JDW Postad 22 Juli , 2014 Rapport Share Postad 22 Juli , 2014 .....! Testet sker ev i Rottnan på ett långgrunt ställe,eller här vid marinan i fryken,dock aningen djupare men närmare ca 800meter härifrån. Jag fundera faktiskt på att fylla bakvagnen....skulle va fint med hemmapol nu värmeböljan Ett flöte med lång lina på taket?? Sådära bara utifall.... Efter de spektakulära båt och lastbilsbärgningarna ur fryken skulle ju en bandvagn vara en naturlig följd?? Tror jag refererat den historiska 3-vagns parkeringen i myren vid Runketorp förr, är ju i trakterna...... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 22 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Juli , 2014 Ja ett flöte måste man ju ha så småningen ,till att börja med ska det bara bli ett lättare test vid kanten och nåra meter ut där så den får lätta lite. 13 bilen får stå med vinchen kopplad och börja vincha in vagnen om det skulle bli driftstopp . Annars skickar ja ut Buea utan att krångla,han har ju sjövana Runketorp historien tror jag jag minns Jo det har ju bärgats massa lustiga fartyg o fordon genom åren,men ja tror inte jag har råd att bärga min bandvagn om den förliser till sjöss Om nu inte försäkring täcker sånt förståss Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 22 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Juli , 2014 Nu är det upp till Posten att leverera pluggarna.... Jag har postat dom...=) Finemang :wub: :wub: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 22 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Juli , 2014 Trotts värmeböljan( det räcker nu) blev det lite gjort idag iaf,backade ner bakvagnen i det svala garaget. Träribborna monterades,jag la på silocon både på ribb-bultarna innan montering samt på muttrarna på insidan, detta bör ju öka tätheten och sjödugligheten Jag ökade flytkraften ett steg till genom att montera vattendunkar Ena dunkspännet blev lite fel på bilden,dessa justerades senare. Normalt ska väl bränsledunkarna till webaston sitta där Även stänkskydden kom på platts,dock fick ja punkta fast dessa då 90% av gängerna är helt kaputta. Jag punktade dock försiktigt om man skulle vilja rycka loss o gänga om. Jag gav mig även på vindrutetorkarna,höger fick ja igång Den vänstra måste bytas ut,själva växelhuset har nog rasat i den. Jag smörje igång rotorn som satt fast o snurrade runt den,tyvärr rörde sig varken axeln eller torkarna. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 22 Juli , 2014 Rapport Share Postad 22 Juli , 2014 Ja, jag tänkte precis påpeka att ena dunk-spännet satt förjävla illa... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 29 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 29 Juli , 2014 Idag slösade jag nåra hundra liter vatten. Monterade bottenpluggen med nya packningar,dock inte orginal men fungerade helt ok + att dom va gratis Jag tätade bakluckan med vanlig dubbel fönsterlist,dock blev dom fotona borta i telefonen Jag fyllde bägge vagnarna med ca 10 cm vatten och och låg på helspänn och spana under om det skulle börja läcka ut. Jag spolade även med vattenslangen runt listerna och på sittområdena bak där jag reparerat plåt som mest Nix ingen tsumani här Nu är ju inte sittbrunnarna i hytten vattenfyllda eller testade men är tämligen säker på tätheten då det även är svetsat/skrapat och ordenligt målat med flera lager färg. Pumparna startades så småningom och vattnet pumpades ut Rotade även fram en snorkel/avgasrörs-bit som passade bra som snorkel till avgaserna. Får se om amfibietestet blir av nån dag nu då,det blir endast ett test där den får lätta lite så länge. Tiden har gått,inte så mycket jobb kvar...kul och utmanande har de iaf varit och man har lärt sig mycket om bandvagnen,även om man tröttnade på den eviga rostlagningen Ja har räknat i loggen och repkalaset har hittils koststat ca10000sek,då är det oljor till allt,tändstift,förgasardelar. filter,plåt,färg,generator konverteringen,matrial till flakkåpan,presseningen till kåpan och den till hytten,även reserv-axelväxeln och domkraften,simplex telefonerna, mm smått. Sen kan man ju räkna till förbrukning som kapskivor,svetstråd,krypoljor,smörjmedel...ja ni vet nog Kvar att göra Byta höger torkarmotor+ nya torkarblad Måla det sista på väggarna i hytten Trall i bakvagnen Fäste för domkraft,järnspett o slägga Måla störtbågarna Tankmätaren och tank-switchen Kanske att göra Häftig antenn Brytare i taket för start-simulering Montering mekanisk domkraft eller annat lyft-system för kåpan bak. En bild på en uppfräshad och lite modiferad bandvagn 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rickien Postad 29 Juli , 2014 Rapport Share Postad 29 Juli , 2014 Flott stykke arbeid. Ta gjerne fleire bilder, og ikkje minst film under badingen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 29 Juli , 2014 Rapport Share Postad 29 Juli , 2014 .. kameran på stativ/handhållen på stranden?? Vi vill ju inte att filmen skall bli blöt.