Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Inte blivit så mycket grönfordons-mekning för mig senare tid,intresset kanske har svalnat lite just då det dykt
upp andra grenar :)

 

Annars var jag igår på en maskinträff i närheten där det fanns en del gammalt gott
att gotta sig i.
Traktorer,lastbilar,tändkulemotorer,skotrar,moppar,militärbilar,shaktmaskiner mm...

Skulle igentligen tagit nått eget fordon ur parken till träffen men jag får inte bli nerkyld om röven och

och fortplantingsorgan då jag haft njurvägs-infektion igen och typ pissat brun syra.

Lite bilder,på första bilden ser ni Camp Buea och Co.post-6465-0-60667100-1456666577_thumb.jpg

post-6465-0-25844800-1456666607_thumb.jpg

post-6465-0-87224700-1456666627_thumb.jpg

post-6465-0-75234100-1456666650_thumb.jpg

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj.
Ännu en helg slut.. gick lika fort som vanligt. Hann ju inte varken meka tgb eller tvätta Volvon.
Började med en akutare typ av sjukhusbesök med läkare och psykolog i fredags.. något som jag haft problem med 10 års tid brast i fredags.. men nu är bollen i rullning och saker kommer bli bra igen,
Det är bara att se framåt, får jag klart alla bil och tgb-projekt till våren så blir jag glad igen.

En kul grej i helgen är att vi åkte till landet och lekte med Bambi, föräldrarnas tama rådjur.
Hur söt och mysig som helst. Älskar knäckemacka.. och varmkorv med bröd visade det sig.. haha.
Vi tog en promenad och efter en kvart kom rådjuret ifatt och ville göra sällskap.
När vi gått skogsrundan i 40 minuter, lessna den på oss och sprang hem till grannen som högg ved och ville bli kelad haha.

Rådjuret är född med nappflaska, kom till skansen Jonas. Eftersom farsan jobbat där och är god vän så hamnade den hos mor och far nu.. dem är pensionärer båda två och kan ge den rackarn gott sällskap.
Ska bli kul att se reaktionen sen när den träffar andra rådjur. :)

post-6002-0-85216700-1456689570_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en härlig helg Svana. Man kan inte bara bo i garaget. Familj och annat är viktigt det också.

@ B2600 inte undra på om du tappat lite. du har ju legat på som ditt liv hängde på att skruva  :)

En dag med maskiner och kapen Beau och gänget slår det mesta :excl: . 

Inte långt från att jag kom upp också, Dock fick jag inte av tak tältet från Discon, och vanligt tält lockade inte, Men så kände jag att nu var det dags för mej att ta fram verktygen och ge sej på mina egna saker.

 

Det blev inte mycket skruva under söndagen. 

När jag väl kom fram och lyckats baxa in akvarium + ställningen och lite annat som den nya lilla sköldpaddan. bara ca 4 cm så jag får nog göda den i typ 20 år innan jag kan göra hjälm av den  :P

Ja då insåg jag att det skulle bli väldigt tomt i akvariet förutom vatten då. så behövde den lilla fan special mat, Så 9 kg sand samt mat till lilla sköldis inskaffades, men det hade nog ändå blivit tomt. och de hade bra pris på någon hybrid av guldfiskar. Feta sådana, så de inte blev middag till stora sköldis. 

Ser ut som en blandning av japanska koi och guldfisk. Så 5 sådana till priset av 2,5 fick åka med hem.

Att det sedan tog en skaplig stund att tvätta sanden/gruset, och börja bära varmt vatten till akvariet, jag det hade jag ju inte tänkt på, var klar kl 19 typ.

