Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Onödigt tillkrånglat: Always Hot system  dvs minusstyrt system.

 

post-5279-0-29085000-1479930649_thumb.jpg

post-5279-0-58863100-1479930674_thumb.jpg

 

 

 Nu på sen eftermiddag fick jag för mig att ordna till så dimljusen gick automatiskt på heljusen samt att de i övriga lägen spärras så inte sbp kan gnälla på funktionen.   Borde ju var lätt löst eller...   Eftersom allt till santafe ligger på nätet så gick jag ju in på deras elschema, studerade det onödigt tillkrånglade schemat där två hela sidor berör hur dimljusen kopplas på, såg direkt att man borde kunna skifta /ingången utgången från själva spaken så dim ljusens knappens matning hamnar på heljusttillslaget.

 

Rev ut de som behövdes och upptäckte att inget från schemat stämmde tydligen någon nyare årsmodelleller annat landversion.

Så bort med kontakten istället och se vad som matade den bara 6 -7 kablar! för att få den att slå till.  Kopplade ny matning med på slag från heljusbelysningen funkade som tänkt men när man stängde ner allt så tändes åter dimljusen lätt att glömma om man lämnar bilen :(

 

Det hör ju tillsaken att hela systemet är matat hela tiden med + och sen bryts det hela på minus sidan och för att hindra backström ligger en hel del dioder lite varstans i systemet.  Så nu jordmatades dimljusen relä bakvägen genom övriga lampor.

 

Tröttnade tillsist att sitta i mörkret med ficklampa i munnen och koppla kablar så bort med framljuset och vad upptäcker man, jo att någon tidigare när den utryckningsutrustades också gett upp och tjuvat både minus och plus tillslag vid lyktan, spårade kablarna och de var dragna ända in där gamla bortkopplade div relän hägnde,  så det fick bli inkoppling av ett av reläna som fick lite bakvänt ge  30/87 minus puls till dimljusknappen.

 

Resultatet: dimljus knapp skalbelyser väljer man den intryckt blir funktionen att heljuset även tänder dimljuset och då även kvitterar detta med indikering i dimljusknappen. Glöms belysning stängs allt av när nyckeln dras ur låset eftersom relät då bryter bort minus.

 

.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej 

Lite tomt hemma, men jag skall snart i väg och fixa till det. behöver dock 4-5 dagar off så jag slipper stressa och kan besiktiga mm innan jag åker hemåt igen.

Tror dock bilen får stå kvar i skogarna tills jag kan ta tåget upp och köra hem den.

 

Kör på latsidan med jobbet, så mycket jag kan, i dag tog jag ett sov mitt på dagen i 1,5 timmar  :)

Visst jobbade in det nu på kvällen, och skall ut mellan 21 och 01 för att övervaka plockning och lastning av ca 4800 kycklingar.

 

I morse vart det lite stressigt så jag väntade inte tills imman på framrutan släppte, torkade med glas trasa men den var tillbaka lika snabbt, så jag rullande på i typ 20 kmh med Liten till dagis,

Att det är förbjudet att pilla på telefonen när man kör bil, ja det är vettigt, men att ha en 5 åring som vill ha uppmärksamhet borde vara det med.

Tur det bara är åker brevid vägen, för jag smög efter de vita linjerna i väg kanten, det var nästan det ända jag såg, så pockade Liten på uppmärksamhet så jag tittade på henne i 2 sekunder, och då svängde vägen men inte jag :D  

Så ut på ett plöje, ja jag fick ju stopp innan framhjulen var mer än ute på plöjet, 

Nu var jag glad att jag åkte jeep 

I med låg växel och styra upp så var vi på vägen igen. 

Det gick så sakta och fint att inte ens Liten blev rädd, utan hon tyckte bara att vi hade en bra bil och påpekade att det var tur det inte var så blött och slirigt på plöjet  :lol:

 

Så lite otur igen, 

Jag skulle ju ha tag i 16 tums fälgar till bilen, en kille uppe i Stockholm, som jobbade på en däckfirma som låg på Södermalm, påstod att han hade och priset var rätt. så jag körde typ 20 mil upp och hämtade dem, Frågade extra om de verkligen passade då det var en Cheva symbol fälg centrum,

Ja det var inga problem, Nåja väl hemma så sa Kenny som skulle lägga på däck på dem senare att han inte trodde de passade, ja saken blev liggande och nu när jeepen går var det dags för vinterhjul.

