Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Jag har kört med bogger 38,5/15-16 på min 131a ett par år fram tills i sommras då jag lyckades haverera ett framhjul i ett av gäggahålen i Hästveda.

Det går köra med den dimensionen utan modifieringar, men det skaver lite vid fullflex och vid fullt rattutslag går nabbarna i bladfjädern.

Knappast obreddade fälgar då väl?..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt inga modifieringar.

 

Kanske värt att nämna, bilen blev reggad med dom sulorna, (bogger 38,5/15-16), när jag reggade om från C-kort till B-kort.

Samtidigt som 50mm draget gick igenom med 3500kg. B-kort = 750kg. BE-kort = 3500kg.

Bilen heter WYR635.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju inte vara bra. Maxxis CC rekomenderar min 10" breda fälgar för 14,5.

Ang reservhjulets dimension anser jag att om man inte har en våldsam skillnad i diameter bör diffen käka upp differansen.

Kör man 38,5 på ena sidan och original ca 33,5 på andra så blir det säkert problem.

 

Därmed sagt tycker jag inte att man ska snåla om man använder bilen mer än till skogskörning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill gärna upplysa sällskapet om hur noga det faktiskt är med reservhjul i samma dimension, åtminstonde diameter, som övriga hjul på 4x4 eller 6x6 bilen.

Finns säkert någon som kan utveckla det teoretiska bakom detta i detalj.

Faktum är att både däck och drivlina tar stryk redan vid kortare körstäckor typ 1km.

Kanskje hvis du har diffbrems, lamelldiff, viskosekopling eller liknende systemer som er på moderne biler. Det enkle systemet på C300-serien tåler et hjul i feil dimensjon uten problemer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej

Først lidt kommentare til de sidste poster:

Fordelen ved en 6X6 = bl.a. at det er muligt at binde/spænde/tøjre et eller to baghjul til rammen så man henholdsvis køre på 5 eller 4 hjul. Jeg vil ikke bekømre mig for den, midlertidige, løsning.

Derfor vælger jeg at spare reservehjul. Både af plads og vægt hensyn.

 

 

Jeg er Dansk og har rigtig svært ved alle de muligheder der er her i Sverige. Det er muligt at gøre meget som bare slet ikke er muligt i Danmark.

Nu mit spørgsmål:

 

Billigste dæk der giver gearing til en diesel motor er 42'' dæk. Er det Umuligt at få registreret eller er det mere et spørgsmål om at gøre det og så se hvad der sker til registrereing ?

 

Det skal lige siges at det er ikke bare at montere mere end 40'' dæk på en 20er. Men det er en anden sag.

 

Da denne tråd er MEEEEEEGET lang, er der muligvis viden jeg ikke har fået, da jeg ikke har læst hele tråden igennem.

 

TGB hilsen

Knudsen Built.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan heller bytte utveksling i akslene til den samme som er på C303. Da får du opp farta en god del. Det er flere her som har gjort det på C304 i hvert fall, men har ikke hørt om noen med C306. Det bør likevel også være mulig der.

 

Alternativt kan du bygge om girkassa så det femte giret blir et overgir. Det er dessverre vissnok svært vanskelig å få tak i disse delene.

Redigerad av kristaga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan heller bytte utveksling i akslene til den samme som er på C303. Da får du opp farta en god del. Det er flere her som har gjort det på C304 i hvert fall, men har ikke hørt om noen med C306. Det bør likevel også være mulig der.

 

Alternativt kan du bygge om girkassa så det femte giret blir et overgir. Det er dessverre vissnok svært vanskelig å få tak i disse delene.

Hej 

Tak for input. Se min post under Diesel alternativ (eller hvad det hedder) Jep jeg KAN skifte gearinger (diff'er) Men jeg køre Toyota Gear med 0.881 overgear. det rejker sammen med 42'' dæk i første omgang. Det er ikke et spørgsmål om at køre stærkere men om at få lidt økonomi i en meget ødsel motor. ( Men det er den motor jeg har valgt:)

Igen ang. at bygge Overgear/drive. Se diesel tråden.

 

Mit mål er `Devil's VolToy´ TGB20 chassis med ændret mål. Toyota HDJ80 karosse og Toyota drivlinje og BILLIGE dæk. det er 42'' dæk. Altså billige. Affjedringen bliver også ændret. I første omgang fordi jeg syntes det er sjov at bygge og selvfølgelig også forsøge at få det registreret. Men for at opnå det jeg vil bygger jeg først op, så må jeg bygge tilbage, om nødvendigt.

 

Devil's VolToy er lege bil to, så jeg har min Toyota HDJ78 Overlander at køre i hvis jeg vil køre sjov. (Tro nu endelig ikke at jeg er rig, jeg bruger bare næsten alt på biler.)

 

Ideer er altid velkommen.

Knudsen Built.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

 Idag kom Hankook däcken till postkontoret i Uddevalla där jag kunde hämta dem med terrängbilen.

 

2013-02-08-17-10-18.jpg

 

Som synes något större än original GoodYear pildäck.

Är sugen på att montera dom direkt, men det borde vänta tills jag har rostlagat och sprutat

bilen med matt RAL 1001 (WW2 sand beige) som jag har på önskelistan.  

Vi får se om jag kan hålla mig till dess......skönt i alla fall me däcken hemma.

 

Must recommend Camskill for this delivery of

5 Hankook RT03 315/75-16 tires for Â£805 delivered to door in Sweden is awesome.

Also very good corresponding during purchase and delivery with nice people at Camskill!