 

Men spraylim till dörrlister på 13on samt takluckan på skåpet inskaffades, några burkar mattsvart och så en ny själv justerande polygrip, modell mindre, Då jag tappat min förra när jag släpade omkring på får. :)

 

I dag är det VAB och ta reda på om ungen får komma till dagis om hon har en antydan till ögon inflammation. jobba med snabeldraken får bli prio utöver det., 

 

Ja och klura ut hur tusan jag skall få alla program och filer som jag hade i Win 7 att fungera i Win 10 som nu ligger och irriterar som operativsystem på dator eländet  :huh:

 

Fridens folks  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjo hittade en biltema påse som jag saknat en tid, Typ hälften av mina försvunna färgburkar mm fanns där i  :wub:

2016-02-29 11.04.19.jpg

Undrar vad den andra är, saknar ty 6 burkar sprayfärg  :ph34r:

 

Så foton på 13on med stötfångaren på igen 

2016-02-27 14.23.09.jpg

Sen bild på sköldisarnas nya hem. lite mycket syre i vattnet än så lite grumligt ser det ut

2016-02-29 12.38.05.jpg

 

Vad betyder bilder då, har jag knäckt win 10 buggen. NÄ jag tog tillbaka win 7

 

Blev lite smått förbannad i dag ändå.

 

Nu har de varit på 13on igen och brutit sönder tanklocket samt stulit batterin av vad jag kunde se direkt. hoppas jag inte komer på något mer  :huh:

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite kul att tända i pannan nu. Ja en traktor behövs, men det räcker några timmar när man väl laddat och tänt

2016-03-01 09.16.31.jpg

Drog i väg till bygghandeln i jobbets vägnar i dag. har tydligen pyspunka på min släpvagn, för när 13 obh skivor samt 8 rejäla plank var lastade, så var det tur jag släpar omkring på en massa onödigt som tex däck pump i min bil

2016-03-01 12.20.53.jpg

 

Blev lite mer plats för mej i dag också. för någon fick vänta tills jag var klar på bygghandelns, och sedan flyttades min 13 undan lite och den 13on som huserat här i snart ett år fick en ny ägare. så vi lastade den på ett fint släp och nu är den nog i Skåne.

Ja ni får gissa vem som kom och hämtade den  :P

Lite mindre för de som är här och snor saker att plocka från nu då  B)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt så här sjukt och konstigt igen..

 Har börjat hänga lite på Flashback diskussions forumet.. jaa jag vet, mycket skitsnack där..

..men jag valde av okänd anledning att följa fallet Madelene som försvann i Upplandsväsby i november.. och kroppen hittades i ett gjutet cementblock nu i februari i ett skogsparti..

 

..och när man suttit flera dagar och läst, träder en för mig bekant person in. Det är en gammal barndomskamrat som visar sorg och empati och medkänslor med brottsoffrets familj osv osv.. tydligen offrets närmaste vän.

 

..och efter ytterligare några timmar får man läsa i både Flashback och i media att han greps med sin flickvän, troligen den huvudmisstänkta gärningsmannen!!

 

Shit asså.. en gammal barndomskamrat och bilintresserad vanlig kille..

 Vad galet det blev allting sen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är sjukt, har nån liknande historia där en av de lite äldre killarna som hängde runt moppegänget i ungdomsåren rånade en helt oskyldig kille för kebabpengar, jag tror han fick 50 spänn och han sparkade en helt oskyldig 19 årig kille i huvudet så han avled på trottoaren utanför sin egen port. Att gå från moppekille till mördare tog bara några sekunder....

 

Utan att ha något vetenskapligt belägg så får man känslan av varje människas unika "heliga" oinskränkliga värde har devalverats med tiden och att dödligt våld numera tillhör vardagen även i vårt lilla trygga land. I Gbg kan man dagligen läsa om sprängda bilar med småbarn i, sprängda lägenheter, skjutna och ihjälslagna människor och jag kan inte minnas att så var fallet för 20 år sedan även om mitt exempel var från runt 1993, undrar om något har hänt i samhället eller om det bara är så att man läser nyheterna flitigare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog, utan att ha ordentligt belägg för det, att det dödliga våldet minskat. Däremot så verkar de fall med dödlig utgång ältas och kladdas mera med än tidigare. Sociala medier men även våra tidningar och nyhetsprogram gillar att grotta ner sig i eländet, tyvärr. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack själv Wingflyer. Välbehövligt plats har frigjort och ett bekymmer är borta.

Ser med blandade känslor på att mitt paket från England kommer på Måndag. Men jag har ju kära 13on att fixa med. Det var bara de där med vädret och Land Rovern. Står ju under tak i alla fall.

Sen börjar jag ledsnar ur på skodan och vill ha fler hjulsdrift snart.

 

Har jobbat med inredningen i kyckling stallet i dag bara 25 grader där inne nu.

