Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Vinterdäckslagen gäller inte veteranbilar, så om du vågar är det fritt fram med pildäcken, även utan dubb..

 

"Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre."

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Dack/Vinterdack/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjaha, man skall kolla om andra svarat redan innan man svarar så jag redigerar lite och lägger en följdfråga  :)

 

Det jag undrar över är skruvdubb i trafik, är de lagliga?

Har för mig att dubbarnas utformning är noga reglerad på åtminstone bil och lastbil när det gäller antal dubb, utstick, vikt, material osv.

-Något som kan vara svårt att uppfylla med skruvdubb kan jag tänka?

 

Dubbdäck på mc är så vitt jag vet en gråzon då det verkar som det inte finns några regler om utformning och antal, således kan man köra med 3-400 dubb som sticker ut 7-8mm utan problem, ingen som bryt sig om att skriva något i regelverket verkar det som, åtminstone har jag aldrig lyckats finna något i skrift i alla fall..

Att endurodubbade däck är helt värdelösa på asfalt är ju då en helt annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tung lastbil + veteran = du ansvarar själv för att ha däck som är ok, Möjligen försäkringsbolagen som kan bråka om du är med i en olycka.

Skruvdubb ; då måste de vara godkända för den hastighet som fordonet används i. 

Bussar mm brukar bara ha dubb på en axel, Fram, du får inte ha dubbat på en sida och ej dubbat på andra sidan, alla däck på samma axel måste antingen vara dubbade eller ej dubbade.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kulor och sand hur har det fungerat?  Är det balanse direkt eller måste ni åka en stund med skakande innan de balanserar till sig tänker på tex stadskörning mm.    Eftersom jag åker regat så är det väl runt halvkilot bly på fälgen och om nu sand eller kulor skulle fungera så hamnar de ju längre ut i perferin så så mycket borde inte behövas.

 

Hur funkar det på hjul som lätt blir ovala efter en tids stillastående, dvs är lite guppiga de förts km  då borde väl även sanden/kulorna bli lurade att lägga sig på fel ställe? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att mina hjul (37x14,5 Creepy crawler) småhoppar en stund efter att jag åkt hemifrån, ca 1km ungefär sen går det mjuk o fint. Sen inbillar jag mig att jag får samma symptom varje gång jag stannar under färd men att det ballanserar ut sig fortare då mot när jag startar första gången på dagen.

Jag föredrar helt klart vanliga vikter på fälgen men nu var dom så envisa sist på firman jag ballanserade hjulen på (då jag råkat skava bort några vikter i skogen) och dom menade att sand var mycket bättre osv..

Jag menade på att jag skulle släppa i och ur luften ofta och inte ville att ventilerna skulle sätta igen sig av sanden (vilket dom lovade att det gjorde den inte) utan att jag skulle ha sand i i alla fall menade dom. (ventilerna satte igen sig och läckte friskt kan jag lova) tills jag fick tag på ventiler med metallsil i botten som hindrar sanden att nå själva ventilen.

Sen var det just det att jag kör sakta och stannar ofta och då får fortsätta en stund med just obalans vilket jag inte heller skulle få problem med sa dom... jag inbillar mig att jag har strul med det men det går att leva med.

Och ventilproblemet löste jag själv så nu funkar det skapligt förutom just att det är lite obalans just när man kör iväg.

 

Sen ska väll sanden kompensera hela tiden man kör för ev skit i däcken/ovala hjul elelr bortslitna gummiklackar så den är ju bättre på det viset jämfört med fasta vikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag bara haft tur.
Jag kör med breddade fälgar och 37 tums Creepys som Quattro här ovan.. och nu med beadlockringar och entreprenadslang i däcken.. obalanserat.
Inte en enda skakning eller obalans trots 6 hjul.. obalanserade alltså.
Enda jag märker är däckplattorna som blir när bilen stått ett tag.. men de försvinner efter nån kilometers körning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag åker ibland 80-90 när jag har lite ont om tid och ignorerar det som händer med bränsleförbrukningen när man ökar från ca 60 till upp mot 90, har inge problem med obalans då i dom farterna heller.

