Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Då var det dags igen för lite service, kom i höstas över rätt kam och så klart gör den sig bättre i motorblocket än på reservdelshyllan.  Nuvarande snälla kam har mer än 3 mm lägre lyfthöjd, kul om man vill varva som en bensinare men inte så roligt om man vill åka på bottenvrid.

 

Kände nu att nonstop jobbens tid är förbi, och nu när kroppen säger stopp för såna dumheter och straffar med värk så är det bättre att lägga upp det på lite längre tid bara 2-3 timmars pass dagligen får det bli hädanefter.

 

Idag rullat bort framaxeln så man får bättre plats delat bromsservot istället för att plocka bort det, bort med intercooler och kylfläktar och sen låtit vattnet gå.

 

Är värdets makter på min sida åker väl kylet bort och tråget tappas på olja nästa gång.

 

Lite små ändringar planeras så ihopplockandet kommer ta lite extra tid, ska  passa på att gå igenom generatorn när ändå den är lätt att komma åt vet att den en gång blivit oljeklabbig och då brukar slitbanorna gå ned,  även ta bort en onödig skvallplåt i tråget ev sätta det en bättre olje sticka på något annats ställe,  klura ut någon ny koppling till automatiska glödrelät så när tex motoroljan eller vattnet håller rätt temp ska inte glödningen ligga kvar eller gå igång vid start av redan varm motor.

 

post-5279-0-23739200-1469990371_thumb.jpgpost-5279-0-52999800-1469990390_thumb.jpgpost-5279-0-60285900-1469990409_thumb.jpg

 

 

 

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Livet är verkligen hårt!

Blev inget skruvande idag heller, efter morgon shoppingen dök det plötsligt upp rosor, skumpa, skalddjur, choklad och tårta så lite variationer från vardagens menyer förväntades.

Tydligen bröllopsdag idag så lite familjevård var väl på sin plats, eftermiddagen avrundas med musslor lätt brynta i champagne med persilja och riven charlotten serverade på toast, ungarna nöjde sig med räkorna.  

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skäms egentligen, men jag tror jag erövrar titeln Dagens Dolph utan konkurens!

 

Har vart nåt konstigt mekaniskt ljud i drivlinan vid högre hastigheter en tid, men förnekelsefas är ju det som inträffar först i alla kriser.. Skulle i dag ta de 9 milen till torpet med en åkgräsklippare som varit hemma på rep (dvs tömt ur den gamla bensinen o fyllt på färsk). Ljudet blev värre, för att bortom Arvika bli problematiskt.. Svängde in i på bruket i Jössefors o kikade på vad som kunde ta i, det var mekaniska tunga/stumma slag. Trodde på diff/4wd/hjullager o i värsta fall kugg. Kände ingen oroande värme nånstans.

 

Nåväl beslöt att avbryta färden o inte åka upp på skogen, så jag vände hemåt i sakta mak, med hårt ljud som nu började ge sig tillkänna i ratten, nu har jag räddningsförsäkring men tog mig hem o började fundera på hur jag skulle formulera en sommarquiz här för att få tips på felstälen, hur ljudet ökade/avtog när jag körde uppåt o svängde vänster...

 

Hoppade ur bilen o såg då direkt felstället:

 

post-4978-0-09240400-1470484348.jpg

 

:blush:  :blush:  :blush:  :blush:  :blush:  :blush:

 

Så jag drog åt hjulmuttrarna o tar nu sats för 9  mil enkel igen...

 

(o för er som inte va på GRK på  I2 85/86 så var dagens Dolph den uppåtstående frisyr som uppstår efter några dar i fält, för att senare bli dagens Dolph för den som gjorde nåt kvalificerat dumt, då Kramforsingenjören Lundgren inte direkt sålde sig på matematiska formler när han o Grace Jones gjorde nattklubbarna osäkra..)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tråkigt plockande med rengörning av delar från gammal oljekocks, plockat ihop en vipparmsbrygga med vänd axel så det blir nya slitytor samt brynt till vipporna något två fick kastas om pga av att någon inte förstått hur för stort ventilspel ställer till och sliter gropar :huh: . alla vippor på dessa motorer sliter bara på halva vippan så de går att skifta runt och på det sätt dubbel livslängd   

post-5279-0-60708800-1470505908_thumb.jpg

 

