Gå till innehåll

B2600"s bandvagn!


LurK

Rekommendera Poster

.....! :wub:

Testet sker ev i Rottnan på ett långgrunt ställe,eller här vid marinan i fryken,dock aningen

djupare men närmare ca 800meter härifrån.

 

Jag fundera faktiskt på att fylla bakvagnen....skulle va fint med hemmapol

nu värmeböljan :P

 

Ett flöte med lång lina på taket??

Sådära bara utifall....

 

Efter de spektakulära båt och lastbilsbärgningarna ur fryken skulle ju en bandvagn vara en naturlig följd??

 

Tror jag refererat den historiska 3-vagns parkeringen i myren vid Runketorp förr, är ju i trakterna......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ett flöte måste man ju ha så småningen ,till att börja med ska det bara bli ett lättare test vid kanten och nåra meter ut där så den får lätta lite.

13 bilen får stå med vinchen kopplad och börja vincha in vagnen om det skulle bli driftstopp .

Annars skickar ja ut Buea utan att krångla,han har ju sjövana ;)

Runketorp historien tror jag jag minns :)

Jo det har ju bärgats massa lustiga fartyg o fordon genom åren,men ja tror inte

jag har råd att bärga min bandvagn om den förliser till sjöss :)

Om nu inte försäkring täcker sånt  förståss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trotts värmeböljan( :mellow: det räcker nu) blev det lite gjort idag iaf,backade ner bakvagnen i det svala garaget.

Träribborna monterades,jag la på silocon både på ribb-bultarna innan montering samt på muttrarna på insidan,

detta bör ju öka tätheten och sjödugligheten :)

117a2b.jpg

 

d697af.jpg

 

0d4a8f.jpg

Jag ökade flytkraften ett steg till genom att montera vattendunkar :D

Ena dunkspännet blev lite fel på bilden,dessa justerades senare.

Normalt ska väl bränsledunkarna till webaston sitta där

Även stänkskydden kom på platts,dock fick ja punkta fast dessa då

90% av gängerna är helt kaputta.

Jag punktade dock försiktigt om man skulle vilja rycka loss o gänga om.

 

Jag gav mig även på vindrutetorkarna,höger fick ja igång :)

Den vänstra måste bytas ut,själva växelhuset har nog rasat i den.

Jag smörje igång rotorn som satt fast o snurrade runt den,tyvärr rörde sig varken

axeln eller torkarna.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag slösade jag nåra hundra liter vatten.

Monterade bottenpluggen med nya packningar,dock inte orginal men fungerade helt ok

+ att dom va gratis :)

LPf9C4.jpg

 

JhAmRO.jpg

 

Jag tätade bakluckan med vanlig dubbel fönsterlist,dock blev dom fotona borta i telefonen :mellow:

Jag fyllde bägge vagnarna med ca 10 cm vatten och och låg på helspänn och spana under

om det skulle börja läcka ut.

Jag spolade även med vattenslangen runt listerna och på sittområdena bak där

jag reparerat plåt som mest

:) Nix ingen tsumani här

 

4kF54J.jpg

 

lBp0uh.jpg

Nu är ju inte sittbrunnarna i hytten vattenfyllda eller testade men är tämligen säker på tätheten

då det även är svetsat/skrapat och ordenligt målat med flera lager färg.

 

Pumparna startades så småningom och vattnet pumpades ut :)

Rotade även fram en snorkel/avgasrörs-bit som passade bra som snorkel

till avgaserna.

Får se om amfibietestet blir av nån dag nu då,det blir endast ett

test där den får lätta lite så länge.

 

 

Tiden har gått,inte så mycket jobb kvar...kul och utmanande har de iaf varit och man

har lärt sig mycket om bandvagnen,även om man tröttnade på den eviga rostlagningen :ph34r:

Ja har räknat i loggen och repkalaset har hittils koststat ca10000sek,då är det oljor till allt,tändstift,förgasardelar.

filter,plåt,färg,generator konverteringen,matrial till flakkåpan,presseningen till kåpan

och den till hytten,även reserv-axelväxeln och domkraften,simplex telefonerna, mm smått.

Sen kan man ju räkna till förbrukning som kapskivor,svetstråd,krypoljor,smörjmedel...ja ni vet nog :ph34r:

 

Kvar att göra

 

Byta höger torkarmotor+ nya torkarblad

Måla det sista på väggarna i hytten

Trall i bakvagnen

Fäste för domkraft,järnspett o slägga

Måla störtbågarna

Tankmätaren och tank-switchen

 

Kanske att göra

 

Häftig antenn

Brytare i taket för start-simulering

Montering mekanisk domkraft eller annat lyft-system för kåpan bak.

