Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Jag pratade med museichefen, och han tyckte det var lite synd att ert besök inte föranmälts så att dom kunde lagt in lite info om det i kalendern på hemsidan.

Men nästa år kanske vi kan få en gemensam tur dit vid något av deras evenemang ^_^

Small bra gjorde det iaf när stridsvagn S och Centurion var ute.

Trevligt ljud var det också, både i den ryska bärgningsbandvagnen och den amerikanska M-113  :excl:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-6558-0-78210700-1473056798_thumb.jpeg

 

Gårdagen bjöd på ett besök i Maritiman i Gbg:s hamn.

Jagaren Småland och ubåten Nordkaparen är höjdpunkterna. Finns även en monitor, brandbåt och ett par nyare patrullbåtar samt lite andra grejor.

 

Ubåten är riktigt trång och klaustrofobisk, stackars de män som suttit i djupet i liknande farkoster och väntat på sjunkbomber.... något mer skrämmande är svårt att tänka sig. Man kanske har sett för många ubåtsfilmer men aldrig att jag skulle tjänstgöra på en ubåt :-)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I lumpen som u-båtsmek fick vi besöka gamla skorvarna.. bla Nordkaparen.

Det har ju hänt en del genom åren kan man säga.. moderna skeppen är inga direkta konstigheter..man märker ju inte djupet och lär sig att inte tänka för mycket och skapa önödig oro.. men jag vet inte om jag frivilligt skulle färdats i dessa gamla stålrören faktiskt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har man alla hästar hemma. 

 

Tog ett ryck och plockade ihop det resterande på bilen som nu stått på pallbockar på garageinfarten hela sommaren, den slog igång på första kompslaget, men lite luft i systemet gjorde att det blev lite pumpande och något tjuvstopp innan all luft var borta, inget kamkedje skrammel vilket man alltid är orolig för med oljehydralisk spännare som inte går att sätt på noll så den börjar på nytt att spänna kedjan som monteringsläget egentligen är för dessa för då måste insprutstiderna justeras om.  För att pumptiderna ska stämma måste både mekanisk och den hydraliska spännare sitta exakt i samma läge den var tidigare dvs med kompensation till kedjan förslitning.

post-5279-0-60864200-1473106591_thumb.jpg

post-5279-0-66201300-1473106339_thumb.jpg

 

Kam och lyftare plockades från en rejält upprostad xd3te motor som stått ute på en ladgårdsbacke i över 10 år med tråget fullt med vatten men lyftare och kam hade klarat sig.  

post-5279-0-41426600-1473106944_thumb.jpg

 

Stötstänger och vippbrygga med härdad vippor :)  togs från Hansens märkliga pajeoro diesel som vissade sig vara en xdp motor dvs 2,5 liters  mahindra/ford (indenor) dessa xdp var betydligt mer begränsade i effekuttag än sina franska indenor syskon därför fick kammen från den motorn bli bra att ha i nödfall/hyllvärmare men vipparmsbryggan var lite annorlunda så den fick testas.

 

 

Lät den gå en halvtimme till den var genom varm inga missjud inga läckor inget kylvattenbubblande allt helt perfekt.  

 

Tog nyligen en provrunda och vridet är tillbaks med råge denna gång tror aldrig motorn gått bättre, vad jag  konstaterat nu när den var riven är att den tidigare har varit renoverad innan jag hissade i den i bilen för 16 år sen och några mindre missar har tidigare mekaniker gjort.  

 

Spelar ingen roll vilken växel man åker på och minsta tryck på gasen och turbon börjar mata på vridet är verkligen imponerande och garanterat är alla hästar tillbaks under kåpan. 

Kommer aldrig mer åka till besiktningen och ha glömt att sätta dit styrpskruven som blockerar för full gaspådrag/pumpmatning, full pumpmatning på denna turbo motor innebär övervarvning till ventilerna flyter.   Vilket var troligaste orsaken till raset.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland undrar man om bilprovarna skulle passa bättre på ett segelmakeri istället, för motorer verkar dem sällan ha varken kunskap eller intresse av.

