Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Grattis till dig då Dex! Men efter 20+ år som företagare och stöd åt åtskilliga som startat eget påstår jag att du då är ett framgångsrikt exempel som är mer undantag än regel. Sant att med hyfsat unik kunskap och bra attityd mot kunderna så har man så småningom alltid bra betalt arbete, men man lurar sig själv om man tar det för givet när man startar sitt företag.

 

Jag fick ett gott råd när jag startade. Det var att inte unna mig någonting förrän jag hade skrapat ihop en buffert på minst 6 månaders lön, helst 12 månader. Jag gjorde så och har sedan aldrig behövt bekymra mig över om jag har pengar nästa månad. Jag har råd att tacka nej till jobb jag inte vill ha och det märkliga är att det då alltid dyker upp andra jobb som betalar lite mer...

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara säga en sak,skaffa dig en F-skattesedel,öppna eget o bestäm själv.....Jobb finns det om man vill ha dom. -_- 

Har jobbat som anställd alldeles för länge,men dom här sista åren jag ska hålla på blir i egen regi..... B)  B) 

 

 

Mvh/Dexx     :wub:  :wub:

Jo nu är det ju så att jag har egen firma med f-skatt sen 2007 men jag känner att om jag börjar jobba helt själv i min verkstad så kommer jag påskynda "att bli konstig och eremit" ;) känner att det är bra om man har några arbetskamrater att prata med några dagar i veckan ;). Men visst när jag tröttnat på att tjäna in pengar åt andra då blir det egen firma rakt av bara :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejar på med Jeepen, och jobbar, på gården, 

Ja jobbet på gården prioriterar jag bort så mycket jag kan just nu.

Nya förhandlingar med arbetsgivare i går, han vill inte att jag slutar helt,

Så det vart förhandlingar om att gå ner i tid till 25 % igen och en sådan där bidragstagare som bara gnäller resten av tiden, 

Läser om er med F skatt, hade det tidigare ja eller AF skatt, så jag kunde jobba som anställd med, men är man sjuk så kan försäkringskassan hota med både det ena och andra, så jag vart tvungen att slå igen firman till slut. 

Men en dag skall jag nog ordna med F skatt igen. det finns lite lättare sätt att sköta bokföring och annat genom internet nu än när jag hade firman.

 

Nåja jag skruvar på med Jeepen som sagt, motor nr 2 har hoppat på plats, dockad till växellådan och hänger i motorfästena,

FB_IMG_1479046260911.jpg

 

Det vart ju + grader och sol i lördags så jag passade på att plugga insug mm med trasor och sedan plastpåsar, och tvätta hela motorn utvändigt med varm vatten tvätt.

Inte en blöt trasa så plasten gjorde sitt jobb vid insugen, 

Lilla Blå fick sej en omgång den med så nu är den mer blå än svart 

och den har visat sej ovärderlig när jag lyft ur och in motorer 

FB_IMG_1479038039249.jpg

Sedan har jag ödslat tid på att rengöra alla utor som något skall emot som insug ,vattenpump mm med roterande stålborste. putsat av lite ytrost på blocket mm och lagt på ny svart färg, oljefilter samt olja är redan i på plats, skall köra bara den varm med oljan sedan byta direkt, tyckte det var lite väl mycket slagg mm i ventilkåpan när jag öppnade och kollade ventiler mm, så den och allt under har fått sej en ordentlig rengörning.

Om denna motor nu går som den skall så är det skönt att ha den ren utvändigt så man snabbt kan se framtida lekarge och vart de kommer ifrån. Att det blir trevligare att skruva är en bonus.

 

Hade hoppas hinna lite i dag med, men det vart omplanering, då hyresvärden var här och kollade, något är allvarligt fel i bland annat köket, matar med 24 grader på elementen och har 13 grader på golvet i köket. Mätaren på "fjärrvärmen" tickar på som tusan, har gjort av med 2000 kw mer än grann huset sedan i Maj, så det krävs lite mer att värma upp huset jag bor i, 

Så det bestämdes precis nu att köket skall rustas och golvet skall synas, orört sedan 1960 så det är kanske dags att förnya lite.

