Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Nån som kan fota sin burk etikett med mörkgröna färgen, till cammomönstret på tgb11/13 bilarna. Skulle vilja jämföra med min burk.. nåt måste tusan vara galet.

Lägg upp bild här eller i färg-tråden.. jag vill få rätsida på om min mörkgröna är fel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som kan fota sin burk etikett med mörkgröna färgen, till cammomönstret på tgb11/13 bilarna. Skulle vilja jämföra med min burk.. nåt måste tusan vara galet.

Lägg upp bild här eller i färg-tråden.. jag vill få rätsida på om min mörkgröna är fel..

kan göra det bara jag packat upp packningen.... lite restrött började dagen på teneriffa men nu är jag tydligen hemma igen :(

 

Edit: nu (23,05) finns posten i färgtråden :) 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morn.

Här är det lugna gatan i dag. Sovmorgon för Liten. Ja hon börjar ju bli större nu.

Själv skall jag bara ta det lugnt. Å små greja lite.

Lite rastlös. Är inte riktigt van att bara Skita i jobbet för tillfället. Men det får blivit. Doktorns order.

 

Skall plocka lite hemma å smyga runt 13 och sortera lite delar. Har ju lite rörigt i bryggeriet nu. Men dubbletter av det mesta så jag borde hitta alla delar jag söker. Möjligen måla några detaljer.

Eller inte ☺

Känns som att bläddra fram både elsystemet plåt hytt och elsystemet aluzink hytt ur varsin pärm. Och läsa på lite om det med en kopp kaffe i solen är lagom aktivitet i dag faktiskt.

 

Fridens folk och njut av årets ljusare dag. Ja tidsmässigt då

 

Mvh H.Hansen

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok idag var det tydligen en bra dag för att kolla lite närmare på hela armetältet som jag fått hem hit från sambons lada.

Doften som ligger över omgivningen är intressant.... 

Nu till några frågor för här finns säkert mera kunskap om sådant här än vad jag besitter.

 

Någon som vet vad det är för modell? antal gubbar då alltså.

Samt om kaminen ska vara så högt upp som möjligt på sina 4 ben ?

Om någon vet hur långa dom 5 stödpinnarna ska vara så vore det toppen ? :)

Samt hur ska dom kedjor som finns i toppen hänga ilag med dom 4 pinnar för klädtork (jag antar att det är det det är till för) ? :)

Varför är det 5 st öglor på insidan i taket uppe vid kaminröret? ska det gå rep eller nått på insidan ut till dom 5 stöttorna?

 

DSC_1194.jpgDSC_1200.jpgDSC_1201.jpgDSC_1202.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Flaggat" tidigare för att jag tänker experimentera med att forma plast i sommar, ett första test:

 

post-5958-0-61194600-1466633444_thumb.jpg

(andra sidan ser ut som en kattspya typ)

 

En tvättad hydrauloljedunk (HDPE) fick stå för materialet och bli "bakad" i ugnen/spisen jag fick mot hämtning :)

Jag levde i villfarelsen att med nog hög temp över smältpunkten skulle få plasten att flyta ut i formen, men icke. Jag brände snarare sönder plasten istället.

Sen var det rena kassaskåps-knäckarfasonerna för att försöka hålla tempen på ett och samma...

Samt att formning måste ske under tryck, så:

 

Nu har jag beställt PID controller, solid state relay och termokoppling K för att få någon ordning på detta  :P

Under tiden prylarna kommer blir det till att rigga en domkraft under ugnen som via ett hål kan trycka ihop en form.

 

 

Eskalerade fort detta projekt :)

http://preciousplastic.com/en/videos/build/compression/

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade förläggningstält 12 o staben 20 tält (siffran för m2 o inte liggplatser), och ditt liknar ett 20 tält, fast ditt ser mer ut o va ihoppknäppt av småbitar och enklare "dörr"?

 

Kaminen känner jag inte igen, men du justerar dukspänningen med den / korrigerar med benen för ojämn mark. Kaminen sprider värme dåligt neråt, så spänn tältduken o ha den i övrigt ganska långt ner. Tallriken (den i toppen) liknar den som vi hade i 20 tälten. Det är inget tyg "över" efter nederkanten? det behövs för att lägga på jord för att täta mot marken

 

Torkställningen ska vara en 4 kant.

 

Pinnarna kan du mäta, lätt lutande utåt så ska tältduken va som en fiolsträng (annars regnar det in). Var rundstav ca 15mm med plåtskoning i ändarna

 

Det ser ut att vara en lite äldre variant

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det inte enklare att jobba med plasten om du först maler ner den till granulat eller hämtar granulat på närmast plastfabrik.

Japp

Men nånstans måste man börja, kapade ner dunken i bitar för att testa lite.

Blir att mala ner det finare längre fram.

 

Köpa? då försvinner ju hela vitsen  :wacko:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm undrar om det vart för effektivt när jag flyttade kolven till skop tilten på Lilla Blå

För nu bröt jag sönder nästa öra på kolven.

 

Tror inte den kolven är ultimat ändå, ca 70 cm lång och ett smalt elände.

 

Nåja jag var och inventerade vad som fanns på de glömda hyllorna i verkstaden, och hittade betydligt kraftigare grejor där, en helt ny kolv till en kvärnelands plog, som jag fick ta, dock kanske lite kort ca 40 cm, men så hittade jag en som låg kvar från den gamla BM baklastaren som är såld och nu bara blir liggandes, hörde mej för om den och den var också ny och oanvänd, ungefär samma grovlek  ca 15 cm hölje och dubbelt så grov kolv som på den som är slut på min, och en slag längd på ca 50 cm.

