3uba296 Postad 20 December , 2016 Rapport Share Postad 20 December , 2016 Vinterdäckslagen gäller inte veteranbilar, så om du vågar är det fritt fram med pildäcken, även utan dubb.. "Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre." http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Dack/Vinterdack/ 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 20 December , 2016 Rapport Share Postad 20 December , 2016 Det behövs inte vinterdäck på veteranbilar för att vara lagligt. Kan vara bra av andra orsaker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 20 December , 2016 Rapport Share Postad 20 December , 2016 Mjaha, man skall kolla om andra svarat redan innan man svarar så jag redigerar lite och lägger en följdfråga Det jag undrar över är skruvdubb i trafik, är de lagliga? Har för mig att dubbarnas utformning är noga reglerad på åtminstone bil och lastbil när det gäller antal dubb, utstick, vikt, material osv. -Något som kan vara svårt att uppfylla med skruvdubb kan jag tänka? Dubbdäck på mc är så vitt jag vet en gråzon då det verkar som det inte finns några regler om utformning och antal, således kan man köra med 3-400 dubb som sticker ut 7-8mm utan problem, ingen som bryt sig om att skriva något i regelverket verkar det som, åtminstone har jag aldrig lyckats finna något i skrift i alla fall.. Att endurodubbade däck är helt värdelösa på asfalt är ju då en helt annan femma. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 2 Januari , 2017 Rapport Share Postad 2 Januari , 2017 Tung lastbil + veteran = du ansvarar själv för att ha däck som är ok, Möjligen försäkringsbolagen som kan bråka om du är med i en olycka. Skruvdubb ; då måste de vara godkända för den hastighet som fordonet används i. Bussar mm brukar bara ha dubb på en axel, Fram, du får inte ha dubbat på en sida och ej dubbat på andra sidan, alla däck på samma axel måste antingen vara dubbade eller ej dubbade. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 2 Januari , 2017 Rapport Share Postad 2 Januari , 2017 Då fick jag klara besked i alla fall. Tackar! Någon som provat balansera hjul med plastkulor? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 2 Januari , 2017 Rapport Share Postad 2 Januari , 2017 Inte plastkulor men jag har kört med balanseringssand i ett par år och är väldigt nöjd med det. Ska du köra med sand måste du ha ventiler med filter på för annars sätter ventilen igen sig. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 2 Januari , 2017 Rapport Share Postad 2 Januari , 2017 Softairgunkulor funkar på mina crepy 37:or 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Om någon behöver ventiler med filter på och inte hittar några i närheten där dom bor så har jag några extra jag kan skicka mot lagom ersättning. Beställde från USA förut av en bekant men fick flera än jag behöver. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Kulor och sand hur har det fungerat? Är det balanse direkt eller måste ni åka en stund med skakande innan de balanserar till sig tänker på tex stadskörning mm. Eftersom jag åker regat så är det väl runt halvkilot bly på fälgen och om nu sand eller kulor skulle fungera så hamnar de ju längre ut i perferin så så mycket borde inte behövas. Hur funkar det på hjul som lätt blir ovala efter en tids stillastående, dvs är lite guppiga de förts km då borde väl även sanden/kulorna bli lurade att lägga sig på fel ställe? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Jag tycker att mina hjul (37x14,5 Creepy crawler) småhoppar en stund efter att jag åkt hemifrån, ca 1km ungefär sen går det mjuk o fint. Sen inbillar jag mig att jag får samma symptom varje gång jag stannar under färd men att det ballanserar ut sig fortare då mot när jag startar första gången på dagen. Jag föredrar helt klart vanliga vikter på fälgen men nu var dom så envisa sist på firman jag ballanserade hjulen på (då jag råkat skava bort några vikter i skogen) och dom menade att sand var mycket bättre osv.. Jag menade på att jag skulle släppa i och ur luften ofta och inte ville att ventilerna skulle sätta igen sig av sanden (vilket dom lovade att det gjorde den inte) utan att jag skulle ha sand i i alla fall menade dom. (ventilerna satte igen sig och läckte friskt kan jag lova) tills jag fick tag på ventiler med metallsil i botten som hindrar sanden att nå själva ventilen. Sen var det just det att jag kör sakta och stannar ofta och då får fortsätta en stund med just obalans vilket jag inte heller skulle få problem med sa dom... jag inbillar mig att jag har strul med det men det går att leva med. Och ventilproblemet löste jag själv så nu funkar det skapligt förutom just att det är lite obalans just när man kör iväg. Sen ska väll sanden kompensera hela tiden man kör för ev skit i däcken/ovala hjul elelr bortslitna gummiklackar så den är ju bättre på det viset jämfört med fasta vikter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Jag vet inte om jag bara haft tur.Jag kör med breddade fälgar och 37 tums Creepys som Quattro här ovan.. och nu med beadlockringar och entreprenadslang i däcken.. obalanserat.Inte en enda skakning eller obalans trots 6 hjul.. obalanserade alltså.Enda jag märker är däckplattorna som blir när bilen stått ett tag.. men de försvinner efter nån kilometers körning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Låter ju bra, blir väl till att pröva till sommaren har några gamla däck liggande och en omgång fälgar. Förmodar att ni inte provat i motorvägsfart men logiskt borde balanseringen bli bättre ju fortare man kör. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Jag åker ibland 80-90 när jag har lite ont om tid och ignorerar det som händer med bränsleförbrukningen när man ökar från ca 60 till upp mot 90, har inge problem med obalans då i dom farterna heller. Men som sagt så kör jag inte obalanserat som Svana. Men han verkar ha tur med sina hjul Orättvist Jag hade ju 150 gram lite här och var på mina när dom var ballaserade med vanlilga vikter och jag vet hur väl så lite som 50 gram fel känns i en vanlig bil så att köra mina utan ballansering är inget jag fixar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Ja runt 90 är lagom annars har man ju ingen nytta av sista växeln tror grov balansering med vikt plus sand eller kulor måste bli det bästa åker ju slanglöst så prov får göras, ang täppta ventiler om man släpper luft med ventilen i topp så borde inte sanden åka med så lätt, tänk på all skit som ligger i en kompressor tank och ändå stannar det kvar i botten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 sandkorn åker med oavsett position på ventilen så en ventil med filter är ett måste 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 3 Januari , 2017 Rapport Share Postad 3 Januari , 2017 Kör obalanserat, o bättre väghållning/rattskak än på de stenhårda CrossCountry jag krängde av Som iofs var balanserade en gång i tiden)..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 5 Februari , 2017 Rapport Share Postad 5 Februari , 2017 Kjører med 36x12,5/16 Simex Extreme Trekker på in 11 og synes det bråker noe veldig ifra de dekka. Har lyst på noe som er litt mer stabilt og mindre bråk fra. Ser flere kjører Creepy Crawler, er dette bra dekk med tanke på både offroad kjøring og støy?? Hvilken bredde lønner det seg å kjøre på org felger?? Er 12,5 å foretrekke eller bør jeg gå opp litt?? Bytter jeg går jeg nok opp til 37. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 12 Februari , 2017 Rapport Share Postad 12 Februari , 2017 Om någon behöver ventiler med filter på och inte hittar några i närheten där dom bor så har jag några extra jag kan skicka mot lagom ersättning. Beställde från USA förut av en bekant men fick flera än jag behöver. Har du 4st jag kan köpa av dig? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 12 Februari , 2017 Rapport Share Postad 12 Februari , 2017 Ja nog har jag 4st över allt du får skicka ett pm eller nått med din adress så postar jag några åt dig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 4 Juli , 2017 Rapport Share Postad 4 Juli , 2017 Jag köpte mina General Grabber via www.amring.se (har jag för mig det var några år sedan nu ) Och jag fick ge 6090:- för 5 st 295/75-16 med jobbets verkstadsrabatt. Dubbarna är Skruvdubbar från best-grip och av modellen 1350 och det är nästan 100st i varje däck. Har haft däcken och dubbarna sen 2011 och det funkar jätte bra. har skruvat i och ur dubbarna några säsonger också och det går bra. Som det är nu finns det INGA däck från general där med 295/75. Jag letar landsvägsdäck, så då vill jag antagligen ha däck som är lite större än original, men inte bredare, right? Föredrar tyska däck, mina gamla michelin var bra, men de hårda pildäcken jag har nu är rätt jobbiga. Vilka storlekar bör jag titta på generellt, är det 295/75 och 315/75? https://www.4x4tyres.co.uk/315-75-16-general-grabber-at2-121q_05684120000?specs=40,57,66, General Grabber AT2 i 315/75, funkar dessa bra, och utan att bredda osv? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 4 Juli , 2017 Rapport Share Postad 4 Juli , 2017 Vill du ha lite större är det 315/75 som gäller. De är ca 35" höga och 12" breda. Spanade länge efter Michelin XZL 255/100 men det blev ett Hankook dynapro istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 4 Juli , 2017 Rapport Share Postad 4 Juli , 2017 Jag har 315/75 Cooper STT. Helt ok däck. Och jag hävdar bestämt att MT däck inte låter mer än AT däck. Och MT däck ser ju så mycket bättre ut Jag bytte nyligen till MT däck på min Defender, och de var 1dB tystare än AT däcken som satt på innan... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 5 Juli , 2017 Rapport Share Postad 5 Juli , 2017 Några speciella online-affärer som gäller? Vissa däck verkar vara svåra att få tag på, typ General grabber AT2 i 195/75 och 315/75.Finns det något som är typ inte värdelös i snö/is/vinter? Lite bitter över att jag inte får tag i general grabber AT2, de verkade lovande på flera sätt.De alternativ jag hittat är:Cooper STTHankook Dynapro Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 5 Juli , 2017 Rapport Share Postad 5 Juli , 2017 Kan rekommedera http://www.offroadreifen.com/ Köpte 12 st 38,5" Creepy Crawlers där för några år sedan. Svarar på epost samma dag, vilket jag tycker är OK! I övrigt levererades däcken hem till dörrn på utsatt tid och till utlovat pris. Alla här på forumet har väl sett dom in action, och ja, jag är nöjd. Bra framkomlighet och fina lerbågar! // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 5 Juli , 2017 Rapport Share Postad 5 Juli , 2017 OK, gunnish. Du letar efter däck för 16" och som är ungefär lika breda eller lite bredare än orginal men gärna något högre. Dvs 315/75 R16 skulle motsvara ca 34.6 ". Om du föredrar tex General Grabber AT betyder att du ska kika på 35x12.5" R16, eller i klartext LT 315/75 R16, tex http://offroadreifen.com/reifen-details/3157516QGENAT2neu/LT315-75R16-121Q-General-Tires-Grabber-AT2.php Skicka dom en fråga via formuläret... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.