejäl mobilkran,den har 4-5 lastbilar med sig som kör kringutrustning

som stödben,motvikter o sånt då den annars blir för bred.

Vikterna ni ser på plattformen bakom bommen väger 5 ton st

 

y52b.jpg

 

0bxk.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick nästan i hop transportern i dag, sjukt trångt på vissa ställen, och jobbigt att ligga under och skruva, jag skall börja ta med någon slags kudde när jag ligger under bilar på det viset, man blir ju sjukt trött i nacken efter ett tag när man ligger och försöker se vad man gör. 

Visst jag vet att det finns fina liggvagnar med ställbart nackstöd, men de är dyra och man måste palla upp bilen så högt för att kunna använda dem, har ju haft en trappstege för att komma upp så jag når ner i motorutrymmet, så det blir lite av moment 22 när man inte har lyft och kan hissa bilen i lämplig höjd för varje moment.

Nåja bara att krypa in och skruva fast drivaxeln på höger sida kvar av krypandet hoppas jag sen kan jag nog ta resten på knä brevid och klängandes på trappstegen  :)

Han med att fixa lite med ett par diffklumpar innan jag gav upp för kvällen så lite TGB skruva vart det i alla fall  :D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hopp så var det dags igen, lite blåsigt och jag är utan ström  ;)

Pannlampa på och lite smått nöjd över att jag eldat i kväll så jag har varmt ett bra tag om det skulle hålla i sej.

45 liter vatten i dunk och gasol köket fixar kaffet och maten om det inte är fixat tills i morgon.

 

Slår igen nu så datorn har kräm kvar i morgon, bara å hoppas masten har bra batterier så även internet funkar,

God natt  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många ton e den på?

 

var ju ingen liten grej heller när man lyfte (järnvägs?)bron över sunne för några år sen..

Det ryktades om ca 110 ton

Ja pratade med en av operatörerna men frågade bara om det var drift på alla axlarna,då

de påminner om de gamla sovjetiska mobila plattformarna för kryssnings robotar :D

 

Den som utförde lyftet av järnvägsbron var en fackverks kran med linor,den kom i typ 3-4 delar tror jag.

Kanske en av Europas största....ja den var inte liten :wacko:

Här syns den i sundet

 

IMG_8585.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpt ett kraftuttag som verkar vara i bra skick till nya Valpen (Tant Grön). Nu fattas bara balken för vinkelväxellådan, sedan montering. OK, kanske behövs litet översyn och utbyte av vissa saker men det är ju bara kul. 

 

post-5373-0-95830100-1395840152_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

legat på fjället och plockat ner hydralslangen till ena drivmotorn på pistmaskin i fint väder måste va första gången :) fick svar på 30an från verdal norge skrotad för 8 år sen tillhört i5 östersund :( tur att man har läst svanas historia annars har man gått på en redi blåsning ^_^ så kollar ni på ett oreggat fordon kolla med jeanette så ni slipper gå på en blåsning som dom säger på antikrundan är den billig är den inte äkta :Dpost-6313-0-29255300-1395861851_thumb.jpg fin utsikt  på fjället

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick höra om läget hemma i verkligheten, inget särskilt som händer/har hänt som vanligt.

 

Förutom en sak som har gjort mig lite smått upprörd;

Det var att SCA snitslat upp för en basväg rakt igenom tomten för våran jaktstuga, mitt emellan stugan och vedboden.

Skördaren hade redan hunnit igenom och fick backa ut samma väg, mycket snö där så inga egentliga skador av det.

Men hade skotaren hunnit dit och börjat köra fullstora lass...oj oj.....  :(

 

Känns smått osannolikt att SCA eller deras underentreprenörer ska ha varit så pass inkompetenta att de gör en sådan våldsam miss egentligen.

Damen farsan pratade med kunde till och med se missen på sin dator medans de samtalade.

Jag mfl misstänker att de gjort en chansning eftersom marken runtom är mest sur-myr.

 

Hade det blivit rättsligt av detta så hade markägaren som avverkade (inte SCA) åkt på det...

 

Ren och skär bonnröta att farbror hade turen att se detta.

Nu blir det nog att smälla upp hinder så att detta inte sker i framtiden och så att snöskoterförare inte heller lockas till samma frestelse...

 

 

Vad ska du anmäla till granskningsnämden Vinkon?

SVT:s program "Debatt" om svensk veteranpolitik från 20:e Mars, funderar jag på, dock inte bestämt mig än.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...