Men i eftermiddag drog vi på värmen. Det skall var 34 grader där när de är på plats och vi måste provköra nu. Så i morgon får jag nog ta Hawaii sjkortan och kort byxor som jobbar kläder. Var upp och visade Jennifer pannan i kväll för det var dags för nattens laddning. 2 Bantam balar med Raps halm. Samt en del trävirke. Så får vi se vad termometern visar inne i stallet i morgon.
2016-03-02 17.37.32.jpg
 Nästa vecka kopplar de in rören i mitt hus till värmeväxlaren de satt in redan, så jag kan bara känna värmen i rören där nu, Men snart så ger eldander där ut mej både värme och varmvatten också

 

Med snö glopp och en lite små sjuk unge blev det inget greja med fordon i dag heller. Dock har jag nu mer Grön färg att blåsa på det sista bak på bilen. Och slipper vänta tills de öppnar för sesongen på mer färg.

Tackar även för det Sten  :wub: 
Borde räcka gott å väl till skåpet också.
Nåja jag får öva lite på konsten att lägga färg med sprutan i morgon i alla fall. Hinner inte hand måla det som vi byggt i dag under morgondagen, inte heller det dom skall bygga klart i morgon, så jag kommer lacka allt trä jobb med färg sprutan så det är torr och klart till fredags morgonen. Då kommer de och sanerar hela byggnaden invändigt, inför insläppet av de första dunbollarna. Och vi får nästan inte vistas i lokalerna efter det. Men med 34 grader varmt är det nog torr färg på några timmar

Edit stavfel och vridna bilder mm  :huh: 
Fridens folks

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog, utan att ha ordentligt belägg för det, att det dödliga våldet minskat. Däremot så verkar de fall med dödlig utgång ältas och kladdas mera med än tidigare. Sociala medier men även våra tidningar och nyhetsprogram gillar att grotta ner sig i eländet, tyvärr.

För många år sedan frågade jag min morfar (f.1912), som var dräng i början på livet, om hur fegt våldet verkade nuförtiden.

Men han sade bara "skitsnack". När de var till dansbanan när han var ung var det ofta slagsmål, ibland med kniv, och det gick visst att sparka skiten ur någon som redan var nedslagen osv. Och då har vi inte ens kommit in på våldet i hemmet och liknande.

 

Jag skulle tro precis som du säger att det faktiskt är mindre våld i snitt, men det kanske märks mer.

 

Han sade något liknande om huruvida det är fler nuförtiden med allergier eller astma. Det kände de knappt till förr, men istället fanns det gott om ungar som var "svaga" och de dog unga, i stora antal...

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde tenta idag, insåg att jag hade råkat gjort ett slarvfel när jag kom hem och jämförde.

 

Så allt kändes åt skogen då typ, tills jag hittade en gammal trucking-tidning med en artikel om fackmans-bärgare som hade kopplat fel på en bild, så då blev jag på bra humör igen :)

 

I övrigt kändes tentan bra.

På´t igen, dugga på måndag i annan kurs. Har jag tur hinner jag sova också, och äta...

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat Jimmy!

 

 Själv är jag fast i Flashback tråden fortfarande.. tycker det är riktigt spännande att följa detta.

 

 Btw.. winchen dök upp idag på jobbet. Vi får se om man orkar öppna paketet och montera den (igen) ihelgen.

 Sen blire väl leka med rådjuret , och ev åka till jobbet och fräsa och svarva av lite jobb, blev plötsligt mycket på en gång och hinner inte med annars.

 Gjorde ett riktigt långt programm ed både gängcycler och fickfräsningar ikväll på övertid..och trött och matt som jag var klantade jag mig och raderade det innan jag han spara det till firmans server. SUCK!

 

 Bara börja om igen från en stor massiv stålbjässe..

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är det spänade på många fronter nu.

Jobbat som en tok för att få klart till saneringen som började under fredagen.

