grimbart Postad 6 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2017 Vattenpumpen har jag inte haft lös.. Har jag otur så drar jag sönder en bult för de brukar vara dragna hårt.. och isåfall får jag jobb med att borra ur bult och gänga om hålet..det blir svårt i det utrymmet och då får jag antagligen plocka ur blocket.. Det blir nog säkrast att lossa toppen trots lite fler skruvar..så tänker jag... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 6 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2017 Enbart slarv skulle jag tro? Kanske det men har ett svagt minne av att de inte gick att ändra pto kardanerna. Någon annan som har dessa något felvridna? ang fram och bak kardanen så har nog båda mina varit felvända sen första genomgång 1991 innan afrikaresan (kollat gamla bilder) och får man skylla ifrån sig var det nog inte jag, utan andra chauffören som bytte oljor och fettade om kardaner medans jag byggde campern, i morgon blir det även fram en ny frisk kardan, även den blir nu rättvänd dvs glidled nära drivkällan/växellådan. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 8 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2017 Tusan det där 17-18 timmarna böjd över svetsen och pannan tog på. Har bara fyllt gasol och inskaffat en kolsyre maskin till M6an, ja hämtat remmarna till sängen då. I går tog det mej 45 min att baxa ut stora bordet till tröskan, så vänta i över en timme på försenad utsädes leverans som skulle lossas, Eldade lite i pannan och kollade över att det inte börjat krypa vatten i någon por i svetsen. Är lite orolig att de skall komma där det rann som mest över under tiden jag svetsade, Jävla skit svårt vetsa under vatten sa en smed åt mej för väldigt många år sedan, han hade rätt kan jag konstatera nu. Så i dag blir det M6 skruva/bygga på flaket. Värre är att jag upplevde att den slirade lite på kopplingen när jag körde hem från Motala efter gasol fyllning Men jag behöver bara trycka pedalen ca 1 cm så kopplar den ur helt, så jag hoppas det är en justerings sak. Det blir det första jag skall kolla i dag, har ju några dagar på mej att köra upp och hämta hem andra lameller samt byta om det krisar. Nänä nu har jag inte tid med detta, som vanligt veckovill och trodde det var nästa vecka jag skulle åka, men det är ju på söndag så bäst att utnyttja tiden väl. Måste dock in och se om de lyckats laga slangen på däcket, så jag har reservhjul med. köra lite mer än 70 mil + körning i Danmark utan reservhjul känns vågat med tanke på att en slang gick förra veckan Fridens folks 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 8 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2017 Varit under valpen och bättrat på färg där jag missat vid målning. Låg under och sprayade rostskydd i golvets yttre kant där jag missat med penseln.. Imon skall jag åka och hämta ett gäng dörrar till valpen.. fräschare än de jag har.. Hinns det med imon så handlas det packningar och efter det blir det till att skruva igen.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 10 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2017 Lossat toppen.. ska klämma dit tätningarna vid vattenpumpen och slänga på en ny topplockspackning.. sen blir det till att skruva vidare.. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 10 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2017 Dreglat över en terrängbil 13 som passerade min tomt. Var tvungen att vinka in bilen och kika lite.... Vackert fordon.... 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 10 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2017 Roar mej kungligt, Byter plats på däck, de på mellan axeln var inte lika ojämt slitna som fram däcken, Visst bra mönster mm, men lite vibrationer i ratten kanske kan undvikas om jag sätter de jämnast slitna fram. får duga tills jag får hem och på nya däck Så fortsätta med att fixa på flak och med bilen så det blir riktigt bra tills på söndag. Känns som kopplingen blev bättre med starkare fjäder som drar tillbaka pedalen, samt fetta in två nipplar under golvet jag inte hittat tidigare, där axeln som både broms och kopplings pedalen sitter fast. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eimsy Postad 10 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2017 Var på Vianor och fick ljusbilden inställd. Dom hade aldrig haft en 11 i verkstaden tidigare, så jobbet blev gratis Fick bli läropeng, som dom sa. Nu packas det för fullt, för i morgon så kastar vi loss med vedettbåten Jägaren, för att på lördag förmiddag sammanstråla med två motortorpedbåtar i Nyköping. Har ni vägarna förbi, så är det öppet skepp lördag eftermiddag. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 10 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2017 Ställt ventiler och startat valpen. Motorn lät gött och nån olja kom det inte upp er stickan längre.. MEN VATTEN PISSADE UT framtill.. och det tycktes rinna från samma ställe som tidigare! Frågan är om jag inte ska ta och plocka ur hela j$+@la motorn och fixa allt från början till slut. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 10 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2017 Ställt ventiler och startat valpen. Motorn lät gött och nån olja kom det inte upp er stickan längre.. MEN VATTEN PISSADE UT framtill.. och det tycktes rinna från samma ställe som tidigare! Frågan är om jag inte ska ta och plocka ur hela j$+@la motorn och fixa allt från början till slut. Ett tips. kanske lite sent men ändå. det får plats 2 st sådana där platta tätnings ringar mellan toppen och vattenpumpen, när det har jäklats för mej har jag knölat dit både nya och gamla, så har det blivit tätt, och inte börjat läcka så länge jag ägt motorerna, eller de jag hjälp har haft sina bilar kvar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 10 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2017 Ställt ventiler och startat valpen. Motorn lät gött och nån olja kom det inte upp er stickan längre.. MEN VATTEN PISSADE UT framtill.. och det tycktes rinna från samma ställe som tidigare! Frågan är om jag inte ska ta och plocka ur hela j$+@la motorn och fixa allt från början till slut.. Det var inte bra. Varifrån kom vattnet? Framme på motorn eller framme vid kylaren? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 10 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2017 Ett tips. kanske lite sent men ändå. det får plats 2 st sådana där platta tätnings ringar mellan toppen och vattenpumpen, när det har jäklats för mej har jag knölat dit både nya och gamla, så har det blivit tätt, och inte börjat läcka så länge jag ägt motorerna, eller de jag hjälp har haft sina bilar kvar Precis vad jag också tänkte på. Har du bytt topp så brukar dom ringarna hamna på sned. Tips är att kapa fyra uttjänta topplocksbultar precis under bultskallen, skruva i dom några varv i blocket och sedan ha dom som styrpinnar dom slipper man att toppen far runt. Men det kanske du redan visste/har gjort. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 10 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2017 Jag hade två styrpinnar när jag la på toppen.. det borde blivit tätt.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 10 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2017 Sluta grubbla på topp packningen.. det är o-ringarna på vattenpumpen som läcker. Om pumpen är fräsch också. Finns olika stora o-ringar med i satsen när man köper dem..man väljer dem som tätar mest. Börja med dem grövsta, och går det inte att få gäng med skruvarna så byter man till nästa mindre storlek. Viktigt är att pressa upp vattenpumpen också, samtidigt som du drar skruvarna i jämnt moment korsvis. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 10 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2017 Kolla igen för säkerhets skull. Täckbricka, annan tätning vid vattenpumpen, termostathus men det borde vara lätt att upptäcka. Kolla reservdelskatalogen här på forumet för att se vilka tätningar som finns fram i motorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 10 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2017 Jag är övertygad om att det är o-ringarna mellan vattenpump och topp som läcker. Toppackningen är ny. Anslutningen vid täckbrickans rör är tät.. likaså termostat och slang där. Får väl lossa vattenpumpen..men det är så jädra trångt så det känns lättare att plocka ur hela motorn än att lossa den därimellan.