Gjorde även lite roligare el pyssel, när ändå generatorn var bort kändes det läge att renovera, ny slitring samt kol 143:- ink frakt  som privatperson  :wub:  klart prisvärt,  hade lite olika kolhållare på hyllan men valde att sätta nya kol i  med resistor så den varnar på lampan när saker börjar bli slitna.

post-5279-0-05465500-1470506544_thumb.jpg

post-5279-0-23440700-1470505927_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skäms egentligen, men jag tror jag erövrar titeln Dagens Dolph utan konkurens!

 

Har vart nåt konstigt mekaniskt ljud i drivlinan vid högre hastigheter en tid, men förnekelsefas är ju det som inträffar först i alla kriser.. Skulle i dag ta de 9 milen till torpet med en åkgräsklippare som varit hemma på rep (dvs tömt ur den gamla bensinen o fyllt på färsk). Ljudet blev värre, för att bortom Arvika bli problematiskt.. Svängde in i på bruket i Jössefors o kikade på vad som kunde ta i, det var mekaniska tunga/stumma slag. Trodde på diff/4wd/hjullager o i värsta fall kugg. Kände ingen oroande värme nånstans.

 

Nåväl beslöt att avbryta färden o inte åka upp på skogen, så jag vände hemåt i sakta mak, med hårt ljud som nu började ge sig tillkänna i ratten, nu har jag räddningsförsäkring men tog mig hem o började fundera på hur jag skulle formulera en sommarquiz här för att få tips på felstälen, hur ljudet ökade/avtog när jag körde uppåt o svängde vänster...

 

Hoppade ur bilen o såg då direkt felstället:

 

attachicon.gifIMG_7267.JPG

 

:blush:  :blush:  :blush:  :blush:  :blush:  :blush:

 

Så jag drog åt hjulmuttrarna o tar nu sats för 9  mil enkel igen...

 

(o för er som inte va på GRK på  I2 85/86 så var dagens Dolph den uppåtstående frisyr som uppstår efter några dar i fält, för att senare bli dagens Dolph för den som gjorde nåt kvalificerat dumt, då Kramforsingenjören Lundgren inte direkt sålde sig på matematiska formler när han o Grace Jones gjorde nattklubbarna osäkra..)

 

Sån optimist man är, trodde man ju att nu går resten av dagen lätt...

 

De 9 milen gick bra, lasta av åkgräsklipparen vid sommarstugan och fick ordning på den vildvuxna "grusplanen" som utgör uteplats och parkering, även vägen som går förbi har börjat växa igen så jag körde vardera sidan så det vart bredare (lite i blindo då gräs o sly hindrade alla möjligheter att ha koll på diket, men allt gick bra!

 

Tog sen o flyttade ett bord o bänka jag påpassligt placerat på den"renaste" platsen, och skulle bara göra några drag där, inklusive en 360 sväng:

 

post-4978-0-92354800-1470593307.jpg

 

Efter lite grunnande och en massa letande efter småpryttlar konstaterade jag att det yttre hjullagret totalpajjat.... Lyckades trixa på hjulet såpass att jag kunde rulla fram till kärrran o lyfta upp maskinen för hemtransport igen...

 

Är pyspunka på båda framhjulen, så ett alternativet med div "skottkärrehjul" på Btema, Jula o Klas i sjön evt skulle vara alternativet?

Eller nya kullager o slang i de gamla??

 

Vart ju ganska svettigt så en tur o blöta ner sig i sjön (var väl under min komfortzon..), ena hunden var med o när jag lufttorkat så började jag kika efter hund #2, ok den brukar ta en tur i skogen ibland o sitta i hamocken är ju inte så illa kl 17 en fin lördagkväll. I och för sig hade den Findus gröt jag turligt värmde på när jag var hemma o skruvade fast hjulen börjat sjunka undan. Klockan gick, det började mörkna. Några kortare promenader o locka utan svar. Sambon, som slutar kl 21, tänkte begära tillstånd o lämna en jacka o åka hem. Nu jobbade hon över o tyckte huset va tomt när hon kom hem, så åtgärden blev att hon fixade vikarie i dag o satte sig i bilen med lite mat o annat, så det blev övernattning i sommarstugan för att under fm åka runt o leta hund i skogen. Vi gav upp o lämnade en jacka o lite mat o skulle åka hem. dryga halvmilen ute vid stora vägen gjordes ettdesperat försök o fråga en fastboende, och en granne hade tagit om hand om ´hunden på morgonen!