Men som sagt så kör jag inte obalanserat som Svana. Men han verkar ha tur med sina hjul :) Orättvist ;)

Jag hade ju 150 gram lite här och var på mina när dom var ballaserade med vanlilga vikter och jag vet hur väl så lite som 50 gram fel känns i en vanlig bil så att köra mina utan ballansering är inget jag fixar. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja runt 90 är lagom annars har man ju ingen nytta av sista växeln  ;)  tror grov balansering med vikt plus sand eller kulor måste bli det bästa åker ju slanglöst så prov får göras, ang täppta ventiler om man släpper luft med ventilen i topp så borde inte sanden åka med så lätt, tänk på all skit som ligger i en kompressor tank och ändå stannar det kvar i botten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kjører med 36x12,5/16 Simex Extreme Trekker på in 11 og synes det bråker noe veldig ifra de dekka. Har lyst på noe som er litt mer stabilt og mindre bråk fra. Ser flere kjører Creepy Crawler, er dette bra dekk med tanke på både offroad kjøring og støy?? Hvilken bredde lønner det seg å kjøre på org felger?? Er 12,5 å foretrekke eller bør jeg gå opp litt?? Bytter jeg går jeg nok opp til 37.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag köpte mina General Grabber via www.amring.se (har jag för mig det var några år sedan nu ;) )  Och jag fick ge 6090:- för 5 st 295/75-16 med jobbets verkstadsrabatt. Dubbarna är Skruvdubbar från best-grip och av modellen 1350 och det är nästan 100st i varje däck. 

Har haft däcken och dubbarna sen 2011 och det funkar jätte bra. har skruvat i och ur dubbarna några säsonger också och det går bra.

Som det är nu finns det INGA däck från general där med 295/75.

 

Jag letar landsvägsdäck, så då vill jag antagligen ha däck som är lite större än original, men inte bredare, right?

 

Föredrar tyska däck, mina gamla michelin var bra, men de hårda pildäcken jag har nu är rätt jobbiga.

 

Vilka storlekar bör jag titta på generellt, är det 295/75 och 315/75?

 

https://www.4x4tyres.co.uk/315-75-16-general-grabber-at2-121q_05684120000?specs=40,57,66,

General Grabber AT2 i 315/75, funkar dessa bra, och utan att bredda osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 315/75 Cooper STT. Helt ok däck. Och jag hävdar bestämt att MT däck inte låter mer än AT däck. Och MT däck ser ju så mycket bättre ut  ;)

 

Jag bytte nyligen till MT däck på min Defender, och de var 1dB tystare än AT däcken som satt på innan...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några speciella online-affärer som gäller? Vissa däck verkar vara svåra att få tag på, typ General grabber AT2 i 195/75 och 315/75.

Finns det något som är typ inte värdelös i snö/is/vinter? Lite bitter över att jag inte får tag i general grabber AT2, de verkade lovande på flera sätt.

De alternativ jag hittat är:
Cooper STT
Hankook Dynapro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan rekommedera

 

http://www.offroadreifen.com/

 

Köpte 12 st 38,5" Creepy Crawlers där för några år sedan. Svarar på epost samma dag, vilket jag tycker är OK! I övrigt levererades däcken hem till dörrn på utsatt tid och till utlovat pris.

 

Alla här på forumet har väl sett dom in action, och ja, jag är nöjd. Bra framkomlighet och fina lerbågar!

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, gunnish. Du letar efter däck för 16" och som är ungefär lika breda eller lite bredare än orginal men gärna något högre. Dvs 315/75 R16 skulle motsvara ca 34.6 ". Om du föredrar tex General Grabber AT betyder att du ska kika på 35x12.5" R16, eller i klartext LT 315/75 R16, tex http://offroadreifen.com/reifen-details/3157516QGENAT2neu/LT315-75R16-121Q-General-Tires-Grabber-AT2.php

 

Skicka dom en fråga via formuläret...

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...