Anade att Kenny hade rätt så jag provade montera bara en fälg innan jag klickade på köp på däck, som tur var, För Fälgarna passade naturligtvis ju inte,  :huh:

En väldans tur att jag inte hunnit släpa med dem till Värmland eller Norge för att hämta däcken som skulle på.

Nåja det vart att leta andra däck, och 15 tum så jag får kränga av sommar däcken som sitter på fälgarna för tillfället, och skaffa andra fälgar till sommaren åt de däcken.

De 16 tummare jag har i Norge får jag jaga andra fälgar till  ;)

 

Nu lite slappa igen innan det är dags för skift 2 i dag 

Fridens folks 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Eile, svåra att hitta begagnade kanske

Nåja, tur att man har många vänner med offroad bilar,

Så fick jag 4 fälgar med däck levererad till Motala från en offroad vän 10 mil bort 

2016-11-24 09.19.36.jpg

Möjligen lite grovmönstrade för landsvägs körning, men säkert bra i skogen

2016-11-24 09.19.36.jpg

Det var mest fälgarna jag var ute efter så däcken kanske hamnar i bra att ha högen, den har ju minskat lite 

 

 

Jag har även beställt nya däck 4 pneus BFGoodrich All Terrain T/A KO2 RWL 32x11.5 R15 113R 

 

bfgoodrich-all-terrain-png-f-f-l800-sk4.

 

Men jagar vidare efter 16 tums fälgar till däcken i Norge.

 

Har haft utslaktning nu, och det tar på en, Den där Ammoniaken som finns i höns skiten tar hårt på både ögon och andningen,

Röda ögon som rinner å svider i dagar efteråt, 

Ja på lördags kvällen släppte det, men i kväll/natt har vi lastat ur nästa hall, och den skall städas i morgon, så det blir några dygn till med svidande ögon, 

Möjligt att de skaffar andnings skydd som klara av det framöver, men då har jag förhoppningsvis slutat med detta tokeriet.

 

Ja för katten jag hade tydligen satt fast den slang som ansluter oljan från växellådan till kylaren dåligt, Naturligtvis den som sitter gömd under servot och ovanför undre kylarslang vid kylaren. går inte komma åt under i från och man måste skruva bort stötfångaren och resten av fronten så man kan få fram kylarna lite och komma åt, 2 plast klips som inte huggit tag ordentligt och de släppte på Lördags kvällen, så jag kom precis hem. 

Fick lämna bilen uppe på grusplanen utanför jobbets verkstad, och ta det i dag när det var ljust, 

Runt nollan och skaplig blåst gjorde det hela lite små tråkigt att fixa, liten var inte överlycklig att behöva tillbringa dagen där i stället för en planerad skogs tur. 

Jag hade ingen som kunde dra mej i skydd heller så det vart grusplans mek,

2016-11-27 11.12.02.jpg

Lagomt med plats

2016-11-27 11.12.16.jpg

Där var boven som tömde ur över 5 liter olja för mej

2016-11-27 11.12.48.jpg

Ja ni ser så mysigt vi hade det.

Men nu är den ordentligt på plats och jag behöver nog få en eller 2 liter olja till så nivån ligger där den skall,

Så om jag hällt i 3 liter vid motor bytena, samt nu 5,5 liter och sedan fyller i 2 liter till, ja då borde nästan all olja vara bytt i lådan, tror det går 11 liter i den. 

Man får de det positiva i det hela.  Och jag fick ju faktiskt en vän att komma ut med olja åt mej i dag, annars hade det inte gått så bra.

 

Nä nu är det dags för sängen , skall ju ut till Ammoniak hallen och jobba där i ett antal timmar, om några timmar :)

 

Fridens folks 

 

 

2016-11-24 09.19.14.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tömt lådan på olja så passa på och lossa tråget och byt eller åtminstone skölj filtret.

 

Din bil har ju 5x114,3  et 25    bland det vanligaste mönstren och om du klarar dig med något mindre centrumhål tex från bilar som håller 67 mm istället för som dina angivna 71 mm och väljer du något högre et så finns det mängder som passar nästan alla asiatiska suvar mm.

Det har varit riktigt mycket annonser på jkpg län på suv fälgar i 16 även en del 17 och 18 tum med ditt bultmönster tror många bytt upp sig från 16 till 17 tum osv.  