 

Vart ju inte så mycket gjort på att göra listan på söndagen, o de grejjer o ved jag skulle ha med hem på släpet fick inte plats......

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sån optimist man är, trodde man ju att nu går resten av dagen lätt...

 

De 9 milen gick bra, lasta av åkgräsklipparen vid sommarstugan och fick ordning på den vildvuxna "grusplanen" som utgör uteplats och parkering, även vägen som går förbi har börjat växa igen så jag körde vardera sidan så det vart bredare (lite i blindo då gräs o sly hindrade alla möjligheter att ha koll på diket, men allt gick bra!

 

Tog sen o flyttade ett bord o bänka jag påpassligt placerat på den"renaste" platsen, och skulle bara göra några drag där, inklusive en 360 sväng:

 

attachicon.gifIMG_7271.JPG

 

Efter lite grunnande och en massa letande efter småpryttlar konstaterade jag att det yttre hjullagret totalpajjat.... Lyckades trixa på hjulet såpass att jag kunde rulla fram till kärrran o lyfta upp maskinen för hemtransport igen...

 

Är pyspunka på båda framhjulen, så ett alternativet med div "skottkärrehjul" på Btema, Jula o Klas i sjön evt skulle vara alternativet?

Eller nya kullager o slang i de gamla??

 

...

 

Vart ju inte så mycket gjort på att göra listan på söndagen, o de grejjer o ved jag skulle ha med hem på släpet fick inte plats......

 

 

Det gamla hjullagret har en innerdiameter på 19mm (19,05 mm är tydligen jämn tum dimension, men har inget o mäta så många decimaler med)

Ytterdiameter på lagret 33,2mm

Har kollat några hemsidor, men svårt med att söka på dimensioner

 

Gick in på momentum så konstaterade lagermästaren att med 19mm var det tum o då hade de inget, försökte med nåt nära men det var omöjligt....

 

Nu är det ju inga supervarvande precissionsgrejjer det handlar om, så en lagom hård plastbussning skulle säker göra jobbet. Ett 20mm hål på lagret o nåt som går o klämma in i plåtfälgen funkar säkert...

 

Nån här med tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gamla hjullagret har en innerdiameter på 19mm (19,05 mm är tydligen jämn tum dimension, men har inget o mäta så många decimaler med)

Ytterdiameter på lagret 33,2mm

Har kollat några hemsidor, men svårt med att söka på dimensioner

 

Gick in på momentum så konstaterade lagermästaren att med 19mm var det tum o då hade de inget, försökte med nåt nära men det var omöjligt....

 

Nu är det ju inga supervarvande precissionsgrejjer det handlar om, så en lagom hård plastbussning skulle säker göra jobbet. Ett 20mm hål på lagret o nåt som går o klämma in i plåtfälgen funkar säkert...

 

Nån här med tips?

 

Det er ikke en sånn raring?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har åter igen förvånats över vissa individer i det mänskliga släktet :rolleyes:

 

attachicon.gif20160811_184559.jpg

 

Hon (ja - det var en hon) höll i alla fall ut föredömligt från skyltar, stolpar, cyklister och liknande :)

Jag är inte mycket för att gola, men i detta fall hade jag ringt fjärsman direkt. Sånt här beteende måste kväsas i sin linda, annars så blir Sverige snart som klippen "only in Russia" man kan se på tuben...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bägge frambromsarna låg på trots justering på PV-jeepen. Misstänkte en främre bromsslang som leder fram bromsolja till bägge framhjulen. B2600 kom mycket lägligt förbi, då det var svårt att få loss bromsslangen ensam. Stort tack!  Ja, bromsslangen hade svällt invändigt efter mer än 50 år så den var helt tät. Hoppas nu att Offroad Parts har sådana. Skall ringa imorgon.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här knallar det på så sakteliga. 