 

Nä dags att skruva dit lite småsaker innan det är dags att ta 13on och köra för att hämta unge  och få henne till simskolan å hem igen. 

Det har blivit några mil med 13on nu när jeepen stått. 

2016-11-12 13.27.45.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har på forntiden haft några am ramblers  dvs med samma block som den du har på bild då var det 232 kubiktum nu är det väl större borrning? Problem med dessa var att det långa insuget lätt slog sig och blev otätt, så innan du drar dit det,  dra det mot något plant med ett slippapper emellan och se att det tätar riktigt överallt.

 

Bra motorer men 232 hade ibland lite tickande hydrallyftare, finns dvs expriment att rengöra dessa på youtube,  25% atf olja som flush oil. vet ej hur bra det funkar.

 

Vill du ha en golvrekommendation, kolla efter korklaminatgolv dyrare men du får ett varmt och mjukt golv som tål allt.

 

http://www.golvabia.se/kampanj/korklaminat/korkens-goda-sidor.html

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina huvudbrytare ligger då på jordsidan,på bandvagnen(utsidan kaross),tgb och willysen :)

Man monterar dom ju direkt på polen och skruvar fast jordflätan

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/svagstrom/strombrytare/strombrytare-for-bilbatterier-p36013

 

Svängde förbi Kjell o Co i dag:

 

post-4978-0-33220500-1479234747.jpg

 

(klickar i nåt relä när jag bryter, får försöka mäta tjyvström när jag har en hantlangare som kan rycka säkringar.Är ju inte så många säkringar med spänning på)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon.

 

Fick äntligen dit allt på motor nr 3 på Jeepen i går 

Var extra noga med vissa saker , som att köra den utan stiften i på startmotorn, i flera minuter så jag byggde upp lite olje tryck och den fick lite ny smörjning.

2016-11-17 22.15.19.jpg

När jag dubbelkollat att allt var på plats så startade jag upp. Start direkt, men lite ojämn gång på tomgången,

Lät den gå i några minuter, allt lät ok förutom den ojämna gången, så gav jag lite gas, typ från 800 varv till upp mot 12-13 hundra varv, direkt börja den knacka.

Slog igen och funderade en hel del på vad tusan jag missat. Olje tryck finns, vatten ok, allt rengjort och kollat så långt det gick utan att knäppa av topen.

 

Startade igen och knackandet kvarstår. Nu gick jag in för mat och ringa några duktiga skruvare,  Jag har själv bara en misstanke om att den ventil bråkar och inte vill stänga helt.

Visst bilen ryker som ett ånglok, men bara när den gått en stund, vilket tyder på att det är resterna av raset i avgassystemet som börjar brännas ur.

 

Mat, kaffe och några samtal där jag får de svar jag funderat över bekräftade, min tanke var nog inte helt fel.

Ja ut och prova hitta en lösning på det,. en tanke var att lyfta på ventilkåpan och lossa på vipporna så jag kan känna på varje ventil och mäta hur de rör sej, ja om de går upp ordentligt, 

Har varit med om att bara lite ytrost på en ventil, ställt till det förut, och gett samma symtom.

 

Nåja jag bytte ett tändstift, och flyttade runt, ingen skillnad. , Sedan startade jag och lät den gå "normal" varm, för att slå igen och låta den svalna, upprepade detta några gånger, så upplever jag att knacket blir ett tickande och snart försvinner,

 

Törs jag ge gas igen, Ja jag måste ju prova, direkt kommer knackandet tillbaka,.

denna gång tänkte jag nu får det bära eller brista, lät den bara gå ner på tomgång och stå för att blåsa och bränna ur allt som fanns i avgassystemet.

Lämnade allt med motorn i gång, rasar det så gör det, gav liksom nästan fan i vilket nu. 

men snart tystnar ljudet igen, och den får stå ett tag till,

Stänger av och låter svalna, så uppstart igen. När den nu är varm, ger jag lite gas igen, utan knackande denna gång.