Jag kan inte fatta hur man ens kan komma på tanken att fullvarva dieselmaskiner.

Vem bestämde att det ska gå till så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det heltokigt och dieslar som har den typ av pump som min, har en vaccumklocka ser till att vid normal körning är något avlastad i tryck men när turbon varvar upp så blockeras den avlasningen , så varvning utan belastning är som en ond cirkel den bara ökar på hela tiden.

 

Dagens diesel är ju ändå inte som förr när man lätt kunde lämna ett svart moln efter sig. När man kollade att en pump gav tillräckligt trökade man rejält på gasen vid belastning och då skulle det svartröka vilket nästan är omöjligt idag.

 

Röktesterna var ändå helt meningslösa tror ingen med nedslag åkte hem och justerade om mängden, kunskap till detta var det få som hade men att åka tillbaks till besiktningen och tankat 50% fotogen vilket gav vitrök som sen slog ut besiktningens röktest var det nog fler som gjorde.

 

 

post-5279-0-47382800-1473145255_thumb.jpg

 

Får ta med en lyftare vid nästa besiktning som skräckexempel på vad som händer om man varvar så inte lyftarna hinner med att följa kammens rörelse tillbaks utan istället blir bankande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är ju varannat år besiktning och själv övervarvningen hände för något år sen efter det hade jag ett knackande och skulle såklart direkt rivet motorn och åkt upp med delarna men bilen behövdes ju för båtförflyttning så jag lät det bero tills förra året då den började gå ojämmt när kammen börjat gå ner, däremot har jag besiktningslappen med deras rökmätning kvar.

 

Själva kostnaden för delar blev ju inte så mycket eftersom två skrotmotorer köptes för totalt 1500:-  men innan dess var jag var på väg att ta hem en ny kam från tyskland och priserna på dessa ovanliga kammar ligger på mer än 10000:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick göra nått tgb relaterat idag, det blåste rejält i natt och en björk som vi planerat att ta ner i vinter skulle tydligen ner nu redan. Den föll i hästhagen men det gick bra med dom 2 hästar vi hade i hagen. Dock skulle den lilla envisas med att stå under stammen och klia ryggen så det blev att ta tgbn och dra ner trädet från "stubben" så att det inte blev en platt häst :)

 

DSC_1409.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ledig i dag. och skall bara jobba totalt 8 timmar i helgen, Jour på hemma plan = skruvar tid för mej, "hoppas jag

 

Håller på att mjuka upp mej lite med stretch mm. fick den tokiga iden om att vi skall "vända på ett gärde i går, och harvade således på tvärsen så vändtegen hamnar på ny plats, det hoppar och ruskar en del när man gör det och 22 hektar är inte gjort på någon timme.

 

Nåja i dag skall jag åka och skruva ner en garage port, samt inspektera resten av garaget, en älde dam 70 + har fått för sej att bygga nytt garage, och skall riva det gamla själv  :ph34r:

Nåja det trevliga är att det kom som moduler en gång i tiden, 120 cm x höjden och egentligen är det inget större fel på det, förutom att det hade platt tak.

varför de inte vara byter tak vet jag inte, men det ser väldigt lätt ut att plocka ner det och flytta på. varje sektion är bara spikade med 3 st spik i varandra, samt 2 st ner i ramen, så en tiger såg där spiken sitter så får man loss sektionen på 120 cm x höjden, jag började med att tinga takbjälkarna, några riktigt grova plank på hög kant. 

Men så insåg jag ju att tusan det är inte svårt att riva och flytta på det, så nu i dag skall jag kolla om det är lika lätt som jag trott, då tar jag hela garaget förutom de gamla bräderna i taket. 

Kollade om jag kunde få sätta upp det bakom "bryggeriet" och det var ok. 