De nu 3 veckor som jag jobbat efter nya schemat har bara spräckts med att jag fick rycka in en fredag och jobba

 

En sak är säker det blev till det bättre, visst vissa  av de dagar jag jobbar så blir det tidig kväller, , men annars börjar orken infinna sej igen.

  

Vi hade en Case Optum på demo här. 300 kh och med dubbelmontaget styrförmåga som en Ålands färga

Lite lustigt nog hade de ställt den bakom tröskan som väntade på fin väder och jag använde gårdens Case CWX 170 så det var bara att backa till och ta ett rött foto

2016-08-14 11.31.37.jpg

 

Har smågrejat med skåpet på13on. Ja hängt in en till säng, skurit sönder en tempur madrass  och lagt i den ny uppsatta fältsängen

Har nu nu både 24 v -12v-220v i skåpet med ett antal olika omformare. överväger lite om hur jag skall göra med kabeldragningarna, men bakom skåpen och gömma omvandlare mm ovanpå ser ut att bli lösningen.

 

Jeepen har sått sej ett lyft med ca 3 tum. det blev riktigt bra. 

Har nu ca 32 cm till lägsta punkten under bilen, nämligen fördelningslådan mitt mellan hjulen. har inte mätt axelklumparna men de ändras ju inte med höjning av bil.

Som vanligt var mufphy där, och vi blev strömlös på gården typ 20 min efter jag börjat skruva. Någon. INTE jag körde skopan på nya teleskop hjullastaren i GROVA matar kabeln till gården då den skulle hjälpa elektrikerna  :D  vet inte om de blev så hjälpta av det, men Jag fick lägga luftverktygen åt sidan , ja så även elverktyg så det tog typ 40 min efter jag skulle hämta ungen på dagis att bara byta stötdämpare fram och klossa upp den där. tar lite längre tid att hand skruva fjäderspännare mm. fick en pik om att dagis stängde 17:30  :blush:

Låg ute och skruvade första dagen, och för att få lyft nog fick jag använda 2 st hjul klossar till TGB som mellanlägg på domkraften för att få upp bilen så jag kunde sätta på däck igen

2016-08-16 11.05.07.jpg

 

Nåja det vart 7 tums mellanrum mellan hjul och skärmkant, så jag var ganska nöjd ändå

2016-08-16 18.32.58.jpg

Att bilen stog som en nyskiten hund var inget att göra åt  :lol:

2016-08-16 18.32.58.jpg

 

Så jobbade jag en dag emellan, smög och kikade på våran utdömda plog, och insåg att i stället för att riva halva plogen för att byta en del som kostade hiskerliga 31 k + moms, så kunde jag bara göra ett nytt hål till kolven som skulle sitta i örat vilket var trasigt mitt på plog kroppen-

2 st hålborrar, och lite gas skärning senare var plogen lagad

2016-08-17 14.54.03.jpg

så en dag med Morsan samt kusinen i Linköping och ungarna härjade i 5 timmar på leklandet så de var riktigt slut sedan. Pust man blir ju inte smidigare med åren helt klart 

Det passade bra för hallen i verkstaden var upptagen av larm och kamera installatörer som for omkring med skylift och satte upp både rörelse deckare och kamror på alla möjliga och omöjliga ställen. Ljud + ljus signal samt tele till larm bolag och sms till oss om larmet går.

 

Ja så i dag var det tomt, det regnade så jag hyste in mej i lokalerna för att få den skitnödiga jeepen att se normal ut.

 

Tusan så enkelt det var bak , och med tryckluft maskiner, då tog det bara 1,5 timmar med div små snack av de som var nyfikna.