Hoppet stiger. 

ja jag höll på så ett tag sedan gav jag gas till 3000 varv, den rykte som fan, men var tyst, gav mer gas, och det kom mindre och mindre sörja ur avgassytemet.

 

När jag gav mej runt 21 så lät och fungerade motorn som den borde gjort från början, 

Den behövde bara röra lite på sej, få ny olja och värmas upp för att svalna så ventilen som bråkade började jobba som den skall.

 

Så nu är jag ganska nöjd, skall ut och varmköra igen, och göra ett olje samt filter byte direkt innan jag ens tar ut den för provkörning.

 

Kommer ge mej tid att kapa lite på plåten fram så jag får dit stötfångaren. vinschen får vänta lite.

 

På tisdag kommer en trailer dragare och hämtar 13on så den skall plockas ur, och lastas med de reservdelar de köpt med, Flaket åker med det också.

 

Sen är det dags att leta tid att åka upp och gå igenom nästa projekt, kolla lampor mm så den klara en besiktning. 

Väl besiktigad, tror jag den får stå kvar där den är, Måste ha garantier om inomhus förvaring här i närheten innan jag tar hem den.

Fick napp på varmgarage uppstälning ca 1 mil bort, 2500 kr året. Bara att boka in den där, billigare lär jag inte hitta.

 

Ja fridens folks, nu skall jag ut och kapa lite plåt på jeepen

 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du tänkte lite fel och därför själv ordnade till så du fick till  knackandet. "Var extra noga med vissa saker , som att köra den utan stiften i på startmotorn, i flera minuter så jag byggde upp lite olje tryck och den fick lite ny smörjning."    

 

Förstår hur du tänkte, på ny ihop plockade racemotorer mm har man ju hört att en del använder borrmaskin och köra ner istället för fördelare och snurra runt pumpen för att smörja upp allt innan start,en borrmaskin på kanske 3000varv eller mer och ger då fullt oljetryck, det du gjorde var att sakta mala runt på starten på låt säga på ett startar varv  i sekunden dvs 60 varv per minut, oljetrycket måste ha varit obefintligt, och din motor har väl hydrallyftare  och trycket från ventilfjädrarna var högre än oljetrycket, de du gjorde var att du helt enkelt tömde lyftarna på olja.

 

Nästa gång bil du plockar med hydrallyftare se till att den helst startar på första kolvslaget och håll varv där du vet att oljetrycket brukar vara lagom. 

 

Det positiva är att du kanske trots allt även tryckte ut lite gammalt slam ur lyftarna och nu ersatte det med ny olja.

 

Hydrallyftare går att plocka upp, dela och göra rent, även lite fix trick som jag inte har prövat finns på you tube allt från atf olja till bromsrengörning.

 

Vanlig hederlig gammal STP brukade täta till slitna och läckande lyftare STP kletet fastnade i dem så de tystnade och även var tysta om motorn stått i flera dagar utan uppstart.

 

 

Förstorade din motorrumsbild vet inte om jag ser rätt men din styrservo ser ju att kunna passa på laplander bilarna, kanske den även går åt rätt håll så man sliper ändra om armen isåfall finns ju ännu en bra bilmodell att plocka servon ifrån.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter gårdagens projekt med 6 stammar ur skogen + en massa julträn så var det en "enkel" lunningsresa på landsväg i dag.

 

Ja hemfärden i går vart lite snopet när jag skulle svänga förbi Kocki kiosken i Arvika (superbt mos!) o kom på att jag lade ur plånboken i sommarstugan (dumt o riva ur den i skogen o trampa ner i nåt kärr..). Så det blev att åka 6 mil hem till o en konservsoppa. Ingen panik, jag skulle ju till Finnskogen o hämta ett lass ved/julgranar i dag så....