 

Så går allt vägen plockar jag ner sektionerna nästa vecka och hon tar hand om Jennifer under tiden, 

 

Ja i dag bara porten då och naturligtvis snor jag med dörren om jag skall ha hela garaget, sedan hem och greja med 13on och möjligen skruva av de sista 5 bultarna till toppen på den elbrunna LR så jag kan flytta över toppen till den LR med enbart trasig topp på.

 

Så vad prioritera i helgen skruva fart på LR dieseln eller pilla på förgasarna, möjligt båda, förgasarna kan jag ju ta vid köksbordet på kvällen

 

fridens folks 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så vart det kväller i dag med. 

Han med en hel del.

När jag demonterat porten så frågade jag hur hon skulle få av och ner det platta trä taket täckt av ca 1,5 cm tjock tjär papp. 

Hon hade inte en aning och skulle leja in någon

 

Så jag erbjöd mej snällt att plocka ner det, och gick lös med tigersågen. 

När det väl var av så hade jag grejat så jag fick riva resten också, 

Taket med tjärpappen körde hon till miljöstationen och resten började jag fint att plocka isär, som sagt 3 spik mellan sektionerna och 2 i en bräda på betong golvet. ja så hörn brädor då. Med 2 spikar i varje planka. de ödslade turligt nog för min del inte på spiken

 

Jag han med att ta av två av takstolarna samt hela bakre väggen, dörren och porten samt köra hem det i dag. sedan var jag tvungen att jaga in höns som ville vara ute i fin vädret och locka till mej hästen med morötter så jag fick tag i den och kunde stalla den.

 

Garaget ett myresjöhus, mäter 4,2 meter x 7,2 meter eller så var det 8,4 meter och har en höjd på väggar till takstolarna på 2,2 meter invändigt

Tänkte ställa det på leka stenar, samt lägga på ett lite lutande plåttak, som lutar åt ett håll då behöver jag inte bygga så hemsk stora nya takstolar, då jag inte vill ha platt tak igen, så en höjd inne på ca 2,3 m får duga. 

Om jag lämnar ena gaveln helt öppen så jag kan få in lite större fordon eller sätter dit dörr och porten igen och är nöjd med att få in jeepen och andra vanliga bilar mm Det visar sej 

 

Det kom ju lite plötsligt, och markägaren är inte hemma i helgen, så jag kollad med han genom telefonen och har fått preliminär beslut på att sätta upp det där den nu "dödade" ledningsgatan går bakom bryggeriet, vilket skulle passa mej som handsken  :)

 

Lite foton tog jag naturligtvis 

 

Porten av

2016-09-09 13.44.07.jpg

2016-09-09 18.46.08.jpg

2016-09-09 13.44.17.jpg

2016-09-09 13.44.28.jpg

2016-09-09 18.46.18.jpg

2016-09-09 18.46.33.jpg

 

Så det flöt på bra och jag får nog ner resten och kan köra hem det i morgon,

Det tog en del tid att kapa sönder taket med den över dimensionerade pappen på. de hade lagt 4-5 lager vilket gjorde nästan 2 cm på de värsta ställena. så att försöka få bort den och bryta bort brädorna hel vara bara att glömma, 

 

Men som jag sa höja lite i en ända och lägga en till takstol där samt läkta lite för att skruva plåten i så blir det nog bra 

Ja bättre än blå hallen och inga väggar i alla fall, om det så bara blir grus golv  :D

 

Fridens folks

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara till lägga att takstolarna som dels håller bygget stabilt, var bara fäst med 2 små spikar i varje ända, så jag fick vara försiktig när jag bände bort de sista tak brädorna mellan varje balk annars lossnade balken och det började bli vinkligt.

 

Spik bläck och vinklar till takstolarna där de fäster mot väggen, samt skruva allt, så man kan plocka ner det vettigt och det sitter i hop ordentligt kommer inskaffas till uppsättningen. 