Jag tror jag nyper den och flyttar om fästena till kolven än en gång. 

Får nog sätta den lite lägre på trima fästet men då den är så grov borde jag inte tappa så mycket i bryt kraft. tror faktiskt att den med än dubbla diametern gör att jag får en starkare tilt men kommer nog tappa lite av hastigheten på den.

 

Hur som måste det fixas för utan traktor med lastare går det inte vara när man väl vant sej med en  :P

ja detta är vad jag sysslar med i dag, ja nu på morgonen, måste passa på att greja och fundera lite på sådant innan Liten vaknar.

Så kaffe och ett lyckat försök att få fart på den gamla datorn igen vart morgonens uppdrag

 

Den är lite glapp i skalet och söderbruten vid gångjärnen till skärmen. men en stadig burk med massa skrot i bakom så hålls den uppe i alla fall

2016-06-24 07.19.11.jpg

Lite två komponent epoxi lim fixar så ström kabelns kontakt hålls på plats 

2016-06-24 07.19.42.jpg

 

Dags för en ny dator snart  :D

 

 

Den som lever får se

 

Fridens folks och en Glad och fröjdefull midsommar eller något liknade,

PS det firades st.hans i Norge i går, jag tackar för det  :lol:  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

Ja du Hansen, den "smällen" gick jag också på för en del årsedan, ramen fläcktes upp, och jag klarade ej av att rikta upp delarna, så det blev en jäkla massa "patentare", men nu håller den, (till det jag använder traktorn till (snöplogning-skrapning av grusvägen).

post-6449-0-59239700-1466764335_thumb.jpg

post-6449-0-50388300-1466764344_thumb.jpg

post-6449-0-97356100-1466764353_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

Vet/minns ej, där traktorn står nu har jag svårt att komma till och mäta, mitt problem var att jag fann kolven i "röran" efter faders bortgång, och tyckte att den skulle passa, troligtvis kom kolven från Åkermans grävmaskiner, då faderskapet jobbat i över 40 år där, och slaglängden passade ej till skopfästet (skopan var även den tillverkad på denna verkstad, men till någon annan sorts maskin/redskap,) och var/är "för stark" för lastar ramen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite egentid när tanten håvar in storkovan i OB  :huh:  :huh:  :huh:  :huh:

 

Har haft några vindfällen liggandes för länge i ett hörn, är några blöthålor på vägen så jag tog med lite sten o gjorde lite fältarbeten såhär när det ändå var ganska torrt ( det geggar ju för varje gång man kör).

 

post-4978-0-45248600-1466879527.jpg

 

De två andra blöthålen var ganska torra.

 

Tog dock ett lite annorlunda spår o med 4 stammar bakom vart det stopp

post-4978-0-39019200-1466879538.jpg

 

Men det var ju bara att släppa, köra fram o vända o komsi komsi så kom dom så snällt:

post-4978-0-48971100-1466879549.jpg

 

Försökte hänga på några eftersläntare som jag tappade förra gången, men dekom ju bara med ett 20 resp 50 tal meter, men körde fram till väg o sen körde tbx o hämta dom

 

Nu är det ett gäng vindfällen kvar, men de ligger bara på halva lunningsvägen o ganska fast mark så det ska nog gå lättare...

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Livskraften börjar komma tillbaka....

Ska aldrig mer dricka nått starkt jag lovar o svär :mellow: bläää

 

Annars en toppen midsommar med anhöriga och igår kväll kom gamla vänner 

och det blev hålligång på altanen till 0500 i morse :)  God times

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag passade jag på att byta olja och filter samt rundsmörja min Valp 9033. Det visade sig att en smörjnippel på ett knutkors var avbruten. Men med hjälp av en "grispick" (som ju aldrig brukar fungera) lyckades jag få ut den avbrutna och hade en som passade

i min låda med fettnipplar.

 

 

post-4966-0-63269400-1467135180_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min terrängbil stulen idag och den fräcke tjuven försöker bryta sig in genom köksfönstret

 

post-6465-0-36008500-1467135168_thumb.jpg

 

 

Nää det är jag som skrapar o målar köksfönster :P

Larmsnubben var här och återinstallerade sensorn i den nya altandörren

och erbjöd mig en ny kompletterande övervaknings leksak :)

Direkt nått objekt runt människastorlek rör sig runt parkering och fordon aktiveras

kameran och börjar fota och allt loggas i mitt larmsystem.

Den ska ska justeras lite till pga att inte man hur som helst får övervaka mer än 1meter utanför egen tomtgräns.Bilderna är lite suddiga då de blir förstorade när man lägger in dom här.

 

Börjar likna Fort Knox här ;)

 

post-6465-0-26546800-1467136270_thumb.jpg

Här kommer förresten jag och katten från handlingen 

 

 

 

.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klämmor och skruvar/muttrar till parallellstaget på min elva genomgår nu en "botox"behandling med syrabad och elektrisk behandling för att återfå ungdomlig skönhet.

 

Resultaten med avrostningen ser lovande ut. Efter detta återstår ett liknande bad för förzinkning.

 

Före avrostning:

 

post-6558-0-11964200-1467219739_thumb.jpeg

 

 

 

Efter avrostning:

 

post-6558-0-11982100-1467219846_thumb.jpeg

post-6558-0-50244900-1467219892_thumb.jpeg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...