Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Lite små livat på landet

Ja jag slutade sista arbetsdagen med att förlora min tandbrygga mellan traktorn och betes putsen. vilket ledde till att jag bet sönder en till tand, och tandvärk, så första veckan av semestern har jag ringt och jagat olika försäkrings bolag och försökt reda ut vem som skall hjälpa till i sådana fall. Först mitt eget där jag är väldigt väl försäkrad. men de tyckte att då det var under arbetstid, så verkade det som arbetsgivarens försäkring skulle ta det. och nu började det bli krångligt.

För det är nog egentligen min arbetsgivare som skall ta det med AFA/FORA, men det har han ej gjort, så de bollade över mej till försäkringskassan och de vidare till tandenheten, som skickade mej vidare till arbetsskade enheten, vilka nu är osäkra på om det är dom som skall ta det, och också vill att min arbetsgivare gör anmälan, 

Vilket ej har skett.

Akut tid hos folktandvården gick att få, men för att få komma och få ett kostnadsförslag på vad en ny tandbrygga skall kosta, så måste jag ställa mej i kön för nya patienter, fast jag varit patient där tidigare. och de har inte tagit in någon från kön sedan förra hösten, så ett års vänte tid, för att ens få en tid för kostnads förslag kunde jag räkna med. Leve välfärden. 

Detta tog nog totalt 5 timmar i telefon kö fördelat på 2 dagar och en del snack och lyssnande på hur de skylde i från sej.

Så det blev en akut tid, då sliter de bara ut tanden och sen är det bra enligt dem, ja nu gick det inte bara slita ut den utan de fick karva en hel del så käften fick sys sedan. Nu öm i halva skallen. men det släpper nog till jul  ;)

 

Dag ett på semestern fixade jag barnvakt för att greja med 13on. ca 5 min efter barnvakten tagit dottern med sej, så ringer chefen och det är kris uppe hos kycklingarna. vatten läkarge i service rummet så kycklingarna var utan vatten, 3 timmar utan sedan kan de börja dö för han.

Nu hade vi fått ett tele samtal under torsdagen från firman som installerar sakerna, om att det var läkarge där men en magnetventil stängde så det funkade tillfälligt. Ingen åtgärd tydligen, fast det var firman som installerat nya saker som brutit sönder rören. grejerna kommer nog under veckan vart svaret typ

 

Så chefen var på möte i Stockholm, och resten av familjen skulle komma efter med tåg, så det var bara jag kvar. 

 

Killarna som skulle sanera två av avdelningarna kom och vred på vattnet och det körde i hop sej ordentligt. 

Jag kunde konstatera att det gick att skruva isär rören på ett ställe och plugga, om man hade rätt plugg, så fick de hallarna där det var djur vatten i alla fall och jag kunde köpta mej lite tid så rörmokarna kunde komma och göra en nödlösning.

Hem och rota i gömmorna och hittade turligt nog rätt plugg till där det gick att plugga rören.

Pluggade rören och de nu törstiga djuren fick lite vatten igen, Otroligt nog så lyckades jag få dit en rörmokare på mindre än en timme efter det. och jag kunde släppa det hela och börja om med semestern. Med att ja ni har ju läst det ringa angående tänderna  :mellow:

 

Nåja nog om det. resten av vecka då. 

Jo min nya grannes far, vilken också är drängen på gården vi samarbetar med, han har ju ställt upp sin husvagn nästan utanför portarna till min lilla verkstad. och de har 11 ungar tillsammans han och frun hans, och de tillbringade hela vecka där. 

Ja eller ett gäng av dem var nog mer hos mej och lekte med min dotter, så huset var ganska fullt, de två minsta klättrade runt på 13on å på Lilla Blå samt åkgräsklipparen. 

Alla verktyg jag hade på Lilla blå är nu försvunna, så även nyckeln till traktorn.

Mina försök att byta kolv till tillten på traktorn grusades gång på gång. men till slut lyckades jag lutra ut vart jag skulle placera den nya kolven och svetsa dit nya fästes öron samt flytta balken till övre fästet, Så nu i Söndags vart jag klar med det i alla fall.

