Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Verkat ha varit en trevlig tillställning Kristaga  :)

 

 

Har själv, ägnat helgen åt andras saker , lördag gick åt till att hjälpa dotterns stora syster att flytta. 

Mest skruva isär möbler och köra dem på den gamla släpan,

Den för den tidens släp stora flakytan gör den lämplg till sådant

 

 

På söndagen fick jag hit en Jeep JK igen , nu hade rätt knutkors kommit, och det skulle bitas på båda drivaxlarna fram. Hm ett sådan där gratis/ kompis jobb igen, Men det är roligare att skruva när man har någon med så jag såg det som en trevlig dag med en vän.

20170409_132405.jpg

 

 

Så Olerums två och en halvdagars avstog jag från, Tänkte så här, jag sparade in ca 30-40 liter diesel, 200 kr i köravgift, samt en låda öl och äta ute pengar, och jag har en hel och relativt ren bil även efter helgen  :P

Bättre att lägga det på värmlands tur och M6 grejande

 

Gårdagen användes till att snoka rätt på hus som var till uthyres. Hittade två av dem, men båda var precis uthyrda, Lite tröttsamt att folk inte plockar bort annonserna när de hyrt ut.

Det är ett elände att leta här för 75 % av annonserna är enbart till vättern rundan, och 10 % sommerstugor 10 % stora gårdar som de vill ha 10000 och uppåt i månadshyra för, hittade ett där de ville ha 25000 i månaden, inte aktuellt om jag säger så resten är sådant som möjligen skulle fungera

Det ena var lite synd att jag inte fick, det låg typ 200 från ett bergrum och mobföråd, och enligt "folktro" skall det finnas ej använda bergrum kvar i trakten som jag kunnat leta efter.

Nåja jag har visnings tid på fredag på ett till hus, så jag får se hur det går med det.

 

I dag tid hos läkaren på eftermiddagen, sedan är det möjligt att jag drar i väg och byter motor åt en man i hans jeep. Ja det beror på vad betalningen blir, kan inte åka typ 12 mil enkel och ligga i tält helt gratis 

Jag försöker samla på mej så mycket jag kan till att lägga på Värmlands och besiktiga M6an turen.

 

Nu lite till kaffe och skumma igenom forumet.

 

Fridens folks

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag blev jag tvungen att göra nån slags bockningsanordning för plattjärn (eller i mitt fall platt-alu).

Så det blev en primitiv hudraulpress av trä!😬

 

Ful men funkar utmärkt.

 

Kostnad:

gängstav m12, muttrar & brickor. 100kr

Gammal propelleraktig regel - gratis

Domkraft biltema 109kr

Stålbitar från skräphögen på en mekanisk verkstad 100kr

 

post-6558-0-32915800-1493931377_thumb.jpg

 

 

 

post-6558-0-34520100-1493931479_thumb.jpg

 

post-6558-0-34688800-1493931509_thumb.jpg

 

post-6558-0-96447900-1493931550_thumb.jpg

 

post-6558-0-16436200-1493931615_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja när vi ändå är inne på bockning, så får jag väl visa vad jag ägnat lite tid till.

Hade tänkt ta skärmen från den andra ZJn jag har, men insåg att den kanske eventuellt var lite rostig under plasten längst ner

Så jag kapade rent till ok plåt på skärmen som satt på.

20170503_154715.jpg

Sedan kapa till lämpligt ämne, I detta fall en galvad plåt jag norpat från skrotlådan hos mina vänner i vadstena, hade sådan tur att de tankat diesel i en bensin bil och fick lite bränsle med till M6an ipå samma resa  :P

20170503_154738.jpg

Ja jag har ingen fin fals tång eller så, då blev det att jobba med en platt tång, och biltemas plåtriktnings sats, som mothåll en hjultyngd till traktorn

20170503_154756.jpg

Det fick duga till den som skall köra runt med härket.

Svetsa lite På med grundfärg, zinkspackel, slipa, mer grundfärg, en del underedsmassa 

20170503_170101.jpg

20170504_140404.jpg

Ja så nu sitter eländet i hop med tröskelådan och blir lagom kul att byta någon gång i framtiden  :D

stora frågan nu är om jag bara skall dra svart färg, på den flata delen som går på skärmen, från stötfångaren fram och ner tröskelådan och vidare bak och lägga på skärmen till stötfångaren bak, som antagligen kommer bli i svart metall dem också med tiden, eller om man skall kosta på och jaga rätt röda färg och lacka allt rött igen, Svart känns lite enklare, tröskel boddy och all klet jag smetat och sprutat på är ju svart, så det är lätt att fixa när jag har skrapat den lite, vilket garanterat kommer hända

20170504_143249.jpg

 

Nåja det får jag fundera lite på, vänster sida klar nu, och det är dags att vända bilen. 

