Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Oj känns nästan som jag tjatat lite här. över 10 000 poster under åren

 

 

 H.Hansen

Joined 24-September 06
Administrators Â· 10,181 posts

 

 

nåja jag har slitit av både tegeltak och ett gammalt falsat plåt tak seden rensat ett gammalt trätak under det, lagt råspont luckor över det gamla trä taket och täckt med täckduk, då plåtslagaren inte gillade att få sanden från vanlig papp i sina falsnings maskiner

 

Så flyttade fårfarmen till klöver ängen bakom mitt hus, så nu slipper jag klippa den  :P 

2017-07-15 17.24.04.jpg

 

Nu så helg,. vila vila vila. och sedan börja med något

 

Fridens folks

  • page_topic_magnify.png
  •  
  • book_open.png
  •  
  • picture.png
H.Hansen

3366

Joined 24-September 06
Administrators Â· 10,181 posts

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

Vi tog för en gångs skull ut båda bilarna och körde till Hässleholms museet, (faktiskt den första längre turen för året,)( f-n man har ju blivit gammal och trött.) därefter inom till 5 trosskompaniet, som höll på med förberedelserna inför Skillingaryds dagarna där dom kommer att deltaga.

 

post-6449-0-73127000-1500136112_thumb.jpg

post-6449-0-14434700-1500136124_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm i dag fick jag en annorlunda upplevelse, Körde och handlade, som vanligt, 

tog naturligtvis m6an, 

När jag kommer ut står en man och väntar på mej,vid bilen.

 

Han heter Björn och bor sedan en massa år i Australien . dit han har tagit sin sugga han köpt när han var klar med lumpen och de sålde ut sådana då. han är 63 år i dag så det var några år sedan han köpte sugga, nr 147.

 

tro han faktiskt är ganska ensam om att ha en sådan down under

 

Nåja han var lite nyfiken på m6an, och om jag inte minns helt fel har han nog varit inne här och skrivit någon gång, en valp äger han också som även den är satt på båt för transport över halva jorden.

 

Ja det blev nästan en timme där på parkeringen med småsnack om både det ena och andra.

 

otroligt trevligt att möta någon bara så där från andra sidan jorden och just gamla militär fordon mm, är det som gör att man får kontakt.

 

Ha en fin dag folks 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer det är det som är lite kul med udda och gammelbilar,  man träffar alltid nytt folk , härrom dagen var det två gamla tanter som stod vid garageuppfarten och pratade om min bil, den ena kände jag igen som tidigare receptionisten på gamla bilprovningen, gick i pension förra årtusendet.

 

Får väl annonsera ut bilen som "Perfekt bil för den med kontaktproblem"

 

Igår blev det inget skruvande,födesedagsfest svärmor blev åter 2 år äldre än mig men det tar vi igen i April något som mina ungar/hennes barnbarn har roligt åt.

 

Idag skruvades det i regnet och allt jävlades, ville kontrollmäta att nya boxen verkligen fick slitytan på rätt ställe på svängdämparen, bröstkåpan på Indenor motorerna har bara ett hål rätt igenom ingen fas eller kant som främre tätning/box vilar emot så monteringen kan diffa rätt rejält.  

 

Så klart när man man åter lossade svängdämparen så åkte krysskilen ner i kåpan, turligt nog gick det att få kontakt med hjälp av mejsel och supermagnet, men sen ville den inte hålla sig på plats utan kasade bort vid varje försök och åkte ner i kåpans kant, varje gång lyckades jag få upp den med supermagneten, till sist brast tålamodet, locktiten åkte fram och kilen limmades dit sen gick den tunga svängdämparen fint lirka på plats utan att kilen trillade ner kåpan.