2016-07-05 17.20.23.jpg

2016-07-06 20.22.04.jpg

2016-07-06 20.22.18.jpg

Jo jag inhandlade en ny skrammel grej till skorstenen på Lilla Blå också

2016-07-05 16.40.51.jpg

Jag förklarade situationen för de smått överbelastade föräldrarna och de lyckades då hålla dem borta från 13on i alla fall, ja inget trasigt eller försvunnet där vad jag såg i dag i alla fall  :wub:

Att de hittat buntband som de dragit lite här och där, var nära att göra slut på en hund jag är hundvakt åt i dag, för när jag startade Lilla blå, började front aggregatet röra sej utan att någon rörde spakarna, de var fast surrade med bunt band så skopan tilltade upp och lastar armarna gick ner, som tur var han den lilla hunden undan  B)

 

Han med att rasta ungarna lite mellan tandvärk och annat. 

Letade mej ut till ett ej välbesökt naturreservat med orörd skog på ca 300-400 åroch hittade detta lustiga träd bland annat

Stormagen

2016-07-08 15.23.29.jpg

Och lillmagen

2016-07-08 15.23.44.jpg

Grillning medans ungarna badade 

2016-07-08 17.16.15.jpg

Men sen kunde jag fortsätta greja med 13on i alla fall  :)

Vilket jag skall redovisa i tråden om den nu så fort jag postat detta 

Börjar faktiskt tro att jag är släkt med Murphy eller otur eller något liknade  :D

 

Fridens folks

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har det blivit lite diff renovering i framaxeln o imorgon är det tänkt att byta urtrampningslager så semesterveckan är någorlunda räddad :D

 

Har till o från regnat o åskat rejält här nere så man blir snabb på att placka fram o undan verktyg :P

 

 

 

post-6383-0-90136900-1468356595_thumb.jpg

post-6383-0-18052000-1468356598_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tusan jag skulle varit jäkligt snabb om jag skulle fått något gjort mellan skurarna i går

Nåja en tur till swedol och köpte någon skit box i plast till att sätta på ramen, de hade en med metall lock på men bara två klips som höll i hop det. 

Nåja det får duga, får gömma den på bra ställe på ramen, så det blev att tänka om, jag öppnar inte dan gamla boxen, den har ju visat sej tät i många år och får hänga med ett tag till. ingen ide att byta till en sämre i plast.

 

Lite småsaker som 100 pack med kabelskor mm inhandlades för kommande skarvar. bättre kvalitet på Swedol än biltema och nästan billigare att köpa 100 st åt gången av en sort än att köpa små askar någon annanstan.

 

Sitter nu och skall upp på mötet med hela balunsen angående mitt jobbande eller ej jobbande, Det avgörs i dag om jag kan eller får jobba mer. Det sista jag hörde lutade mot att jag får jobba på H.Hansens TGB service och alltjänst igen. Sämre ekonomi men mindre värk och mer ork och tid förhoppningsvis.

 

Ser ut som jag får rigga en press eller något över bilen och plocka fram regnstället om jag skall ro detta i land 

 

Härligt att det går framåt Diffen. och att det är fler som ger sej på att renovera de själva  :excl: Inte så svårt om man inte lyder handboken till punkt och pricka, utan går på lite hand känsla om man inte har alla special verktyg

 

Fridens folks

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Hasse

Det är bara at konstatera att när man väl dyker in i sakerna så är det kul att pyssla med prylarna. Sist jag renoverade en diff var 1982 på min p1800 men det sitter i ännu :P

Bytte en framfjäder idag så kopplingen står på tur imorgon, solen har dykt upp ordentligt här nere igen så nu får man ta paus lite oftare o svalka sig med en pilsner :D

 

Hoppas dagen löste sig till det bästa för din del

 

Får du snurr på kärran till TGB träffen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja dagens möte löpte väl si så där. Tror ingen var riktigt nöjd när vi var klar.

Nytt möte vecka 33. Men hag fick lite mer tid veckan innan träffen att fixa så bilen är körbar i alla fall. Jo den skall bli klar om jag så får leja in hjälp sista veckan. Hoppas min dotters mor kan ta henne lite nästa vecka så jag får lite gjort då med.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja i dag är man ganska normal i kropp å knopp igen.

Blev kvar bjuden i Olerum efter SOT i fredags, 

Några öl och umgås, så köra på lördagen var tanken.