 

Men jag skall i väg och greja med viktigare saker om 9 dagar. M6an skall äntligen få lite kärlek och uppmärksamhet, Så jag drar den 17 maj till värmland, Och stannar maj ut, sedan blir jag nog efterlyst av dottern mor om jag inte dyker upp  B)

Justera bromsar . Besiktiga, och sedan ut och provköra en vecka, i gränslandet mellan Sverige / Norge med fiskespö och en låda öl och något smaskigt att tugga på, Möjligtvis trevligt sällskap några av dagarna och fler stora gröna bilar kan bli ett inslag i det hela  -_-

 

Fridens folks

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-5279-0-80466200-1494334216_thumb.jpgpost-5279-0-92749800-1494333782_thumb.jpg

 

Båten har ju tagit upp all tid men idag på förmiddagen tog jag ett ryck och klädde färdigt stolarna och monterade dem. Lagt lite tips om stolar på garage tråden bilen fick faktiskt tillbaks nybilkänslan när man stiger in.

 

Nu är det bara karossen som skulle behöva gås över lite blemor har börjat komma någon lackspricka och lite fukt rost i skarvar blir dessa fixade så syns knappt att bilen är 37 år gammal.

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är samma Barkarby F8 (som anges på kartan, vill minnas att det var en bana)som låg norr om Stockholm befann jag mig på plats 1965 för ca 50 år sen! Några minnen från den tiden. Kl 08:00 blåstes revelj och alla som befann sig inom synhåll för flaggan ställde sig i givakt när flaggan hissades. Alla som kunde undvek att befinna sig inom flagg synhåll kl 08.

Ett flertal maskin typer flögs SK50, SK 15 var de dagliga övningsmasinerna. En bombflotilj fanns också men hemliga. Vampire stod i hangar. Tappade mina vantar i cockpit en gång i en vampire fast man inget fick ha löst i fickorna och blev rejält och befogat utskälld. Planet styrdes med vanliga linor och saker kunde lätt fastna i trissorna.

Det såg lustigt ut när SK 15 maskinerna taxade ut i rad efter varandra. Sikten är inget vidare rakt fram på backen utan man får svänga lite fram och tillbaka. En rad maskiner ser ut som en lång orm som ringlar fram på plattan. Pembroke tror jag var en maskintyp om jag kommer i rätt. En dag under vårvintern med is och glashala banor skulle en sån motorflygas. Jag fick i uppgift att hämta något men killen i cockpit gasade på och jag håll på att hamna i propellersuget, nästan omöjligt att gå och röra sig , skridskor hade varit rätt!

Det var inte så noga på den gamla, kanske inte alltid så goda tiden.

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är samma Barkarby F8 (som anges på kartan, vill minnas att det var en bana)som låg norr om Stockholm befann jag mig på plats 1965 för ca 50 år sen! Några minnen från den tiden. Kl 08:00 blåstes revelj och alla som befann sig inom synhåll för flaggan ställde sig i givakt när flaggan hissades. Alla som kunde undvek att befinna sig inom flagg synhåll kl 08.

Ett flertal maskin typer flögs SK50, SK 15 var de dagliga övningsmasinerna. En bombflotilj fanns också men hemliga. Vampire stod i hangar. Tappade mina vantar i cockpit en gång i en vampire fast man inget fick ha löst i fickorna och blev rejält och befogat utskälld. Planet styrdes med vanliga linor och saker kunde lätt fastna i trissorna.

Det såg lustigt ut när SK 15 maskinerna taxade ut i rad efter varandra. Sikten är inget vidare rakt fram på backen utan man får svänga lite fram och tillbaka. En rad maskiner ser ut som en lång orm som ringlar fram på plattan. Pembroke tror jag var en maskintyp om jag kommer i rätt. En dag under vårvintern med is och glashala banor skulle en sån motorflygas. Jag fick i uppgift att hämta något men killen i cockpit gasade på och jag håll på att hamna i propellersuget, nästan omöjligt att gå och röra sig , skridskor hade varit rätt!