Så nu är det stränga krav på klädsel och sko byte mm när vi rör oss i lokalerna, 5 par skor till varje person som skall vara där inne, och tvagning emellan man öppnar en dör och går in i en annan. och vi får inte ha samma kläder som vi har på oss när vi kommer utifrån. men då det skall vara 34-35 grader varmt där inne så blir surf shorts och Hawaii skjorta bra jobbar kläder  :D  

Stog och lackerade hemma snickrade provisoriska väggar, typ 60 cm höga, då de enbart skall hålla de gula små guldklimparna på plats, de har ändrat reglerna från stallet beställdes till nu då dunbollarna kommer, så vi har 100 kvadrat meter för stort, Hur tusan kan de gnälla på att djuren har för mycket plats  :ph34r:

Nåja bra träning med lack sprutan att blåsa på + 26 kvadrat meter färg yta, samt på stödbena till "vägg delarna. Ja det tog bara 6 timmar.

2016-03-03 17.58.57.jpg

 

Det vart lite sent att börja lacka då vi lyckades spränga sönder dörren till pannan och de vatten kylda gångjärnen började läcka vatten.

så det vart lite prio på att fixa det så vi kan elda igen.

2 st raps balar + en del virke vart tydligen för mycket, Ja något hände under natten i alla fall.för säkerhets sprinten hade gått och ratten som man spänner åt dörren med låg 15 meter ut på planen, kedjan som skall fånga upp kraften hade gått av, så den feta dörren/luckan hade slagit upp och emot ändstoppen, Ja om de inte hade missat att montera en sådan då, så den slog helt enkelt max upp, med feta påfrestningar på just gångjärnen som följd, resultatet de flyttades lite på sej, så nu är inte dörren riktig tät, något vi får fixa när tid finns och v har grejor att lyfta och justera några ton dörr med ;) 

 

Ja kl 14 på fredagen gav jag upp och slängde mej på soffan,  hade lagomt somnat till så vaknar jag av ett rysligt plågande av bil utanför, och pipet av en back varnare, så upp och kolla 

Ja det var Post Nord som skulle leverera ett paket, de viste ju inte att vi hade grävt i vägen utanför och där är det vara en smet man sjunker i när tjälen släpper, så de fastnade typ 3 gånger innan det uppfattades att det bara var halva vägen som bar en bil  :D

 

Men ett paket godsaker kom då i alla fall.

2016-03-04 15.47.33.jpg

Skulle ha bytt helg med exet denna helg så jag kunde skruva i hop liket som står inne, men jag får börja på söndag kväll så kanske jag lyckas få fart på Tropyn till nästa helg.

 

Men med både bygg besiktning samt besiktning av både krav/eko Föreningen samt Länsstyrelsen med flera innan onsdags morgon och insättning av 9000 dunbollar på onsdagen, samt lära sej hålla liv i dem framöver kommer nog ta en del tid i anspråk.

 

Nu sitter jag bara å slappar och lyssnar när Liten kollar på något av sina tecknade program, repris trehundra sjutti elva och skummar igenom nätet samt ringer folk och mailar angående speglar till 13on mm

 

Så kaffe kopp check, raggsockor  check, ett gäng kuddar och en filt i soffan för små tupplurar check,

 

Fridens folks

 

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För många år sedan frågade jag min morfar (f.1912), som var dräng i början på livet, om hur fegt våldet verkade nuförtiden.

Men han sade bara "skitsnack". När de var till dansbanan när han var ung var det ofta slagsmål, ibland med kniv, och det gick visst att sparka skiten ur någon som redan var nedslagen osv. Och då har vi inte ens kommit in på våldet i hemmet och liknande.

 

Jag skulle tro precis som du säger att det faktiskt är mindre våld i snitt, men det kanske märks mer.

 

Han sade något liknande om huruvida det är fler nuförtiden med allergier eller astma. Det kände de knappt till förr, men istället fanns det gott om ungar som var "svaga" och de dog unga, i stora antal...

 

 

Mmm, barnadödligheten var inte att leka med. Eller som Kung Harald Blåtand sade när det dracks jul i Röde Orm: "Ungt folk dör lättare än gammalt".

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökt mäta upp vinkeln i expandertappen till bandvagn, blev sådär. Fick ett mått med över 3 graders osäkerhet...

Köpte glaskulor i en leksaksaffär som jag trodde skulle vara hyfsat sfäriska men icke.

 

Blir att hitta bättre kulor någon annanstans.

post-5958-0-53220200-1457877969_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...