När back 2 var tömd på 3 pers så åkte det fram en glas dödskalle med tvivelaktigt innehåll, och en kasse med 7,5 % öl. 

Här någonstans borde jag ju hittat min säng, men nej, Låg på som en Irländare på ett uppbrutet bryggeri tills jag bokstavligen vart golvad,

Nåja det finns bevis för att jag var rörandes runt 11 snåret i alla fall 

Här med markägarens som som nu bor i Björktorpet där jag huserade tidigare. vi klämde i hop oss i en LITEN fält stol och delade glatt på dödskallens innehåll.

2016-07-15 23.10.08.jpg

 

Ok då jag vaknade på golvet direkt innaför markägarens dörrr, visserligen på en madrass med både kudde och täcke, så visste jag att jag vart väl omhändertagen i alla fall.

4 koppar kaffe och runt 10 burkar cola och en liten tupplur, så vågade jag mej in i bilen, för en liten sväng i skogen, ja då var klockan gott efter 14.

Ok jeepen hel efter hornen växt ut på fredagen, så lite små smygande bara på lördagen.

Följde efter ett gång med starkt moddade suzukis, och så kom det, ja hansen synd du åker original bil för efter oss här kommer du ju inte upp.

Resultat  B)

2016-07-16 11.41.27.jpg

Detta vara bara sista lilla branten efter en dels klättring.

Hm men man skall ner igen

Nåja det gick att klättra vidare till körbar väg  :ph34r:

2016-07-15 16.10.58.jpg

2016-07-15 16.11.10.jpg

2016-07-15 16.11.23.jpg

2016-07-15 16.11.43.jpg

2016-07-15 16.12.50.jpg

2016-07-15 16.14.21.jpg

Så i dag är jag utvilad och redo att ge mej på 13 on igen, en välbehövlig lill semster behövdes, bakfyllan kunde jag varit utan, men det var nog bra för nu dröjer det nog igen innan nästa sådan bläcka , typ 10 år eller så  :D

 

ja för tusan 2 ganska fina plåtskåps valpar från Nyköping kom och körde, och naturligtvis klubb limon, med pride festival kamo

2016-07-15 12.48.34.jpg

2016-07-15 12.48.57.jpg

2016-07-15 13.05.49.jpg

2016-07-15 13.06.23.jpg

Fridens folks

 

 

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart har man alla hästar hemma.  Tog igår en liten tur i c202 och visst den går bra med kammen från 2,3l 100 hk, spinner som en modern varvvillig personbilsdiesel men jag saknar det riktigt råa bottendraget som kammen från 2,5l 130hk har vilket gör att man inte behöver varva på växlarna.

 

Idag så vände upp en av reservmotorerna och började klä av den men väntar till morgondagen med att lyfta upp kammen. 

 

Skulle man bli besviken på kammen så lär jag inte sova gott. Lite antydningar till slitage fanns på en vippa som stampat något, men på min hade alla stampat.  Rätt smidiga motorer där allt tas underifrån inget topplyft behövs för kam och lyftarbyte bara av med bröstkåpan och ner med tråget.

 

Skulle nu även denna peugotemotor ha skadade lyftare och kam så kom jag ju över Hansens märkliga Pajero motor vilket efter lite forskande med all sannolikhet är en 2,5l fordmotor med blocket gjutet hos indenor och sen har tyskarna ställt upp motorn innan de klätt den fransmännens indenor är 45 graders liggande som en halv pannkaksmotor.   http://scorpio.puslapiai.lt/pages/diesel_en.html  Dock verkar tyskarna inte plockat ut all effekt ur motorn pga av avgaskrav och avsaknaden av intercooler.

 

 

Så med lite tur är det även samma kam i Hansen motorn, och de ska vara fan om man handlar två motorer och båda har kammarna nerkörda.

 

Eftersom "Hyndan" funkade bra för båtförflyttningarna så kommer nog c202 säljas och då känns det bättre för samvetet att sälja den med motor med rätt grejer och effekt.