Det var inte så noga på den gamla, kanske inte alltid så goda tiden.

Härlig historia! Måste ha varit en upplevelse att varit där då!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallonen,

Har är det som vanligt. 

Murphy hänger mej i hasorna,

Var i väg i måndags för en kontroll på sjukan, kom därifrån med ny penicillin kur, som skulle påbörjas omedelbart, de skall karva lite i mej i morgon igen :huh: , 

Först vägrade jag då jag inte ville ta det innan Värmlands turen, men de tordes inte vänta till efteråt, Så de fixade en akut tid, så kanske jag är skaplig när jag åker ;) ,

 

I går var jag ute hos en vän, och kikade på något, där försedde jag mej med mer kul saker att hänga i M6an. :)

2 kompletta gasmasker med väska och tillbehör, en till förare och en till passagerare.

20170510_173315.jpg

En grön låda följde med, tror det är till en avståndsmätare, men kan ju bara bra att ha saker i 

20170510_173326.jpg

Ja så skulle jag hem, ja eller först hämta dottern på dagis, då ger det stöldförsök skadade tändningslåset upp helt, mitt i ingenstans  :angry:

Sjukt nog hade jag rätt bits till skruvarna man inte skall bara kunna skruva loss tändningslåset med själ, med mej 

Så det vart att demontera, leta kabel och klura ut vad som behövdes kopplas i hop, för att få igång bilen och få det viktigaste att fungera.

Ok fint, drog vad jag trodde var det som höll rattlåset öppet på plats, och körde 10 meter så hoppade det i, 

ok vad göra , jo en brytspak in och jobba lite så hålla den på plats medans jag försökte ta mej till dagis i tid 

20170509_154442.jpg

 

Insåg snart att det var kört, ordnade så mor hennes hämtade henne och hade med på jobbet, medans jag försiktigt smög hem, livrädd att brytspaken skulle lossna och rattlåset hoppa i igen.

men hem kom jag, och lyckades, få ur låskolven, så jag kunde sätta tillbaka de vitala delarna och använder nu en tång eller skruvmejsel till startnyckel. 

Smått galen rinde jag verkstaden som ej skickat in prisförslag till försäkringsbolag, eller ens beställt delar än, 

De ringde upp i dag, 14000 kr skall det kosta att fixa bilen för försäkringsbolaget. :ph34r:

 

En jeep från 1996, inte tusan lägger de 14 K på den, Nåja det löser sej säkert på ett eller annat vis.

 

Byggmöte här i går också, byggherren och hyresvärden kom sej nu äntligen in under huset, 

Och de skall göra ett försök att lyfta huset krypandes under, så de slipper riva halva huset,

Så i dag var jag tvungen att hämta en liten grävmaskin eller mer en motorspade, och gräva lite så de kan utföra ett provlyft.

Åkte samtidigt på att gräva ner lite elkabel mm.

20170510_104501.jpg

 

Ja, nu är det bara att ladda inför morgondagen , köra unge till dagis, åka och bli opererad, försöka ta mej hem med min dieselstånka, hämta ungen, och hoppas jag reder ut de första dygnen hemma med henne, Låsa dörren stänga av telefonen, och gömma mej för byggarn som vill att jag är behjälplig under huset, ca 50 cm utrymme att krypa och jobba på  

Där skall de förutom att byta hjärtstocken och hissa upp huset,  byta trossbotten och pressa upp ny isolering om det går.

jag tänker inte vara där och se om det går eller ej :D  

 

Fick ägar paprena på REO m621 i dag, något skumt med draget, Står bara krok, och ingen dragvikt alls på reg papprena, men något om Värden för koppling bak, i tillägsbladet, 

"värden för kopplingskrok, kopplingsavstånd bil EU 7000 mm"    :ph34r:  :unsure:  vad tusan menas med det. ingen dragvikt bara ett avstånd.