 

Men efter några mil kom jag på att bensinkortet hade det ju vart bra o ha... är 9 mil enkel + llte körning i fredags + skogskörningen igår så blir det väldigt nära en tank.... Febrilt räknande gjorde att jag nog borde klara mig dit o sen tillbaka till macken med stöttning av reservdunken...

 

Nåväl tog mig till torpet, men där vart det depåstopp med reserven

post-4978-0-42850200-1479663568.jpg

 

Sen till sommarstugan o lasta på ved o några granar o åka 2 mil till macken o fylla på (nu är det knappa 2 mil med 160m nerförsbacke dit så....)

 

Sen vart det Kockikiosken 

post-4978-0-76573900-1479663578.jpg

 

O vidare till en äldre bekant o satte upp utejulgranen o sedvanligt fika på det.

 

Nu får det nog även bli en liten bensinkassa i verktygsklådan...

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland när man bygger saker så händer det märkliga grejjer :)

 

Är det någon mer än jag som ser gubben? ;)

 

DSC_1475.jpg

 

 

 

Och idag när vi skruvade upp 23st osb skivor så inträffade nått ovanligt, nämligen att vi råkade "mönsteranpassa" 2 av dom :)

Med tanke på att dom är på och avlastade på en släpvagn och uppsatta i nått som inte är ett mönster så är chansen för det inträffade väldigt liten :)

 

DSC_1545.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extraknäckt även denna helgen. Kört nästan 200 ton sockerbetor från Bromöllatrakten till sockerbruket i Örtofta utanför Lund. Sprillans ny Scania med massa finesser, bl a vågar på bil och släp med display i bilens dataskärm. Alltid maxlast, brukar bli 63-65 ton tågvikt på brukets invägningsvåg. Segt som fan i uppförsbackarna, sen känns den som en sportbil när man kör tom till nästa lastning!

 

Sockerbruket kokar 18.000 ton betor per dygn, det är drygt 500 billaster mellan 05 och 22 varje dag, oerhört tempo på lossningsplattorna på bruket! Extrachaufförer med YKB är en bristvara nu så kul att vara eftertraktad...

 

2016-11-05 14.10.08.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

, 2 veckors övning på P4 Kvarn + ena syrrans examens-ceremoni och middag direkt efter det är avklarat :)

 

Som tur var satte sig en vagn i skiten (och en betydligt lättare men den räknas knappt :) ), 2 st dubbelpart = max 36 tons dragkraft, dock behövdes inte mer än 20 ton. (även om ton inte är ett mått på kraft, men ni fattar...)

Vagnchefen som har betydligt mer bärgarerfarenhet än mig på 90-bärgarn såg direkt var det var frågan om. :)

En bunt "experter" som hängde över oss och förmånen att gröta runt med kopplingarna i iskallt myrvatten tills man började tappa känseln ingick.

Ingen bild, blågul filmade vilket visades för hela kompaniet sen när dagen utvärderades.

 

Lite paradoxalt jublade alla i vagnen när vi fick rycka ut samtidigt som man hoppades på att ingen kamrat gjort illa sig...

 

 

Dock tog jag en bild på en IKV 91:s "dieselförvärmare" :)

post-5958-0-83949500-1479719029_thumb.jpg

Lite manligare än att bara trycka på knappar och vrida på vred :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skogsåka med 4 tgb:s och en fyrhjuling på lördag kvällen/natten. 7 tgb:s var inbjudna men det blev lite manfall pga förkylningar och annat.

 

Det blev riktigt smackigt och surt.. perfekt myrkörning där man fick klättra på biltaken för att fästa ryckstroppar och winchlinor... och myyyycket winchningar blev det. Vid ett tillfälle drog jag mig fram med framwinchen och drog in polaren bakom med bakwinchen. Riktig batterislukar körning haha.

Nattens bästa komradiocitat blev Stefans "skönt att vi avslutar och är vid vägen nu innan vi kör sönder något.." - och 5 sekunder senare pajjade hans ena ytterspegeln mot en trädstam haha.

Annars riktigt rolig mörkerkörning med god hamburgergrillning!!

Bild ett är vid ICA parkeringen där vi samlades..käkade middag och handlade.