 

post-5279-0-42361500-1468779729_thumb.jpg

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Taket (allt inrede på väggar/tak) på JDW, som består av en ca 3mm plywoodskiva, med nån lack på. Lacken har krackelerat och det läcker in vid ösregn, vilket gjort att det blivit lite svart o sunkigt.. Nåväl delprojekt ett är att demontera tillsatsvärme armaturerna, fläkt o temperaturvred (ja det sista gick jag bet på, tur att skivan var i förhandlingsmode om större hål...)

 

Så är såg den ut:

post-4978-0-26046500-1468857737.jpg

 

Jag visste inte vart läckaget var, antennhålet var ju starkt misstänkt, och jag trodde att det skulle vara betydligt värre med plåten mot vad det var, nåt +itivt!

 

post-4978-0-01478100-1468857717.jpg

 

Takisoleringen utgjordes av vanligt gult skumgummi (!), även det var ganska välbehållet. Så nu blir det lite puts här o där med stålborsten o kladda på nån färg. Får nog bli nåt att täta runt fläktarmaturerna så det inte rinner vatten ut på skivan också.

Knappen som inte ville lossna är nu WD40 dränkt så den släpper förhoppningsvis.

 

Sen är de stora frågorna, vad ska jag isolera med ? Vilket skivmaterial ska jag ersätta med ?

 

Tänkte ta dörrarna o sidostycken i mellanfacket på en gång, de är också ganska slitna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang isolering så är ju min camper ombyggd i två omgångar, första så vanlig formflex enkelt att dutta lite lim här och var och få upp filtduken/skivorna och sen spänna innertak där listen sen åser fast allt.  Nästa gång när campern svetsades delvis om tog jag istället och blåste tectyl invändigt på plåten så den blev klabbig och på detta sätt limmade dit frigolit ville inte ha någon lös frigolit pga av gnisel resonansljud.   Tecktylklabbandet var inte roligt nästan deprimerande att stå där inne i klabbet med frigolit och en miljon klabbiga frigolitkulor överallt.   Formflex och kontaktlim blir ju bara roligare ju längre man jobbar i ångorna men huvudvärken dagen efter är inte att leka med, formflex varianten går mycket fortare att göra och få fin och slät.   Rostmässig pga av hur kondensfukt ventilerar från innerplåten så har jag faktikt en del skador nu på bilen vilka inte uppträdde alls på dessa ställen då den hade formflex, en gissning är att formflexen andas bättre och frigoliten andas inte alls vilket kan få fukt att bildas på nya märkliga ställen med rost från insidan som följd.   Välj det som är enklast men håll dig ifrån ren husisolering gullfiber stenull mm för bilar som isoleras med sån isolering påverkar luftvägar och det kan även börja klia likt allergiska reaktioner när man är i bilen, på diffusionstäta hus som står still fungerar det däremot bra.

 

post-5279-0-33948100-1468861437_thumb.jpg

Neopren eller liggunderlag använder många båtägare som isolering och detta verkar fungera men jag tror att även neopren har frigolitens nackdelar,  liggunderlag neoprenmaterial går att få tag i stora ytor när man använder det vid betongjutning har nog en rulle liggande som håller 3-4 meters bredd var tänkt till båten men jag ändrade byggplanen.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev inget skruvande idag men det blandade smålandsvädret "solåska" gjorde det möjligt för  en utflykt med barn samt att även svärföräldrarna följde med, Det blev Bolmen runt på småvägarna med lunchstopp på den utmärkta restaurangen  http://www.tiraholm.se/sve/    rekommenderas verkligen på området finns så klart badmöjligheter och camping vilket jag tror är helt gratis pubkvällar hålls även med livemusik.   Mycket tyskregisterat i skogarna, Bolmen är ju en av tyskarnas favoritresmål här i småland,  Amfiklubben brukar ha sitt sommarläger med sina bilar gissar att i tyskland får de inte åka fritt i skogen till sina insjöar så Bolmen är väl närmsta "terrängbilsområde" för deras amfi bilar.

 

http://www.smalanningen.se/article/bildspel-en-bil-en-bat-nej-en-amficar/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoho.

Lyckad lagning av en dator som ej fick ström i dag. 

Det var en del pill att få ut kablarna och löda dit kontakten som lossnat för ett år sedan eller så. 

Exet hade den låg och skräpade, det fina är att det var exakt samma modell jag hade fast med lite bättre processor.