 

Prova ett sök på *114,3*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökt boka besiktningstid till brandbilshyndan på nätet men efter 4 försök där jag bara fick meddelande att den ej behövdes besiktiga och med hänvisning att istället göra det i ordinarie period så åkte jag istället förbi hallen och nämnde att deras sida var märklig och vad jag förstod skulle körförbud istället gälla från och med idag. 

 

Såklart körde de in den direkt, så nu rullar 5000:-bilen ett år till.  :)

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse... handla inte upp finansen till M6an nu! ;)

Ser fram emot när jag får åka med :)

Nä det är lugnt. Nu är det klart, 

Körde upp onsdags kväll,

Plockade ner Huvudbroms cylindern och renoverade den samt återmonterade på torsdagen, samt luftade systemet,

Lite provkörning på Fredagen och avklarande av vad som ingår i köpet Och gjorde klart allt kring det.

:)

Sedan köra hem för jobb nu under helgen. Med Jeepen då, M 6an får stå kvar i skogarna till i vår, så jag kan krypa runt den och justera ut bromsbackar och köra till Sunne för besiktning.

 

Hade tyvärr inte tid för varken besök hos dej eller grannen din denna tur, Ja det kom ju snö.  och blev lite halt,  jag ville hem i skaplig tid, så jag lade tiden på att köra lite lugnt hem i stället.

 

Några bilder tog jag naturligtvis  :D

2016-12-02 11.31.25.jpg

2016-12-02 11.32.20.jpg

2016-12-02 11.32.46.jpg

2016-12-02 11.33.01.jpg

 

Å japp nu höll jeepen i hop förbi Motala på hemvägen, Grymt bra grepp i nya däcken både på snö och is.

2016-11-30 12.46.52.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får vi väl säga grattis till förvärvet då Hasse :wub:  :wub:  :wub:

Attans va skoj du kommer ha i det där multi-monstret.

En amerikanks M1 hjälm,flak-väst och ett M16a1 gevär skulle pryda den fint :)

 

Starta en tråd och lägg upp en film när du varvar upp den :wub:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart o lämnat en msb tgb40 i wallhamn för vidare transport till Kongo

 

Lång dag med att efter 2 h lastbilsfärd lossade kompressorn på 124 krokbilen och all olja spruta ur

 

5 h väntan och 2 h skruvandes efter vägen så satt den återmonterad med nya packningar

 

En 9h arbetsdag blev till slut arbetsdag mellan 04-22

 

Men jag han ner med tgb innan hamnen stängde

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig dag i skogen med sju bilar. Om vi summerar trevligt sällskap, god hamburgare, kul körning, lite plåtskador, trött winch och behov av fördelningslåda. Jimmy - hoppas någon har en låda till dig.

 

Det kan vara djupare än man tror! :)

 

post-6050-0-34565300-1480866300_thumb.jpg

 

Det lyser i skogen.

 

post-6050-0-81587000-1480866327_thumb.jpg

 

Inte helt ovanlig syn denna kväll :)

 

post-6050-0-54101500-1480866343_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(kommentar till bild ovan: Kolla Mickes 11-bil med bakwinchen som även jag har. När han drar Emils tgb13 i myren, reser sig Mickes framhjul från marken. Snacka om dragkraft!!)

 

Tack Tjingen och ni andra som var med till en oförglömlig dag och natt Många bilder och filmer som inte är iordning än, men många bilder som håller hög kalender standard iaf, tack vare (snart blivande tgb-vännen)  Anders och hans polare Kalle, som monterade actionkameror både här och där (ja.. jag upptäckte en kamera när jag pissat färdigt precis framför den.)

 Vi var 13 personer och 7st tgb 11/13. Nytt rekord! Ni som följt äventyren i ledningsgatan vet att det började 2010 med bara mig och Micke..

  -Kanske en växande trend nu här i Södertörns gänget?? :P:D

 

Fasäserna då? j

 Ja, förutom 8 brända korvar som glömdes på grillen... så rasade en 11:a bils fördelningslåda, min vacuumklocka till bakdiffen, och 11-bilen på bilden i ovan blev plåtskadad i fronten efter tjocka isen i "stockhålet".. tråkigt men "nybörjarmisstag" kostar så ibland. 

