Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

 Provat att ligga i fosterställning på vänstersidan om det blir för besvärligt??

 Har själv lidit av detta aber men mindre fet mat och reducering av vikt hjälpte.

 En fd sambo ,vet jag hade ett opererat bråck.

 Utan mag-mun bör man inte vistas upp o ner för länge iaf...

Har nog inga kilo att förlora och maten är det jag som står för. 

 

Vänster sida är bäst, tror magsäcken lutar lite åt hjärtat.  Operationer på magmunsbråck görs knappt längre eftersom de drar med sig div komplikationer men i England går det att få ett litet halsband med magner inopererat så det stramar om och stänger magsäcken priset för operationen ligger på 80.000kr får väl byta bort c202 till ett litet magnethalsband.

 

Inget mer upp och ner för mig även horisontalt är svårt, ev har all träning av skadade diskar orsakat bråket, har en hälsobänk som man spänner fast fötterna och sen hänger upp och ner och tränar ryggen och skadade diskar eller är man sin egen kiropraktor och drar isär ryggskott klämvärk mm.  - helt underbar för ryggen men som sagt rena döden för magen. Hälsobänken den svenska proffs modellen stor och tung  ligger på över 10 lapp ny,  men nu hämtpris 2000:-  eller bästa bud.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är man valpägare igen,och ni har sett den tidigare :)

Det samma person jag köpte donator Suzukin av som har denna.

Dock står denna 7-8km hemmifrån men ägarn bor i Örebrotrakten

så det kan ta nån vecka innan affären är avslutad och jag får projektet

 

Godiset med denna är att den har hydralisk plog,verkar vara rejäla grejjer.

 

Den är risig o ja..bilderna tog jag maj 2015 så den har knappast blivit bättre.

 

Kända fel är rost,dåliga bromsar och bränsleproblem

Planen är väl att iaf försöka få den körbar och kunna testa plogsystemet :)

 

post-6465-0-02116100-1477253394.jpgpost-6465-0-37030500-1477253462.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mötte en bil som fick kast på ett biltransportsläp, som sedan drog i mitt vajer räcket och tappade bilen från släpet... Jag gillade mitträcket just då...:0

 

Vajerräcke är helt ok enligt min mening. Men jag vänder mig kraftfullt mot 2-1 vägarna med vajer.

 

Vi är mitt i sockerbetskampanjen här nere och Sveriges enda kvarvarande sockerbruk ligger en mil bort. De tar emot c:a 18.000 ton betor per dygn, (ungefär 600 fordonståg). Vägarna är nedlusade med betestransporter dygnet runt och det är kilometerköer på 2-1 vägarna som är enda sättet att bl a komma till E6 och E22. Måste vara idioter på trafikverket som bara kör skrivbord som beslutar om sådant här. En mil till Gårdstånga tar normalt 6-7 minuter men kan ta en halvtimme i oktober/november!

 

Låter jag arg? Helt rätt... :huh: :huh: :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började ett "projekt" på jobbet så nu har jag lite att göra nästa vecka.

Byte av automatlåda på en stor pjäs till bil.

Både motor och låda måste ur innan det går att dela på motor och växellåda  :huh:

Gjorde nått liknande för några år sedan då jag skruvade med en V10 TDI Touareg. 

Får se hur det går den här gången :)

 

DSC_1474.jpg

En imponerade maskin/växellåda 1,5 lastpallar lång och rätt så hög och bred :) Ska bli kul att provköra när det är klart och se om det funkar som det ska.....

DSC_1485.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyyvärr kommer jag aldrig mer imponeras av VW / Audi mer.. dem har förstört allas förtroenden..iaf om man sitter med grabbarna i bilverkstäders fikarum och hör deras storys.

Det dröjer inte länge innan både privatpersoner och försäkringsbolag skrotar Touregs och liknande dyrmodeller, bara för en simpel topp packning som gått.

 Många av VWs bilar är billigare att byta motor i, än att byta delar.. för maskinen måste ändå lyftas ur.

  Det är ett lurendrejeri att bygga så dålig kvalitet, att det krävs två motorbyten i samma bil inom 19 tusen mil anser jag!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En imponerade maskin/växellåda 1,5 lastpallar lång och rätt så hög och bred :) Ska bli kul att provköra när det är klart och se om det funkar som det ska.....

DSC_1485.jpg

Wtf....undrar vilken "Main battle tank" dom tog den spisen ifrån?? :)

Hur många hk ger den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wtf....undrar vilken "Main battle tank" dom tog den spisen ifrån?? :)

Hur många hk ger den?