 

 

En bild på en uppfräshad och lite modiferad bandvagn :wub:

6jm3IW.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp,propparna anlände redan förra vecka :wub: Tack!

Angående simningen och ev förlisning så gäller inte den gamla kodexen för

bandfordon som det gör för sjökaptener dvs att följa med till djupet :D

Men det vore en ju en syn.... B)

 

Filmning och fota bör kunna ordnas då jag ska ha med nån dräng vid operationen :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp,propparna anlände redan förra vecka :wub: Tack!

Angående simningen och ev förlisning så gäller inte den gamla kodexen för

bandfordon som det gör för sjökaptener dvs att följa med till djupet :D

Men det vore en ju en syn.... B)

 

Filmning och fota bör kunna ordnas då jag ska ha med nån dräng vid operationen :)

 Förvarna när du ska prova, ifall en tar säg en tur över höjda. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog inte säga exakt när testet blir,idag blev det sent pga mek/inventering med 13 bilen inför bessiktingen om nåra veckor :)

Dessutom har det varit 2st älgar i farten här ikväll,kul att titta på dom men är dom inte lite väl tidigt ute?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog inte säga exakt när testet blir,idag blev det sent pga mek/inventering med 13 bilen inför bessiktingen om nåra veckor :)

Dessutom har det varit 2st älgar i farten här ikväll,kul att titta på dom men är dom inte lite väl tidigt ute?

 

Du menar att dom borde legat i ide, eller? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora amfibiefiaskot.... :angry:

Idag drog jag o jonas iväg för att prova bandvagnens flytförmåga :)

 

4Muyjr.jpg

 

Laddlampan tände sig inte vid start så ja kollade laddning,men det vara bara ett glapp bakom tändningslåset

som tur var :ph34r:

Mopedisten bredvid hade soppatorsk.

Xw2wcF.jpg

 

På väg till marinan

 

DLV5mG.jpg

 

Bandvagnen säkrad i vinchen och ska backas ner....man blir ju totalt överspänd

och tänker på allt :rolleyes::lol:

Ja tyckte bandvagnen börja gå dåligt när jag stod i mest lutning

och bakvagnen en bit ut i vattnet,ja tvekade lite och körde upp igen,

Troligtvis mest placebo,

Buea fick prova istället och jag fick va panik vinch-man ist :)

vXMDk7.jpg

 

Verkar funka så länge iaf,de vita avgaserna beror på vatten

som tränger in via anslutningen avgasrör o snorkel

 

7EDix3.jpg

 

Jag fick se att bakvagnen helt plötsligt innehöll för mycker vatten och slog larm

om att köra upp :o

kH0q5a.jpg

 

Vi diskuterade o spanade runt bland damsaker o axlar och om det saknades

luckor eller nått vid smörjnipplarna..njee inget verkade logisk direkt

LOiyBa.jpg

 

Väl hemma fyllde vi vatten i bakvagnen en bit över sittområdet och till slut

hörde man en tsunami..... :angry:

Det är nån som missat nått vid svetsrepet verkar det som :D

Jaja...en undersökning med vinkelslip vankas...blir en rapport frampå

 

Annars verkade framvagnen iaf tät,även damasker o sånt är helt godkänt :)

Ja byter nog hellre plåt än plockar isär halva vagnen :)

 

gA0VMj.jpg

 

Bonusbild på den ur-balla snorkel :wub: haha

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Amfibiefiasko tycker jag är fel ord. Det var lärorikt och hela bandvagnen var i och flöt, men bakvagnen läckte som ett såll!

     För att finna felet fick vi fylla bakvagnen med trädgårdsslang, och då visade det sig att felet berodde på en dålig rostlagning. Man fick lätt in fyra fingrar i bredd genom hålet. Gissar att det inte dröjer länge innan felet är åtgärdat.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja fiasko var kankse att ta i precis som du skriver Buea..visst lärde man sig en hel del :wub:

Om det va dålig rostlagning eller nån annan miss redovisas imorgon :)

 

Jag föredrar nog lagning utöver att byta länspumpar...mindre komplicerat :)

 

Tilläg 2308...

 

Det är i inringningen på bilden som ja måste ha missat nått

 

9H8yXQ.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läckage analysen .....

 

MocWYX.jpg

Jadå mycket riktigt....vattnet har pressats genom hålet och ner via kanalen där

smörjnippeln sitter.....vilken miss va? :D ...och va tänkte jag på... -_- .