 

Nu är det bara dit med kyl,elfäkt, bromservo, intercooler och rulla dit framaxeln innan man kan starta upp men det tar vi en annan dag.   När det regnade som värst stod jag inne och rättade till fula kylflänsar på kylet, åker med originalkylet som byggt om och lappats ett antal gånger och vid varje montering blivit lite kantstött.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roade mej med att fixa passagerar dörrewn på M6, nu nästan 50 år gammal, pallade den inte med att en 6 åring hägde i dörrhantaget i läge låst och drog igen dörrren samtidigt

 

hela skenan som styrde det hela böjde sej, och fjädern som drar ut låskolven igen small av.

har provat lösa det på några lediga stunder, men inte lyckats, då mina armar inte är dimensionerad för att passa inne i dörren.,

 

Men i går fick jag hjälp av en med smalare armar och vi lyckades få ur allt ur den nyligen rostskydds behandlade insidan  :P

 

Räta reglaget var snart gjort, men fjädern där gick jag bet på att få till det som original. och jag fick tilverka en fjäder som passade av annat fjädrande material.

 

Tur jag har en reserdels bil som jag kan ta rätt fjäder i från framöver, 

Alltid ett bekymmer med gamla fordon som brukas dagligen, Hitta delar omg ja det går inte.

 

Nåväl det fungerar nu igen och ungen slipper sitta med ett spännband över benen när hon åker med  :D

 

Komunen har tydligen rationaliserat bort en vecka på förskolan för mej, och bestämde att hon inte skulle vara där denna vecka, så jag släppet taket över till lärlingarna, och är barn aktiverare denna vecka. Skumt att de inte kan aktivera sej själv så bra nu för tiden :huh: .

Ja sa, hon får väl springa vind för våg som jag gjorde när jag var liten, men det godkändes inte av hennes mor, och inte av dottern själv heller, 

vad tusan, det måste vara något fel när de inte vill ha nästan full frihet i den ålder, 

Mej fick de nästan ha fårhundar för att valla in till kvällen eller natten,  De äldre släktingarna berättar fortfarande historier om hur jag for omkring och de inte visste vart jag var på flera dagar. tror nog det var bra för kreativiteten   -_-

 

Fridens folks

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drog ihop det sista på motorn fyllde västskor och körde någon mil och allt funkade som det ska ingen skrikande packbox denna gång, tittade in på Volvo när jag ändå tankade upp båtdunkar, tänkte se om man fick bra i byte på en Duster men både intresse och säljare saknades, man undrar ju hur de lyckas sälja något.  

När garagemekandet var avslutades var det dags för lite köksmek, blev gratinerad hummer och musslor med västerbotten ost och vitlöksost och lite räkor till ungarna det hela sköljdes ner med lite skumpa, efter middagen var äten åkte kroset dvs räk och hummerskal ner i pannan frästes med smör sen lite vatten,  avsilat uppkokat och två hattar wiskey  istället för konjak (dricker ju inget stark längre men har alltid lite hemma om någon önskar en irish coffee) och sen i med lite tunnskivade svärdfiskbitar några droppar citron och lite persilja, eftersoppan klart smakrikare än huvudrätten.

post-5279-0-25923000-1500409006_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag har det varit full rulle med båtrenovering o målning. Skrovet klart, överdelen pågång över de närmaste dagarna. Fy f-n vad spackling är tråkigt :lol: men det är bara att ligga i så man får den i vattnet så länge det är sommar.

 

 

Passade även på att skaffa ett nytt projekt så att man inte riskerar att bli sysslolös den närmsta tiden... :D

 

 

post-6383-0-50470500-1500485402_thumb.jpg

post-6383-0-06181100-1500485651_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort tack till "Sven på landet"

--som trollade fram upphängningskrokar till min Tgb 11, Krånglat med att fälla säten vilket inte var helt lätt med fastrostade bultar. Nu är det på plats. Jag tror jag behåller lastgaller. Bilen blir styvare och utrymme för ben och vändning under natten finns helt klart.