 Occh det roligaste. Micke tappar ett orginalframhjul på 50-sträckan på vägen hem, när "Tjingen" åkt åt annat håll.

 Vi som kör framför Micke hörde på komradion:"HA HA HA VAD HÄNDER??" och Emil som ligger bakom han svarar "DU TAPPAR ETT HJUL!!

Micke tittar då ut och ser framhjulets hjulmuttrar rulla på asfalten.. han stannar, och det var nog på sista metern!!

   Bromstrumman står nu ETT PAR millimeter från att halka ur fälgen haha.

 

Boende i villan som vi stannade precis utanför, lär fortfarande fundera vad som hände, när vi stannar alla med varningsljus och arbetsbelysningar på och skrattar och fotar och letar hjulmuttrar (alla hittades utom 2st).

 Sedan muttermaskin i full fart, och sedan körde vi vidare som om inget hade hänt.

 

Det är såna här körningar och kul händelser som ger minnen resten av livet!

 En väldigt trevlig körning blev det. Tack alla.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder.

 

Förklaringen är troligen, att när Micke bytte till orginalhjulen och vi skulle köra hemåt, hade hans hjul legat i snön och vi har kört i vatten och det var -9 grader kallt.. troligen har isen släppt mellan bromstrumma och fälg när han "värmde på bromsbackarna" med vänsterfoten på grusvägen, och bara nån kilometer senare skruvar muttrarna ur sig när glappet uppstår. :lol: :lol: :lol:

post-6002-0-58161800-1480882825_thumb.jpg

post-6002-0-09678400-1480882903_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart att "köra" torp promenaden i söndags, 

Hade sådan tur att vi mötte markägaren till lika ägaren av ett av torpen som är utmärkt, och han hade fina slingor i skogen för att köra ut ved och vindfällen på, de fick vi åka, 

Fick prova vinschen och dra loss en stubbe som satt dumt till,

.

Gran Cherokee som någon skrev om denna bild  :D

2016-12-04 13.55.20.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt. Sitter och tänker tillbaks på mina och Mickes äventyr.. varsin gammal rostig Valp 3314 vid 2007 ungefär.

2010 köpte vi varsin tgb.. och nu 2016 närmar vi oss hela 10st bekanta med Tgb:s inom 5 mil, bilar i olika skick och stuk.

Så himla skoj gäng.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa haha.. det där minns jag som igår.

Mickes bil gick ju genom isen.. bilen slutade ladda oxå.. och winchen orkade knappt pga strömbrist.

Upp kom vi.. och med elkylarfläkt som knappt snurrade.. gick stackars B30in varm också några gånger.

Det slutade med en stressig hemfärd utan lysen och bra fartvind i kylaren haha.

Tur det var en kall natt iaf.

Roligt minne Jimpa.

 

Just det.. din bil var inte med alls.. du hade kylarläck redan hemma på parkeringen vid uppstartet har jag för mig.

Som inte var ett kylarläck sen.. enkel läckande slang tror jag? :-D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis, misstänkte att det var kylaren som gått men det var nog bara en slang ja!

Den gång jag var med och badade i surhålet, fick jag vatten i fördelaren som brände fast rotor och fördelarlock 500m hemifrån.

Då fick v70`n agera bärgningsbil!

 

Det är alltid nått som händer när vi varit ute. Det värsta var väl när ni fick dra hem Mickes valp med låsta hjul. Det var ju inte helt ljudlöst på asfalten ;-P

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det.. du var ju med då haha.

Hans bakaxelpinjong skar på asfalten.. det var mörkt och kallt.

Micke körde sin tgb då.. och hans polare Mackan körde valpen.

Vi hade fulkört och vi visste att markägaren kände till oss.. och vi ville bara bort och hem till mekladan.

Jag och du Jimpa vi hade kommit en bit och väntade på dem andra. Vi hörde på komradion att dem verkade bogsera.. och vi hörde från vägkanten över skogen två tjutande däck mot asfalten.

Det var alltså Micke med tgb:n som släpade Mackan i Valpen.. med låsta bakhjul.. det ylade över hela Nynäshamn hahaha.

Minns att vägen lutar där.. väldoserade kurvor.. och Micke släpade upp i 60km/h och valpen var på väg ner i bredsladd i dikena. Haha jag minns Mackan i komradion "MICKE MICKE JAG KOMMER DÖÖÖÖ" hahaha.

 

Galet roligt.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...