 

Lite bra är att panelen är ok runt om och behöver bara oljas in,  och det är bygt så att panel bitarna överlappar varandra fast man delat på sektionerna. riktigt klurigt gjort,  

Så lite ny papp på väggarna sen går det snart att isolera det hela bra också, och sätta typ osb board på väggarna inne

Kan med små medel bli ett riktigt bra garage av det igen  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår blev det en tur ombord r142 Ystad under veteranflottiljens evenemang på gålöbasen i stora staden. Hade siktat in mig på att åka med T56 men tyvärr tog de platserna slut blixtfort. Med 3x turbiner och totalt 13000hk var r142 inte fy skam heller iofs, skapligt väder dessutom. Kul att det finns eldsjälar som håller dessa fartyg levande, en åktur är att rekommendera! T56 framdrivs av 3x Isotta Fraschini (57 liters 18-cylindriga motorer) utvecklar ca. 5.000 hkr totalt. Ljudet är underbart, dieselnotan säkerligen inte lika underbar...post-7718-0-15451400-1473612175_thumb.jpegpost-7718-0-35292900-1473612197_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår fick jag äntligen ordning på ventilspelet på Valpen efter topplocksbyte. Har tidigare alltid justerat enligt ventil 1 i botten, justera ventil 8. Ventil 2 i botten, justera ventil 7 etc... Av någon anledning bestämde jag mig för annan metod nu (den som står i verkstadsmanualen) och det gick inte alls. Motorn bluddrade och gick dåligt.  En verkstadskille kollade och justerade, gick inte nu heller. Så tillbaka till "urmetoden" och nu spinner den som den ska. 

Urskönt men undrar varför ena metoden fungerar och inte den andra? Hej svejs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var liksom Niklas S på Gålö i lördags, dock inte som besökare, utan var guide på V150 Jägarens brygga.

Vill bara korrigera fakta ;), T56 har CRM-dieslar som i grunden är Isotta-motorer. CRM tog över Isotta-Frachini när fabriken gick i konkurs.

Som vanligt var det strålande väder. Har bara varit regn vid ett tillfälle de senaste 18 åren.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken helg. 

Började med att brandlarmet i kyckling stallet gick på lördags morgon.

 

När jag väl fått tyst på det börjar jag ronden, och möts av detta 

2016-09-10 10.20.12.jpg

15 st döda kycklingar i en hög 

 

Hm det vart 21 totalt i den avdelningen. sanerade mej bra innan jag lämnade byggnaden, men troligt att de "stockat" sej och de understa kvävts, ingen kul syn i alla fall.

 

Nåja jag han med att riva det sista på garaget och få hem det,

 

2016-09-10 16.38.22.jpg

2016-09-10 20.01.34.jpg

 

Söndagen blev lite speciell den med, mitt i ronden ringde telefonen och det var en granne som sa att det låg en död tacka på betet, med alla fyra benen i vädret,

Så sanera sej och ut fort som tusan, 

ja av någon outgrundlig anledning kan inte fåren resa sej upp själv om de hamnar på rycgg, så jag mistänkte att det var så och ligger de för länge dör de. 

Traktorn full fart ut, då ser jag att den "döda" tackan rör på huvet, så ut och vända på den fort som tusan,

Lite omtöknad stod den en stund innan den letade på resten av gänget.

 

Naturligtvis hade jag glömt av att handla så i stället för att skruva 13on så vart det att åka och handla innan Liten kom, då det är min vecka nu. 

så helgen gick fort, men jag har då bärgat ett garage i alla fall  :D

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat lite i en motor som inte går som den ska....

 

Tror jag lägger det på is några dagar och gör lite annat medans jag försöker få tag på kunden för att kolla hur mycket pengar han vill lägga på nuvarande motorn eller om vi bara ska skaffa begagnad maskin och byta. Anar att turbon kan ha fått äta lite skit.... ;)

 

DSC_1438.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då sambon drar in OB tänkte jag passa på o dra lite vindfällen. Näsan har runnit några dar o det var lite småvisset i morse så ge sig upp i skogen o det kan ju bli ganska ansträngande när man inte är i form så får det bero. Tog ändock en tur västerut för några projekt på torpet.