:wub:

// L-G

 

 

Kunde inte hålla mig....idag åkte sulorna från Camskill på!

De va rätt mycket jobb å byta (speciellt få ur de gamla slangarna) men Stans Gummiverkstad i

Uddevalla fixade det galant!  De är vana vid udda däck kunde man se i verkstan med alltifrån

fulldubbade rallydäck till dumpersdäck. :wub:    Stort tack för att de fixade mina däck på stört!

 

 

ptdc0227.JPG

 

Vilken skillnad....kunde inte tro det var samma TGB 11 när jag körde iväg.....

propellerplansdånet, vibrationer i kupen, vobblingar i ratten, det fullständigt obefintliga greppet

på packad snö och is och taskiga vägkänslan e som bortblåst....helt plötsligt kan vi prata i normal

samtalston, ja tro det eller ej men till och med de som sitter i baksätet kan förstå vad man säger

utan att man behöver höja rösten nämnvärt. Komforten och vägkänslan e så bra de kan bli på

en sån här bil känns de som.

 

Det enda som stör nu är vindbruset och det något höga motorvavtalet i 80 km/h men

det kan jag leva med....

 

Tack för rekommendationen av Hankook MT däcken Fredrik L.  Jag kan bara hålla med!

 

Mvh L-G

 

Får  originalkedjorna plats på dessa??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det stämmer att Petlas NT3 är något högre än original. En bekant till mig bosatt i Norge men med torp i Värmland hade Petlas på båda sina Valpar och körde regelbundet fram och tillbaka mellan Norge och Sverige. Han var mycket nöjd med dom på asfalt och sa att dom gick tystare. I terrängen tog han sig fram bättre än de flesta, ja kanske bättre än alla andra som var med på Bjurbäckenträffarna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg har hatt Petlas på felten (L3314N) min, og var veldig fornøyd både på veg og i terreng. De er litt mindre i diameter enn dekkene det norske forsvaret brukte, men ikke mye. Støyen (bulleret) fra dekkene var ikke så høy at det overdøva blafringa fra kapellet. Jeg fikk dekkfirmaet til å seipe dekkene før de satte dem på bilen. Det gjør at de er bedre på vinterføre enn originalt, men de er likevel ikke bra nok på is og hardpakka snø.

 

post-6519-0-11768400-1410301951_thumb.jpg

 

Så kjøpte jeg C303 og la om dekkene på C303-felgene og satte dem på. Her er jeg mindre fornøyd, i terreng er de like gode, men på vegen er dekkstøyen (bulleret) for høy, vibrasjonene forplanter seg i karosseriet. Jeg har begynt å kjøre med øreklokker (hörselkåpor). Det blir nok Hankook-dekk her etter hvert.

 

post-6519-0-19575900-1410302051_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört på dem i fem år och är kanonnöjd. Framförallt i terräng förstås men även på väg. Det är inget kompromissdäck så de nackdelarna som finns märks förstås på väg.

 

De är smala och det är en fördel så länge det inte är sankt men de vill gärna "vika sig" i skarpa kurvor. Iofs inget problem så länge farten är vettig.

 

De blir lätt ovala när bilen stått några dagar så den första halvmilen-milen kan bli lite skakig.

 

Vad gäller ljudet så var de förvånansvärt tysta till en början men nu har de blivit lite slitna och framförallt framdäcken har fått "klackar" vilket gjort att ljudnivån har ökat betydligt. Det går kanske att minska det problemet genom att skifta bak-fram regelbundet.

 

Hur som helst är det ett bra och prisvärt däck som jag definitivt skulle köpa igen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag gjorde lite research på de berömda (och tydligen svårfunna..?) Maxxis Creepy Crawler 37x12.5r16.

Bad först en bekant med känningar i branschen att kika, det fanns att ta hem för 3800:- styck monterat, då med rabatt, rek. listpris var 4500:- 

 

Vad är egentligen problemet, är det en udda dimension? Motsvarande 14.5" breda saluförs ju i Sverige på bla. FMW4x4 för ~3700:-

Jag kunde tycka att det skulle finnas en marknad för ett större däck som fungerar på originalfälg med tanke på hur många bilar det finns i omlopp..

 

Nätet gav mig: 

 

https://partsale.eu/tyres/MAXXIS-M8090-Creepy-Crawler-37x-12-5R16-124L-14640990 ~2500:- /st (!!)

 

http://dany4x4.pl/opony/463-creepy-clawler.html ~3200:- /st

 

http://www.terenowysklep.pl/maxxis-creepy-crawler/117-37x125r16.html  ~3200:- /st

 

Vet inte fraktpriser på dessa alternativ. Någon som vågar beställa? :) Riktigt bra pris på översta länken men frakten är oviss än.. (Har mailat frågan)

 

Är det någon som har tips på andra inköpsställen eller kanske andra däck i samma kategori och storlek?

 

Här finns föresten Maxxis Mudzilla 37x13.5r16 till bra pris: http://www.paddockspares.com/37-1350x16-maxxis-m8080-mudzilla-tyre-only.html  Dock är det väl ännu lite mer på gränsen med originalbredd på fälgarna.

 

:)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Sätt framför allt det mindre reservhjulet fram och kör hem på bara bakhjulsdrift så blir det inga problem.

 

Blir ju två ställen som "äter" upp skillnaden i storlek.

Vad skulle det göra för skillnad? Så länge man inte lägger i diffen spelar det väl ingen roll om man har det mindre däcket på fram eller bakaxeln? Även utan inkopplad framaxel kommer diffen att få jobba om däcket sitter på den axeln.

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...