/

post-10030-0-09227900-1500486563_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag har det varit full rulle med båtrenovering o målning. Skrovet klart, överdelen pågång över de närmaste dagarna. Fy f-n vad spackling är tråkigt :lol: men det är bara att ligga i så man får den i vattnet så länge det är sommar.

 

 

Passade även på att skaffa ett nytt projekt så att man inte riskerar att bli sysslolös den närmsta tiden... :D

 

Vill inte va negativ, men kärran är nog i minsta laget för den båten...  :D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade trevligt besök från Norge i går.

Kristaga med familj stoppade över natten , så han vi med lite bad i Månsjön i Skänninge innan de styrde mot Norge igen.

Riktigt trevligt, tackar för besöket.  :wub:

 

Väl hemma så blev det 3 timmar på taket.. Var lite optimist jag med och tyckte jag skulle ändra bonnbrännan mot hel bränna, 

Jovisst jag brände ryggen på de tre timmarna så nu både redneck och bonnbränna  :lol:

 

Hm så satt jag och kikade på dottern som red helt själv första gången,  Måste köpa en vettig fyrhjuling så hon kommer på rätt spår igen  ^_^

 

I dag kolla till lärlingarna på taket, sedan in till Sjukhuset för koll, Så hoppas jag de fått klart med tak duken efter det och jag kan skruva lite jeep, när jag har barnledigt någon timme.

 

Fridens folks

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter någon dag på sjön återvände man helt rödbränd. Tog en lugn dag tänkte göra lite service endast ventiljustering men som vanligt blev det lite extra, rullade igenom stötstängerna och lyckades bland alla gamla delar plocka ut en hel sats lika långa och oslitna och framför allt utan något kast. post-5279-0-20201900-1500665593_thumb.jpg

 

Plockade även bort vipparms bryggan som varit lånad från Hansen märkliga dieselmotor där ventilspelet ska hålla det dubbla mot peugoterna, och plockade ihop en ny av gamla peugote delar, blev visst lite delar över :o i ovankant syns Hansens med de något klenare men anlöpta/härdade vipporna.

post-5279-0-94034900-1500665641_thumb.jpg

Justerade sen ner den till 0,15 och 0,25 och använde en för mig ny metod "GO/NOGO" som jag såg på nätet, rullade igenom en kam på bänken och kollade metoden. Den är rätt smart dels eftersom  inga märkningar behövs och man kan utnyttja motorns naturliga vilolägen och man får avståndet på den absoluta vilofas vilket gör att man lätt slår runt motorn på starten till rätt och nästa inställningsläge. Igentligen är den samma som metoden med motstående cylinder och ventil men man har lagt till en extra ventil så man bara behöver slå på starten 4 gånger istället för 8.

Klippet kommer från Candas Indenor forum.

There are 2 methods of adjusting valves, valves rocking and exh (E) valve fully open. I use the E valve fully open. Turn the engine by hand and watch the valve action. Adjustments, Intake - 0.25 (.010"), Exhaust - 0.25 (.010"), The method I use for adjustment is called GO/NOGO, be sure the gauge and gap is lubricated,  Cylinder # 1 is at the flywheel.

The firing order is 1 3 4 2.

The Exhaust valve fully open method.

OPEN ADJUST

#1E #3 I #4 E

#3E #4 I #2 E

#4E #2 I #1 E

#2E #1 I #3 E

Peugeot's suggestion for procedure: Cool engine min. 6 hrs

rotate engine until exhaust valve # 1 is fully open ( you can use

the front or rear cylinder as # 1), the French way is that # 1 is the cylinder

closest to the flywheel

Adjust intake valve # 3

then adjust #4 exhaust,

rotate engine 1/2 turn until # 3 exhaust valve is completely open, then adjust #4 intake, # 2 exhaust,

rotate to #4 exhaust open, adjust # 2 intake, # 1 exhaust,

rotate to # 2 exhaust open, adjust #1 intake and # 3 exhaust.

 

 

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...