Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Stämmer nog det, har sålt diffar till folk som kört hem sina bilar med olika dim på däcken, har man otur så kan diffen tydligen ryka redan efter 5 mils körning. Klart den kan inte varit nyrenoverad innan då.

De har då själva trott det berott på att de just kört med olika dim på däcken hem från träff  :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pigge, on 04 Apr 2014 - 5:04 PM, said:snapback.png

Sätt framför allt det mindre reservhjulet fram och kör hem på bara bakhjulsdrift så blir det inga problem.
 
Blir ju två ställen som "äter" upp skillnaden i storlek.

Vad skulle det göra för skillnad? Så länge man inte lägger i diffen spelar det väl ingen roll om man har det mindre däcket på fram eller bakaxeln? Även utan inkopplad framaxel kommer diffen att få jobba om däcket sitter på den axeln.
/Gripen

 

 

Diffen kommer att äta upp skillnaden mellan hjulen men det kommer också att påverka "varvtalet" på kardanaxeln.

 

Säg att vi har ett orginal 35" och en 31" reserv.

Då kommer kardanaxeln se det som det sitter 33" hjul på axeln. Vart kommer skillnad mot övriga 35" att tas upp? finns ju inga diffar mellan axlarna som kan ta upp denna skillnad. 

Därför skall man ha det mindre reservhjulet på framaxeln och denna urkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var det jag menade, att de övriga "35" får dreven i diffen ta

Det snurrar för 33 or från en sida och 35 or på en sida som möts i diffen, det blir en väldans massa snurrade på de dreven i olika hastigheter oavsett om man har framhjulsdrift i eller inte.

Av detta på stod de jag pratade med, gjort så diffarna slets så pass att de rasade när de kört bilarna hem flera mil. Så pass att de var tvungen att ha nya drev i dem efteråt  :ph34r:

Möjligt att de haft otur och det rasat vid just det tillfället  :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, jag skulle (om jag haft en sån bil) lagt i framhjulsdriften och plockat bort kardanen vid längre färder. Dels för att framhjulsdriften hoppar i när man bromsar, då kvarstår problemet med varvtals skillnaderna pga olika hjulstorlek, när man behöver fästet som bäst. Lägger man inte i framhjulsdriften med kardanen bortplockad så blir det ett jäkla liv när automatiken ska försöka slå i klokopplingen mot en stillastående medbringare då man bromsar.

 

OBELIX 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pigge, on 04 Apr 2014 - 5:04 PM, said:snapback.png

 

Vad skulle det göra för skillnad? Så länge man inte lägger i diffen spelar det väl ingen roll om man har det mindre däcket på fram eller bakaxeln? Även utan inkopplad framaxel kommer diffen att få jobba om däcket sitter på den axeln./Gripen

 

 

Diffen kommer att äta upp skillnaden mellan hjulen men det kommer också att påverka "varvtalet" på kardanaxeln.

 

Säg att vi har ett orginal 35" och en 31" reserv.

Då kommer kardanaxeln se det som det sitter 33" hjul på axeln. Vart kommer skillnad mot övriga 35" att tas upp? finns ju inga diffar mellan axlarna som kan ta upp denna skillnad. 

Därför skall man ha det mindre reservhjulet på framaxeln och denna urkopplad.

Ja, framaxeln måste vara urkopplad, det håller jag med om. Men jag ser ingen anledning att man inte kan ha två olika dimensioner på bakaxeln i nödfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, jag skulle (om jag haft en sån bil) lagt i framhjulsdriften och plockat bort kardanen vid längre färder. Dels för att framhjulsdriften hoppar i när man bromsar, då kvarstår problemet med varvtals skillnaderna pga olika hjulstorlek, när man behöver fästet som bäst. Lägger man inte i framhjulsdriften med kardanen bortplockad så blir det ett jäkla liv när automatiken ska försöka slå i klokopplingen mot en stillastående medbringare då man bromsar.

 

OBELIX

 

Härligt att se Obelix i tråden, det var ett tag sen :-)

Ja, ditt förslag är nog det bästa sättet.

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter jag monterade mina creepy 37" 14,5 -16 så finns för mig inga andra alternativ.. hur nöjd som helst. :wub:

 Men..det är just priset..

Hej. Jeg har en TGB 11, bor i Danmark og har et torp i Skåne. Tænker at købe Creepy 37" 12,5 -16 er dækstøjen til at leve med ? og er de lovlige at anvende i Sverige om vinteren ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte i den storleken... men mindre storlekar på en Land Rover Defender. BF Goodrich MT KM2 är ett bra däck. Det finns naturligtvis mer extrema däck om man ska bara köra terräng. Men ska man även göra några mil på asfalten är det ett riktigt bra däck. Jag och mina kamrater som har åkt på dessa däck på våra Land Rovers har varit nöjda. Och vi har kört mycket asfalt.... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vet någon om general grabber AT2 315, 75, 16L passar på en tgb utan att skrapa i när man flexar/svänger?

 

De skall motsvara 35" om jag förstått det hela korrekt.

 

Har någon erfarenhet av detta däck, grepp? Buller?

Jag skulle hellre köpa ett MT däck, dels ser det coolare ut  ;)  mindre risk att fastna i en blöt gräsmatta. ;) 

Och min erfarenhet är att de inte låter mer än ett MT däck. Jag har General Grabber AT2 med dubb till min Defender, 235/85-16. Jag har kört över 50.000 mil Land Rover, och de flesta av de milen på just MT däck. Och nästa däck jag köper till Defendern blir MT däck. Och Defendern är min "vardags bil". Pendlar 8 mil per dag.

 

Jag har tittat på Cooper STT till min 1314. 

Här finns det till ok pris:

http://www.dackleader.se/bildack-315-75-16/?s=S&ty=O

Eller i england:

https://www.4x4tyres.co.uk/16inch-tyres/315-75-16-c-10_76_148_249.html

 

Eller om du vill ha något ännu mer extremt:

http://fmv4x4.com/web/?wpsc-product=fedima-sirocco-28575-16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...