Nästa bild är tre fastkörda tgb:s i myren samlade på samma bild.

 

Tack för en trevlig natt kamrater.

post-6002-0-26952200-1479720490_thumb.jpg

post-6002-0-01718000-1479721018_thumb.jpg

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallonen.

Totalt slut efter helgens fixande, 

Missade både att ställa om väckar klockan samt stoppa i laddaren i telefonen när jag gick och lade min dotter och tydligen mej med i går kväll.

Vi vaknade 5 min innan jag skulle börja jobbet. 

 

Men gav fan i att stressa upp mej för det, och snorig samt lite seg så sjukskrev jag mej och körde dottern till dagis, när hon var klar.

Har utslaktning denna vecka så jag hinner nog jobba i kapp den här dagen.

 

Varför var jag trött då, Ja jag gjorde klar jeepen i går, hade bekymmer med de förbenade klämmorna som de har i stället för slag klammer som man skruvar åt. :huh: de tätade inte vid några anslutningar, möjligt att det har ärgat på alu delarna som slangarna sitter emot,

Lösningen kylartätning. nu droppar det ingenstans. Ja jag vet ingen smörja i kylsystemet, men vad fan nu var jag trött på att skruva Jeep motor. 

Så vart det lite fin lir med vinkelslipen så jag inte kapade sönder något vitalt som minskade hållbarheten på främre balken, så stötfångaren fick plats utan bekymmer, ca 3 cm på vardera hörn behövdes, samt öppna lite in till rambalkarna så fästena gick in till de för borrade hålen.

Tror det blev riktigt bra

2016-11-20 14.57.17.jpg

Fick använda en skit lin styrare, men hålbilden var för en sådan

2016-11-20 12.24.05.jpg

Lite pyssel med att få markeringen för hålen som vinschen skall sitta i helt rätt, 

2016-11-20 12.24.12.jpg

Inte glömma att sätta dit lysen å grillen mm innan montering

2016-11-20 12.51.44.jpg

Så väl på plats

2016-11-20 14.33.18.jpg

Har kvar att skruva dit reläboxen, men skall nog ha den under huven.

 

Ja så vart det en snabb motor tvätt och avspoling av bilen nu på förmiddagen.

 

Nu kaffe å vila lite så chefen inte funderar på hur sjuk jag är, sedan börja plocka ur mina saker ur 13 on.

I kväll skall jag och dottern "städa" i bryggeriet, 

Måste plocka fram allt vad reservdelar som köparen skall ha med i morgon,

Så golvet nere i bryggeriet skall rensas och alla delar läggas upp så de ser vad de köpt.

Vill inte hålla på att skicka saker sedan, om de kommer på att de missat något jag skrivit upp som ingår i deras reservdels köp.

Vissa saker kommer sparas till vänner och forumiters framtida behov.

 

Fridens Folks 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nattens bästa komradiocitat blev Stefans "skönt att vi avslutar och är vid vägen nu innan vi kör sönder något.." - och 5 sekunder senare pajjade hans ena ytterspegeln mot en trädstam haha.

 

 

Tack för en trevlig natt kamrater.

 

Påminner om en skogsdag med gamla KMW...Körde fram vindfällen o MINST 5 speglar borde ha gått med tanke på alla närkontakter med träd. Inkl en fickparkering mellan 2 trän då det högg o kastade in C303 i sidled.

 

Väl ute på vägen skulle vänsterspegeln riktas för trafik, klämde sönder vänsterspegeln med handen..

 

På kvällen ner på stan o hämta Pizza, inga bilar i fickparkeringsrutorna så fin lång inkörning, o klippte högerspegeln mot P-skylten.... 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjaa ingen expert direkt men kan det va uttag till extern motorvärmare isf?

Tänk motorvärmare 271 (den med blåslampa) fast inbyggd i vagnen. Öppna luckan sen är det bara att ställa dit blåslampan och inga slangar att brottas med. (säkert nåt bra vred/kran man måste ställa om också)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...