Ett annat kul tillägg, "motorn anpassad för flera bränslen"  ^_^

 

Nåja nedräkning fortsätter, 7 dagar kvar till avfärd. JAG SKALL I VÄG

 

Fridens folks  :)

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog c202 på en  "verkstads tur" dvs förbi någon verkstad samt även ett lite besök hos en av de fristående besiktningstationerna så nöjes körningen blev lite laglig ifall nu farbror blå skulle vilja ha något syfte för körningen.  Någon besiktning gjordes dock inte, körförbudet kan kvarstå tills jag verkligen behöver bilen eller om den ska byta ägare.  Men vad jag ville veta var om dels bilen gick in på höjden och lyften klarade tyngden samt om de obligatoriskt kommer röka testa den, fick ett bra svar att dessa äldre bilar undviker de att röka. Skönt att höra!

 

Eftersom många samt även jag tröttnat på miljödiesel som växer i tankarna när man har fordon som inte används så mycket, så har vi numera en mack här med pump som säljer blankdiesel till arbetsredskap och så klart är det den man numera har i tanken vilket ev skulle synas på röktesten.

Kan vara placeboeffekt men jag tycker den dieseln ger det rätt ljudet och gången kan ju vara inbillning eller så är den tjockare och ger högre pumptryck.

 

Bilen gick riktigt bra, tyget i "nya" stolarna är inte stretchande så stolarna kändes mer fasta och bekvämare än tidigare.

Man blir alltid lika förvånad av motorljudet när man inte kört på ett tag, något vanligt motorljud går knappt att höra men vinande från turbon hörs tydligt och det vandrar i takt med vägens belastningen och hur mycket man vill ladda på med gasen, detta ger en ljudkänsla som om man åkte runt med slirade koppling.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsatt nerräkning till M6an fixar turen.4 dagar kvar.
Har hunnit helförsäkring den. Ställt på den. Och bokat besiktnings tid i Sunne 19 maj kl 11.25. "Egen påminnelse" :)

By the way. Så tog inte bilsport mc och entusiastfordon. Tunga lastbilar och försäkrade. Lite synd. Hamnade på typ 1600 kr med helförsäkring + extra allt på deras
uträkning sida. Skickade in massor av bilder. Men fick så till svar att tunga fordon försäkrade de inte. Så det blev Trygg Hansa veteran igen så länge. Inte många som tar tunga fordon på privat personer. Ja eller det gör de. Men då kosten det 7 till 9 tusen om året.

Fridens folks

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är samma Barkarby F8 (som anges på kartan, vill minnas att det var en bana)som låg norr om Stockholm befann jag mig på plats 1965 för ca 50 år sen! Några minnen från den tiden. Kl 08:00 blåstes revelj och alla som befann sig inom synhåll för flaggan ställde sig i givakt när flaggan hissades. Alla som kunde undvek att befinna sig inom flagg synhåll kl 08.

Ett flertal maskin typer flögs SK50, SK 15 var de dagliga övningsmasinerna. En bombflotilj fanns också men hemliga. Vampire stod i hangar. Tappade mina vantar i cockpit en gång i en vampire fast man inget fick ha löst i fickorna och blev rejält och befogat utskälld. Planet styrdes med vanliga linor och saker kunde lätt fastna i trissorna.

Det såg lustigt ut när SK 15 maskinerna taxade ut i rad efter varandra. Sikten är inget vidare rakt fram på backen utan man får svänga lite fram och tillbaka. En rad maskiner ser ut som en lång orm som ringlar fram på plattan. Pembroke tror jag var en maskintyp om jag kommer i rätt. En dag under vårvintern med is och glashala banor skulle en sån motorflygas. Jag fick i uppgift att hämta något men killen i cockpit gasade på och jag håll på att hamna i propellersuget, nästan omöjligt att gå och röra sig , skridskor hade varit rätt!

Det var inte så noga på den gamla, kanske inte alltid så goda tiden.[/

 

Jag sitter och funderar på flygmaskinerna SK15 ? Kan det nog inte varit. Propeller med sporrhjul mer lika SAAB B 17? Men det är ganska länge sen! SK50 var det helt säkert...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick fram lite mejslar o började skruva isär

 

attachicon.gifIMG_9473.JPG

 

Efter lätt dissekrering så kom det fram en Tillotson förgasare

attachicon.gifIMG_9479.JPG

Membranet verkade betydligt såsigare sen sist jag kikade på det (vilket iofs var för några år sen...)

 

Membranet liknar det här tycker jag:

http://www.ebay.co.uk/itm/Tillotson-DG5HS-T-DG5HST-DG5HS-Carburettor-Carb-Diaphragm-Repair-Set-Kit-/141447417999?hash=item20eeec508f%3Ag%3AAUMAAOSwAuZX4qq7

 

Nån som kan tipsa om nån med rejält just in case lager på området? 

