Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Gjort lite bytesaffärer med en polare,min gamla dumpergårdskärra och en

lite peng mot en donatorbil Audi a4 tdi-98 med fräsh dieselspis,bla ganska ny kamrem o utbytes turbo.

Tyvärr utan startmotor och dålig startkrans men gick att bogsera igång och köra hem :)

Om det blir montering i en bandvagn,willys-klon,eller nått annat får vi se

 

4j0bTJ.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm..en fundering bara.. :D

Är verkligen maskin fräsch om startkransen är slut? :lol:  :lol:

Överdrivet slitage pga löst sittande startmotor...drivkugget från startmotorn har väl träffat

kransen lite hur den vill...en teori iaf då startmotorn va lös vid kontrollen :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Monterat nya bakluckan och köpte blå hammarlack i tron om

att den inte skulle va så brutalt blå..attans

post-6465-0-94836000-1412365967_thumb.jpg

 

i väntan på torkning och övermålning med grön färg festar jag o "inga" lös på en gammal skf låda och hård pansar-rock.

livet är gott

post-6465-0-83417600-1412366281_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpt en ny motorsåg! Det kallar jag fredagsmys :wub:  :wub:

 

Var på Värm-Dal o kikade på nya, men det bidde bara en svärdsträckare (ja eller beställt för att hämta på tisdag i bästa fall)

 

 

Man har en lyckas stjärna i alla fall!

 

Var i skogen förra helgen, nyköpt svärd o nyslipad kedja.märker på plats att den jämra sträckarmojjängen är knäckt. Tänker att detta blir en kort dag, MEN lyckas få ihop et och det håller för ett 15-tal vindfällen utan att det släpper!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite ruggigt ute, men i dag skall jag börja serva bilen och göra den i ordning för tur.

Mycket att stå i, fixa ett däck jag körde sönder under senaste bergsklättrings turen byra knutkors, ta av flak och sätta på skåp å fixa lite med det, byta värmare och kanske brytare på fläkt och webasto kontrollen. Så almän översyn.

Ja en sväng och hämta hem reservdelsförådet så jag kan plocka med lite extra saker, räknar med ca 100 mil och 6 till 7 dagar ute med 13 bil :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev bara att inskaffa en stege ock takräckes bågar från en vattenfall 11a, och köpa et knutkors till,

Stegen skall på bak på skåpet för att underlätta lossning av ved säckar mm från taket på den.

Knutkors, ja ja vet inte vad ja tänkte med när jag bara köpte ett, byter naturligtvis båda på en kardan när jag ändå skruvat ner den.

 

Blev några timmar med motorsågen för att ta rätt på vad jag kunde efter natt fällningen i lednigs gatan. Blir att elda ris framöver, lite synd att marken nedanför dit riset skall inte bär för 13 bilen, antingen flera eldar eller dra ihop det med en ATV. Ett alternativ är och vänta å se om det fryser i hop i vinter och ta det på "sjömarken" då

Har jag eller vi som bor där en väldans tur kommer markägaren gräva ner ny ledning, vilket innebär ny el i husen för oss då det inte finns med någon skyddsjord, vi har alltså bara 3 faser och en nolla in i husena lika så i bryggeriet en fas och en nolla. Dock feta kopparlednigar och 25 am säkring, nästan så man kan svetsa enbart med elen in :) Men manfpr tänka på att det inte finns någon jordfelsbrytare som räddar en om olyckan skulle vara framme :/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jordfelsbrytaren funkar ändå, den funkar aldrig för kortslutning respektive fas-"0-a" fel, men kör du ström fas-> "riktig" jord så löser den ut, en bra livförsäkring således

 

Har du 4-ledarsystem fram till fastigheten, kan du bygga 5-ledarsystem inomgårds ändå (många nät är 4-ledarsystem fram till mätartavlan/ huvudcentralen). Be nån elektriker om hjälp bara....

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"monterat" Btema bagagerumsmatta 39 083 a 269 pix i skuffen. 