Så jag kunde mata den full med ram minne och flytta över min hård disk, sedan så vart det fart på den.

2016-07-18 13.37.10.jpg

Lite eltape runt kontakten sedan och ja nu snurrar det på ganska bra här igen

Å framför allt den har inte badat i alla möjliga vätskor som coca cola mm så tangenterna fungerar och alla är på plats,

visst 4 år gammal, men för mej en ny dator. 

Kollade på en med samma mängd ram 8 Gb  och hårddisk storlek 500 Gb, Ok lite bättre processor, som var ny i butik, ja typ 4 lax skulle jag få hosta upp för att få en ny, så detta var nog ett bra köp en gång i tiden. 

Att batteriet var ok både i min och den "nya" gör inget, 

Så en reservdels dator av exakt samma märke och modell ligger kvar här.

 

Ok jag får göra uppstart mm på exets dator när den kommer för hon beställde en ny.

 

Nu kan jag greja här lite lättare ett tag framöver  :)

 

fridens folks  :P

,

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hasse, -nisse - misse-basse ekar i mina öron. då de minsta inte har koll på vad jag heter eller inte kan uttala det. å resten härjar på i 250. 

Tur jag bara har en unge, detta konstant så vart jag galen på riktigt.,

Funderar om jag kan sätta på backspeglar på kepsen så jag ser vad som händer med mina grejor när jag vänder mej om, för de flyttar på sej och försvinner.

 

​Nåja fick ca 3 timmar skruv tid i går, effektivt ca 1 timme . resten av tiden gick åt att hålla koll på gänget

 

Tusan jag måste nästan ta ett kort på hur det ser ut när 9 ungar klänger på lilla Blå, helt makabert.

 

Men allt mest positivt , det är kul med ungar, och liten får sällskap. 

Datorerna satt jag med i natt, ett avbråt då det hördes röster och rörde sej folk här runt 01, så fram med bajonet och lampa och gå en runda.

 

Jodå nu är det livat på landet  :P 

 

måste ut och hålla koll på 4 små tjejer som sitter med vassa knivar och täljer allt för nära varandra  :ph34r: 

 

Fridens folks

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok besiktnings tid 28/7

Sitter och övertalar mej om att det går att köra dit bilen då i alla fall och att den går igenom utan allt för många 2or eller att jag får spansk flagga.

 

Ja för på kvällen den 28 rullar jag mot växjö med 13on, förhoppningsvis.

Fan inte lätt att hålla planeringen när man äe ensamstående med barn, och det varit sommar dagis hemma hos mej nästan 2 av de 3 veckors semester jag haft.

Ok skall bara jobba Onsdags kväll med att lasta ut kycklingar som skall till slakt.

så jag har stora delar av nästa vecka på mej,

Men paniken börjar komma smygandes.

Listan på vad som måste göras är lång än, att ta med vad jag vill göra, FET GLÖM DET.

 

Mina baklycktor hade nog gjort sitt. men helt nya finns i Värmland, Jag är snabbare än posten så jag kör dit söndag kväll, Startar upp en 13 bil där på måndag förmiddag sedan blåser jag hem och kör några 24 timmars skift på 13on så kanske det går i lås.

 

Friviliga Mek kåren efterlyses till måndag eftermiddag. Problemet är att jag inte hittat någon sådan förutom mej själv  :P

 

Nåja nu skall jag ta hand om mitt barn och köra henne till barn kalas mm. Solen skiner nu jag ger mej fan på att det ösregnar så fort jag rör mej mot bilen igen.

Stress är bra för hjärtat, det pumpar på som tusan och slaggar ur venerna  :D

 

Fridens folks

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde en maraton dag och nu är 2564 höbalar bärgade och under tak. Helt slut i överkroppen kan jag säga. Men skönt att det är över för i år. Får skaffa mera utrustning till nästa år, en baltransportör står ganska högt på önskelistan och svärfar mummlar om nyare traktor..... ;)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eviga värme, peakar vid 28-29 grader i solen :mellow:

Börjar bli varmt i varenda vrå,även i djupaste skogen märkte jag samt väldigt torrt :rolleyes:

Har ac i kåken men man kan ju inte stanna inne hela dagarna typ.

Siesta 1300-1700 gäller tillsvidare bläääh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...