Orginal går det plåt under hela balken,vilket inte jag tänkte på utan

bockade de nya plåtarna mot balken...det tror jag är förklaringen

 

2EDIcm.jpg

 

En stund senare :)

Jag kommer fimpa en bit av kanalen likadant på andra sidan,dels för

att det kommer se lika ut och att kunna se om rostskada finns.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det har regnat i 9 dagar....precis så länge har jag haft semester idag :huh:

Men lite har man hunnit med mellan skurarna,sen har 13bilen tagit lite tid

då den ska in på bes imorgon,

 

 

4lQnAJ.jpg

 

Nya torkarmotorn monterad+nya torkarblad,kan va bra i snöstormarna till vintern :)

 

pjGoJx.jpg

 

Fräschat upp lite mer,bla sprayat bågarna/tanksidan med spray-body :)

dom ska få en extra omgång spray frampå.

Den grönbruna färgen på den bockade plåten är faktiskt från den lokala färgaffären och

är väldigt lik kvibergs-nato färgen

5wdVqV.jpg

 

Även lyktsargen fick lite uppfräshning,både bågarna och sargerna såg rejält dassiga ut innan

 

Lite komplettering 1930 pga mitt otroligt vassa korttidsminne :wacko:

 

ot3Llt.jpg

 

Före "lackeringen"

 

rcSRRy.jpg

 

Här är förresten nattmössan ja beställde

 

WGEvOE.jpg

 

Va tror ni om sikten baköver med specialkåpan mot orginal?

Naturligtvis blir även denna bökig om man släpper ner kortsidorna

 

OocLm6.jpg

 

Bryggan som den ser ut idag,jämför gärna denna med bilder som fotades när vagnen kom hem.

Lite skitigt kommer det alltid va inne här,omöjligt att inte skräpa ner när man kliver

in uppifrån :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har regnat i 9 dagar....precis så länge har jag haft semester idag :huh:

..

WGEvOE.jpg

 

Va tror ni om sikten baköver med specialkåpan mot orginal?

Naturligtvis blir även denna bökig om man släpper ner kortsidorna

 

 

 

 

 

A) Med tanke på hur medelsemesterfiraren haft semester kan man konstatera att du dragit en nit!

 

B1) Backspeglar?

B2) Varför intresserad av historien, är väl åt andra hållet du ska??

B3) Back kamera är väl lite fjolligt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A) Med tanke på hur medelsemesterfiraren haft semester kan man konstatera att du dragit en nit!

 

B1) Backspeglar?

B2) Varför intresserad av historien, är väl åt andra hållet du ska??

B3) Back kamera är väl lite fjolligt??

A) helt rätt,men det var typ en order,inte ett lotteri :mellow:

B1)Omgrupperade till 13bilen inför bes :D

B2)Bra att ha så mycket koll som möjligt,att backa av en brytpinne kan bli komplicerat i komplicerade situationer

B3)Backkamera behöver inte va mesigt,men inte nått jag kommer investera i :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en montering av saxlyftnen till kåpan,dock fiasko då det blir ett för stort dyngtag så nästan

gångjärnen knäcks,projektet avvecklas och konstruktionen kapades bort.Kanske inte snyggaste

o smartaste bygget men ja tog vad som fanns hemma

Annars har det inte blivit så mycket då allt verkar färdigt,jo en koll på

oljan i axelväxlarna efter amfibetestet och den va ok :)

GUYTwO.jpg

 

Bonusbild på monstret som flyttat in profilröret.... :o den sitter ofta o lurkar i mitten av nätet.

 

gztN2H.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sågade till lite gammal trall till bakvagnen,kan va bra om det ska åka med nåra

"yllevantar"och de ska sitta bak,"kära" ska sitta fram.

La även en ksp58 amlåda under telefonen med innehållande,brytpinnar,ståltråd,

bottenplugg div. verktyg.

Även domkraften och ett järnspett har fått sig en plats

NGKzrd.jpg

 

gJdg83.jpg

 

Kommer inte på nått speciellt just nu att modifera/förbättra/ se över... mao

kankse det är dags att köra lite.....roll out :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Inte så mycket nytt här,förutom att jag nyss köpte ett komplett nytt stödlager i trälåda +

2 kardankors av bägge storlekarna av Old o company östersund.

 

1700sek med frakt är billigt :) fick höra att stödlagret skulle en gång kostat staten

hutlösa 15000sek :o

 

Allt ingår,medbringare och till o med en slang istället för smörjröret(uppdatering?) som

går ut på baksidan väggen

Får se om jag skiftar detta innan vintern :)

Naturligtvis kan man även riva isär och byta/beställa de två lagren om man hellre vill

det
 

BFD3EM.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...