 

Masade mig ut i regnet för att skruva dit de nya packningarna i dag. "original" (kan ju ha blivit skadat under åren..) så satt det bara ett membran på "övre" sidan. Nu fick jag hjärnsläpp o satte packningen längst ner, men i vilken ordning ska de va

Membranet

"finmaskigt nät" (bruna, lövtunna)

Packning

 

post-4978-0-15117300-1494767636.jpg

 

Är ju lite pill o få isär så jag villha tipps innan. Packningen ska väl sitta "ytterst" mot locket, är det bruna finmaskiga nätet ett filter som ska sitta mellan membranet o förgasarna, är det överflödigt (gått "bra" utan) eller nåt som ska "stadga" membranet på baksidan I(dvs mellan membran o lock)??

 

Provade utan att det startade, men på startgas så går den upp i toppvarv innan den snabbt dör...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckad körning igår i Eskilstuna.

 

Ja.. vi hittade surhålen! Underbar blålera, galet kul.. tills man ska tvätta av bilen igen.

Lägg märke till Emil i bakrunden, som med spade står och skottar av leran från sin 13-bil haha.

post-6002-0-44697300-1494776377_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Masade mig ut i regnet för att skruva dit de nya packningarna i dag. "original" (kan ju ha blivit skadat under åren..) så satt det bara ett membran på "övre" sidan. Nu fick jag hjärnsläpp o satte packningen längst ner, men i vilken ordning ska de va

Membranet

"finmaskigt nät" (bruna, lövtunna)

Packning

 

attachicon.gifIMG_0713.JPG

 

Är ju lite pill o få isär så jag villha tipps innan. Packningen ska väl sitta "ytterst" mot locket, är det bruna finmaskiga nätet ett filter som ska sitta mellan membranet o förgasarna, är det överflödigt (gått "bra" utan) eller nåt som ska "stadga" membranet på baksidan I(dvs mellan membran o lock)??

 

Provade utan att det startade, men på startgas så går den upp i toppvarv innan den snabbt dör...

 

bruna-membran-packning

 

startar snabbt på fullchoke o ger fullvarv, men dör sen

testat med att moderera med halv o utan choke utan att det går bättre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Väljer denna tråden också i hopp om att så många som möjligt ska se nedan meddelande:

 

 

På förekommen anledning!

 

Annonser under "Säljes" och "Köpes" MÅSTE innehålla kontaktinformation!

 

Vänligen läs annonsreglerna innan du annonserar.

 

Vi har ett antal annonser den sista tiden som inte släppts pga att kontaktinfo saknas. Varför? Annonssvar är en angelägenhet mellan annonsören och köparen/säljaren som, om endera parten så önskar, inte publiceras. Jämför med Blocket och liknande.

 

Annonsering är såklart gratis men måste följa forumets regler. Följ dessa så är annonserna normalt publicerade inom någon timme...

 

Mvh

Admin /WF

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bruna-membran-packning

 

startar snabbt på fullchoke o ger fullvarv, men dör sen

testat med att moderera med halv o utan choke utan att det går bättre...

Testa membran närmast förgasare sedan packning och skippa "nät", hade du sånt nät innan?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Masade mig ut i regnet för att skruva dit de nya packningarna i dag. "original" (kan ju ha blivit skadat under åren..) så satt det bara ett membran på "övre" sidan. Nu fick jag hjärnsläpp o satte packningen längst ner, men i vilken ordning ska de va

Membranet

"finmaskigt nät" (bruna, lövtunna)

Packning

 

attachicon.gifIMG_0713.JPG

 

Är ju lite pill o få isär så jag villha tipps innan. Packningen ska väl sitta "ytterst" mot locket, är det bruna finmaskiga nätet ett filter som ska sitta mellan membranet o förgasarna, är det överflödigt (gått "bra" utan) eller nåt som ska "stadga" membranet på baksidan I(dvs mellan membran o lock)??

 

Provade utan att det startade, men på startgas så går den upp i toppvarv innan den snabbt dör...