Ska tydligen vara 650Hk i denna pjäsen men den är lite "justerad" och vad vridmomentet är vet jag inte men det "räcker nog till" kanske därför som automaten börjat slira mellan några av växlarna och jag är satt att byta automatlådan...

För övrigt har den gått 25k mil också så nått ska väll gå sönder förr eller senare. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyyvärr kommer jag aldrig mer imponeras av VW / Audi mer.. dem har förstört allas förtroenden..iaf om man sitter med grabbarna i bilverkstäders fikarum och hör deras storys.

Det dröjer inte länge innan både privatpersoner och försäkringsbolag skrotar Touregs och liknande dyrmodeller, bara för en simpel topp packning som gått.

 Många av VWs bilar är billigare att byta motor i, än att byta delar.. för maskinen måste ändå lyftas ur.

  Det är ett lurendrejeri att bygga så dålig kvalitet, att det krävs två motorbyten i samma bil inom 19 tusen mil anser jag!!

Vissa maskiner är bedrövliga det håller jag med om, men andra är riktigt bra.

Sen är det så att många verkstäder täljer guld med kniv och byter mer än gärna allt och mycket istället för att laga.

För det går att laga motorerna fortfarande (oftast). Sen  att det görs konstruktioner med kamkedjor som inte håller måttet är ju bedrövligt för där är det svårt att kringgå problemet (även om kedjor blivit omgjord så är dom fortfarande som ett "snöre". 

 

En bild på ett "snöre" och vad som händer om det går för långt....

DSC_0949.jpg

Verkstaden som kollade på jobbet här ovan räknade direkt på en ny topp 26000:- sen div material och jobb runt det. tror slutnotan var runt 50000:- Vilket är skrämmande med tanke på att det är krokiga ventiler (ungefär som smågodis när man köper dom ;) ), toppackning,bultar lite annat småkrafs och en kamaxelkedjesats och sen en bunt timmars jobb. Även med en timdebitering på 1000+m eller vad större firmor tar så är ju motorn igång för under 25k men så räknar dom inte.  

 

Sen är det inte bara vw och audi bilarna som har problem.

Även andra märken lider av möjligheten att med datorer att räkna på att göra saker så klena som det bara går utan att det ska gå sönder för fort....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa maskiner är bedrövliga det håller jag med om, men andra är riktigt bra.

Sen är det så att många verkstäder täljer guld med kniv och byter mer än gärna allt och mycket istället för att laga.

För det går att laga motorerna fortfarande (oftast). Sen  att det görs konstruktioner med kamkedjor som inte håller måttet är ju bedrövligt för där är det svårt att kringgå problemet (även om kedjor blivit omgjord så är dom fortfarande som ett "snöre". 

 

En bild på ett "snöre" och vad som händer om det går för långt....

DSC_0949.jpg

Verkstaden som kollade på jobbet här ovan räknade direkt på en ny topp 26000:- sen div material och jobb runt det. tror slutnotan var runt 50000:- Vilket är skrämmande med tanke på att det är krokiga ventiler (ungefär som smågodis när man köper dom ;) ), toppackning,bultar lite annat småkrafs och en kamaxelkedjesats och sen en bunt timmars jobb. Även med en timdebitering på 1000+m eller vad större firmor tar så är ju motorn igång för under 25k men så räknar dom inte.  

 

Sen är det inte bara vw och audi bilarna som har problem.

Även andra märken lider av möjligheten att med datorer att räkna på att göra saker så klena som det bara går utan att det ska gå sönder för fort....

Är det inte en skada från full rusning innan hydralspännare sträckt upp?

 

ang priser och dyra utbytes delar, slirande automater bytte man för lameller i och drog de inte alls åt något håll bytte man band betydligt billigare än att skrota hela lådor.  Vad går utbytes lådan på till bilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej skadan har uppkommit av att kedjan blir längre tills inte sträckaren räcker till och det kuggar över.

Därför som kedjan har hunnit äta sig genom några av plåtvecken (droppsmörnings funktion) i motorgaveln innan den tillslut blev så lång att den kuggade över på ena kamaxeln och några ventiler fick smaka kolv :)

 

Växellådan från demonteringen kostade för övrigt 40K. Nu är ju bilen rätt extrem Q7 V12 tdi, Keramiska bromsar, så det kostar ju extra mot "normala" bilar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket sträcker sig kedjan?

