Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Kört idag på Botkyrka vid Sthlm..

 

 Trevlig dag, men började med att Micke tappar ena överfallet till främre bladfjädern på vägen dit..muttrarna hade gängat ur sig.

   Givetvis eftersom just styrkolven sitter med ena änden i ett fäste just där.

 

Han hade ingen större motivation att varken laga eller köra idag, så han fick åka med mig istället.

 Dagen blev bra, terrängen var lagom hal och jag hann både med en rejäl fastkörning som tvingade ut winchlinan.. och min första däckavkrängning.

 

 Körde mina creepy 37-tummare på 0.5 bar bak, och det hade nog funkat om jag inte medvetet var tvungen att tackla till en trästam rejält för att komma mellan..

  Det blåste till, hörde en busvissling och då anade jag vad som hänt.

 

Efter en halvtimme var vi på rull igen, och en erfarenhet rikare..

 

Tur man har elverk och kompressor och flertalet olika domkrafter i bilen :P

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I know.. men fotade med min "för mig" helt nya smartphone..en helt ny värld och inte bara positiv.

Ingen aning om hur jag kastar in bilderna i datorn..

Ja dom där moderna telefonerna är ju enkla, tex om man har pengar i dom så är det ju bara att vifta lite med mobilen så flyger ju pengarna omkring lite hur som helst har jag läst. så borde det inte funka lika med bilder då? :wacko: testa att veva runt lite med mobilen framför data skärmen så kanske det funkar :D   

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyndade en kompressor att ha i mitt bryggarhus som det tydligen var en gång i tiden, Jula reade ut en 3 hk 2 cylindrigt V block kompressor med 50 liters tank och en genomlupen cylindervolym på 412 l/min angiven luftmängd 300 l/min.

Skall täcka mina behov, typ att dra muttersmacken och andra tryckluft verktyg.

Ni kan tro att jag är glad att jag stoppade inpulsen att köpa en 2 hk med 24 liters tank för halva priset mot vad denna kostade för en vecka sedan.

Har man en gång börjat använda tryckverktyg och vet hur bra det är stt göra rent med klara man sej inte utan sedan.

Flyttar in migsvetsen brevid den lilla pinnbrännaren jag har i morgon. Sedan är det dags att äntligen få hänga upp min gamla original rostfria navkapsel samling och några emalj skyltar på väggarna, Foto kommer det har jag lovat Svein "speedy" när jag fick en del av dem sänt till mej för flers år sedan, nästan lite synd att plocka ur dem ur original plasten, så det är möjligt att de får hänga inplastade med vaxet kvar på.

 

Sen är det dags att slarva i hop en fästes platta till 900 kg vinschen som skall agera lyft och drag hjälp när jag skall ha upp och ner saker från flaket, skall bland annat dra upp en liten vagn som aluzink hytten står på snart och flytta den hem till Älgsjö så jag kan börja slipa och fixa med den inne i "bryggeriet"

 

I övrigt en tung dag då jag förlorade en riktigt god vän "svärfar" och min dotters sin Morfar i morse efter några veckor på sjukhus.

Finns mycket att orda om det men vila i frid räcker för i dag.

Fridens folks

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja dom där moderna telefonerna är ju enkla, tex om man har pengar i dom så är det ju bara att vifta lite med mobilen så flyger ju pengarna omkring lite hur som helst har jag läst. så borde det inte funka lika med bilder då? :wacko: testa att veva runt lite med mobilen framför data skärmen så kanske det funkar :D   

 

Du menar en sån där "mobila plånbok" de gör reklam om på radion? Har fö aldrig haft en plånbok som INTE vart mobil.....

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtat hem svets, diverse tryckluft verktyg grova 20 metersslangen, så det går att använda grejerna vettigt. Lite mer bygg material, plåt å fyrkantsprofiler och rostskydd/grundfärg, ja och en massa bra att ha saker.

Så snart börjar jag med vinschfästet bak på flaket.

 

Kollade hur det var uppsäkrat med elen, här är det gammalt och 220 v utaget har en 25 ampere säkring :) är ganska säker på att det kommer hålla för både svets och kompressor.

Skall såga ner lite mer träd så den igenväxta planen utanför blir lite större,

Tog hem vagnen till båten i går och jag skall ha plats för de andra vagnarna och skåpet men ändå kunna köra med bilen där, fick göra mej egen väg ner så nu är jag inte i vägen för någon

Bara att köra igång Bryggeriet och se vad som jäser fram :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just varit ut o "provgått" lite på gården, har varit lite sjuk några dar och fått feber känningar så fort jag försökt göra nått som involverar rörelse av kroppen. Har börjat packa tgbn i stillsamt tempo för en tur ut i skogen under helgen. Konsumtion av mat, godis och div olika drycker efter rådande form väntar. Även 8 kilo pyroteknik finns med i packningen samt ett preliminärt löfte av en bekant om ett försök att nå en bergstopp på hans skogskifte med våra fordon. Laddar både kameran och goprokameran för att kunna föreviga ev bedrifter. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt är man dum i hela huvudet när man är trött på riktigt.

När jag skulle stänga av väckarklockan på min ajpåne i morse så plockade jag istället upp mitt pass som låg bredvid och började dra fingret över den mumlandes "j-vla skit-telefon"

 

Inget nytt under solen alltså. :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...