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 29 Juli , 2014 Rapport Share Postad 29 Juli , 2014 Jättebra, nu vet jag att posten gjort sitt. Om simövningarna går åt hel...e så vill jag att du som kapten på skutan ska stå ute på huven och nynna "We all live in a yellow" etc....medan badankan sjunker.... =) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 30 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 30 Juli , 2014 Jepp,propparna anlände redan förra vecka Tack! Angående simningen och ev förlisning så gäller inte den gamla kodexen för bandfordon som det gör för sjökaptener dvs att följa med till djupet Men det vore en ju en syn.... Filmning och fota bör kunna ordnas då jag ska ha med nån dräng vid operationen 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DrDiesel Postad 30 Juli , 2014 Rapport Share Postad 30 Juli , 2014 Jepp,propparna anlände redan förra vecka Tack! Angående simningen och ev förlisning så gäller inte den gamla kodexen för bandfordon som det gör för sjökaptener dvs att följa med till djupet Men det vore en ju en syn.... Filmning och fota bör kunna ordnas då jag ska ha med nån dräng vid operationen Förvarna när du ska prova, ifall en tar säg en tur över höjda. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 30 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 30 Juli , 2014 Jag kan nog inte säga exakt när testet blir,idag blev det sent pga mek/inventering med 13 bilen inför bessiktingen om nåra veckor Dessutom har det varit 2st älgar i farten här ikväll,kul att titta på dom men är dom inte lite väl tidigt ute? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 31 Juli , 2014 Rapport Share Postad 31 Juli , 2014 Jag kan nog inte säga exakt när testet blir,idag blev det sent pga mek/inventering med 13 bilen inför bessiktingen om nåra veckor Dessutom har det varit 2st älgar i farten här ikväll,kul att titta på dom men är dom inte lite väl tidigt ute? Du menar att dom borde legat i ide, eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 31 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 31 Juli , 2014 Du menar att dom borde legat i ide, eller? Älgarna eller amfibietestet?? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 31 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 31 Juli , 2014 Det stora amfibiefiaskot.... Idag drog jag o jonas iväg för att prova bandvagnens flytförmåga Laddlampan tände sig inte vid start så ja kollade laddning,men det vara bara ett glapp bakom tändningslåset som tur var Mopedisten bredvid hade soppatorsk. På väg till marinan Bandvagnen säkrad i vinchen och ska backas ner....man blir ju totalt överspänd och tänker på allt Ja tyckte bandvagnen börja gå dåligt när jag stod i mest lutning och bakvagnen en bit ut i vattnet,ja tvekade lite och körde upp igen, Troligtvis mest placebo, Buea fick prova istället och jag fick va panik vinch-man ist Verkar funka så länge iaf,de vita avgaserna beror på vatten som tränger in via anslutningen avgasrör o snorkel Jag fick se att bakvagnen helt plötsligt innehöll för mycker vatten och slog larm om att köra upp Vi diskuterade o spanade runt bland damsaker o axlar och om det saknades luckor eller nått vid smörjnipplarna..njee inget verkade logisk direkt Väl hemma fyllde vi vatten i bakvagnen en bit över sittområdet och till slut hörde man en tsunami..... Det är nån som missat nått vid svetsrepet verkar det som Jaja...en undersökning med vinkelslip vankas...blir en rapport frampå Annars verkade framvagnen iaf tät,även damasker o sånt är helt godkänt Ja byter nog hellre plåt än plockar isär halva vagnen Bonusbild på den ur-balla snorkel haha 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 31 Juli , 2014 Rapport Share Postad 31 Juli , 2014 Amfibiefiasko tycker jag är fel ord. Det var lärorikt och hela bandvagnen var i och flöt, men bakvagnen läckte som ett såll! För att finna felet fick vi fylla bakvagnen med trädgårdsslang, och då visade det sig att felet berodde på en dålig rostlagning. Man fick lätt in fyra fingrar i bredd genom hålet. Gissar att det inte dröjer länge innan felet är åtgärdat. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 31 Juli , 2014 Rapport Share Postad 31 Juli , 2014 laga hål eller öka kapacitet på länspumpen???? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 31 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 31 Juli , 2014 Ja fiasko var kankse att ta i precis som du skriver Buea..visst lärde man sig en hel del Om det va dålig rostlagning eller nån annan miss redovisas imorgon Jag föredrar nog lagning utöver att byta länspumpar...mindre komplicerat Tilläg 2308... Det är i inringningen på bilden som ja måste ha missat nått 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 1 Augusti , 2014 Författare Rapport Share Postad 1 Augusti , 2014 Läckage analysen ..... Jadå mycket riktigt....vattnet har pressats genom hålet och ner via kanalen där smörjnippeln sitter.....vilken miss va? ...och va tänkte jag på... . Orginal går det plåt under hela balken,vilket inte jag tänkte på utan bockade de nya plåtarna mot balken...det tror jag är förklaringen En stund senare Jag kommer fimpa en bit av kanalen likadant på andra sidan,dels för att det kommer se lika ut och att kunna se om rostskada finns. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 20 Augusti , 2014 Författare Rapport Share Postad 20 Augusti , 2014 Det har regnat i 9 dagar....precis så länge har jag haft semester idag Men lite har man hunnit med mellan skurarna,sen har 13bilen tagit lite tid då den ska in på bes imorgon, Nya torkarmotorn monterad+nya torkarblad,kan va bra i snöstormarna till vintern Fräschat upp lite mer,bla sprayat bågarna/tanksidan med spray-body dom ska få en extra omgång spray frampå. Den grönbruna färgen på den bockade plåten är faktiskt från den lokala färgaffären och är väldigt lik kvibergs-nato färgen Även lyktsargen fick lite uppfräshning,både bågarna och sargerna såg rejält dassiga ut innan Lite komplettering 1930 pga mitt otroligt vassa korttidsminne Före "lackeringen" Här är förresten nattmössan ja beställde Va tror ni om sikten baköver med specialkåpan mot orginal? Naturligtvis blir även denna bökig om man släpper ner kortsidorna Bryggan som den ser ut idag,jämför gärna denna med bilder som fotades när vagnen kom hem. Lite skitigt kommer det alltid va inne här,omöjligt att inte skräpa ner när man kliver in uppifrån 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 20 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 20 Augusti , 2014 Det har regnat i 9 dagar....precis så länge har jag haft semester idag .. Va tror ni om sikten baköver med specialkåpan mot orginal? Naturligtvis blir även denna bökig om man släpper ner kortsidorna A) Med tanke på hur medelsemesterfiraren haft semester kan man konstatera att du dragit en nit! B1) Backspeglar? B2) Varför intresserad av historien, är väl åt andra hållet du ska?? B3) Back kamera är väl lite fjolligt?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 20 Augusti , 2014 Författare Rapport Share Postad 20 Augusti , 2014 A) Med tanke på hur medelsemesterfiraren haft semester kan man konstatera att du dragit en nit! B1) Backspeglar? B2) Varför intresserad av historien, är väl åt andra hållet du ska?? B3) Back kamera är väl lite fjolligt?? A) helt rätt,men det var typ en order,inte ett lotteri B1)Omgrupperade till 13bilen inför bes B2)Bra att ha så mycket koll som möjligt,att backa av en brytpinne kan bli komplicerat i komplicerade situationer B3)Backkamera behöver inte va mesigt,men inte nått jag kommer investera i Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 27 Augusti , 2014 Författare Rapport Share Postad 27 Augusti , 2014 Blev en montering av saxlyftnen till kåpan,dock fiasko då det blir ett för stort dyngtag så nästan gångjärnen knäcks,projektet avvecklas och konstruktionen kapades bort.Kanske inte snyggaste o smartaste bygget men ja tog vad som fanns hemma Annars har det inte blivit så mycket då allt verkar färdigt,jo en koll på oljan i axelväxlarna efter amfibetestet och den va ok Bonusbild på monstret som flyttat in profilröret.... den sitter ofta o lurkar i mitten av nätet. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 29 Augusti , 2014 Författare Rapport Share Postad 29 Augusti , 2014 Sågade till lite gammal trall till bakvagnen,kan va bra om det ska åka med nåra "yllevantar"och de ska sitta bak,"kära" ska sitta fram. La även en ksp58 amlåda under telefonen med innehållande,brytpinnar,ståltråd, bottenplugg div. verktyg. Även domkraften och ett järnspett har fått sig en plats Kommer inte på nått speciellt just nu att modifera/förbättra/ se över... mao kankse det är dags att köra lite.....roll out 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 12 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 12 September , 2014 Inte så mycket nytt här,förutom att jag nyss köpte ett komplett nytt stödlager i trälåda + 2 kardankors av bägge storlekarna av Old o company östersund. 1700sek med frakt är billigt fick höra att stödlagret skulle en gång kostat staten hutlösa 15000sek Allt ingår,medbringare och till o med en slang istället för smörjröret(uppdatering?) som går ut på baksidan väggen Får se om jag skiftar detta innan vintern Naturligtvis kan man även riva isär och byta/beställa de två lagren om man hellre vill det 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.