 

Har en micra 1.4L med kamkedjeskramel och lysande m-lampa, har varit så sen vi handlade den för 8-9 år sen och nu har den skramlat ytterligare 10 tusen mil har inte tyckt det vara lönt att riva, dock lugnar den sig något när den är genomvarm, de brukar brista vid ca 20K  får se om den klarar den gränsen  :)

 

Indenor motorn i c202,  nu när den plockades ihop jämförde jag kedjorna på de 2 andra motorer en med okända mil dock troligen under 20K  och den nuvarnade samt första motorn xd2s  första motorn vet jag hade över 48K på mätaren när den lyftes i och rullade nog inte mer än 3-4 tusen innan den bytte plast för den kraftigare.  Såg faktisk ingen skillnad på kedjorna, nu var det rätt kraftiga doningar och en diesel har inte så höga lyft och styva fjädrar och sen är det bara pumpen som belastar, en märklig sak är vevaxeln har möjlighet för en 3 radig kedja. Kedjespänningen är inget plasttjofs utan en ett hjul med excenterfäste man grovjusterar och en hydralisk spännare som stegar ut förspänningen och sen håller läget låst när tryck saknas.

 

Tycker det är skandal om tyskbilarna har så dålig konstruktion, får väl vara glad att man bara provat Audi en gång och det var rätt dyrbara mil och tråkigt mek, att åka på att riva av hela fronten för ett enkelt kamremsbyte är att krångla till det.   :huh:  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan polare har en fin ny VW buss.. minms imte motorkoden på den.. diesel iaf..den drar 2,5  liter olja på 100 mil.. den har varit på tre stora v.a.g verkstäder runt i Sthlm..ingen hittar fel på den.
"Den ska väl vara så" är svaret..
Och så snackar man om att dagens miljö är så viktig.

 

 (redigerat.. det var inte 2 liter den drog, det blev 2,5 liter när märkesverkstäderna mätte noggrant !!!! )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kört Mb 220cdi 2003 ett par månader...utan tvekan kommer jag snart byta tillbaks till nån Vw/Audi med 1.9/2.0 Tdi motorn,gillar dom motorerna skarpt:)

 

Åkte passat tdi i 2.5 år,hade gått 34000 mil

när ja sålde den,felet va dock att karossen börja bli jisten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan polare har en fin ny VW buss.. minms imte motorkoden på den.. diesel iaf..den drar 2 liter olja på 100 mil.. den har varit på tre stora v.a.g verkstäder runt i Sthlm..ingen hittar fel på den.

"Den ska väl vara så" är svaret..

Och så snackar man om att dagens miljö är så viktig.

Ja det är märkligt att moderna motorer tillåts dra olja och ibland brukar det kallas "normalt" om den drar 1L/100mil

Skulle någon av mina motorer (och då har jag en som gått 49000mil och övriga är alla över 26000 mil) i mina bilar börja dra 2L eller mer om året (bortsett från tgbn ;) ) så är det ju nått fel :) som ska lagas. 

Problemet på dom moderna bilarna är att kolvringarna sätter igen sig, i alla fall på bensinmotorerna. kanske även börjar bli nått liknande på dieslarna.

 

Fick se detta erbjudande idag och det kanske hör ihop lite med problemen just med kolvringar som sätter igen sig ;)

 

DSC_1495.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan polare har en fin ny VW buss.. minms imte motorkoden på den.. diesel iaf..den drar 2 liter olja på 100 mil.. den har varit på tre stora v.a.g verkstäder runt i Sthlm..ingen hittar fel på den.

"Den ska väl vara så" är svaret..

Och så snackar man om att dagens miljö är så viktig.

post-7230-0-62213500-1477523650_thumb.jpg

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Longlife oljor" och därmed längre service intervaller gör säkert någon glad...men det är inte kul att kika i motorer med "koks" i tråg / block skrymslen och vid oljeringarna..sedan i kombination med mindre lagerytor mm så finns det inte mycket marginaler kvar..

Håller med finns nog många anledningar till att undvika longlife och syntetoljor mm. Hellre något som blandar sig lätt och åker ut med förbränningen än något som kletar sig kvar.    Hade en Audi som hade ett otroligt oljetryck mätaren ut och knackande innan den var riktigt varm, rätt säker på att tidigare ägare kört efter longlife rekommendationer vilket kan fungera om man åker långa sträckor, men 3-4 tusen mil kall stadskörning per oljebyte då blir det nog en del kondens klet.

 

Ang otäta skrapringar skulle det inte gå att experimentera vevhus trycket och olja utan så brett sae tal? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja köper man "lyxbil" från audi/vw får man usla motorer...... det enda lyxiga med dem är att man måste vara miljonär för att ha råd å byta motorer.... läste i Teknikens värld för ett par år seden om en gubbe som var inne på sin tredje (!) motor på en diesel-audi som var nästan ny.