 

Tror den silverfärgade skall sitta mot insidan, inte mot locket, det ser ju ut som det är "flärpar"/membran som skall kunna röra sej på det.för att bränslet skall ta rätt väg, den bruna under skall nog täta mot själva locket, den ser inte ut att ha öppningar vid flärparna, sätter du den bruna inanför, så tror jag inte membranen kan röra sej,  Alla "Håligheter " Som membranen skall jobba i är ju mot förgasaren och inte locket . Rätt ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar rota fram saker nu när jag är på fötterna igen.

 

Stategi, lägga allt sorterat, Mat/ matlagnings saker, en hög, sov saker en hög, hygien en hög, kläder en hög, verktyg mm sorterar jag direkt i bilen så får jag se vad jag får kvar för pack utrymme.

Elektonik som radios, omvandlare mm får jag nog samla i en låda, har ingen aning om, jag hinner få dit omvandlare 24-12 v eller några lampor mm innan jag bär av till skogs,

Ja förutsatt att allt går bra och jag kommer till besiktningen och igenom den. en snart 50 år gammal bil kan vara nyckfull, så bäst att förbereda sej på det värsta så kan det bara gå bättre  :D

 

Omplanering färd tid/dag Jag åker redan kvällen den 16/5, ja i morgon alltså.

Jag blir nog tvungen att hjälpa en vän med en transport på tisdags morgon,, en 5 timmars resa och dra hem en råbocks skadad bil. han behöver något och någon som får dra 2500 kg på kroken. 

Så sedan väl hemma lovat att umgås med min dotter några timmar, sedan packar jag i allt i bilen, och på släpet, och börjar köra nordväst.

Orkar jag inte 6 timmars körning till på natten så har jag taktältet på släpan, och kan veva upp det snart för att sova några timmar, 

Vill vara på plats i värmland redan runt 09-10 den 17/5 så jag får 2 hela dagar att ägna mej åt M6 på innan jag ger mej i väg 5,5 mil eller 6,5 mil till besiktningen, beroende på hur trafikerad väg jag vill ta.

Skall ju sedan ta en längre tur med den, så jag vill verkligen kolla upp det jag lkan och hinner innan man är i ödemarken helt  ;)

 

Inget roligt att bli stående efter E45an om det händer något. och det är inte så många i trakten jag känner som har något att bogsera en 7 tons lastbil tillbaka hem heller. en 11a eller 13 klara det, lite branta backar efter vägen så möjligt lågväxel kan vara till hjälp uppför om det krisar.

 

Nåja börja riva fram inför packning

Fridens folks  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var varken "nät" eller packning när jag skruvade isär (det kan ju ha försvunnit under åren iofs), men funkade då med membran o inget mer.

 

den "silverfärgade" är membranet

 

Finns nån enstaka urgröpning i locket som matchar flärpar i membranet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var varken "nät" eller packning när jag skruvade isär (det kan ju ha försvunnit under åren iofs), men funkade då med membran o inget mer.

 

den "silverfärgade" är membranet

 

Finns nån enstaka urgröpning i locket som matchar flärpar i membranet.

Funkade det nu med bara packningen? Skulle tro det är det vanligaste, borde bli svårt med så många tätningsytor mot varandra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick igenom gamla burkar och upptäckte att färg fanns som var verkar helt ok sen förra lacken 2001.

Tog ner bilen på knä så man med lagom stege når upp till taket och efter all svartsot och mossa var borta från taket, första taktvätten sen lackningen för 16 år sen  :angry:  så visade det sig att taket var i nästan perfekt skick endast 2 små lacksprickor där man skrapat emot.  

 

Har provat många rengöringsmedel på oxiderade fordon, vitsprit är ju toppen men inget man vill stå och gno med och inte ha i lacken om man vill lackbättra. Provade istället biltemas handrengöringskräm vilken funkar kanon att lösa kalk och fett ,rengöra duschkabiner mm.  Handkräm med lite vatten var nog det mest effektivaste jag varit med om att lösgöra mossa och gammalt svartsot från vedeldade grannar bilen blev t.o.m riktigt blank.

 

På sidorna finns lite lackjobb, dumt nog lät jag lite av midjelisten/skarven mellan campern och karossen vara kvar från originalkarossen när bilen byggdes om och såklart finns nu i underkant bubblor, där ny pressad list svetsades dit har det klarat sig från bubblor dumt man inte bytte hela listen när man ändå var igång. Lite vanlig lack/spackel sprickor finns.

 

post-5279-0-44225400-1494870484_thumb.jpg

post-5279-0-23206100-1494870500_thumb.jpg

 

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...