Den såg oroväckande tunn ut, och det spöres om bultar mm gnager sig igenom.

Drog upp en liten kant i bak/(Fram?)-kanten, så det finns krypmån. Lättskuren var den iaf

 

Efter Älgpass röjning så påbörjades projekt att A) skapa rum i uthuset för att B) kunna fylla upp med det som jag röjjer ur garaget så att evt lilla bilen går in så småningom....

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Städat garaget,gjort klart bakluckan.....köpt en willys mb :)

 

188923761_e4e1ef3f-8026-46e2-8b35-b72b26

 

Ska bli en av pansions-presenterna till farsgubben i januari.

Han samlar på modellbilar så den här blir bra.

Har ju nåra månader på mig att bygga seriöst,jag är amatör med damp

på modeller så tipps mottages :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit på "Sika kurs" i prototypverkstan på jobbet, diskuterat vilken sort jag borde ha i skarvarna på 303an och fick demonstration hur man läggerpå bäst och får de snyggaste fogarna/skarvarna (inte för att det spelar så stor roll på min ;) ) så nu har jag ju lite förväntningar på mig att åtminstone de ser bra ut :) passade oxå på att diskutera galvanisk korrosion och hur man bäst isolerar med lackerings ansvarige på företaget så nu jädrar.....

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dragit hem lite grejjer igen,glöm det där med krånglig dieselkonvertering...här ska köras miljövänlig el-bandvagn/tgb i fortsättningen :lol:
12volts 70 amp för data-backup,de byts ut för att garantera att viktig driftdata inte ska gå
förlorad vid häftigare strömavbrott eller andra störningar,och de väger endast 27kg styck :o

post-6465-0-23371600-1412702770_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått bruka ryckstropparna och hi liften till annat än att dra och lyfta bilar med i dag.

Håller på att hjälpa till lite med att ta ner sly och småträd i en gammalbEk och kastanjeträds allé.

Slyn och småträden, är från 50 till 100 år i snitt alltså små träd bland de flera hundra år gamla träden de vuxit in i.

Då ytan som dessa små träd kräver när de ligger på marken är ganska stor och man vill undvika skador på annat så gäller det att de verkligen lägger sej där man tänkt sej. Blåsigt väder stälde till det lite, så det vart att lyftas upp i skopan på en traktor å sågade sej väg in i träden, lite för långa grova grenar för att det skulle gå att bara köra emot direkt med traktorn, så jag kunde fästa vajer och sedan ett par rycksroppar i dem så högt det gick, sågade även jack i träden som hilyftarna fästes mot som styr hjälp. Rycksroppar i traktorn så vi kunde få något som jobbade mot vinden och behöll styrning på träden.

Vi fick ner 4 träd på en dag, utan skador på byggnder eller andra träd.

Skall bi roligt att se hur många kubikmeter klyven ved det blir av varje träd.

Min vedhög växte rejält i dag. Å vad jag skall lyckas klyva de grövsta med får jag klura lite på :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag ska 934an luftas för första gången, ny huvudbromscylinder och alla ljus fixade.

Ovala hjul har jag råkat ut för, men fyrkantiga!!  :blink:  :blink:

Stora problem att sitta kvar i hytten de första kilometrarna, skakar mindre nu men måste nog rulla några mil till. :)

Troligt läck på en hjulcylinder, är det någon som har reservdels numret på dessa?? Har försökt hitta reservdelskatalog till denna men verkar vara svårt att få tag på. :(  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovala hjul har jag råkat ut för, men fyrkantiga!!  :blink:  :blink:

Stora problem att sitta kvar i hytten de första kilometrarna, skakar mindre nu men måste nog rulla några mil till. :)

Troligt läck på en hjulcylinder, är det någon som har reservdels numret på dessa?? Har försökt hitta reservdelskatalog till denna men verkar vara svårt att få tag på. :(  :(

Hör efter med altyco? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...