 

En vän till mig hade en SEAT minibuss-variant med 2 liters WV diesel, och motorn rasade precis lagom tills att den var utanför garanti, det kostade honom en rejäl slant å laga, den hade inte gått mer än 9000 mil.... han köpte sedan en Passat (!?!) så han får väl snart byta motor igen...  :)

 

 

 

VW är däremot överlägset bäst på marknadsföring och med massiv tv-reklam så kan man hålla på i många ytterligare år utan att ta ansvar för bristerna.

 

VW är även bäst på att smyga in reklam i redaktionell text, det uslaste biltest jag läst var i nån mindre biltidning som hade ett bil-test där man skulle utse årets bästa "crossover". I testat tävlade en Passat mot en Skoda och en Audi. Undrar vad VW hade mutat dem med för att de valde just dessa modeller? 

 

En annan grej som jag noterar varje höst är att vanliga tidningar har en nyhet varje år i september: "VW går förbi Volvo i Sverige". Det är en nyhet som kommer direkt från VW PR-avdelning till tidningarna som trycker upp den varje år.

 

Att VW är större än Volvo i Augusti varje år beror på att Volvo har semesterstängt i juli och inte levererar så många bilar i augusti.

 

Här har vi samma "bluff-nyhet" från hösten de senaste åren. Nästa höst får vi läsa den igen... 

 

 

2016:

http://www.pressreader.com/sweden/vi-bil%C3%A4gare/20160920/281629599728542

 

2015:

http://www.di.se/pressreleaser/2015/9/1/volkswagen-etta-i-sverige/

 

2014

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20130902/vw-passat-knuffar-ner-v70-fran-kungatronen

 

2013:

http://www.sydsvenskan.se/2013-09-02/passat-storre-an-v70

 

2012:

http://www.expressen.se/motor/tronskifte---nu-ar-vw-storre-an-volvo/

 

2011

http://www.tjanstebilsfakta.se/vw-storst-i-sverige-passat-narmar-sig-volvo-v70

 

2010

http://teknikensvarld.se/volkswagen-storre-an-volvo-tronskifte-i-biltoppen-126569/

 

2008

http://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/vw-storre-an-volvo-6697948

 

 

 

 

"Hellre Ford än VW på våran gård"  :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyskarna är nog rätt patriotiska till sina märken och livslängden på deras bilpark är lägre än i Sverige, då kan man producera fram lösningar som håller kortare tid,  köpare som gärna skruvar mätare finns ju i grannländerna så avsättning finns ju för fordon som passerat garantitiden.

 

Ang crossover och Volvos märkliga säljtaktik så förstår jag den inte, vill man prova eller titta på en Dacia Stepway så får man bara se den utvändigt ej prova eller ens provsitta trots att de har de upp parkerade utan för bilhallarna, fick svaret att vi inte har dem som demobilar, så vill man provåka är det bara blocket som gäller.

 

Är ute efter en liten bil som går in i garaget men ändå inte är Micra låg att krypa in i. Tyvärr är Hyndan för stor för garaget och skotta snö från bil på morgonen när ungar och fru ska köras till skola och jobb är inte lockande.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med finns nog många anledningar till att undvika longlife och syntetoljor mm. Hellre något som blandar sig lätt och åker ut med förbränningen än något som kletar sig kvar.    Hade en Audi som hade ett otroligt oljetryck mätaren ut och knackande innan den var riktigt varm, rätt säker på att tidigare ägare kört efter longlife rekommendationer vilket kan fungera om man åker långa sträckor, men 3-4 tusen mil kall stadskörning per oljebyte då blir det nog en del kondens klet.

 

Ang otäta skrapringar skulle det inte gå att experimentera vevhus trycket och olja utan så brett sae tal? 

Svårt att fota då det mest blänker, men problemet är att skrapringarna är felkonstruerade så att dom är för smala och sätter igen sig med brända oljerester. ibland har skrapringen varit helt tät och ibland är det bara små hål kvar av det spår som ska leda bort oljan från cylindern när kolven går ner.

 

DSC_0935.jpg

 

Först så bytte vi både kolvar och vevstakar för att dom var omgjorda med större skrapringsspår och även kraftigare kolvbult.

Men nu finns det kolvringssatser så vi kan byta bara kolvringarna (sparar in ca 20k på jobbet) där skrapringen är omgjord till att bestå av 3 delar som man sätter ihop (2 skrapringar och en fjäder mellan). Det ser då bra ut och såvitt vi kan se verkar det funka bra. 

 

Och sen är det ju som sagt inte allas motorer och körsätt som funkar fullt ut med longlife oljan. Dock så är det enligt min erfarenhet och vår kundkrets ännu bara problem med bensinbilarna, dieslarna har inte samma problem med att oljan "koksar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...