2016-08-19 12.38.54.jpg

Inte mycket verktyg som behövdes, och jag använde inte hälften av dem

2016-08-19 12.54.09.jpg

 

Så slut resultatet

2016-08-19 15.01.08.jpg

2016-08-19 15.01.18.jpg

 

nu får jeepen vänta lite och förgasar inställning på gång på 13, sedan på med toppen på landrovern så får jag se vad jag gör med den, men det känns helt ok att jag hunnit undan lite 

 

Fridens folks

 

 

2016-08-16 14.45.58.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så blev det 13 ons tur att få lite mer vård.

då jag var helt säker på att den gick för fett så brydde jag mej inte om att ens grundinställa förgasarna, det är ju lite trångt med hyddan på,

2016-08-20 14.00.48.jpg

2016-08-20 14.01.06.jpg

 

så jag gav mej på att plocka ur pluggarna på flotörhuset och började skruva upp munstyckena direkt, 

Tog först bara ett snäpp på en 6 kants mutter räknat. 

men den gick fett ändå, så då blev det totalt ett halvt varv så prova, jopp den gick bättre och avgaserna stinker inte bensin. men prov turen nu i helgen sa annat  :unsure:

Har fortfarande hög bränsleförbrukning, visst den har stått över ett år så lite mil skadar ju inte.

 

Rev i hop halva verkstaden och knölad in i skåpet. fyllde på med mat och sådant man behöver för en tur ut med övernattning, så fiske saker med på det

Då jag nästan kastade in så var det lite rörigt, men dottern började bli otålig, och TGB tur med övernattning samt fiske var utlovat.

 

Nåja vi gav oss i väg, lite hackande på vissa varv  :angry:

Men det blev bättre efter typ 3 mil. har länge sett ut en plats på kartan. kollat Google satelit och MapApp Topic. grustag sa en berg täckt sa den andra, men ett av de få ställen jag kunde komma ner nära ån jag tänkt mej till. 

Så jag styrde dit. En abnorm bom, höga staket stenbumlingar mm gjorde det nästan omöjligt att forsera, skylten bergtäckt och synen av våg och kontor mm sa här kommer du banne mej inte in  B)

 

Ok körde ca 100 meter till och fick syn på en gubbe som stog vid några trädgårdsmaskiner vid en till salu skylt.

Stod på bromsen , tog ur ungen och knallade dit, och började språka med han. Om han visst av någon lämplig plats att köra ner till ån.

Nä det var kört sa han, så språkades vi lite om 13 bilen och annat, rätt var det var så sa mannen att han kunde minsan öppna bommen och visa oss området om han fick åka med, 

Så in med Liten i skåpet Bältade henne där, och gubben på passagerar- sätet 

Han låste upp den abnorma bommen och visade runt oss i det nu över 50 meter djupa hålet där berg täkten var, sedan visade han på en liten avstickare ner mot ån, och sa att vi kunde campa där, jag fick hans tele nr så han kunde släppa ut oss dagen efter, och körde upp han till bommen igen  :) då kom det fram att det var han som var vakten över området 

Som tur var utifall något hände så kikade jag över axeln på han då det var dags att öppna bommen, koden stog med stora siffror på en papperslapp, kunde vara bra att veta tänkte jag.

 

Nåja fisket den kvällen blev inte det bästa då ån nästan sinat på grund av den torra sommaren, men vad gjorde det vi hade både att köra på och campa på helt för oss själva  :D

2016-08-20 18.44.21.jpg

2016-08-20 18.44.40.jpg

2016-08-20 19.07.31.jpg

2016-08-20 19.07.41.jpg

 

Sova på fältsäng i Bårfästena gick utmärkt tyckte jennifer 

2016-08-20 20.10.34.jpg

även äta frukost i skåpet

2016-08-21 08.43.08.jpg

 

Fiske fick det bli på annat ställe dagen efter, 

Hon tog sin livs första Abborre och även Mört. ingen storlek, men ni kan tro att det var en nöj unge ändå 

2016-08-21 11.16.46.jpg

2016-08-21 11.42.01.jpg

 

så lite lunch och köra hem för en vecka hos sin mamma

2016-08-21 12.29.04.jpg

 

Kunde konstatera att den gick lite bättre efter några mils körning, men skall ställa upp munstyckena lite till, får justera ner dem om det blir för mycket, och den går för snålt

Har ingen co mätare så det är bara handpåläggning och test som gäller.

 

Fridens folks

 

 

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...