Gå till innehåll

Lokala väderrapporter


Gäst Bajon1

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...

Lite sent då det var kulmen förra helgen. och Helga som ställde till det

Men vi hade lägga mark isolering på schemat.

Min vind mätare klarade inte av att få någon vettig vind hastighet, den gav upp vid 17-18 sekund meter.

frigolit skivor på 283 cm x 108 cm, 5 cm tjocka, var inte så lätthanterliga. tog man en så knäcktes den omedelbart av vinden. så 2- 3 var ett minimum. svårt att lägga skivorna med en hand och hålla de andra med den andra handen.

Skiten lyfte från marken fast det låg dubbla armerings nät ovanpå.

Tog mej några timmar att få in det under tak så vi kunde bära in annat som skulle storm säkras.

vi var 5 st för att få in den sista bunten med skivor under tak och bakom lite vind skydd, 4 som höll i bunten som vi placerat på en släpvagn och en som körde ATVn som drog släpet,

för stark vind för att det skulle gå att bära det med pallgafflarna och traktorn.

hela balen med skivor blåste av gafflarna så fort vinden inte låg rakt på.

 

Tror det slutade blåsa på måndags natten, Vi provade lägga lite på lördagen men gav upp runt 13.

 

L betong elementen som de fäst taket i, sprack och taket som vart klart på torsdagen var på väg att sticka.

Nu har vi fått på betong över så det var väl tusan om mark isoleringen inte var kvar nu. Det blev en del spill.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årets köld rekord, Ja eller vinterns då, 17,7 grader ute i går kväll.

Nackdelen med att bo i en svacka vid en dödis grop på slätten, den lilla kyla som kommer rinner ner här.

Det skilde 4 grader bara till när jag kom upp på vägen på "åsen " ovanför.

Lite snö, några cm men det räcker för att det skall vara halt på de i princip oplogade vägarna här, det blåser ju igen på några minuter efter plogen passerat.

 

Fint att jag lämnade värmen på i verkstaden så det tinar upp lite där tills jag går dit fram mot eftermiddagen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry Boys... :huh: 

Det är sannolikt mitt fel att det inte snöar ,åtminstone här i Dalarna,då jag har skaffat mig en gammal Fordtraktor med lastare för att enklare bli av med eländet från gården..... :( 
Enligt kvinnan jag är gift med kommer detta att bli en snöfattig vinter pga. traktoreländet  :unsure:  Får väl se om hon får rätt..... :blink: 

Ber om ursäkt,ska inte upprepas,tror jag iaf  :D  :D 

Mvh/Dexx

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på det där med temperaturen. Ja inte ute denna gång. Herman ju kört en del på el patronen nu när jag varit sjuk. Har en stor ratt jag trott jag reglerat el patronen med. Men i dag när vi kom hem från Norrköping så var det lite kallt inne och jag vrd upp eländet på max. Men nä då fortfarande typ 14 grader inne. Och tempen ut ur systemet visar ca 35 grader.

Men så slog det mej att jag sett en ratt till gömd på sidan, så jag öppnade luckan och. Jodå den stog på 40 grader. Så nu experimenterande jag och vred upp den till 70 grader. Skall bli spännande å se om jag kan ändra lite på klimatet här inne. För när det är frost på fönstren så är det dags att göra något. Skall ju inte behöva skrapa husfönsterna för att se ut när det är -15 ute. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu snackar vi klimat förändring.

från 17 grader i sovrumet till 22.,

Ja ni förstår ju 5 grader på en natt, det måste ju nästan vara rekord,

'PS tala ej om det för forskarna så de kommer på vem som är skyldig ;)

Några miljöavgifter har jag inte råd med :)

 

EDIT: måste bara inflika att när jag eldar med ved, så blir det en helt annan värme i huset, och det med att väggarna i mitten "runt skorstenen" också är varma gör massor av gottig värme

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu snackar vi klimat förändring.

från 17 grader i sovrumet till 22.,

Ja ni förstår ju 5 grader på en natt, det måste ju nästan vara rekord,

'PS tala ej om det för forskarna så de kommer på vem som är skyldig ;)

Några miljöavgifter har jag inte råd med :)

 

EDIT: måste bara inflika att när jag eldar med ved, så blir det en helt annan värme i huset, och det med att väggarna i mitten "runt skorstenen" också är varma gör massor av gottig värme

 

Säger bara, Eldarevalsen (evert taube)! :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommit en skvätt nattfrost i puderform från himlen i två dar nu, samt att termometern stod på 23 med nåt streck framför...

 

Lyckades även ta ett halvtaskigt kort på en halo-effekt, tre-sol eller vad det kan tänkas heta egentligen.

 

Stjärnklart som bara den i skrivande stund.

 

Södra Jämtland, finsidan av republiken :)

post-5958-0-92872600-1452024736_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-20 grader nu på morgonen.

Måsten nog ut och köra med värmepistolen på vatten kopparna hos djuren.

 

Så skall jag nog kleta på lite mer kit på fönstren när det blir varmare,

+ 20 grader 15 cm från fönstret direkt ovan elementet, givaren som ligger mot fönster karmen visar 10 grader.

'Tusan jag måste ha glada kråkor här så mycket som jag eldar åt dem ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vad tusan flygarn du har ju bara 7 dagar kvar att dra i hop årets körningar på,

Sen är det ju pension och dags att lämna över till en yngre generation ;)

 

Då får du bara ägna dej åt hobbys och familjen Ja båda innehåller väl gröna bilar och inte snö plogning :)

 

 

EDIT: som vanligt när det ljusnar så sjunker tempen lite och nu visar termometern på över -23.

brrr, ja det är fint med vinter, eller nått

Tur jag lagade värmen i traktorn i alla fall :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vad tusan flygarn du har ju bara 7 dagar kvar att dra i hop årets körningar på,

Sen är det ju pension och dags att lämna över till en yngre generation ;)

 

Då får du bara ägna dej åt hobbys och familjen Ja båda innehåller väl gröna bilar och inte snö plogning :)

 

 

EDIT: som vanligt när det ljusnar så sjunker tempen lite och nu visar termometern på över -23.

brrr, ja det är fint med vinter, eller nått

Tur jag lagade värmen i traktorn i alla fall :)

 

Är det bara 7 dagar? Fan, skulle behöva ett par meter snö då för att maskinerna ska gå ihop den här vintern...  :lol: :lol:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara 7 dagar? Fan, skulle behöva ett par meter snö då för att maskinerna ska gå ihop den här vintern...  :lol: :lol:

Ring Björn, han kanske kan skaka fram en studenkörning så här i januari (vårdlinjer tar väl studenten så här års) som kompensation för snön :wub:

Studenterna får väl ha skoteroverall och dricka glögg :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring Björn, han kanske kan skaka fram en studenkörning så här i januari (vårdlinjer tar väl studenten så här års) som kompensation för snön :wub:

Studenterna får väl ha skoteroverall och dricka glögg :lol:

 

Då passar det kanske med 13 ton lastare och 4 kubiks snöskopa att åka i? Så får de lite utsikt på turen också...  :lol:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...