 

Vi har inte fått fart på vattnet efter vintern. Källan ligger på ca samma nivå som huset ca 50m bort. det brukar bara vara att skruva dit hydropress'en, fylla pumpen med vatten så brukar det suga på bra. Men inte i år. Inhandlade en ny bottenventil med 1" anslutning på Btema. Slangen är lite kort, så liggandes på mage med skiftnyckel på muttern o rörtång runt vinkeln så skulle man haft nån hand till för att kunna göra nåt. Men skiftnyckel mätte 25mm på muttern, så den är väl 1,5"? Kollade dock befintlig backventil verkade funka. Vinkeln var ganska anfrätt på utsidan o kan teoretiskt sett vara tät, men mindre troligt??

Testade att fylla slangen bakvägen ifall den skulle vara full i luft, men inte vart det nån fart för det. Hydropressen verkar suga, men svårt att veta om det är för dåligt eller bra? Blåsan är också paj så en ersättare från Jula eller Btema är ett alternativ, men man vill ju va säker på att det inte är nåt annat fel ? (Hål på slangen mellan källan o pumpen??)

 

Tog en sväng med åkgräsklipparen o fortsatte sen o kantklippte vägen. Den har börjat bli lite smal... Nu var det ganska svårt o se vart diket är, och det är stundtals ganska djupt, men det gick bra nästan hela vägen -_-

 

Har även tetstat min nya backspegel! I går morse till jobbet med morgonsol var det väldiga rödstick, o alla träd var röda. Vart väl något bättre när solen kom upp högre men fortsatt väldigt mycket rödstick. Jag kollade meny'n men hittade inget färgbalans.. Nu syns asfalten rätt ok ändå, och det är ett klart lyft!

 

Mobilkameran med fokus på skärmen:

post-4978-0-78914000-1474135160.jpg

 

Känns betydligt bättre, så i morrn blir det nog några vindfällen!

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Lyfte  på locket och kollade ifall något ändrat sig nu när delarna fått snurra runt lite allt såg bra ut tajtade ner avståndet någon 5 hundra del till på någon ventil ,   0.25 och 0.30 verkar bli lagom tog sen en liten provtur mest för att njuta av det fina vädret slängde även dit gasoltuben om man skulle bli lite kaffe sugen på vägen.  Mycket tankar far runt just nu i skallen, sälja när allt lirar bättre än någonsin känns lite konstigt, orkar man verkligen med något nytt projekt.    Kröp under och skulle göra några småsaker och då slog det mig att tänk vad smidigt det är med dessa äldre fordon man vet exakt vilka verktyg (läs tum)  man behöver, moderna bilar åker man ju på att ha ett helt knippe med sig när måtten är mm.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och västerut vart det en tur.

Kopplade bort kärran o lite annat som inte ska skumpa runt i skogen vid sommarstugan o åkte 

 

Är ganska nära mestadels ett skotarspår (sedan grannen kalhögg..)

 

dålig kvalitet men ett test:

(väldigt svängigt i sida...)

 

Är lite stenigt så jag tänkte att det blir bäst att spela ihop en del. Gick ganska bra med de 3 första. Sen var det några nya trän som ramlat över det jag gjort iordning så jag sågade loss 2st. Naturligtvis nöp det och det slutade med att kedjan hoppade av. Naturligtvis hade jag glömt verktygen... Drog ihop några till. Har en wireskada på knappa 20m så det är lite trixande med att backa, ha lite olika wire/band av olika längder att skarva med. Nytt tag så satt wiren stenhårt på 5-6m, kikade lite lätt under (stog i en backe men säkrad med en stubbe så vart ingen djupdykning..). Då hade det slagit en lynka runt linbromsen??? Var bara att vända o backa o kroka i 3 stock o åka ner till väg o lasta kärran o åka hem.

 

Får väl i värsta fall tråckla lös wiren baklänges...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...