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 11 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2017 Inte för att det är någon tröst men under alla år jag skruvade volvo har det aldrig hänt att jag fått läck mot vattenpump vid packningasbyte, däremot lite skit i systemet som lagt sig vid mekanisikatätningen i pumpen och det sen droppat ut i lilla hålet men det brukar efter en stund upphöra läcker det för mycket kör utan tryck dvs öppet system bricka /5 krona i locket, ett litet fusk som jag brukade göra förr på gamla bilar var lite olja i kylvattnet. Det är gott om plats om du släpper kransen/kragen vid kylet och sen går väl även kylet att rätt lätt plocka ner eller bara kasa fram något, i annat fall vid om du behöver mer plats : två pallbockar bort med bultarna vid hänkena och lossa styrsstagen och rulla bak framaxeln så blir det riktigt gott om plats. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 11 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2017 Vattnet pissade även med locket öppet.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 11 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2017 Funderat lite.. det finns ju olika tjocka topplockspackningar.. Den jag monterade var 0.85 tjock.. och jag använde samma strl på o-ringarna som suttit tidigare på min b18a.. Toppen är planad 0.7.. men jag tror inte att det är några spår för o-ringarna i den eller? Vad är det för tjocklek på orginal topplockspackning? Att ta de o-ringarna som tätar bäst är en bra ide..men det syns ju inte förrän allt är monterat och klart.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 11 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2017 Ett lite snabbjobb idag blev avbytt med ungarna lite tidigare, ringde "verkstan" och fick låna svets och golvyta 1,5 timma innan stängningsdags, trodde bara det bara ett litet hål bakom plastkjolen eftersom det endast var tillsägelse på besiktningen, men det visade sig ha varit en gammal krockskada så 1 meter långt och rätt mycket även i hjulhuset. Tur allt ska täckas med plastkjol annars hade man verkligen skämts. Även legat och funderat under c202 om värmare ska dit? Finns bra ställen att fästa den på men har bara bensinvärmare liggande och då blir det en liten tank till. Någon som har en liten minsta möjliga dieselvärmare? En bensinare + en reservare finns att byta med typen bl1. Nu märks det att sommaren är slut, ungarna vill ta en sista övernattning innan skolan börjar får bli en torr camping (dvs på land) i båten med gosedjuren. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 11 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2017 Funderat lite.. det finns ju olika tjocka topplockspackningar. Så är det Just därför finns det olika höjd på o-ringarna. Tjock topp-packning=höga o-ringar tunn topp-packning= låga o-ringar 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 12 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2017 Tusan pav olämpligt Datorn gav upp. Tangentbordet har ju spökat en tid. Nu går det inte trycka på Retur. Vilket gör det omöjligt att komma in på datorn. Att sätta dit ett separat tangentbord är för sent nu. Har provat usb koppling. Nåja jag får hålla kontakten genom telefonen. Är inte läge att investera i ny dator nu. Drar i väg i morgon så. En trevlig vecka till er alla. Tror inte det blir så mycket tid till surfa på Telenor under veckan Fridens folks 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 14 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2017 En väldigt kort sammanfattning om vad jag gjort i sommar: Jobbat på sågen Juni-Juli Fyllt en skrotcontainer, som bara blir tyngre och tyngre ju längre den står på gårn Fått en skrotbil av en kusin som jag stressat iväg innan jag var tvungen att åka igen. Hyvlade av så mycket vikt jag kunde för att kunna ta den på en större släpvagn, som ingen hade. Så det slutade med att jag hyrde ett BE-släp en polare fick köra och det slutade med att jag även fick betala för att lämna ifrån mig bilen på skroten. Ovärt. Fortsatt hjälpt en kustlänning och (typ) vän med hans bandsats till hans robot. Denna är full av brister och en ny bättre version "ligger i röret" men det är lika bra att göra klart denna. (inte klar än) Njuta av Jämtland! 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 14 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2017 Har idag köpt min första semiauto studsare, 30.06 (7.62 mm). Skall bli kul å testa lite nerhållande eldkraft på älgbanan...:-) 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
grimbart Postad 14 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2017 Svetsat på en remsa plåt på bakluckan... Grovsmide men bättre än tidigare då det var hål.. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.